Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Det kanske kan vara så att han har 'gått ner så pass mycket' att han mer kan 'njuta' av maten? Att han inte vräker i sig lika mycket lika fort nu?
Är han lika HUNGRIG nu som förrut?
Förrut har hon fått ca 1,5 kg hö inne. Från 22 (tidigast) till 8,9 på morgonen... men hon gillar ju höt bättre än halm
Nej, inte lika HUNGRIG, men fortfarande 'jag är en ponny och alltid hungrig', men inte det besatta, maniska. Han äter ju lika gärna och lika fort, och skulle säkerligen äta nonstop om det fanns mat non-stop. Men han är inte rabiat. Förr så om jag gick under 1.3 kg TS/100 kg aktuell vikt, så blev han sur, stressig, grävde sönder bädden i boxen, gick inte att leda utan att han kastade sig över allt som KANSKE gick att äta (inkl typ ruttet silage och mossa) osv. Och så pajade magen då.
Nu är boxen fin på morgonen (utom då han råkat kasta ut halva nattmaten över boxkanten..), inget grävt. Han är lugn och sansad när man kommer ner, man kan ställa honom lös på stallgången med silagespill och klä på boots och så utan att han maniskt måste kasta sig över ev strån, det går till och med att leda honom i ena handen och silagepåsen i den andra utan att riskera att blir brutalt omkullknuffad
Däremot har han blivit ett hår av hin vid fodring i hagen, vilket jag antar är för han får såpass lite nu att sas 'varje strå är värt att kämpa för'. Men det kan jag leva med (och shettisen är van och står ut) sålänge han mentalt verkar må okej och magen är okej.
Så ja, kanske viktnedgången, eller kanske är mindre IR nu (vetefan men.. samtidigt var han likadan även innan han blev IR så jag vet inte) eller något annat, ålder och mognad typ *s* - eller en kombination av flera saker. Funderat på om munkorgen spelat in, att under så väldigt lång tid aldrg kunnat äta ordentliga tuggor ute, och därför 'värdesätter' (förmänskligande ord men du fattar) att kunna göra det inne, och det därför ger en illusion om 'mycket mat' inne, att han kan äta ordentligt där?
Men som sagt, lika fort äter han, och om han FÅR äter han lika mkt - minns det där försöker med munkorg på L och fri tillgång på silaget, när krypet åt upp 10 kg på en förmiddag *gulp*