Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nya hullbilder. Tycker kanske ev att depån vid länden iaf omformats lite?

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Jag hade också så innan, backar vart man än red. Och massa skog!! Älskade det. Där jag står nu är fortfarande bra ridvägar, men just backar saknar jag verkligen.

Jag borde bli mycket bättre på att variera mig, vissa dagar går det lätt, andra dagar har jag verkligen noll fantasi.:crazy: Men så är det nog för de flesta.

Mm, mycket härligt är det :) När jag väl kan köpa en sadel till gubben ska det bli kul att ta ut honom lite mer. Nu rider jag på safe-stigar eftersom det är barbacka och han är rätt snabb i vändningarna... Men t.ex. till golfbanan är det nog en höjdskillnad på 100 m i en enda backe, sen väl på golfbanan har man perfekta grusvägar med många BRANTA backar (så jag får handsvett när jag sitter på mitt nästan 1,70 fullblod haha, höjdrädd). Än så länge är det bara herr fullblod jag tar dit, Casper har inte varit där på säkert 2 år.

Vi bor ju "tyvärr" (:p) inte mitt i ödemarken så vägar som fortsätter i evighet har vi inte, men variation så det skriker om det.

Det här vad vi roar oss med mest just nu ;) Lite ringrostiga men Byt varv funkar iaf. OBS - skruva ner ljudet till nästan noll om ni vill behålla hörseln...

Ang. muskelförlust. Jag har läst lite nyare artiklar och där nämns "muscle loss" som ett sjukdomstecken. Ofta i kombination med viktökning/minskning..
Jag har mailat ett par olika veterinärer om tips på vad jag kan göra nu.

Jag tror inte det är proteinbrist som fick massören att reagera på hur dåligt musklad han var, i så fall skulle han få brist av ett naturbete (även om det var på "halvtid" och under begränsade former). Och över 350 g smb rp i foderstaten hela året innan. I så fall torde det vara något fel på proteinmetabolismen, vilket jag visserligen inte haft en tanke på att läsa mer om.

Funderade på en annan sak;
Han har haft väldigt rinniga ögon i vinter, det har han inte haft tidigare år.
Kan bero på ..?

Menar du att det skulle finnas ett samband mellan att tappa muskler och IR? Var har du läst det (undrar mest)?
Insulinets påverkan på kroppen är ganska så komplicerat och ännu mer komplicerat blir det ju vid höga halter där vissa av funktionerna inte fungerar medan andra troligen gör det.

350gram låter ju inte så lite precis. Men om det inte kommer in energi till musklerna så spelar det kanske ingen roll ............... men detta är för svårt för mig - inte en chans att jag kan ngt om detta.

Men gud, vilken MYS!!!!:love:

Det är så kul att se allas hästar tycker jag.

Antar utmaningen att arbeta löst. Har börjat nöta kommandon igen, och hittade ÄNTLIGEN ett kommando som funkade för trav. Hade tänkt låna ridhuset och testa lite markarbete, ska testa att leka lite löst med honom med. Kan nog bli kul.

Roligt att se hur andra jobbar och få motivation och idéer! :D

Hehe, Casper och jag känner varann rätt bra så han sköter sig nästan själv lös :p Leker med varvbyten, volter, halter, ryggning osv på avstånd. Om jag känner mig elak får han träna på att gå över bommar, det är usch och fy. Ibland har vi lyckats med honom lös.

Det har varit min latsmansträning nu. Har bara kunnat vara i stallet kvällstid och jag vill inte ge mig ut barbacka i mörkret, direkt.

Roligast var det när fullblodet absolut inte förstod det här med att springa lös. Longering går jättebra. Lös, nej inte alls. Så jag löslongerade dem ihop och Casper visade var skåpet skulle stå ;) Efter det blev herr blodis mycket enklare, men fortfarande med tendens att stressa. Så han slipper.

Bl.a i The Horse står det i en artikel att muskelförlust (heter det så på svenska?) är ett tecken. Omnämns i många populärvetenskapliga artiklar. Har inga "äkta" hemma just nu att referera till..

Då han fick så mycket protein fick han även mycket energi (uppemot 60 MJ, om jag inte minns fel), men gick varken upp i vikt eller behöll muskelmassan trots daglig motion. Veterinären påstod att det berodde på att jag inte red :grin:

Bl.a i The Horse står det i en artikel att muskelförlust (heter det så på svenska?) är ett tecken. Omnämns i många populärvetenskapliga artiklar. Har inga "äkta" hemma just nu att referera till..

Då han fick så mycket protein fick han även mycket energi (uppemot 60 MJ, om jag inte minns fel), men gick varken upp i vikt eller behöll muskelmassan trots daglig motion. Veterinären påstod att det berodde på att jag inte red :grin:

Jag antar att du menar den som heter insulin resistans? Jag inser att jag har läst den tidigare men inte lagt märke till just muskelförlust (kan ej svenska ordet). Det var inte precis aktuellt för en häst som vilar.
det står ju ingen förklaring men jag antar att det beror på det jag skrivit innan dvs att en IR häst inte får in tillräckligt med energi i sina muskler för att kunna använda dem (det vet jag för det har jag läst på andra ställen). Det borde betyda att den inte heller kan bygga nya muskler. Hur mkt energi och proteiner den än får. den kommer bara att bli fet. Nu blev väl inte din det heller förstås?

Fast halm brukar man som medelvärde räkna 5 - 5.5 MJ. Jag skulle gärna räkna med 4 MJ dock :devil: men..

Menar du att du räknar halm som 4 MJ eller att du önskar att det vore 4 MJ? :D

Green-Power Lucerne är det bättre än Kraffts hackad strå?
Ska inte ha det till shettisen, utan till de övriga i stallet ;)

Jag såg när jag läste om Green-Power lusern att de har 90% Torrsubstans medan (om jag minns rätt) Krafft har 88%. Gör det nån skillnad? :)

Menar du att du räknar halm som 4 MJ eller att du önskar att det vore 4 MJ? :D

Green-Power Lucerne är det bättre än Kraffts hackad strå?
Ska inte ha det till shettisen, utan till de övriga i stallet ;)

Jag önskar det var så lågt. Jag räknat på 5 MJ, medelvärde anges till 5 - 5.5 MJ

Skillnaden är att du inte ger dem melass, i övrigt samma sak, förutom lite lägre MJ/kg i GP

Så GP innehåller ingen melass? Det vore ju toppen isf, framförallt även med 'lite lägre' MJ :)

Har sågen fler/oftare såna säckar hemma än Alfalfa?

Sorry, blandade ihop. Jag tänkte på GP alfalfa. För nyvaken. Jo GP lucern innehåller melass tyvärr, så glöm allt jag sa utom det med TS (däremot kan värdena ändå skilja sig, det får du kolla på säcken)

Sågen hade i somras iaf inget lucernhack alla hemma som 'standard' men kan ju hänt saker på den fronten. De pratade om att om efterfrågan fanns ha alfalfahacket hemma, men är ju frågan hur det varit med den där efterfrågan.

Men melassfria pelletsen har de alltid hemma i lager.

Du vet btw att de kan ta hem nästan allt va, t ex Happy Hoof och liknande, de har en diger pärm med foder de kan beställa, och inkl då Spillers sortiment mfl =)

Jag antar att du menar den som heter insulin resistans? Jag inser att jag har läst den tidigare men inte lagt märke till just muskelförlust (kan ej svenska ordet). Det var inte precis aktuellt för en häst som vilar.
det står ju ingen förklaring men jag antar att det beror på det jag skrivit innan dvs att en IR häst inte får in tillräckligt med energi i sina muskler för att kunna använda dem (det vet jag för det har jag läst på andra ställen). Det borde betyda att den inte heller kan bygga nya muskler. Hur mkt energi och proteiner den än får. den kommer bara att bli fet. Nu blev väl inte din det heller förstås?
Jag tror inte på ngn muskelförlust, utan däremot att den ser rund o fin ut tack vare fettet. Mkt större än vad den skulle vara som smal. Musklerna blir däremot hårdare- även på människor. Det finns ngt som kallas för fettreumatism som påminner om IR.

LAVINIA
Nu när jag sovit på saken minns jag att det som enligt SLU händer är att energin prioriteras och om det då saknas tar hästen (inte medvetet förstås) och omvandlar proteinet, eftersom energin är det viktigare.
Om en IRhäst inte kan förbränna energin i cellerna o dessutom börjar omvandla proteinet till energi. Går den ner i vikt eller har den kvar ´fettreserven om man fodrar som normalt- ser till proteinbehovet?

I min egen studie:p måste den först bli slank o sen behöver den plötsligt både mer energi o kan då använda proteinet som den ska.

Säger som de flesta- det går lätt att banta en häst- OM man inte ställer den på halm. För nog fasen äter de. Det ska räknas som foder på en bantande häst. Om den inte får så mkt annat kommer den att peta i sig som den inte gör om annat bjuds.

Halm är till för hästar som äter för lite eller som ligger på den:angel:

Min första häst "gick inte att ha på halm" enligt säljaren. Åt upp rubbet. Ja den svaltes för att hon var rädd för den. Den hade t o m sparkat sönder ena framknäet. Den stog sen aldrig o slog i samband med mat o lät halmen vara.

Snacka om att jag längtar till sommarn... Lutar åt att jag kan ha sommarlov :banana: har alltid jobbat alla sommarlov och senaste åren jobbat och pluggat samtidigt. Som en gudaskänk att få vara lite långledig!

Då kan det ju lösa sig jättebra. Tid och ork för allting, samt att jag kan ta in Casper några timmar på dagarna så han inte kan äta jämt - även om han kommer gå i nerskavd hage. Så slipper han flugorna också.

Mm jag ser en slimmad och läcker häst framför mig :d

Hur mkt energi och proteiner den än får. den kommer bara att bli fet. Nu blev väl inte din det heller förstås?

Jag vill korrigera det jag skrev igår, tänkte på det senare men då hade jag stängt av datorn.
Det är naturligtvis jätteviktigt även för en bantande häst att få proteiner även om den är IR. Det var inte så jag menade med mitt inlägg.

Proteiner används till en hel del annat än att bara bygga muskler. En del av aminosyrorna bildar ´tex andra proteiner som fungerar som enzymer som spjälkar fettet. Andra bildar andra livsviktiga enzymer eller bygger upp hovar, hud osv.
Jag tror att även IR hästar kan bygga en del muskler trots att de är IR. Det finnsju många olika slags muskler dessutom.

Så jag menar inte att man inte ska ge hästen proteiner.
Jag gav min ponny en hel del proteiner när hon bantades. Och hon stod alltså stilla länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka