Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Nya hullbilder. Tycker kanske ev att depån vid länden iaf omformats lite?
Nya hullbilder. Tycker kanske ev att depån vid länden iaf omformats lite?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ang. muskelförlust. Jag har läst lite nyare artiklar och där nämns "muscle loss" som ett sjukdomstecken. Ofta i kombination med viktökning/minskning..
Jag har mailat ett par olika veterinärer om tips på vad jag kan göra nu.
Jag tror inte det är proteinbrist som fick massören att reagera på hur dåligt musklad han var, i så fall skulle han få brist av ett naturbete (även om det var på "halvtid" och under begränsade former). Och över 350 g smb rp i foderstaten hela året innan. I så fall torde det vara något fel på proteinmetabolismen, vilket jag visserligen inte haft en tanke på att läsa mer om.
Funderade på en annan sak;
Han har haft väldigt rinniga ögon i vinter, det har han inte haft tidigare år.
Kan bero på ..?
Bl.a i The Horse står det i en artikel att muskelförlust (heter det så på svenska?) är ett tecken. Omnämns i många populärvetenskapliga artiklar. Har inga "äkta" hemma just nu att referera till..
Då han fick så mycket protein fick han även mycket energi (uppemot 60 MJ, om jag inte minns fel), men gick varken upp i vikt eller behöll muskelmassan trots daglig motion. Veterinären påstod att det berodde på att jag inte red
Fast halm brukar man som medelvärde räkna 5 - 5.5 MJ. Jag skulle gärna räkna med 4 MJ dock men..
Menar du att du räknar halm som 4 MJ eller att du önskar att det vore 4 MJ?
Green-Power Lucerne är det bättre än Kraffts hackad strå?
Ska inte ha det till shettisen, utan till de övriga i stallet
Jag tror inte på ngn muskelförlust, utan däremot att den ser rund o fin ut tack vare fettet. Mkt större än vad den skulle vara som smal. Musklerna blir däremot hårdare- även på människor. Det finns ngt som kallas för fettreumatism som påminner om IR.Jag antar att du menar den som heter insulin resistans? Jag inser att jag har läst den tidigare men inte lagt märke till just muskelförlust (kan ej svenska ordet). Det var inte precis aktuellt för en häst som vilar.
det står ju ingen förklaring men jag antar att det beror på det jag skrivit innan dvs att en IR häst inte får in tillräckligt med energi i sina muskler för att kunna använda dem (det vet jag för det har jag läst på andra ställen). Det borde betyda att den inte heller kan bygga nya muskler. Hur mkt energi och proteiner den än får. den kommer bara att bli fet. Nu blev väl inte din det heller förstås?
Om en IRhäst inte kan förbränna energin i cellerna o dessutom börjar omvandla proteinet till energi. Går den ner i vikt eller har den kvar ´fettreserven om man fodrar som normalt- ser till proteinbehovet?Nu när jag sovit på saken minns jag att det som enligt SLU händer är att energin prioriteras och om det då saknas tar hästen (inte medvetet förstås) och omvandlar proteinet, eftersom energin är det viktigare.
Hur mkt energi och proteiner den än får. den kommer bara att bli fet. Nu blev väl inte din det heller förstås?
Du vet btw att de kan ta hem nästan allt va, t ex Happy Hoof och liknande, de har en diger pärm med foder de kan beställa, och inkl då Spillers sortiment mfl =)
Jag såg när jag läste om Green-Power lusern att de har 90% Torrsubstans medan (om jag minns rätt) Krafft har 88%. Gör det nån skillnad?