Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Förstår inte ditt resonemang. Om pulsen går upp så innebär det att kroppen får arbeta. Är det av "ingenting" så har ju hästen dålig kondition och då ska den ju inte jobba över sin förmåga. Att pulsen är hög trots att hästen utför ett mycket enkelt arbete (sett ur en vältränad hästs perspektiv) spelar ju ingen roll, den förbränner ju ändå.

Frågan är ju vid vilken puls hästen förbränner mest.
Frågan är vad den förbränner- intaget eller om den kommer så långt att den börja bränna fett.

En häst i bra kondition mäts i hur snabbt den återhämtar sig- inte hur länge den klarar av att jobba med en hög puls.

Ridbanehästyar brukar kunna trava o galoppera länge i sträck- vilket inte en skogsmulle klarar av i samma utsträckning.
Sen beror det på om det är en häst eller fet ponny som rör sig på ett energisparande sätt. Rör bara på benen:rofl:

Äsch, man måste få fråga! Och jag tycker det är väldigt, väldigt bra att du gör det, det visar att du faktiskt försöker och vill lära dig :) Fler borde göra det!

Soya, med Y, är för matlagning. Soja, med J, är till foder.

En snabb uppskattning skulle ge 0,3-0,4 kg soja/dag om du ger 7 kg grovfoder (snabbräkning i Hippocampus).

Jag vet att muskler behöver det. Vet inte riktigt vad du försöker säga? Jag menade att för musklernas skull är det bättre att träna senare under dagen när man har mat i kroppen, medan det för viktminskningen är bättre att träna på morgonen eftersom det inte finns mat i magen att dra energi ur utan kroppen får ta från sina egna reserver.

Visst det brukar hänga ihop. Men om man är väldigt överviktig brukar det räcka att börja röra på sig, eftersom man oftast har noll kondition öht. När man sedan nåt ett visst mått av kondition och viktminskning går det inte längre utan att ändra på kosten.
Du är rolig. Om man nu är väldigt överviktig har man som regel väldigt svårt att röra sig o därmed inte ens kan bränna allt man äter- det som har gjort en fet- överintaget...fortfarande. Det kan handla om fler tusentals kcal.

Fråga KS eller vilken viktenhet som helst. De ställer dem på Nutrilettkurer för att de överhuvudtaget ska ORKA börja röra sig eller gastric bypass.

Maten i första hand- motionen för underhåll, få igång blodcirkulation o sen större förbränning via träning av musklerna.

Soya, med Y, är för matlagning. Soja, med J, är till foder.

Väldigt offtopic, men det har jag aldrig hört innan. Har sett båda stavningarna och trodde det var samma som med luser/lucern/luzern att det stavas lite hur som haver.

Häst-soja stavas alltid med j. Mat-soja kan stavas på båda visen om man tittar på produkter etc. Svensk stavning ÄR soja i båda fallen. Det heter i grunden sojaböna. Den kan man utvinna soja ur, den sort vi ger till häst, och samma sort som är i sojamjölk och annat.

Den svarta soja vi har i mat är inte ren soja, utan en blandning av soja, kryddor och socker. Det finns även 'oökta' sojasås som bara är sockerkulör.

Soya är svengelskt, soja heter på engelska soy.

/Språkavdelningen har tråkigt ;)

Att röra på benen kräver energi.
Det är just för det där "fet ponny energibesparande" som jag frågar efter lämplig pulsintervall.
30-60% av HrMax är som sagt det "standardiserade", men förbränningen är inte densamma inom hela intervallet. Så var maximerar man fettförbränningen?
Och för att trassla ihop det ännu mer;
På en höft, hur lång tid skulle det rent hypotetiskt ta innan fettreserver faktiskt förbränns om hästen rids på säg 30% av HrMax? Mao ungefär hur länge förbränns kolhydrater?

Filosoferar vidare;
Om man efter uppvärmning spurtar och rider på hög puls ett tag (uppemot 70-80 %) och därefter ligger en längre stund på runt 50% av maxpuls, har man då ökat totalförbränningen eller spelar det ingen roll?

Du kan räkna ihjäl dig utan att det ger det resultatet som du hoppas på.

Jag menar att en häst som rör sig marktrångt- energisnålt inte använder sig av kroppens alla muskler på samma vis som en mkt rörlig. Då spelar det ingen roll att pulsen är si eller så x antal min.

Det allra bästa är att rida i alla gångarter ganska länge- vilket oxå leder till att den är borta från smörgåsbordet lika länge:bow:

De där raserna är gjorda för att kunna äta lite o samtidigt göra av med så lite energi som möjligt.
Det finns inte tabeller som är för dessa.

Suck.. Så bara för man har en lättfödd naturras ska man inte bry sig om att lära sig?
SJÄLVKLART anpassar jag inte allt efter tabeller. De är och förblir ett utgångsläge som man modifierar efter hästen. De är precis lika standardiserade som medicinska behandlingar, ska vi börja ifrågasätta det med?

Anledningen till att jag vill veta om pulsintervall är endast och enbart av rent intresse. Jag umgås med mer än en häst här i världen vettu.
Jag räknar för jag tycker det är kul, inte för några resultat. Jag vet att du har ett horn i sidan till siffror, men ibland är det bra att de finns.

Så snälla, snälla. Har du något att tillföra så får du gärna göra det. Men som det är nu verkar du mest vara ute efter att få alla andra att framstå som korkade och ignoranta, utan att komma med någonting givande.

Mer urklipp, denna gång från en Polar-broschyr om pulsträning av häst:
Zone 2: fitness / 60-70 % of HRmax. People often under-estimate
the importance of this low-intensity exercise, yet it is ideal for
starting training and as part of any training work as the required
energy is supplied mostly by fat combustion. Moderate stress is
sufficient, in particular if the effort required will go on for more than
an hour, as it corresponds to the horse’s natural inclinations.

Beskrivs i en tabell längre ner i dokumentet som "optimal fat burning".

Ja, jag använder väl det som svar på min fråga :p

NU är jag supernovis, och ta det jag säger med en nypa salt. Men det jag fick lära mig av mina snälla distansryttarevänner var att maximal fettförbränning är runt 65% av maxpuls, och - och här är det jag tyckte var intressant - men också där den där nypan salt ev behövs - i så LÅG hastighet som möjligt. Dvs att idealet var om man kunde skrittjobba dem på den pulsen. Och hellre skritt och 60% av maxpuls än trav och 70% av maxpuls.

Nu är det lite knepigt nå de pulsvärdena i skritt, men om man har djup snö eller bra offroadmöjligheter etc så. Eller om man - din är ju inkörd väl?? kan SLÄPA något.

Viktigt är att ligga stabilt på samma puls, och när den börjar öka avbryt och pusta.

Detta skulle då bränna fett effektivast. Vilket för amatörjag känns helt rimligt, tänk det jobb en skogshäst gör, den arbetar ju väldigt hårt, men gör inte många knop. Men där talar vi musklade, fina hästar. De arbetar lågintesivt, men ändå 'hårt' (iom lassen de drar) och de arbetar lääänge och med många repetitioner mellan pustningarna.

Samma sak är man ju eg lärd sen barnsben - brant uppförsbacke så skritt är jobbigare för hästen än galopp (och det ska då vara därför de flesta hästar självmant väljer högre gångart än skritt).

Sen tycker jag det är lite knepigt det där med muskling kontra fett lite allmänt. Även om axel anser att fet häst är omusklad, så är det inte nödvändigtvis så. Lillen har en förbluffande bra ffa bakdelsmuskling, som både veterinärer och utställningsdomare berömt och poängterat. Trots att han är tjock alltså, men hans lårmuskler går inte av för hackor. Hur/var han fått dem är svårare att begripa, kuperade hagar (tidigare) och ffa att han är rörlig i hagen, busar mycket och har naturligt trevliga undersatta gångarter kanske. Men de kan tvivelsutan bygga muskler utan att förbränna sådär särdeles mycket fett med, helt klart.

Ja, det där stämmer bra överens med vad jag har läst :)
Trav är "transportgångart", energiåtgången förändras om man maler på i samma tempo en längre tid. De går ner i någon slags "viloläge". Inom westernridningen använder vi oss av jog, en slags långsam trav, som hästarna kan gå i nästan hur länge som helst.
När de slår över till galopp ökar energiförbrukningen, men går sedan ner igen efter ett tag.
Egentigen ingen konstigt, bara vanlig fysik. Att förändra en kropps hastighet/motstånd kostar energi, att upprätthålla en konstant hastighet är inte så jobbigt.

Pulsen är egentligen inte beroende av tempo/gångart utan intensiteten på arbetet. Den ökar ju med ökat syrebehov i musklerna.
Ska göra ett test imorgon hur högt jag kan få upp honom i puls i skritt. Rekordet hittills är 110 bpm dvs ca 50% av HrMax. Borde gå att pusha upp med lite jävlaranamma :D

Ja, axel har sina egna bestämda åsikter om hur världen ser ut. Jag är helt övertygad om att man kan vara både tjock och välmusklad i bra kondition. Har träffat många både hästar, människor och hundar i det tillståndet.

Men det är ju inte hastighetsändringen som kostar energi, den är väl marginell jämfört med att bära tyngden, och hur man rör sig. Att passagera fram till exempel eller jättekort galopp kan ju röra sig framåt i samma hastighet som skritt, men med galet högre energiåtgång.

Jag tycker man får bäst effekt dels genom att rida länge, eftersom man tar slut på tillförd energi och tar av lagren, oavsett hastighet. Till för man bara tillräckligt med protein kommer muskelmassan öka av detta och förbränningen likaså. Att galoppera som en tok tar ju av glykogenlagren först, men leder ju till ett större underskott totalt under dygnet = hästen kommer att tappa vikt med tanke på att musklernas förbränning ökat mkt under hela följande dygnet eller mer.

Jag kombinerar alla tempon hejvilt, mkt roligare så matte orkar hålla på mera. Och hästen blir bra mkt hetare och aktivare även i skritten efter lite hålligång då och då. :p

Där är det samlingen som kostar energi, musklerna arbetar intensivt och fler muskelgrupper engageras.
Det blir som en hastighetsökning, fast utan själva framåtrörelsen. Typ :p

Självklart är varierad motion det bästa, annars blir det bara statiskt och trist med en massa skador och elände..
När man pulstränar ligger man inte på ett stadig tempo och konstant puls hela passet, utan man pendlar i intervaller. För som sagt, det är inte statiskt arbete som är grejen utan varierat.

Vi diskuterar ju inte ens samma sak. Så skit samma.

sthu: Du har inte kikat på träningsprogram för distanshästar? Det är ju ändå ganska intensivt arbete men smidigt att utföra med tillgång till bra vägar, nåt spår eller så. Att kunna tuffa på i galopp kilometer efter kilometer tär absolut mer på resurserna än att trava samma sträcka.

Det med att öka tyckte jag kom ganska automatiskt dock. Nu var inte viktnedgång mitt huvudmål, utan jag använde pulsklocka på en väldigt energisk och entusiastisk unghäst, som 'aldrig blev trött' och nog skulle fallit död ner av utmattning innan hon visade tecken på trötthet. Då hon hade en lång problematik av hältor redan innan hon blev inriden kändes det viktigt att veta exakt hur mycket/litet hon ansträngdes så att säga, så det varken blev underträning eller överträning utan en långsam, succesiv uppbyggning.

Och där så blev det naturligt att när jag märkte att hon låg stabilt på en betydligt lägre puls än tidigare vid samma jobb, och det började bli svårt att komma upp i vettiga pulsvärden, att då öka på, just genom att öka kraven. Högre gångart, mer träning etc. Återhämtningspulsen var också viktig markör för när gå vidare såklart.

Så jag tror det ger sig själv när sthu kommer igång så att säga, både när öka, och vad som 'tar bäst'.

Lite OT men den där pulsmätaren var kul. Visste ni att pulsen kan öka från stabila 75 bpm till 180 bpm vid åsynen av en - VATTENPÖL? *s* Sen var det pulsmätaren som avslöjade hennes svalginfektion, innan andra tecken fanns. Pulsen stack nåt så in åt såfort vi började trava. Häst pigg och glad och kändes som vanligt, men med en skyhög puls. Så lite synd jag sålde pulsmätare i en period av kass ekonomi och inget eg behov av det (dvs kunde inte riktigt 'försvara bra att ha' när det saknades pengar på andra håll)

Beror ju eg helt på. Rent allmänt ingen skillnad. Om du däremot ligger lågt i TS i foderstaten i övrigt, och det är större mängder lucern det handlar om, får du ju mer strå och lite mer ättid med hacket. Även pelletsen adderar TS dock, och räknas som stråfoder, men har en kortare ättid.

Så, hur mycket lucern handlar det om, och hur 'pressad' är TS och ättid? Är de okej så ge det hästen tycker bäst om och du har lättast få tag i, näringsvärdesmässigt har det ingen betydelse. Ger du 'pulver' eller något så är det ju lättare att blanda i pellets, och dricker de lite dåligt i kylan kan man lura i dem mer vatten med pelletsen. Är de inte så förtjusta i hacket gör det att de har mat att plocka med längre t ex på natten etc.

Jag ger strå 'till vardags', helt enkelt för Lillen tycker det smakar blä och äter det SIST av allt. Dvs han har några minuter till där på natten han har ngt att äta. (Han tycker pelletsen är gott). Men de dagar jag ger tokosel ger jag pellets för att kunna blanda pulvret i. Och på julafton fick de pellets (uppblötta såklart)

Haha, din häst är inte normal :D

Jag ska alldeles strax åka iväg till Sågen och köpa deras sista säck GreenPower alfalfa. Sen kommer det hem mer till dem nästa vecka :)

Jag väljer nog att ge hack till shettisen. Just för ättidens skull. Det gör stor skillnad på om hon får ½ eller 1 kg lusernhack. Hon fick bara ½ innan jag räknat ut foderstaten ordentligt. Då hade hon demolerat boxen och sugit upp vartenda strå av halmen samt tuggat lite på boxdörren. När hon slutligen fick 1 kg så var hon jättenöjd. Hon hade t.o.m lämnat de grova halmstråna kvar i boxen och inte tuggat något på boxdörren :D

Jag kom ju på att jag kan köpa GreenPower alfalfa till shettisen och Kraffts hack till de andra, då räcker GreenPowern längre och det inte är säkert att alfalfan går att få hem inom rimlig tid :cool: Jag ska fråga hur lång tid innan de vill ha min 'beställning'...

Kan jag börja ge 1 kg alfalfa redan i kväll? Eller behöver jag byta ut en del av Kraffts mot en del av alfalfa?

DU kan byta rakt av.

Ang hur lång tid innan kan de nog inte svara på, de behöver 6 pallar har jag för mig för beställning, inte 6 pallar just hack, men från samma ställe. Vilket är svårt för dem att uppskatta när det sker. När jag beställde trodde de det skulle ta 3 - 4 veckor, tog typ 2 månader.

Där har du en till grej jag glömde - volymen blir som natt och dag. 100 gr pellets är inte många pellets, men 100 gr hack är betydligt mer volymmässigt. Och är man uppåt ½ - 1 kg som i ditt fall blir det ju väldigt stor skillnad t ex nattetid. (mina får ju den extrema mängden av 100 gram var, bara för att ha nåt i krubban när de kommer in)

Okej. Då byter jag direkt när jag kommer till stallet.

De sa att de brukar i snitt beställa 1 g/månaden. Men de borde få hem den här eller nästa vecka. Så då åker jag nog dit och köper en säck eller två så jag har hemma. Sen kan jag 'boka' 1-2 säckar till nästa beställlning med... Så jag inte står utan :crazy:

Jo volymmässigt borde det bli en jäkla skillnad. Jag har iofs inte haft något att göra med luserpelletsen men jag kan ju föreställa mig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka