Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kanske beror på hur stora balarna är? De andra använder ganska små balar nu men de jag köpte förra året var ju rätt stora.

Hos oss är fö. torven dyrast!

En upptadering från Gullis och mig :D

Idag fick hon skor :D Så nu kommer vi kunna rida ordentligt igen.
Fast det mest positiva är nog att jag mätte henne runt magen idag och då har hon gått ner ca en cm! :D
Sen när minns jag dock inte.. men inte mer än en vecka sen i alla fall.
En annan positiv sak idag var också att hon hittade lite halm på marken hos hovslagaren och åt det ;D Så vi köpte lite grann så jag ska testa om hon inte kanske äter det i boxen också (hon var hungrig efter ridturen/skoningen så hon kanske åt bara för att) och om hon gör det så tänkte jag att hon kunde få lite satt hon slipper vara utan mat så länge mellan 22:00-07:00

Oj, det verkar skilja en hel del beroende på var man bor!
Det är väl inte så konstigt egentligen när jag tänker efter :p
Ska ta ett varv till affären om ca 1 h när bilen anländer. Då ska det även inhandlas soja. Tänkte börja redan ikväll med det, bara en liten nypa såhär i början. Räknar med fulldos (0,3-0,4 kg) om tidigast två veckor, bara för att vara på säkra sidan.

Men när jag rensade ur all lös halm ur boxen idag upptäckte jag en sak som jag itne tänkt på tidigare; han har lämnat alla grova strån! Inte så konstigt kanske, men jag blev ändå lite förvånad. Oj vad han måste ha pillat och sorterat hela nätterna! Känns nästan dumt att ställa på spån, nu kommer han ju inte har lika mycket att göra :p
Kommer ge honom halm+lite hö i höpåse (inte IKEA utan en sån de äter ur) så tar det lite längre tid.
Ska gräva fram ett hönät imorgon.

Jag skulle sprida ut:) Sen hönät i boxen kanske? Vad var det för ponny den foderstaten var till?

Jag tror jag sprider ut höt + lusernet i hagen. Och så ett småmaskigt hönät i boxen + lite grenar. Det är till shettisen jag visade bilder på ovan :)

Idag har bantningen 'börjat på riktigt' för i morse var shettisen hungrig ;)

Jag tänkte säga samma sak, sprida ut i hagen sålänge hon inte trampar ner det alldeles för mkt eller så, och så nät i boxen. LIte OT, men hur mycket fick hon inne tidigare? E får ju 2 kg blött silage, står på halm med men verkar inte äta några mängder. La in en fin 'ätkaka' halm åt honom för tre dagar sen men den är orörd. Han äter dock halm om han är hungrig, det har jag sett flera gånger. Jag tycker ju 2 kg är lite snålt, 'säkert slut fort', samtidigt så verkar det inte gå några mängder halm även om jag nojar att han äter fast jag inte märker. Men kanske räcker 2 kg längre än jag tror?

Min shettis får ca 1,7 kg torrhö till natten. Jag tror att det räcker länge till henne, och det brukar ligga några strån kvar i boxen på morgonen, så det är inte alls säkert att din E äter upp sina 2 kg hösilage jättesnabbt!

Nej, det jag börjar 'tro', att de räcker längre än beräknat. Iofs blir ditt hö mer TS än mitt silage, så kanske inte går jmf rakt av hur länge det räcker, men.. Nu spelar det ju ingen jätteroll, han är inte huuungrig på morgonen, men om jag skulle behöva sänka maten mer så. När de kommer in får de 1 kg var, kl 20. Det är slut kl 22 dock, och de gånger de ätit frukost inne, så har ett kilo varit slut på under en timme. Så därför jag sas antagit att hans 2 kg är slut lika fort som Lillens fyra, och just funderat på hur mycket halm han eg äter, men kunnat konstatera att han inte verkar äta så mycket. Han städar inte 'soprent' efter silaget heller, ligger oftast småstrån kvar på morgonen.

Men då kanske man törs sno ett halvkilo där OM jag måste dra ner maten mer (än rasslar han ju neråt i mycket god takt på det han får, så är ju om han stannar och det står still sen det blir aktuellt, och då är nog första grejen att ställa på spån för att se exakt hur mkt/lite halm han äter. Men att han rasslar ner så bra i vikt skulle kunna förklaras om han INTE äter halm, jag sitter ju och räknar med 5 MJ från halm i hans foderstat..)

Förresten, var det din shettis som var svårfödd? Är ju annars lite nyfiken på hur mkt shettisarna får (Gäller alla andra med), då jag blev lite förvånad hurpass 'högt' de ändå ligger i tabeller?

Ja, jag räknar min som svårfödd. Hon har aldrig varit något matvrak, och hon har alltid varit "kräsen". Är inte höet "gott" (t.ex. för grovt), enligt henne, så äter hon inte upp det...:crazy: Hon får ca 3,4 kg hö + 1 kg Happy Hoof.

Ja, hon får ca 28 mj från höet och 8,8 mj (om nu "Digestible Energy (MJ/kg)" är samma sak i Sverige?) från Happy Hoof, så sammanlagt ca 37 mj alltså.

Det kanske kan vara så att han har 'gått ner så pass mycket' att han mer kan 'njuta' av maten? Att han inte vräker i sig lika mycket lika fort nu?
Är han lika HUNGRIG nu som förrut?

Förrut har hon fått ca 1,5 kg hö inne. Från 22 (tidigast) till 8,9 på morgonen... men hon gillar ju höt bättre än halm ;)

Det kanske kan vara så att han har 'gått ner så pass mycket' att han mer kan 'njuta' av maten? Att han inte vräker i sig lika mycket lika fort nu?
Är han lika HUNGRIG nu som förrut?

Förrut har hon fått ca 1,5 kg hö inne. Från 22 (tidigast) till 8,9 på morgonen... men hon gillar ju höt bättre än halm ;)

Nej, inte lika HUNGRIG, men fortfarande 'jag är en ponny och alltid hungrig', men inte det besatta, maniska. Han äter ju lika gärna och lika fort, och skulle säkerligen äta nonstop om det fanns mat non-stop. Men han är inte rabiat. Förr så om jag gick under 1.3 kg TS/100 kg aktuell vikt, så blev han sur, stressig, grävde sönder bädden i boxen, gick inte att leda utan att han kastade sig över allt som KANSKE gick att äta (inkl typ ruttet silage och mossa) osv. Och så pajade magen då.

Nu är boxen fin på morgonen (utom då han råkat kasta ut halva nattmaten över boxkanten..), inget grävt. Han är lugn och sansad när man kommer ner, man kan ställa honom lös på stallgången med silagespill och klä på boots och så utan att han maniskt måste kasta sig över ev strån, det går till och med att leda honom i ena handen och silagepåsen i den andra utan att riskera att blir brutalt omkullknuffad :devil:

Däremot har han blivit ett hår av hin vid fodring i hagen, vilket jag antar är för han får såpass lite nu att sas 'varje strå är värt att kämpa för'. Men det kan jag leva med (och shettisen är van och står ut) sålänge han mentalt verkar må okej och magen är okej.

Så ja, kanske viktnedgången, eller kanske är mindre IR nu (vetefan men.. samtidigt var han likadan även innan han blev IR så jag vet inte) eller något annat, ålder och mognad typ *s* - eller en kombination av flera saker. Funderat på om munkorgen spelat in, att under så väldigt lång tid aldrg kunnat äta ordentliga tuggor ute, och därför 'värdesätter' (förmänskligande ord men du fattar) att kunna göra det inne, och det därför ger en illusion om 'mycket mat' inne, att han kan äta ordentligt där?

Men som sagt, lika fort äter han, och om han FÅR äter han lika mkt - minns det där försöker med munkorg på L och fri tillgång på silaget, när krypet åt upp 10 kg på en förmiddag *gulp*

Senast ändrad:

Ja, hon får ca 28 mj från höet och 8,8 mj (om nu "Digestible Energy (MJ/kg)" är samma sak i Sverige?) från Happy Hoof, så sammanlagt ca 37 mj alltså.

Digestible energy, DE, är inte samma sak som vår energienhet.
DE= smältbar energi = foder in - förluster i träck

I Sverige mäter man i omsättbar energi vilket är DE - förluster i urin och gas

Omsättbar energi är ungefär 86% av den smältbara men beror lite på vilken typ av foder det är, kraftfoder eller fiberrikt grovfoder. HH är nog ngt mellanting ? eller i alla fall inte kraftfoder där omräkningsfaktorn är 90%.

Hoppas det gick att förstå :confused:

I vilket fall som helst så är det ganska mkt energi. Hur mkt tror du att hon väger? Ganska intressant att energibehovet tydligen skiljer så mkt mellan olika hästar. Eller också är det denna IR som gör att behovet blir mindre. :confused:

Tänkte bara fråga.
Jag titta på en hemsida som har en affär relativt nära mig och där stod det att man kan köpa protein.
Är inte det bättre än soja då? eller är det mer MJ i protein än soja? Det är protein från krafft som jag snackar om.

Enligt viktmåttband väger hon ca 190 kg. Ja, det verkar som om hon behöver få i sig en hel del. Haflingern får inte lika mycket i förhållande till sin vikt, men å andra sidan hade det kanske gått att fodra henne med lite mer nu? Vågar inte riktigt testa, för där har vi ju en som äter ALLT som bjuds...:crazy:

Underligt egentligen att de kräver så olika.
Men det är nog bara att konstatera att de kan vara ganska så annorlunda. Vår andra ponny, ett russ, har jag alltid tyckt vara lättfödd. men det var innan jag fick min nuvarande häst.

Jag känner igen detta med att inte våga ge. men se upp med haflingern. På min verkar det som att det bara vänder helt plötsligt, kylan har kanske hjälpt till. Men hon får ganska mkt mer nu än innan. och det verkar som om hon fortfarande går ner ändå. Med det ska väl gå att hitta ngt jämviktsläge. :crazy:, har haft värre bekymmer än så.

Det är svårt med all pälsen! Jag har väldigt dålig känsla för hur hästen egentligen ser ut under flera centimeter mammutpäls...

Det är nog inte många som kan göra en rättvis och korrekt bedömning nu med all päls.. De ser ju inte direkt smalare ut :p

Gullregn:
Krafft protein och soja är typ likvärdiga. Kan tänka mig att Krafft är dyrare..
Jag gav 7,88 kr/kg för soja idag. KP kostar väl närmare 15 kr/kg.

Nu står ponny på spån! Det var svindyrt, 81 kr per bal.. Köpte bara en och slängde in ovanpå halmbädden. Det ser lite schabbigt ut, men det fyller sin funktion. Ska snoka vidare om sågverk i närheten framöver så man kanske kommer undan billigare. Hoppas hoppas!
Introducerat sojan med, verkar falla herrn i smaken.
Jaa, det var nog allt för oss idag :D

*Kl'
Jag har blivit så peppad av alla trevliga kommentarer ja fått att ja blivit lite galen tror ja. Var precis ute en timme och skrittade i -22 grader. Halv tio till halv elva, en fredagskväll. :o Skicka mig till en klinik, någon. :crazy::p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka