Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag har hört att hack är att föredra för tänderna. Men jag tror att jämförelsen gjordes med torra pellets, jag vet inte hur det är med uppblötta.
Men det var iaf en tandläkare som sa att strå är bättre, för det främjar deras naturliga tuggrörelser, alltså att de maler mellan tänderna. Med pellets så biter de mer och maler inte så mycket.

Jag vet inte hur väl detta stämmer, men jag tycker det låter ganska logiskt så det kan kanske ligga något i det när det gäller torra pellets iaf.

Det låter logiskt :)

Jag gillar personligen hack bäst, iaf om jag ska ur hästarnas synvinkel och gillande. Men det är ett helsike att hålla på med volym- och förvaringsmässigt :D

*KL*

Sen förra veckan

Lillen ligger på strax under 450 kg på band. - typ 20 kg, men tillförlitligheten i deta är väl en öppen fråga, han har ju legat och pendlat upp och ner mellan 440 - 470 kg på band, så..

Lille E har gått ner från 280 till 265 från band. Sen jag började för en månad sen har han gått ner 50 kg på band.

Dock har Lillen börjat bli HUNGRIG igen, och äter som om han aldrigs ett mat förr. Grävt upp boxen på nätterna med. Gav honom lite mer halm, han åt upp den till sista strået och fortfarande huungrig. Mycket knepigt, ffa som jag tycker 'länddepån' om något ser större ut, medan han i övrigt ser smalare ut. Magen ser dock 'uppdragen' och 'tom' ut eller hur man ska säga.

Som vanligt fattar jag ingenting, och den där depån stör mig djävulskt. Han är MILT sagt pigg dock, men matrabiat bortom alla gränser. Och så den där depån.. Men, jag måste försöka öka maten på något vis =/

(Tappat en sko har han med, och jag får inte tag på hovis..)

knapp

Testar återigen hönät till min grabb. De två med små rutor har han ju slaktat inom någon vecka på sin höjd. Så jag hittade ett längst bak i skåpet, med riktigt stora rutor. Men jag tänkte att det kanske är bättre än ingenting, för då drar han ut en tugga och äter upp den, istället för att äta halva tuggan och sen proppa munnen full innan han ätit upp det första ens :p

Har räknat mer på hans foderstat. Han äter mer halm än han gjorde i början, kanske pga kyla kanske kommer han fortsätta äta så mkt hela vintern/våren. Så det blir att börja med soja till honom istället, mycket bättre lösning.

Kan det inte vara så att han tappat fett runt omkring depån och därför ser den större ut? Depåer är ju lite svårare att bli av med än det andra fettet.

När ni ändå håller på att prata om lusernhack undrar jag om det finns någon maxgräns på hur mycket man kan ge på en gång. Jag ger 0,5 kg greenpower alfalfa 2 ggr om dagen - går det bra?

Nej, ingen maxgräns som på t ex soja eller liknande. 0,5 kg är inga som helst problem, inte 2 kg heller för den delen om det skulle krävas =)

Kan det inte vara så att han tappat fett runt omkring depån och därför ser den större ut? Depåer är ju lite svårare att bli av med än det andra fettet.

Ser inte så ut, men jag vet verkligen inte faktiskt. Men ser inte ut så, dock är han oklippt där och det gör det lite svårare att se, men hela rumpan är fortfarande 'större' än framdelen, och ingen skillnad (minskning) jag kan se runt depån.

Enda jag ev skulle kunna bortförklara det med sas är att han växer lite och ev överbyggnad osv ger ögat knasiga illusioner, men jag är tveksam till om det inte är bara önsketänkande.

Ska försöka komma ihåg att ta nya bilder sen när han fått på sig skon igen och inte är 'låghalt' på ena fram i gången.

Jag tror det börjar hända saker här borta nu!
Det rynkas väldigt mycket hud när häst böjer sig i hals och bål, måste väl ändå vara ett tecken på att det börjar försvinna saker under huden.
Dessutom kan man flytta de översta ca 3 cm fett på buken/bålen, känns ungefär som en såndär stressboll när man klämmer på det.
Ser rätt kul ut om man får säga så :p

Han är vrålhungrig och besvärlig att ha att göra med. Han slänger sig över minsta lilla strå han får syn på när man leder över stallbacken till hagen (vilket är ett par stycken, har varit många och hämtat hö/halm de sista dagarna..). Han bokstavligen slänger sig över maten, både inne och ute. Han försöker nalla från träden när vi är ute och rider..
Ja, han är bantningssur helt enkelt. Skitjobbigt, men jag får väl hoppas fettet försvinner så har vi tjänat nånting på det i varje fall..

Så roligt att det händer något! :D

Min shettis är också bantningssur, hon kastar sig över de där få höstråna som ligger på stallplanen. Men ner går hon iaf :D

KL

Lovade ju att komma med uppdateringsbilder nu när det börjar hända saker.

Fick inte till några bra bilder, hade tänkt gå ut och ta bilder uppställt men hade ingen som kunde hålla hästen. Så det blev bilder i stallet med ganska kass belysning och dålig vinkel. :( Ska försöka fjäska till mig en hästhållare snart så jag kan få bättre bilder.

Här är iaf dagens hull (tyvärr hade han burrat upp sig mycket mer idag än han hade igår, mycket kallare idag. Skulle tagit kort igår)
30251504.jpg

Här är en bild från tidigare i höstas.
24756851.jpg

Jag ser inte så stor skillnad på korten, vet inte om ni har bättre öga för sånt.
Men magen har iaf blivit mycket mindre. Rumpan är fortfarande lika bootylicious.:D:angel:

Lägger till en bild från förra och förr-förra året. Detta tror jag är det fetaste sen han kom hit ungefär. Då visade måttbandet 430 kg.
27017860.jpg

27017835.jpg

Nu ligger viktmåttbandet på 372 kg

Senast ändrad:

Med 'påslag' för pälsen, så visst har det hänt grejer! Håller med om ser ganska lika ut på bilderna, men det skulle det ju INTE om det var samma hull, då skulle det se tjockare ut nu iom pälsen.

Tycker blicken och hållningen är mkt piggare på idagbilden med, fast det kanske är en 'ögonblicksgrej'

Jo, det är klart. Pälsen gör mycket.

Han ser verkligen skittråkig ut när han står i stallgången. Han står alltid och hänger då. Därför jag ville ta kort ute så han sträcker upp sig lite, det får bli en annan dag.

Men annars har han definitivt blivit en helt annan häst sen jag började rida honom för 3.5 år sen. Man skulle nästan kunna tro att han åldras baklänges. Mycket piggare häst! Och mycket mer jävlar anamma.:devil:

KL*

Vart kan man köpa soja? Finns det på granngården?
Med 6 kg av det nya höet och 0.3 kg soja så får jag ihop en helt ok foderstat. Kan nog till och med ge 0.5 kg halm.

Men måste också fråga; kan jag pyttsa i min häst, på 480 kg 0.3, ev 0.4 kg soja per dag?

Senast ändrad:

Jag skulle börja med att ge den efter ridning.
Så har jag alltid gjort, men huruvida det är bekräftat ur vetenskaplig synvinkel vet jag inte. Man vill läka/ bygga upp de "hårt ansatta" musklerna.

har tränat mkt själv o tar en proteindrink efter träning.:cool:

Sen bör man ge resten utspritt över dagen.3 Hg är inte mkt.

När du sen tränar som vanligt kan den behöva mer.

Då ska jag ge lite efter jag har ridit vårat extremt hårda pass idag :angel: (40 minuters skritt och två varv i ridhuset i trav :p)
Hon får ändå sina mineraler efter ridningen så då kan hon ju få lite soja samtidigt!

Hästarna här får kraftfoder tre gånger om dagen, så jag borde kunna ge 1 hg varje gång hon får kraftfoder, sen när hon är van?

Maxgivan är 100 gram per 100 kg häst och utodringstillfälle.
Sedan beror det naturligtvis på hur mkt annat kraftfoder den också får.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka