Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

SVarar både sthu och forest:

Forest - min korsningsponny hade ju något jätteknas med metabolismen, antagligen sen vanvård och undernärd som föl/ung. Men han var som sagt var fet även med 4 kg hö och 3 - 4 h HÅRD motion (uppdelat på 2 ggr) per dag. Visst var han mindre fet så än på betet och skrotandes, men det var just mindre fet eller mer fet, smal blev det aldrig. Inte ens i närheten tyvärr.

Sthu - jag har ju innan varit inne på att det är något liknande knas med din, men underligt att din inte går upp heller. Men jag håller med andra, lägg honom på ett hyfsat MJ; t ex de där 30. Så han har sitt minimibehov av TS uppfyllt, och så vänta. Låt det gå lång tid, motionera så mkt du kan men gör inte så mycket mer. Du har provat det mesta nu, utan resultat. Och att ändra nu och då kanske gör mer skada än nytta, så jag skulle prova att ge ordentligt med TS, men så lite MJ som möjligt. Och se om det gör någon skillnad om det går månad efter månad och 'det kommer fortfarande mat'. Dvs om du kan få någon skillnad med det, att kroppen ställer in sig på att det kommer ingen svält 'snart'. Om inte - så då har du provat och varken han eller du blir lycklig som det är.

(Sen rent generellt ang skräppor och minigräs, så det kan vara mer än man tror de får i sig, jag minns, det är förhoppningsvis preskriberat nu, när jag hade G + N i svälthage (= vad jag anser vara helt nedbetad, det var mest jord) 22 h per dygn på somrarna förr, och 2 h per dygn på magert bete. G var fet som ett hus ändå. (N höll fint hull. Både motionerades rätt hårt).

Jag jämför ju mer än bara siffror. Jag frågar folk som inte träffar honom så ofta om de vill komma och titta och känna, och jag själv tittar och känner.
Jag har modifierat Hennekes BCS lite för att passa in bättre på hur en fjording ska se ut, de har ju bland annat större hals än vanliga hästar. Men grundprincipen är den samma.

Alex:
Om det hade varit så att kroppen står på svält, då är det något som är väldigt, väldigt fel. Han har ju trots allt haft halm som han ätit friskt av och gräs i hagen. Det borde inte ge "svältsymptom". Och foderstaten har som sagt varit konstant sedan oktober (ökat upp lucern + lagt till linfrökaka o andra mineraler är det enda som hänt).

Minns att massören reagerade på hur mycket muskler han tappat över sommaren trots att jag ridit en hel del och tränat rätt hårt.
Vill minnas att muskelförlust är ett av tecknen på IR?
Behöver ha lite mer på benen inför morgondagens samtal med en veterinär som hävdar att IR enbart existerar i direkt samband med akut fång för att sedan försvinna så fort det akuta skedet är över...

Tyvärr vad jag kan minnas inte läst något om muskelförlust och IR, dvs att det skulle vara ett tecken.

Men om din vet inte anser det existerar, varför inte bara ta provet då? Alltså vet.

Jag skulle i din sits maila till Owe Wattle, berätta storyn och skicka bilder. Eller ännu hellre få till en 'telefontid' (den gode OW kan vara olika bra på att svara på mail, ibland tar det evigheter och ibland går det reptilsnabbt).

Fast du har väl ändrat sen i höstas, eller har du bara pratat om att ändra?

Det har inte varit några ändringar, förutom mer lucernpellets och linfrökaka. Kan ha varit nåt halvkilo hit och dit med grovfoder, men inget betydande.
Det var först nu efter nyår som jag gjorde en riktig ändring och köpte in soja och spån.

Till en lätt bantande fjording, inte väldigt fet men rätt stor mage, som rids så gott som varje dag (inte jag som sköter den), kan man ge den
morgon: 1kg ensilage
middag: 1kg ensilage och/eller halm
kväll: 2kg ensilage

Vet ej värden eller ts men det är ganska torrt ensilage.

Min första tanke var att det låter lite lite, och kanske hästen inte är fet utan har proteinbrist? Det är inte helt ovanligt vid den här tiden på året.. Ser magen "uppsvälld" ut, som om hästen har svalt en ballong? Då är det nästan alltid proteinbrist och/eller dåliga magmuskler.

Min andra tanke var att usch, vilken hypokrat jag är...

Till en lätt bantande fjording, inte väldigt fet men rätt stor mage, som rids så gott som varje dag (inte jag som sköter den), kan man ge den
morgon: 1kg ensilage
middag: 1kg ensilage och/eller halm
kväll: 2kg ensilage

Vet ej värden eller ts men det är ganska torrt ensilage.

Beror HELT på värdena, helt omöjligt att veta utan värdena. Men inte fet men stor mage så ringer varningsklockorna för proteinbrist, vilket inte alls är orimligt med tanke på foderstaten, om silaget håller låg eller normal halt protein.

TS-mässigt går inte säga heller utan att veta silagets TS, men om vi antar t ex 60% i silaget blir det om den får 4 kg silage 2,4 kg TS, vilket är MINIMI för 240 kg häst, dvs inte alls räcker till på långa vägar för en fjording. Om vi lägger på ett kilo halm med 84% TS blir det 3,24 kg TS; dvs MINIMI för 324 kg. Jag vet inte riktigt vad en fjording bör väga, men det känns spontant som det är för lite.

Att ge 1 kg till halm (dvs 4 kg silage, 2 kg halm) skulle ge 4,08 kg TS, dvs minimi för 408 kg och nu börjar det nog kunna vara rimlig normalvikt på en fjord? Om det är lämpligt lägga på mer halm beror HELT på proteinvärdet i silaget.

Om vi antar fjordingen ska väga 400 kg, och räknar grundbehov (Ej träningstillägg!) protein per kroppsvikt så 55 gr/100 kg = 220 gram protein. 220 gram/4 kg silage = 55 gr srp/kg foder. Vilket är rätt högt. Silaget kan mycket väl innehålla det, men mycket väl innehålla enbart hälften av det eller sämre med. Så, en analys är avgörande för att veta.

Men spontant - NEJ, det är stor risk för TS-brist och proteinbrist.

Nu har jag lite villebråd. Har kollat lite på träningen, hur jag ska lägga upp det. Där jag hade hästen tidigare hade vi massor med bra klättring, vilket ju är bra träning.
Där vi står nu är det så gott som platt så långt ögat når. Några mjuka kullar upp och ner, men ingen riktig backe! Jag funderar över hur jag ska tänka för att få ungefär likvärdig träning. Känns som att jag måste höja tempot lite för att få upp intensiteten på träningen lite. Men är orolig att slita på leder och liknande, eftersom han är överviktig.

Hur skadligt är det att rida i högre tempo med en tjockis? Jag rider ju alltid i alla gångarter, men hur mycket kan man trava och galoppera utan att riskera att slita på hästen? Är det bättre att träna mycket intervall eller långa sträckor åt gången?

Intervall men utan att dra på så mycket är bättre än långa sträckor i samma gångart. Både vad gäller leder och förbränning.

Tänk omväxling så kommer du långt. Dvs byt gångart ofta, tempoväxlingar, släng in sidvärts osv. Jämför lite med galopp, det som stärker allra mest är galoppfattningen (om den är bra/balanserad då såklart), att sen upprätthålla galopp är betydligt mindte stärkande/krävande för en vuxen häst.

Jag bor i Uppland, no need to say more tror jag, men jag har inte saknat backarna annat än att matte tycker backar är kul. (Jag har ett par mördarbackar om jag rider 40 min först, men..) Men inte påverkat träningen, när jag väl får tag i backar brukar hästarna (vuxna som är igång) inte ha minsta besvär, dvs både kondis och styrka sitter där ändå. Och jag rider på grusväg eller - i mindre omfattning - på fält. Inte ens 'offroad' då benknäckarskogen här är just benknäckarskog. Stora stenar med små fina hål emellan perfekt dimensionerade för att bryta hästben...

Däremot rider jag även rena dressyrpass ute efter väg, jag rider sällan 'skritt X min, trav Z min, galopp Y min, trav, skritt, hemma'. Mest för det är så överjävligt tråkigt ;) Närmsta jag kommer är mattes sitsträningspass och 'snabba upp reaktionerna'-pass där vi kör 5 steg skritt - 5 trav - 5 skritt t ex, det är svårare än det låter att inte få 5 skritt - 7 trav - 6 skritt - 4 trav etc. Leker massor med växlingar inom gångarterna, ta tillbaka - tryck iväg - ta tillbaka etc, se hur många travsteg man som max kan få in mellan två plogpinnar och sen hur få steg man kan få in mellan två plogpinnar. Rida zick-zack fram och tillbaka över vägen - det finns mycket att roa sig med, det svåra är att komma på det OCH att inte fastna i samma rutin hela tiden.

Jag jämför ju mer än bara siffror.

Minns att massören reagerade på hur mycket muskler han tappat över sommaren trots att jag ridit en hel del och tränat rätt hårt.
Vill minnas att muskelförlust är ett av tecknen på IR?
Behöver ha lite mer på benen inför morgondagens samtal med en veterinär som hävdar att IR enbart existerar i direkt samband med akut fång för att sedan försvinna så fort det akuta skedet är över...

Mitt ngt snurriga resonemang kring konsten att bedöma hull var inte ngn kritik, tror inte du uppfattade det så heller, utan bara att det kan vara svårt. och att jag tycker att det känns som om ngt inte stämmer.

Jag tror nästan inte att en häst kan tappa muskler pga IR. Men du har kanske gett proteiner lite i underkant när du dragit ner på fodret? Det finns ju massor av olika beräkningssätt för proteinbehov så det kan vara svårt att veta vilket man ska välja. I så fall kan nog en del av musklerna gått åt för att kompensera det.
Däremot är jag ganska säker på att en IR häst har svårt för att bygga nya muskler. det är vad jag har förstått bla musklernas celler som är beroende av insulin för att få in glukosen.

Så brukar jag också tänka, dvs mycket övergångar. Dels för att vi behöver träna väldigt mycket övergångar för att få ordning på gångarterna (han har ju fyrtioelva stycken:p) dels för att det är mycket roligare.
Där vi bor nu är perfekt för massa övergångar, när vi rider vid vägarna så är det gräsremsor ca 10 meter, sen asfaltsgångväg, sen gräs igen. Och så har vi stoooora fält där man kan rida precis som man vill, bra för volter, serpentiner och annat.

Mitt favoritövergångsmönster som jag använder mycket till och från är skritt-halt-tölt-skritt-trav.
Just nu jobbar vi på att få till galoppfattning från skritt så att vi kan leka massa med det också. :D Det är nära nu:banana:

Lite OT, men alltid kul med träningstips!:D

Galoppfattning från skritt är underbart bra för rumpmusklerna. Bra du påminde mig (även om det tar några år innan vi är där nu), det är en sån där sak jag glömt bort. Men nu när vi pratar om det så minns vilka broilermuskler bak V satte. Han hade lite traggel med galoppfattningarna som ung, och visade sig ha lättare fatta från skritt (eller så var det MATTE som hade lättare hålla kroppsdelarna under kontroll från skritt.. nu ordar vi inte mer om det), och det blev ju en hel del fattningsträning just, där jag fattade, galopperade 3 - 5 språng, bröt av till trav och ner till skritt och så fattade om. POFF sa det med musklingen bak.

(Sen har jag ju fuskat, med eng fbl från löpbanan, små broilers som satt umärkt väl med muskler nästan utan att matte behövt anstränga sig..lyxigt värre)

Intervall på 2-5 minuter brukar vara utgångspunkt i distansträning, förutsatt att hästen inte är helt ur form.
Men det är lite besvärligt att hålla sån stenkoll på tiden, så jag tycker det är bättre att byta ofta ofta. Växla tempo utan att byta gångart är bra träning!
Titta på westernhästarnas jog; den är energisparande när hästen kan och vet hur den ska röra sig, men fram tills dess är det väldigt jobbigt för den att bära sig i det låga tempot.
Galoppfattning direkt ur skritt har jag fått lära mig är energikrävande, så det kan vara värt att träna på.
Jag brukar vara lite odisciplinerad med den faktiska träningen, så jag brukar tänka att under säg 1 km ska jag göra en ny rörelse var tionde meter/steg/sekund. Så om vi börjar med att skritta rakt fram på en vanlig grusväg byter vi sedan till något steg i sluta, stanna och rygga någon meter, börja trava, vända framdelen 360 grader, flytta sidledes, sakta av igen osv...
Brukar ha som enda regel att varje rörelse bara får göras två gånger åt varje håll (förutom gångartsbyten), så tvungar jag mig att vara finurlig och komma på nya varianter hela tiden!

Och som supplement till back-bristen funkar cavalettibommar eller små små hinder (20-30 cm) kalasbra! Att skritta över upphöjda bommar kan vara väldigt arbetsamt för vissa hästar.
Jag har inte heller några vettiga backar här på slâtta, så jag brukar använda mig av terrängen och kliva över varenda stock och sten jag hittar i den lilla skog som finns. Man brukar kunna hålla på längre än vid vanligt bom- eller backarbete, för man tröttnar inte lika fort. Det händer hela tiden något nytt.
Att rygga i god form upp för en liten slänt är superträning för rumpa och rygg! Viktigt dock att hästen kan rygga korrekt på plan mark först, annars är det stor risk för spänningar och annat tråkigt.

Min första tanke var att det låter lite lite, och kanske hästen inte är fet utan har proteinbrist? Det är inte helt ovanligt vid den här tiden på året.. Ser magen "uppsvälld" ut, som om hästen har svalt en ballong? Då är det nästan alltid proteinbrist och/eller dåliga magmuskler.

Min andra tanke var att usch, vilken hypokrat jag är...

Ja magen ser väl nästan dräktig ut, men man känner inte revbenen så väldigt tydligt heller. Men jag tycker det låter som ganska lite mat.

Ang. muskelförlust. Jag har läst lite nyare artiklar och där nämns "muscle loss" som ett sjukdomstecken. Ofta i kombination med viktökning/minskning..
Jag har mailat ett par olika veterinärer om tips på vad jag kan göra nu.

Jag tror inte det är proteinbrist som fick massören att reagera på hur dåligt musklad han var, i så fall skulle han få brist av ett naturbete (även om det var på "halvtid" och under begränsade former). Och över 350 g smb rp i foderstaten hela året innan. I så fall torde det vara något fel på proteinmetabolismen, vilket jag visserligen inte haft en tanke på att läsa mer om.

Funderade på en annan sak;
Han har haft väldigt rinniga ögon i vinter, det har han inte haft tidigare år.
Kan bero på ..?

Jag såg nu att jag glömde ryggningen i övergångarna vi gör. Skritt-halt-rygga-tölt brukar vi köra. Superduperbra för att hjälpa matte hitta tölten.

Det finns en liten ridbana med bommar som jag tyckte att vi kunde använda, men det tyckte inte hästen. Banan ligger inom synhåll från stallet, så då kan man ju inte rida runt på samma ställe, när man kan rida hem.
Så det får nog bli ridhuset och ta några småskutt och cavaletti istället.

Beror HELT på värdena, helt omöjligt att veta utan värdena. Men inte fet men stor mage så ringer varningsklockorna för proteinbrist, vilket inte alls är orimligt med tanke på foderstaten, om silaget håller låg eller normal halt protein.

Jag tänkte jag skulle försöka få reda på värdena men har tyvärr inte lyckats än, det är mammas häst, eller det är två fjordingar som får lika mycket mat och de är utlånade på foder sedan drygt en månad, de var lite tjocka innan, men den ena har blivit betydligt smalare över ryggen och magen och på nåt konstigt sätt insjunken framför "höftknölen" (vet inte vad det heter), den andra är tjock på magen men lite smalare över ryggen.

Ja magen ser väl nästan dräktig ut, men man känner inte revbenen så väldigt tydligt heller. Men jag tycker det låter som ganska lite mat.

Ja den hästen lär inte bli fin av 4 kg silage endast, om det inte är riiiktigt högt proteinvärde i det. . Det krävs protien till att bygga muskler för att få en slimmad häst, har den inget att bygga magmuskler av kommer magen inte stramas upp hur man än svälter den i princip, den får bara hängbuk. Med mer muskler öckar också förbränningen och hästen åhller sig lättare smal i fortsättningen. :)

Träning är ju ganska logiskt egentligen. Acceleration kostar energi, att ligga på samma hastighet ger jämn och lägre energiförbrukning. Vill man mest komma åt förbränning gäller det ju att använda sig av saker som drar energi, samt variera. Alla vet väl att det drar mer bensin att köra själv än att ha farthållare på bilen :p dvs ju mer hastigheten ändras hela tiden desto mer energi tas, även om man inte gör stora förändringar som skritt-galopp utan mellantrav-ökad trav-kort trav.

Men det känns redan som ni varit inne på det mesta ;) Tycker lite synd om er som inte har några bra backar. Själv kan jag inte rida nånstans utan att få backar på köpet, långa eller korta. Älskar det!

Men blev inspirerad av vad duktiga ni är på att variera ridturerna. Ska försöka göra ridningen mer varierad (med båda hästarna) framöver. Brukar vara för lat för att göra allt för luriga saker, håller mig till övergångar och sidvärtes typ. Lat blir man när naturen gör jobbet åt en ibland ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka