Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Härligt att ni gjort några förändringar och jag hoppas nu att det här är det som behövs för att det ska hända något med din pålles vikt :) :bump:

Idag kan jag berätta att shettisen härmed har gått ner 100 kg!! Iaf om man ska gå enligt viktmåttbandet :D Vi började i mars förra året på 303 kg och idag visade måttbandet 204 kg.

I kväll hängde t.o.m. den elastiska täckesgjorden löst så jag fick spänna in den, och den satt tajt för 3 kvällar sen :p Vi går framåt (nedåt)!!

Senast ändrad:

Heja! Fast jag hoppade till först och tänkte du menade gått ner 100 kg sen sist, och skojade att bandet visat fel typ, och hann börja fundera hur man kan mäta SÅ fel. Men sen läste jag vidare.

Snyggt jobbat! Jag ska mäta imorgon ja, se om klippningen + kylan gjort något intressant med midjemåttet =)

Tänkte bara fråga.
Jag titta på en hemsida som har en affär relativt nära mig och där stod det att man kan köpa protein.
Är inte det bättre än soja då? eller är det mer MJ i protein än soja? Det är protein från krafft som jag snackar om.

Protein är ju ett "ämne" eller vad man kallar det. Precis som fett är ett ämne. Protein finns i massa saker, bland annat soja. Krafft Protein är ett proteinrikt kraftfoder. Det innehåller mineraler och lite annat. Jag vet inte riktigt vad det är för energivärde på soja, men jag gissar att det är lägre än Krafft Protein.

Någon annan här har säkert bra koll på vad soja har för energivärde.
Du ska välja det som är lägst energi.

Annars tycker jag att krafft gör rätt bra grejer, min häst brukar tycka det är gott iaf, och det är ju en förutsättning. Jag försökte tidigare med proteinmineralfoder från vitafor, men det passade inte herren alls.

Hur är det med mineraler, behöver hästen något mer förutom protein?
När jag hade dåligt hö så behövde han både massa proein och massa mineraler, därför var det bättre alternativ att välja ett kraftfoder med både mineraler och protein. Men annars finns det ju ingen anledning att ge massa extra.

Här är en lite bättre bild på hur herrn ser ut nu. Men som ni andra säger, svårt med mammutpälsen ;) Jag går efter hur han känns. Att rida barbacka var mkt behagligt, inga problem för höfterna och det känns som om benen kan hänga och dingla rakt ner. Är han för tjock sitter man ju i stolsits och får ont...

32-1.jpg

Mycket pigg herre dessutom som både ville trava och galoppera i snön!

Protein är ju ett "ämne" eller vad man kallar det. Precis som fett är ett ämne. Protein finns i massa saker, bland annat soja. Krafft Protein är ett proteinrikt kraftfoder. Det innehåller mineraler och lite annat. Jag vet inte riktigt vad det är för energivärde på soja, men jag gissar att det är lägre än Krafft Protein.

Någon annan här har säkert bra koll på vad soja har för energivärde.
Du ska välja det som är lägst energi.

Annars tycker jag att krafft gör rätt bra grejer, min häst brukar tycka det är gott iaf, och det är ju en förutsättning. Jag försökte tidigare med proteinmineralfoder från vitafor, men det passade inte herren alls.

Hur är det med mineraler, behöver hästen något mer förutom protein?
När jag hade dåligt hö så behövde han både massa proein och massa mineraler, därför var det bättre alternativ att välja ett kraftfoder med både mineraler och protein. Men annars finns det ju ingen anledning att ge massa extra.

Foderrådgivaren sa att hon ev skulle behöva mineraler, så det är kanske lika bra att satsa på kraffts protein grej då.
Hon är ett riktigt matvrak satt att hon inte ska äta det, de är jag inge orolig över ;)

Är han för tjock sitter man ju i stolsits och får ont...

Jo det där med för tjock märker jag också av. Red Gullis idag barbacka och aj så ont jag hade i mina ben och höfter efteråt xD

Kanske är därför jag inte kan galoppera med min utan att få ont ;)
Fast jag sitter rätt bra vad jag vet, brukar få beröm för min stabila sits.
Men det skadar ju inte att ha det som argument till varför häst måste ner i vikt.

Nu har stallägare fixat massa spån åt mig, gratis! Hurra! Det enda jag behöver göra är att packa det i säckar och få hem det till stallet. Inga problem, bara att lasta vagnen full och låta hästen jobba lite.
På tal om att låta hästen jobba har vi fått uppdrag att dra hem lite stormfällor, så nu ska jag bara hitta en svängel och kedja. Sen ska vi göra det ponny är bäst på!

Imorgon är det mätning. Tänkte ta mig in till sjukhuset i nästa vecka och väga, om inte tentapluggandet tar för mycket tid. Vågen går ju knappast någonstans ;)

Vilken snäll stallägare du har :) Toppen!!
Det är väl bara bra att ponny får jobba lite för maten ;)

Hehe, precis! Han mår inte dåligt av lite riktigt arbete!

Nu har jag läst igen!
Fett påstås förbrännas mest vid 30-60% av maxpuls. Mellan 75-80% är det huvudsakligen kolhydrater som används.
Stämmer detta? Forskare och "vanliga dödliga" har ju så mycket olika åsikter om det.. Jag har hittat sifforna i en artikel om häst, det går (förmodligen) inte direktöversätta människosiffror till hästsiffror. Artikel i The Horse

Om vi ska förutsätta att det stämmer och spinna vidare på samma tanke; förbränns mest vid hög puls eller vid låg?

Träning är ju ett mycket bra komplement till dieten, så jag tyckte det kunde passa här :D

Om det påminner om människan så kan det ju vara så. Om vi rör oss lågintensivt under längre pass bränns främst fett snarare än att kondisen förbättras. Såhär står det på en sida för människor:
Bättre kondition ger högre fettförbränning. En bra kondition innebär att du har en bra syretillförsel till dina muskler. God syresättning ökar användandet av fett som bränsle.

Sen är det synd att hästar är gjorda för att äta hela tiden, annars för vår del förbränner vi extra mycket på morgonen innan frukost. Det hade ju varit smidigt ;)

Intressant artikel.

Fett påstås förbrännas mest vid 30-60% av maxpuls. Mellan 75-80% är det huvudsakligen kolhydrater som används.
Stämmer detta?
Varför skulle det inte stämma?
Det handlar ju om vilket energisubstrat (rätt ordval?) som kroppen utgår ifrån för att utvinna ATP. Att omvandla fettet tar lång tid och är därför ganska svårt vid tuffare ansträngningar som kräver mkt energi. Då utnyttjas glykogenet som finns i musklerna eftersom det innehåller energi som är betydligt mer lättillgänglig och alltså kan frigörs snabbt i större mängder upp till 6 ggr så snabbt som från fettet. Men mängden energi som musklerna kan lagra är ju begränsad så vid arbete i lugnare tempo är det bättre för kroppen att utnyttja fettet eftersom det finns i mer obegränsad form. Muskelglykogenet är ngn sorts reserv för snabb aktivitet.
Detta borde de flesta vara överrens om antar jag.

Om vi ska förutsätta att det stämmer och spinna vidare på samma tanke; förbränns mest vid hög puls eller vid låg?

När man sedan ska sätta in detta i ett bantningsresonemang så vet jag inte riktigt hur man ska resonera. Jag antar att det är ganska komplicerat. Artikeln i The Horse handlar väl egentligen om motsatsen dvs energi till högpresterande hästar. Men här måste man kanske ta hänsyn till vad det kostar för kroppen att bygga dessa reserver, att det kanske är bra att göra av med energin så fort den kommer in i kroppen, insulinets roll i detta (som jag inte har en aning om alls annat än att IR förbättras mkt av mer aktivitet) osv. Vid första tanken tycker i alla fall jag att det bästa borde vara ett arbete som inte kräver den högsta pulsen men jag har ingen aning egentligen.

Senast ändrad:

Om det påminner om människan så kan det ju vara så. Om vi rör oss lågintensivt under längre pass bränns främst fett snarare än att kondisen förbättras. Såhär står det på en sida för människor:
Bättre kondition ger högre fettförbränning. En bra kondition innebär att du har en bra syretillförsel till dina muskler. God syresättning ökar användandet av fett som bränsle.

Sen är det synd att hästar är gjorda för att äta hela tiden, annars för vår del förbränner vi extra mycket på morgonen innan frukost. Det hade ju varit smidigt ;)
Hästarna är inte gjorda för att vräka i sig toppfoder hela dagarna i ända! De är oxå gjorda för att röra på sig bra mkt- minst lika viktigt!
Sen beror det beror på vad man menar med lågintensivt.
Att inte belasta musklerna ger knappast ngn större förbränning. Om vi går till hur man förbränner på Gymet så behövs det en himla massa reps i flera omångar för att börja bränna.
Många har inte den kondisen att de ens kommer till ngn förbränning att tala om.

Många som bara flanerar bränner inte nämnvärt alls.. Det måste kännas att du använder musklerna o sen få igång kroppen- varav förbränningen först börjar när du har powerwalkat en 30 min. Först tar kroppen det du har tillfört, sen börjar ev. förbränning.
Det hjälper inte att fortsätta stoppa i sig så mkt som man gör av med=status quo!
Har du vältränade muskler förbränner dessa mkt, men först måste de aktiveras. Är du vältränad har du bättre/större ämnesomsättning även vid vila.

Prova att gå eller gå där du känner att musklerna jobbar- om man nu har några;) o känn skillnaden.
En fet häst har sällan mkt muskler eller god kondis o då blir det givetvis ännu jobbigare att springa.
Se först till kosten, sedan motionen. Går den fortfarande ej ner ja då är det fel på kosten-enkel matematik.

Om du syftar på det sista jag skrev så menade jag att vi är ju olika skapta. Hästar är trots allt gjorda för att äta större delen av dygnet och kan arbeta även på full mage eftersom de är flyktdjur. Själv får jag ont i magen eller håll om jag tränar direkt efter maten. Likaså kan vi förbränna mer (men också bryta ner musklerna mer) om vi går en promenad före frukost eftersom våra insulin- och sockernivåer är så låga då. Hästar funkar ju inte på samma sätt.

Om de flesta inte har nån kondition nog för att köra tillräckligt många reps är det ju konstigt att folk går ner i vikt ganska snart efter att de börjat träna? Man kan ju till och med fortsätta äta som man gjorde innan, de jag har sett har gått ner i vikt bara genom att börja träna. När man sedan tappat större delen av övervikten blir det svårare och då måste man bryta mönster och verkligen anstränga sig med maten för att fortsätta gå ner. Men de jag känner har iof inte ätit alla sin mål på McDonalds, fast de har ätit sämre än man bör.

Så är det ju även på hästar - är de riktigt tjocka krävs det inte mycket för att den värsta övervikten snabbt ska trilla bort. Sen kan det ta en evighet innan de blir riktigt smala, för att det krävs mycket mer motion och bättre kost för att det ska hända.

Förbränner gör man ständigt hela tiden, oavsett om man tränar eller ej. Metaboliska processer kräver också energi. Rör man på sig ens minsta lilla kräver musklerna energi. Om man går från att ligga på sofflocket dagarna i ända till att gå till kylskåpet en gång i timmen så kommer man göra åt energi.
Att förbränningen inte skulle starta förrän efter si och så många minuter, det låter osannolikt. Referens?
Däremot köper jag helt att det krävs mer intensiv träning för att starta förbränning av fettreserver, vilket också kräver att andra mer lättillgängliga reserver är slut/otillgängliga.

Så, i vilket pulsregister bör en häst (inte människa, mycket olika metaboliska funktioner!) ligga för att maximera fettförbränningen? 30% av VO(Hrmax)? 60%?
Givetvis under förutsättning att det är aerobt arbete, fett förbränns vid närvaro av syre.

Självklart har alla ett underhållsbehov- människan oxå, men om inte ens det dagliga intaget förbränns får vi sakta men säkert fetma.

Du är säkert duktig på att använda pulsmätare på din häst, men är den fet o ur kondition går pulsen upp av "ingenting". Den orkar helt enkelt inte.
Precis samma som när ni säger att de behåller fettet av "ingenting":grin:

nu pratar jag om fettreservernas förbränning- inte det dagliga intaget.

Om du syftar på det sista jag skrev så menade jag att vi är ju olika skapta. Hästar är trots allt gjorda för att äta större delen av dygnet och kan arbeta även på full mage eftersom de är flyktdjur. Själv får jag ont i magen eller håll om jag tränar direkt efter maten. Likaså kan vi förbränna mer (men också bryta ner musklerna mer) om vi går en promenad före frukost eftersom våra insulin- och sockernivåer är så låga då. Hästar funkar ju inte på samma sätt. Men dra mig baklänges:rofl:Om de flesta inte har nån kondition nog för att köra tillräckligt många reps är det ju konstigt att folk går ner i vikt ganska snart efter att de börjat träna? Man kan ju till och med fortsätta äta som man gjorde innan, de jag har sett har gått ner i vikt bara genom att börja träna. När man sedan tappat större delen av övervikten blir det svårare och då måste man bryta mönster och verkligen anstränga sig med maten för att fortsätta gå ner. Men de jag känner har iof inte ätit alla sin mål på McDonalds, fast de har ätit sämre än man bör.

Så är det ju även på hästar - är de riktigt tjocka krävs det inte mycket för att den värsta övervikten snabbt ska trilla bort. Sen kan det ta en evighet innan de blir riktigt smala, för att det krävs mycket mer motion och bättre kost för att det ska hända.
Muskler kräver mer kolhydrater o proteiner. när de byggs upp drar de mer energi.Chili.
Det brukar hänga ihop- att när man börjar träna brukar man även se över intaget- annars blir fettreduceringen minimal.

På häst finner jag precis tvärtemot- att sen man väl har hittat foderstaten o motionen som hästen tappar på får den högre förbränning o går ner mer o mer.

Jag är inte alls insatt i detta med att bränna fett för att banta vet inte varför jag inte har varit det egentligen :confused:. Men min ponny stod ju i stort sett på 24 h boxvila i månader och det var då hon bantades.

Men det gäller väl att göra av med så mkt energi som möjligt? Det handlar väl inte bara om att bränna det fett som redan finns utan även om att göra av med den energi som nyligen har kommit in i kroppen?

Dessutom så är det så med IR hästar (om det nu är så att din är det vilket vi inte vet) att insulinkänsligheten förbättras ganska så mkt bara av lättare arbete. Det är ju jätteviktigt för en sådan häst.

Jag vet att muskler behöver det. Vet inte riktigt vad du försöker säga? Jag menade att för musklernas skull är det bättre att träna senare under dagen när man har mat i kroppen, medan det för viktminskningen är bättre att träna på morgonen eftersom det inte finns mat i magen att dra energi ur utan kroppen får ta från sina egna reserver.

Det brukar hänga ihop- att när man börjar träna brukar man även se över intaget- annars blir fettreduceringen minimal.

Visst det brukar hänga ihop. Men om man är väldigt överviktig brukar det räcka att börja röra på sig, eftersom man oftast har noll kondition öht. När man sedan nåt ett visst mått av kondition och viktminskning går det inte längre utan att ändra på kosten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka