Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
kl
Jag har insett hur mkt gladare Trinity är utan munkorgen så jag ska försöka stänga in en liten hage i den bortre delen av hagen vid stallet där Trinity och araben C kan gå. Dels för att det är mest berg där och alltså minst gräs som växer där (hästarna brukar äta den här delen allra sist när allt annat är sådär riktigt kort), men även för att det är en liten skogsdunge så de kan få lite skugga. Sen finns det en del sly (ogräs enligt pappa) som de kan få äta upp.
Hur liten/stor hage ska jag stänga in? Börja med liten och sedan öka ut lite för varje vecka? Eller det kanske inte är bra?
Tanken är alltså att tjejerna ska få gå där och få äta halm/hö istället. Ev. kan C få gå utanför och äta ett par timmar om dagen, men T ska då få gå där på heltid.
Är det något annat jag behöver tänka på inför den här lilla sommar-bantningshagen till T?
Det där tycker jag är svårt. Man kan ju ser från flera håll.
Dels att en liten hage gör att gräset aldrig får en chans, dvs man kan hålla gräset väldigt nedbetat. Fördelen med detta är ju att man kan skapa en i princip gräsfri hage om man vill (stampat jordgolv), nackdelen är att det lilla gräs som kommer finnas kommer vara rejält stressat, och att ogräs kommer ha bäst chans att övht överleva/etablera sig. Ogräs som ender kanske inte är helt nyttig, eller som är högre i socker än 'annat gräs'
Då kan man ju precis som diskuterat sakta (meter för meter) öppna upp/ha stripbetning. Men jag är personligen väldigt fundersam om jag tycker stripbetning egentligen är bra för fångisar. Ska man stripbeta på riktigt ska man ju flytta hela hagen, dvs utökar man en meter i ena änden ska man minska en meter i den andra, och stor chans (INTE) jag kommer lyckas med det med all sten i marken här. Men ffa grubblar jag över hur bra det är för en fångis att få 'nytt gräs' så, även om det är hyfsat ofta?
Sista alternativet är ju att ha såpass stor hage att det finns gräs men inte mer än hästarna tål sas (vikt- och fångmässigt). Den är ju i teorin bäst, men HUR man landar där utan att hamna i någon av ovanstående kategorier det övergår mitt förstånd och där är min hake.
Jag vet ju vilken hage jag ska ha och har två val ang storlek på den sas. Endera får de 'bara' gå i slänten. Fördelen med det är att jag inte tror gräset kommer ha en vettig chans. Nackdelen är att det blir inte mycket släta ytor att busa på - då kommmer de endera busa mindre = mindre rörelse ELLER busa i slänten, jag kommer nog kunna SE skorna flyga då.. *s* Eller så tar jag med vallen, men då är det en VÄLDIGT öppen fråga om jag kommer ha en chans mot gräset.
Jag försöker tänka hur det varit när det gått andra och fler hästar där förr. Och även när de gått där hela vintern och våren, dvs vi har BÖRJAT med 'inget gräs, bara lera' så har det ju gått från det till stampat jordgolv till grönt till sluuuuut på gräs. Men en period där har trots tre större hästar gräset tagit överhanden en period. Men gräset har inte RÄCKT speciellt lång tid sen alls. Men den där vårexplosionen, då vinner gräset. Och jag vill ju INTE ha hästarna på den, samtidigt begriper jag inte hur jag ska undvika det. Går de inte i hagen den perioden kommer ju gräset frodas, och då måste jag få ner det i lagom takt?
Ev funderar jag på att ge dem slänten först, och sen få munkorgsbeta vallen del av dag, men inte helt nöjd med den iden heller.
Men jag kommer, och skulle om jag var du, sikta på att försöka direkt göra den storlek på hage som du tror håller gräset nedbetet på den nivå du vill, och som fungerar 'hela sommaren', om sådan finns? Har du tänkt stödfodra eller de ska klara sig på bete sas? Eh, det där lät knas i sammanhanget, men mitt mål är ju att kunna ge en hage där de kan få utan munkorg och kan 'plocka' efter gräs. Sen får de silage/halm för att täcka TS. Visst är det bra om jag kan hitta den perfekta nivån så jag inte behöver stödfodra alls men de inte blir tjocka, men målet är inte nödvändigtvis att de ska leva på gräs, utan att de ska vara smala men få ägna sig åt födosöksbeteende i hyfsat stor och rolig hage UTAN munkorgar.
Tillägg: Mina kommer med 99.9% sannolikhet stå inne på dagarna så fort bromsen kommer. Går det har jag dem gärna ute, men tror tyvärr inte det kommer bli skillnad mot andra somrar.
(Hade inte E iaf hos förra ägaren haft en förkärlek för små söta flickor, så kunde T fått gå här med mina om jag fick mitt att funka och du hade svårt få ihop det hemma och ville hitta en annan lösning, men det var det där mer intresser för damer och att T är just det?)