Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte bara fråga.
Jag titta på en hemsida som har en affär relativt nära mig och där stod det att man kan köpa protein.
Är inte det bättre än soja då? eller är det mer MJ i protein än soja? Det är protein från krafft som jag snackar om.
Protein är ju ett "ämne" eller vad man kallar det. Precis som fett är ett ämne. Protein finns i massa saker, bland annat soja. Krafft Protein är ett proteinrikt kraftfoder. Det innehåller mineraler och lite annat. Jag vet inte riktigt vad det är för energivärde på soja, men jag gissar att det är lägre än Krafft Protein.
Någon annan här har säkert bra koll på vad soja har för energivärde.
Du ska välja det som är lägst energi.
Annars tycker jag att krafft gör rätt bra grejer, min häst brukar tycka det är gott iaf, och det är ju en förutsättning. Jag försökte tidigare med proteinmineralfoder från vitafor, men det passade inte herren alls.
Hur är det med mineraler, behöver hästen något mer förutom protein?
När jag hade dåligt hö så behövde han både massa proein och massa mineraler, därför var det bättre alternativ att välja ett kraftfoder med både mineraler och protein. Men annars finns det ju ingen anledning att ge massa extra.
Är han för tjock sitter man ju i stolsits och får ont...
Varför skulle det inte stämma?Fett påstås förbrännas mest vid 30-60% av maxpuls. Mellan 75-80% är det huvudsakligen kolhydrater som används.
Stämmer detta?
Om vi ska förutsätta att det stämmer och spinna vidare på samma tanke; förbränns mest vid hög puls eller vid låg?
Hästarna är inte gjorda för att vräka i sig toppfoder hela dagarna i ända! De är oxå gjorda för att röra på sig bra mkt- minst lika viktigt!Om det påminner om människan så kan det ju vara så. Om vi rör oss lågintensivt under längre pass bränns främst fett snarare än att kondisen förbättras. Såhär står det på en sida för människor:
Bättre kondition ger högre fettförbränning. En bra kondition innebär att du har en bra syretillförsel till dina muskler. God syresättning ökar användandet av fett som bränsle.
Sen är det synd att hästar är gjorda för att äta hela tiden, annars för vår del förbränner vi extra mycket på morgonen innan frukost. Det hade ju varit smidigt
Muskler kräver mer kolhydrater o proteiner. när de byggs upp drar de mer energi.Chili.Om du syftar på det sista jag skrev så menade jag att vi är ju olika skapta. Hästar är trots allt gjorda för att äta större delen av dygnet och kan arbeta även på full mage eftersom de är flyktdjur. Själv får jag ont i magen eller håll om jag tränar direkt efter maten. Likaså kan vi förbränna mer (men också bryta ner musklerna mer) om vi går en promenad före frukost eftersom våra insulin- och sockernivåer är så låga då. Hästar funkar ju inte på samma sätt. Men dra mig baklängesOm de flesta inte har nån kondition nog för att köra tillräckligt många reps är det ju konstigt att folk går ner i vikt ganska snart efter att de börjat träna? Man kan ju till och med fortsätta äta som man gjorde innan, de jag har sett har gått ner i vikt bara genom att börja träna. När man sedan tappat större delen av övervikten blir det svårare och då måste man bryta mönster och verkligen anstränga sig med maten för att fortsätta gå ner. Men de jag känner har iof inte ätit alla sin mål på McDonalds, fast de har ätit sämre än man bör.
Så är det ju även på hästar - är de riktigt tjocka krävs det inte mycket för att den värsta övervikten snabbt ska trilla bort. Sen kan det ta en evighet innan de blir riktigt smala, för att det krävs mycket mer motion och bättre kost för att det ska hända.
Det brukar hänga ihop- att när man börjar träna brukar man även se över intaget- annars blir fettreduceringen minimal.