Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

De dumma hästarna har dragit sönder stängslet, så nu är jag tvungen att ha tillbaka Wincent i corallen ett tag.

Jag vet att någon här har haft länkar till automatiska grindar, dels var man kan köpa och dels hur man gör en själv. Skulle någon kunna vara snäll och lägga in dom igen?

kl

Jag har insett hur mkt gladare Trinity är utan munkorgen så jag ska försöka stänga in en liten hage i den bortre delen av hagen vid stallet där Trinity och araben C kan gå. Dels för att det är mest berg där och alltså minst gräs som växer där (hästarna brukar äta den här delen allra sist när allt annat är sådär riktigt kort), men även för att det är en liten skogsdunge så de kan få lite skugga. Sen finns det en del sly (ogräs enligt pappa) som de kan få äta upp.
Hur liten/stor hage ska jag stänga in? Börja med liten och sedan öka ut lite för varje vecka? Eller det kanske inte är bra? :confused: Tanken är alltså att tjejerna ska få gå där och få äta halm/hö istället. Ev. kan C få gå utanför och äta ett par timmar om dagen, men T ska då få gå där på heltid.

Är det något annat jag behöver tänka på inför den här lilla sommar-bantningshagen till T? :)

Ja det är klurigt det med sommarhage! Casper går i sin blivande sommarhage nu med 3 hästar till. De kommer gå där tills det är så mycket gräs i de andra hagarna att det är värt att flytta 2 av de andra, så blir de två tjockisarna kvar :devil: Så det är liksom nerbetat från början. Sedan när de andra flyttat kommer jag minska ner hagen. Sen beror det på hur det växer och hur de äter.

Casper kommer få gå in några timmar mitt på dagen och vila magen (och slippa flugorna). Vid behov kan man meter för meter öpnna till en gräsplätt :) Får nog införskaffa lite plaststolp så det blir lättare. Ursprungshagen innehåller nog 50/50 ogräs de inte äter (eller äter i allra sista hand) och gräs. Den är inte omsådd/gödslad på väldigt många år iaf. Det är lite berg och sluttningar och rätt mycket träd.

Jag hade nog gjort så att de får gå där från början på våren så gräsbeståndet hela tiden hålls ner och de gradvis vänjs vid gräs. Hur stort är ju jättesvårt att säga, speciellt om det är mkt berg och träd. Min är iaf tillräckligt stor att de kan galoppera runt, men inte galoppera så mycket rakt fram innan de måste svänga :p
Sen kanske du ska kika över vad som växer där, så det inte är något giftigt de kan få för sig att äta när hungern kommer krypande?

kl

Jag har insett hur mkt gladare Trinity är utan munkorgen så jag ska försöka stänga in en liten hage i den bortre delen av hagen vid stallet där Trinity och araben C kan gå. Dels för att det är mest berg där och alltså minst gräs som växer där (hästarna brukar äta den här delen allra sist när allt annat är sådär riktigt kort), men även för att det är en liten skogsdunge så de kan få lite skugga. Sen finns det en del sly (ogräs enligt pappa) som de kan få äta upp.
Hur liten/stor hage ska jag stänga in? Börja med liten och sedan öka ut lite för varje vecka? Eller det kanske inte är bra? :confused: Tanken är alltså att tjejerna ska få gå där och få äta halm/hö istället. Ev. kan C få gå utanför och äta ett par timmar om dagen, men T ska då få gå där på heltid.

Är det något annat jag behöver tänka på inför den här lilla sommar-bantningshagen till T? :)

Det där tycker jag är svårt. Man kan ju ser från flera håll.

Dels att en liten hage gör att gräset aldrig får en chans, dvs man kan hålla gräset väldigt nedbetat. Fördelen med detta är ju att man kan skapa en i princip gräsfri hage om man vill (stampat jordgolv), nackdelen är att det lilla gräs som kommer finnas kommer vara rejält stressat, och att ogräs kommer ha bäst chans att övht överleva/etablera sig. Ogräs som ender kanske inte är helt nyttig, eller som är högre i socker än 'annat gräs'

Då kan man ju precis som diskuterat sakta (meter för meter) öppna upp/ha stripbetning. Men jag är personligen väldigt fundersam om jag tycker stripbetning egentligen är bra för fångisar. Ska man stripbeta på riktigt ska man ju flytta hela hagen, dvs utökar man en meter i ena änden ska man minska en meter i den andra, och stor chans (INTE) jag kommer lyckas med det med all sten i marken här. Men ffa grubblar jag över hur bra det är för en fångis att få 'nytt gräs' så, även om det är hyfsat ofta?

Sista alternativet är ju att ha såpass stor hage att det finns gräs men inte mer än hästarna tål sas (vikt- och fångmässigt). Den är ju i teorin bäst, men HUR man landar där utan att hamna i någon av ovanstående kategorier det övergår mitt förstånd och där är min hake.

Jag vet ju vilken hage jag ska ha och har två val ang storlek på den sas. Endera får de 'bara' gå i slänten. Fördelen med det är att jag inte tror gräset kommer ha en vettig chans. Nackdelen är att det blir inte mycket släta ytor att busa på - då kommmer de endera busa mindre = mindre rörelse ELLER busa i slänten, jag kommer nog kunna SE skorna flyga då.. *s* Eller så tar jag med vallen, men då är det en VÄLDIGT öppen fråga om jag kommer ha en chans mot gräset.

Jag försöker tänka hur det varit när det gått andra och fler hästar där förr. Och även när de gått där hela vintern och våren, dvs vi har BÖRJAT med 'inget gräs, bara lera' så har det ju gått från det till stampat jordgolv till grönt till sluuuuut på gräs. Men en period där har trots tre större hästar gräset tagit överhanden en period. Men gräset har inte RÄCKT speciellt lång tid sen alls. Men den där vårexplosionen, då vinner gräset. Och jag vill ju INTE ha hästarna på den, samtidigt begriper jag inte hur jag ska undvika det. Går de inte i hagen den perioden kommer ju gräset frodas, och då måste jag få ner det i lagom takt?

Ev funderar jag på att ge dem slänten först, och sen få munkorgsbeta vallen del av dag, men inte helt nöjd med den iden heller.

Men jag kommer, och skulle om jag var du, sikta på att försöka direkt göra den storlek på hage som du tror håller gräset nedbetet på den nivå du vill, och som fungerar 'hela sommaren', om sådan finns? Har du tänkt stödfodra eller de ska klara sig på bete sas? Eh, det där lät knas i sammanhanget, men mitt mål är ju att kunna ge en hage där de kan få utan munkorg och kan 'plocka' efter gräs. Sen får de silage/halm för att täcka TS. Visst är det bra om jag kan hitta den perfekta nivån så jag inte behöver stödfodra alls men de inte blir tjocka, men målet är inte nödvändigtvis att de ska leva på gräs, utan att de ska vara smala men få ägna sig åt födosöksbeteende i hyfsat stor och rolig hage UTAN munkorgar.

Tillägg: Mina kommer med 99.9% sannolikhet stå inne på dagarna så fort bromsen kommer. Går det har jag dem gärna ute, men tror tyvärr inte det kommer bli skillnad mot andra somrar.

(Hade inte E iaf hos förra ägaren haft en förkärlek för små söta flickor, så kunde T fått gå här med mina om jag fick mitt att funka och du hade svårt få ihop det hemma och ville hitta en annan lösning, men det var det där mer intresser för damer och att T är just det?)

Senast ändrad:

Chili + Alexandra_W:

Hagen blir så stor att det går att springa och busa lite om de nu känner för det. Men som Chili skrev; de hinner inte springa så långa sträckor innan det är dags att svänga.

Jag får kolla upp vad som växer där. Jag tror inte det ska vara något farligt... Eller jo, Liljekonvaljer finns det nog. Det är väl giftigt? Hur utrotar man dem? De växer i ett visst parti, kan jag stänga av det partiet innan de börjar växa (maj) och öppna upp när de blommat ut? Fast då brukar ju bladen fortfarande vara kvar. Är de med giftiga eller är det bara blommorna? :confused:

Jag kommer nog inte lyckas med strip-betning i och med (som du Alex skrev) det är mkt sten (läs bergsknalle) där.

Jag vill ha en hage (helst stampat jordgolv :devil: ) som de ska kunna gå och plocka med lite mat (gräs, sly, grankvistar, björkvistar) utan sina munkorgar. Jag kommer då självklart behöva stödfodra med hö/halm och ev kraftfoder för att komma upp i ts. Det räknar jag med.

I somras gick tjejerna i halva stora hagen vid stallet, ca ½ hektar (har ingen riktig koll) och då var det redan kortkort nerbetat av alla hästarna tillsammans, och det var ju himla torrt en period. Då var det inte mkt gräs alls i den hagen, och 1/4 var stampat jordgolv. Det är väl det jag hoppas på. Men jag tror det är för mkt gräs för att de ska kunna gå i hela den hagen nu under våren/tidiga sommaren. Från slutet på juli/augusti och framåt kan de kanske gå i hela, men inte förrän dess. Så då får jag nog stänga av en del, kanske 1/3 av den hagen däruppe bland träden.

Hos oss så om det har blivit lera (bl.a. vid grindarna) så tar det minst ½ år innan det börjar växa gräs där igen. Så stampat jordgolv me like :devil:

Jag har inga som helst problem med bromsar vid stallet, Jag kan se max 1 broms/häst/sommar när de går vid hagarna hemma. Alla andra runt omkring har stoooora problem med bromsarna så de får, som ni, ställa in hästarna under dagtid.
Däremot om jag tar ner hästarna till mitt hus och låter de gå som gräsklippare så vaknar jag på morgonen (runt 5-6-tiden) och hör hur hästarna står utanför huset i skuggan och stampar i marken för att få bort dem. Jag menar vad gör bromsarna vakna så tidigt? :eek:

Jo T är en riktig liten tjej. Och hon piper och skriker och viftar med benen åt alla hästpojkar hon ser. En riktig bitch med andra ord :devil: (Tack för erbjudandet Alex :bow: )

Araben C är också lite rund om magen, och brukar kunna bli riktigt rund under sommaren. Så det gör inget om hon behöver stödfodras mer under den här sommaren, 2-åringen och gammeltravaren behöver ju äta mycket mer än araben behöver göra, så de kan få gå på pappas fina beten :D

Här blir det också jordgolv vid grinden eller där de väljer att stå och hänga. Vid grinden växer dessutom nästan bara gatkamomill, som hästarna ju inte äter.

Liljekonvaljer är giftiga ja. MEN, vi har haft det i en hage där ponnyerna gick när jag var liten, och om så hela hagen var stampat jordgolv, så de rörde aldrig liljekonvaljerna - ever. Tar dock inget ansvar för om dina käkar det, men soms agt, de tycks undvika dem.

Men då har vi precis samma hagplan för sommaren, min plan är ju också just att kunna käka bark och kvistar osv, därav slänthagen. Men såhär såg den ut 14 april 2006, efter att tre hästar gått där både hösten och våren.. Så det var det där med gräset. Nu är den ju övervuxen, legat i träda, men planen är att fota ut grabbarna där så fort jag får ner stolpar (dvs i vår) och sen att de ska kunna hålla jämna steg eller helst lite för med gräset. Tänkte då på våren när de äter den gamla döda förnan faktiskt brutalt dra ner på grovfodret, och mest bara täcka proteinet och ge lite TS-tillskott, men huvuddelen av TS (och MJ) får de pilla i sig via fjolårsgräset? Vad tror ni om det?

Thumbnail.aspx

Eget KL

Pratat med hemmavet om L idag. Han hade inte hunnit få tag i experten (morr..) men hade funderat en hel del ändå, dels utefter hur L såg ut när han var här, att insulinvärdet var normalt (glukosen var också normal btw), det experten skrev etc (han fick kopior) och hade lite egna funderingar han ska ta upp med henne.

Men förutom då en glukosbelastning, så tycker han det är ide att göra en dexametasonhämning - dvs testa honom för cushings. Han har inte 'cushingspäls' och är egentligen 'för ung', men precis som mig hade vet läst studier där de hade cushings utan ngt av de typiska symptomen, och dessvärre även unga. Så han tyckte att med ledning av övriga symtom, och ffa med ledning av det man uteslutit redan, så var det värt. Men skulle diskutera med experten omd et, och ffa om det går/bör göras hemma eller på klinik.

Sen hade han en underbar liknelse snodd från en veterinärkollega ang resonemanget kring tänkbara diagnoser. Att man utgår ju från det mest uppenbara, men är det inte det får man ta ett steg vidare. Och liknelsen var att 'Om det låter kloppeti-kloppeti utanför huset, vad tror man det är då? Ja en häst. Är det inte en häst kan det ju vara en åsna eller en zebra. Är det inte det så ja då skulle det kunna vara en skodd giraff, och är det inte det...' och så la han till 'och nu får vi börja fundera på skodda giraffer helt enkelt!'

Fick mig att le lite mitt i eländet. För elände känns det som, speciellt som vet känner precis som jag, att möter vi (eller ja Lillen) våren såhär, då kommer det i princip vara fångGARANTI, inte bara fångrisk =/ Vet tyckte att 'det är ju inte dags än, men får vi inte bukt med det kanske du får börja fundera på att prova att bara ge halm' Jag tyckte att men fan då får han ju proteinbrist, och vet tyckte försiktigt att 'ja, men frågan är vad som är värst i ett tillfälligt perspektiv, proteinbrist eller fång?'

Satt sen idag nu när jag kommit hem och försökte se om jag kan strypa foderstaten än mer, men näe jag får inte ner den mer. Och jag kommer alldeles oavsett INTE vara beredd att orsaka sådan proteinbrist, ens i ett desperat försök. Men det säger en del om hur jävla tungt det är just nu, när det verkligen inte vill bli någon ordning på vikten.

Senast ändrad:

Oj vilken stenig hage. Den hade dödat mitt fullblod som slår sig på allt :p

Roade mig med att mäta upp blivande sommarhage på kartan. Blev ca 0,7 hektar och ungefär 0,3 hektar tillägg, dvs den yta man kan öppna upp mot som bara är en plan vall ungefär. Känns funkis!

Sen har vi en hage till bakom huset som är relativt liten. Eller ja, åkerdelen är liten och sen är det stor del kalhygge med tillhörande sly. Inte gödslat/omsått på lääänge... Den kan de andra hästarna få beta ner och så kan våra få gå där sen om det behövs bytas.

Oj vilken stenig hage. Den hade dödat mitt fullblod som slår sig på allt :p

Roade mig med att mäta upp blivande sommarhage på kartan. Blev ca 0,7 hektar och ungefär 0,3 hektar tillägg, dvs den yta man kan öppna upp mot som bara är en plan vall ungefär. Känns funkis!

Sen har vi en hage till bakom huset som är relativt liten. Eller ja, åkerdelen är liten och sen är det stor del kalhygge med tillhörande sly. Inte gödslat/omsått på lääänge... Den kan de andra hästarna få beta ner och så kan våra få gå där sen om det behövs bytas.

Jo, inte lämplig för alla individer så att säga. Dock så är 'nedgången' där stenig, i övrigt är den rätt ostenig, men då i gengäld full med träd/buskage (därför de går ner just där). Men det är just stenigheten och buskagen jag vill åt - det innebär mindre gräs

Bilder ur andra vinklar/andra ställen av den, ej vallen nedanför då, den är ju platt som en pannkaka, men den är ju frågan om den får vara med:

Uppe ovanför slänten
https://sakerlagring.telia.se/user/...d-46b4-94e5-d367e4ed3354&Image=1191769&Size=1

I nederkant av den, på samma ställe där vita hästen var påväg nerför på tidigare bilden, här ser man hur mkt träd/buskage det är med i övrigt i den slänten
https://sakerlagring.telia.se/user/...d-46b4-94e5-d367e4ed3354&Image=1191771&Size=1

Annat ställe i hagen:
https://sakerlagring.telia.se/user/...a-4c2c-9e74-5d69a2a14444&Image=1237276&Size=1

Andra sidan (den går som ett L)
https://sakerlagring.telia.se/user/...a-4c2c-9e74-5d69a2a14444&Image=1237733&Size=1

Men vill helst ha med vallen också, men ruskigt tveksam om det går tyvärr =/

Mina hästar har heller aldrig ätit liljekonvaljer. Vad jag vet iaf :p
Men jag tar nog och stänger in den fläcken där de växer, det blir ett par kvadratmeter som försvinner.

Härlig hage du har! Min hage är inte riktigt lika terränglik ;) Men så nyttigt för hästarna att lyfta på benen :D

Oj vad jobbigt med L. Hur 17 ska man göra? Vill du kolla honom för cushings, för säkerhetsskull?

Den hagen skulle nog passa min lilla bergshäst.
Tyvärr har vi bara platta-som-pannkakor-hagar här - utan träd:(
Drömmar om en skogshage med kuperad terräng, ljung och buskar och liiiite gräs. Det närmaste jag kommer en skogshage här är ett alkärr:crazy:

Oj vad jobbigt med L. Hur 17 ska man göra? Vill du kolla honom för cushings, för säkerhetsskull?

Om de (veterinärerna alltså) vill det, dvs kommer fram till att det är bäst, så testar vi honom. De bestämmer och jag betalar och försöker se glad ut typ..

På ett sätt så skulle jag gärna testa mot typ allt det kan vara, för säkerhets skull. Om inte annat vet man då att det inte är det. Men både glukosbelastning och dexametasonhämning kan ju iaf teoretiskt innebära risk att utlösa ett fånganfall om man har otur. Risken är liten, men jag som knappt törs ge ett äpple, 'ifall det skulle..' vill inte på eget bevåg stå bakom att det testades t ex.

Men visst har jag tänkt cushings, inte från början, iom att det, enligt mig då, saknades så många symptom och han är 'för ung'. Sen när han la till några symptom, och jag dessutom läste den där läskiga studien om att de konstaterat det på flera hästar som knappt haft några av de typiska symptomen alls, och där vissa av dem var just väldigt unga så har det funnits med i mina 'vilda funderingar a la amatörer funderar'. Så anser de att man bör testa kommer jag inte att protestera alls, trots (den lilla) risken proverna innebär.

Oj jag visste inte att det finns risk för att det ska utlösa ett fånganfall. Jag förstår då att du har väntat med att göra det, men samtidigt att du gör testen om vet anser att du bör göra det för att ev utesluta något.

Oj jag visste inte att det finns risk för att det ska utlösa ett fånganfall. Jag förstår då att du har väntat med att göra det, men samtidigt att du gör testen om vet anser att du bör göra det för att ev utesluta något.

Vid dexametsonhämningen ger man ju en kortisoninjektion. Dock i så låg dos att det är en liten risk att utlösa fång, minimal enligt de flesta veterinärer, men i slutändan är det ju individens individuella känslighet för kortison som avgör risken. Sen om man har ett 'potentiellt fånganfall' som ligger på gränsen, vet vi ju alla hur lite som krävs för att tippa över.

I en glukosbelastning ger man glukos (= socker) i blodet, och har du då en insulinresistens häst kan ju detta trigga så höga insulinnivåer att de kan ge fång. Samma sak där om du råkar ha ett potentiellt fånganfall som ligger på gränsen, och/eller om du i samband med den utsätter hästen för andra riskfaktorer. (Där är för mig en 'extra' anledning att gärna göra det hemma om det går).

Men, på det stora hela är risken LITEN, men det är ju inte riskfritt. Dock i Ls fall så om veterinärerna anser att det är det bästa att göra, så överväger iaf för mig fördelarna av det den lilla risken. För med proven kan man ju komma ett steg närmare en diagnos. Och visar proverna (om de görs) att han är IR och/eller har cushings, ja då har vi en diagnos och vet, och kan förhoppningsvis göra något år det. Visar de (om de görs) att han INTE är IR och/eller har cushings, ja då har vi uteslutit ytterligare en sak, och är teoretiskt iaf närmare att hitta svaret. Och ffa så 'slipper man oroa sig för de diagnoserna', vilket i sig skulle för mig vara mkt värt.

Men jag gör vad veterinärerna säger, både vad gäller provta eller ej, och vad gäller göra det hemma eller på klinik.

Flytta till Småland/södra Västergötland, där är det skog och ris överallt :D
Jag saknar skogen! Här ute på slâtta finns ju ingenting att gömma sig bakom, och inte en enda backe!

Och ni anar inte hur pigg Figge har blivit! Ojojoj vilket tempo han håller! Han är glad och positiv och pigg. Det går att arbeta honom nu, det har det väl aldrig gjort tidigare.
Han har även blivit lite stressad, inte bra. Han blir rädd för saker han aldrig brytt sig om innan och hoppar runt på tårna flera minuter efteråt.. Antar det är stress för bristen på mat i hagen. Den lilla lunch de får räcker inte många minuter (1 kg hö+1 kg halm), även om vi sprider ut den över halva hagen. :crazy:

Men han börjar se bättre ut, även om magen fortfarande skumpar. Någon månad till, sen så! Ska nog väga på fredag, ska bli spännande!

Stella går ner i vikt! Hon har ju fått börja trava och galoppera varje dag, ca. 10 minuter! :banana: Hon fick massage idag = arg häst :rofl:
Men sen så var det fart på henne på promenaden, när träningsvärken var bortblåst ifrån bakbenen och vänsterbogen :d

En liten bonusbild på mitt socker :love:
StellaSunnyII_by_Tarjeis.jpg

Härligt att det går åt rätt håll :banana:

Min lilla T är också mer stressad nu pga mindre mat i hagen samt mindre fläsk att bära på ;) Hon ser spöken överallt och hoppar till för minsta lilla sak när vi är ute på våra turer. Hon är ju t.o.m. värre än min arab :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka