Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag fick spänna täckesgjordarna idag, de hängde och dinglade farligt löst! :bump:

Ska be hemmeveterinären uttala sig om hullet imorgon när han kommer. Ska bli intressant att se vad han säger både om hullet och den emla depån. Han har ju inte sett Lillen på 1½ månad, och mycket intressant se om han tycker det blivit någon skillnad och hur mycket etc. Är ju så lätt att själv bli hemmablind liksom.

Jag menade inte att det skulle vara fattigt på energi och protein, snarare att man då vet hur mycket de sätter i sig. Det känns ju som ett bättre alternativ att så mycket som möjligt låta dem gå så nerbetat som möjligt och istället slänga till hö kanske 1 g/dag eller så. Så man vet att de inte går runt och är vrålhungriga, men samtidigt har man mer koll på vilka mängder de sätter i sig.

Har ju inte direkt analys på betet heller, vet inte exakt vad de stoppar i sig så länge det finns växtlighet ute. Men med lite hö och mycket lite bete har man ju mer koll på vilka mängder åtminstone.

Jag förstår precis hur du tänker, och jag tycker det låter vettigt. Förutom att du vill ge fjolårshö utan analys. Varför inte ge ett färskt hö med analys istället? Och ha begränsat bete.

I gräset får ju hästarna i sig det mesta de behöver i näringsväg, men om man begränsar betet starkt så tror jag att det finns risk att de inte får i sig allt de behöver (förr resonerade man ju som så, att hästen ska gå på bete på sommaren för att lagra upp med all näring de behöver för att klara de kärva vintermånaderna. Jag tror inte det funkar riktigt så, allt kan ju inte lagras så länge.)
Låt säga att hästen får så pass lite bete att den inte får i sig tillräckligt med mineraler osv. och du dessutom ger gammalt hö utan analys. Gammalt hö tappar väl mycket av näringen, alltså mineraler och vitaminer. Och då får hästen ändå inte i sig det den behöver, även fast du vet mer vilka mängder.

Om du istället begränsar betet och ger färskt och analyserat hö, så kan du ju lättare se till att hästen får i sig allt den behöver. Även om man inte kan beräkna på gräset, så har du ändå en bättre grund att stå på. Har du ett hö med bra grundvärde så klarar hästen sig nog med lite bete upptill.

Så tänker jag göra i sommar. Bra analyserat hö, eventuellt halm och begränsat bete.

Hö tappar inte näring alls av lagring, däremot just mineraler. Vitaminerna tappar det fort, vid jul har årets hö sjunkit markant i vitaminer.

Fördelen, och den enda, att övht ge fjolårshö sommartid är att man har då möjligheten att hitta en sen skörd - den är ju inte tagen än då under betessäsong. Men en sen skörd är inte automatiskt bättre än en tidig, så håller helt med att analys är A och O.

Mina kommer - om allt går som jag planerat - gå på så lite gräs att det knappt är något. Lite vanskligt att hitta rätt nivå på nedbetat, och risken med höööga sockerhalter i nedbetat. Men målet är så nedbetat att det är så nedgnagt att de i princip inte får i sig mer än enstaka strån, fast har fördelen av att kunna gå där och försöka. Jag är lite orolig för hur liten hage det kommer behövas för att nå dit. Men annars får jag ha munkorg, tänkte de skulle få slippa det dock.

Hursom, sen kommer de stödfodras med silage, iofs förra årets men det är bara för att jag sparat det för att ha just i sommar. Det tar ju 'halva sommaren' innan man kan köpa nytt liksom. Kommer antagligen stödfodra dem med noga utvalt, slaget gräs som jag kommer strössla med.

Ska be hemmeveterinären uttala sig om hullet imorgon när han kommer. Ska bli intressant att se vad han säger både om hullet och den emla depån. Han har ju inte sett Lillen på 1½ månad, och mycket intressant se om han tycker det blivit någon skillnad och hur mycket etc. Är ju så lätt att själv bli hemmablind liksom.

Vet tyckte det var skillnad och att han helt klart gått ner =) Däremot är ju vet lika brydd som mig vad gäller den envisa depån på länden.

Sen blev det lita tragikomik när vi diskuterade HUR väldigt lättfödd Lillen är, och jag tyckte att 'jag får ju inte ner det under 40 MJ heller, då blir det på tok för lite strå, så det känns ju rätt motigt när han ser ut såhär på 40 MJ', och vet tycker 'men du ska inte dra ner strået, utan kraftfodret' och jag galet rullade med ögonen och tyckte 'VILKET kraftfoder?'. Tror vet fick en liten 'ah, oj'-upplevelse där, han trodde ju uppenbarligen att jag gav kraftfoder med.

Vet försökte då med 'men du kan ju dryga ut med lite halm' varvid jag tyckte att 'han får 5 kg silage och 4 kg halm?' och vet tyckte 'eh ja, öh nä, då.. går det ju inte'. Vilket ju är en mycket god sammanfattning =/

(Emils tänder var superfina i alla fall, så han är en snigelätare av naturen. En shettis-snigelätare, de måste vara näst intill utrotningshotade va?)

Hö tappar inte näring alls av lagring, däremot just mineraler. Vitaminerna tappar det fort, vid jul har årets hö sjunkit markant i vitaminer.

Jag har nog misstolkat näring under alla år då, för jag trodde att näring var just vitaminer och mineraler. :crazy::confused: Man kallar ju näringsrik mat sånt med mycket grönt och därför tänker jag att näring är vitaminer och mineraler snarare än energi och kcal.
Men det kanske är så att näring är energi då?

Vi har fjolårshö hemma, löshö. Tänker inte köpa nytt för det. Det är ju mer som en utfyllnad så de inte hungrar ihjäl, den lilla mängd de kommer få.

Här är Casper i den tilltänkta hagen för några år sedan. Efter ett tag var han mycket smalare.
P06-06-06_13.jpg

Nu idag får jag veta skolschemat för våren. Så jag hoppas det finns dagtid då jag kan vara i stallet, och att det finns lite mer tid än det gjort hittills. Har ett överslagsschema för träningen av båda hästarna, kan jag hålla det kommer Casper se tiptop ut till sommaren och över hela sommaren. :)

Näringsämnen är energi och protein osv, dvs sådant kroppen behöver för att överleva. Samt vitaminer och mineraler, men med näring när man säger det mycket/litet näring menar man ffa energi och protein, eller eg beståndsdelarna (fett, kolhydrat etc). En tablett med vitamin- och mineraltillskott innehåller mao ingen näring, men väl vissa näringsämnen, men man kan inte överleva på det.

Frukt och grönt är vitaminrik kost, men inte näringsrik (med vsisa undantag, bönor t ex). Medan en köttbit är näringsrik mat, men inte så vitaminrik.

Sen har du ju fattat rätt ändå vad hö tappar, dvs vitamin och mineral. Och vitamin och mineral är näringsämnen, ihop med protein, fett, kolhydrater osv.

=)

(Tillägg, vad som är näringsrik skiljer ju sig mellan djurart/organism. En plantas näring är ju inte samma som en människas.)

Senast ändrad:

Näringsämnen är energi och protein osv, dvs sådant kroppen behöver för att överleva. Samt vitaminer och mineraler, men med näring när man säger det mycket/litet näring menar man ffa energi och protein, eller eg beståndsdelarna (fett, kolhydrat etc). En tablett med vitamin- och mineraltillskott innehåller mao ingen näring, men väl vissa näringsämnen, men man kan inte överleva på det.

Frukt och grönt är vitaminrik kost, men inte näringsrik (med vsisa undantag, bönor t ex). Medan en köttbit är näringsrik mat, men inte så vitaminrik.

Sen har du ju fattat rätt ändå vad hö tappar, dvs vitamin och mineral. Och vitamin och mineral är näringsämnen, ihop med protein, fett, kolhydrater osv.

=)

(Tillägg, vad som är näringsrik skiljer ju sig mellan djurart/organism. En plantas näring är ju inte samma som en människas.)

Aha, då är jag med. Tänk vad man kan röra till det där man läste i skolan en gång i tiden. :p:angel:

Du kan inte bara ta en analys då? För då får du ju lite bättre koll på vad du ger.

Beroende på vad hästen går på för bete så kanske den behöver lite mineraler upptill om det inte finns så mycket kvar i höet?

Det kostar ju inte så mycket att skicka på analys, kanske hade varit en bra investering att skicka på analys lite närmare sommaren

Apropå din bild så ser man att den är klippt för sent. Sommarpälsen är påverkad.
Det ser ut att vara mitt i Juni o då borde den ha fällt klart.

Annars ser den fin ut o trevligt lynnad- ja på ögonen:cool:

Mig veterligen har jag aldrig klippt honom efter nyår, det kan knappast ses som för sent? Om jag ens klippte honom två gånger den vintern, det var 2006 så jag minns inte. Nu står jag dock och velar, han är bara klippt fram på bogen och ska sättas igång. Svettas som en gris. Tar hela natten för honom att torka. Så vet inte vilket alternativ som är bäst...

När man tittar på den bilden och hur han ser ut nu så undrar man hur det går ihop... benen är minst dubbelt så stora med vinterpälsen ;)

OK!
Jag brukar inte klippa efter Nov o nu har min ena börjat fälla. Ja det börjar bli ljusare o jag är inte snål med belysningen.
Men jag fattar att det är stor skillnad på päls, men klipp innan Jul- en rekommendation:grin:

Han börjar säkert fälla snart också, tror han började i februari förra året (det var iaf snö på backen ännu och kaaallt). De går ute ca 7-20 så han får så mycket dagsljus det finnes :p

Helt apråpå så fick jag vårkänslor idag, det var klar himmel så det var riktigt ljust ute när jag åkte till jobbet imorse :love:

KL

Är jag för paranoid?
Sitter här med foderstaten igen, den är inte helt spikad sen sojan började introduceras. Tabellbehovet för ponny är 40,5 MJ, som jag sedan dragit av 10% på för lättföddhet. Blir då 36,4 MJ.
I enighet med forskningen beräknar jag sedan att 70% av underhållsbehovet är lagom mycket energi, dvs 25,5 MJ.
Det skulle motsvara behovet för en häst på ca 230 kg.
Ju mer jag sitter och försöker få ihop foderstaten på ett så bra sätt som möjligt (så han ska få så mycket mat som möjligt för psykets skull), ju lägre försöker jag lägga energin..
Just nu har jag den på runt 24,9 MJ och tycker det är för högt :crazy:

När sojagivan är uppe där den ska vara kommer det förmodligen bli 23,8 MJ och 209 g smb rp.
Men jag är inte nöjd! Jag tycker det verkar för högt MJ.. Men på samma gång är det bara 2,5 kg halm och 0,5 kg hö (måste ge lite hö ute på middagen, för andra hästens skull).
Är jag bara nojjig?

Någon som vet vad tabellbehov är för en ponny som borde väga 300 kg? (väger närmare 400)

Är rädd att jag ger för mycket. Har kollat på hippocampus och en annan sida och frågat 3 olika foderrådgivare. Då har det verkat som att jag ligger ganska bra till i energi. Men när jag läste detta blev jag lite orolig att jag ger för mycket.:confused:

Om jag räknar halm 5.7 MJ så blir det 38 MJ. Han äter knappt någon halm, så jag gissar att jag kan ränka bort några MJ därifrån.
Är det för mycket.
Foderrådgivare säger 40 MJ, hippocampus 36. Jag har svårt att komma ner lägre. Hur långt ska man gå med bantningen? Ska man vara jättedrastisk ett tag eller satsa på denna långsamma viktnedgången? För neråt går det ju.

KL

Är jag för paranoid?
--
Men jag är inte nöjd! Jag tycker det verkar för högt MJ.. Men på samma gång är det bara 2,5 kg halm och 0,5 kg hö (måste ge lite hö ute på middagen, för andra hästens skull).
Är jag bara nojjig?

På fråga A svarar vi JA, på fråga B svarar vi A ;)

Men, vad äter han ute? Jag antar/hoppas att med den foderstaten så petar han i sig något ute? Annars är det ju rea magkraschen med så lite TS?

Och, nu låter jag kanske elak men jag menar det inte så, om han petar i sig saker ute som du inte kan kontrollera värdet på och intag av blir det att sila mygg och svälja kameler i mina ögon att noja för 1 MJ hit eller dit i det övriga?

De får 0,5 kg halm och 0,5 kg hö var ute, på en eller två givor beroende på hur många som är hemma och hur mitt schema ser ut.
Så det är 2-4 fodringar per dag, ibland mer men aldrig mindre än 2.
Finns inget av värde att äta ute, mest gamla skräppor, småsly och pinnar jag slängt in.

Jag vet egentligen om att jag är fånig och nojjig, men jag kan inte hjälpa det.. Har trots allt slitit med hans vikt i flera år utan resultat.
Jag vill inte ha det såhär mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30