Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Inte för att mina har haft något gräs att roa sig med innan heller, men helt plötsligt har de blivit som galna i att gnaga på stängselstolpar (trots grenar etc att gnaga på i hagen). Nu har jag varit på varenda stolpe (tror jag) med Crib Halt, så förhoppningsvis låter det bli stolparna i fortsättningen! Mina stolpar är relativt smala, runda saker, så en häst kan faktiskt gnaga igenom dem relativt snabbt...:crazy: Och även här tror jag att vädret påverkar så att stolparna blir skörare?

Våra har också blivit helt tokiga i att gnaga. Vi har smort på tjära nu, för de knäckte 2 st häromdagen och hoppade över i fel hage och härjade. :o

Enligt värdena på hippocampus blir 2.5 kg halm, 1 kg lusernhack och 150 g soja 24.5 MJ och 163 Smrp? :o

2.5 kg Halm: 14.25 MJ och 0 Smrp.
1 kg Lusern: 8.5 MJ och 105 Smrp.
0.150 kg soja: 1.755 MJ och 58.5 Smrp.

Räknat på det melassfria hacket, trodde det var det du gav.

Halm 5 MJ/kg. Jag räknar på 5 eller 5.5 MJ beroende på hur den ser ut. Halm är knepigt då det eg bör analyseras för att veta. Dock aldrig sett någon synlig skillnad på hull mellan halm och halm. Jag räknar 5 MJ för gul, vältröskad halm, och 5.5 MJ för de med gröna enstaka strån och/eller sämre tröskad.

Sojan räknar jag högre, 12,8 MJ/kg och 380 gr/SRP, dvs 150 gram blir 1.92 MJ och 57 gr SRP

Men samtliga tre foderslag är knepiga då halmen får man uppskatta, hack är ALLTID uppskattat, och detsamma gäller soja - alltså även när du läser på säcken.

Ja, det är det jag har försökt med hela hösten men har inte fått tag i spån förrän nu. Jag hoppas verkligen jag kan hämta spån, skulle göra saker och ting mycket enklare!
Halm har de fått ute så länge det varit snö, men då har jag kunnat ge middag då skolan har varit lugn och halvdagar större delen av december. Nu är det tentavecka nästa vecka, så jag har knappt tid att vara i stallet alls..

Han som släpper ut på morgonen vill inte ge lunch, han har en tendens att glömma bort det. Har skällt på honom ett antal gånger för hästarna kommit ut för sent, de har stått inne fram till 13-14 på dagen..

Automatiskt fodergrind hade varit bra, men det är inte lätt att sätta staket vid den här årstiden och så var det den ekonomiska aspekten igen..

kl

Jag vet inte om detta här hemma i fångtråden eller här.

Men min ponny har gått enligt måttbandet gått ner 10 kg på några dagar. Det har annars visat ganska konstant 356 kg för att sakta sjunka ner mot 350 men helt plötsligt visade det ännu mindre. Denna gången drog jag det inte så hårt som jag brukar ens en gång.

Vad kan det bero på? Kylan, vi hade några dagar ner förbi 10 minusgrader - eller ökad insulinkänslighet? Hon har fått mer mat nu än innan.

Svårt tycker jag, jag tror absolut det kan vara kylan iom att hon är smal nu och inte har lika mkt isolerande fett etc. Och kylan har ju för samtliga hästar varit under den temperatur där de behöver äta mer för att hålla plus/minus noll så att säga, dvs det går åt mer energi att hålla värmen, så läggs inte det till går de minus och går ner. Vilket ju är perfekt för tjockisarna men inte för din.

MEN, jag skulle mäta om närmsta dagarna. Lillen har gjort sådär, helt plötsligt så har det 'försvunnit' rejäl mängd kring magen enligt måttbandet, men lika plötsligt mäter bandet normalt igen. Kan bli samma åt andra hållet med, helt plötsligt är det märkbart mer. Borta lika fort. I vissa fall har det bandmässigt diffat 50 kg mellan utsläpp och insläpp. Men BARA när det varit kallare, hände aldrig i höstas. Jag funderar, speciellt sen jag sett hur mycket skillnad det blev på bandet av klippning, om det har med pälsen + hur 'nyss' han ätit etc att göra? Dvs om pälsen ligger mer platt eller står ut mer etc?

Så, tror absolut hon kan ha gått ner av kylan, men skulle kolla några dagar då det KAN vara bara en allmän felmarginalsgrej.

Sen tror jag inte du alls behöver vara rädd att ge henne lite mer, hon är ju superfin i hullet och i nedre skalan så att säga. Om hon gick upp säg 20 kg skulle det ju inte vara minsta fara eller panik någonstans. (Även om det såklart inte får blir 20 kg nu och 20 kg sen men det vet ju du om någon =)

:banana::banana::banana::banana:

Jag har inte ridit sen precis innan jul (pga spik i hoven) och ta mig tusan, jag fick spänna ett hål extra när jag skulle sitta upp. Och efter bara 10 minuter så fick jag stanna och spänna två hål till!!!

Han har blivit smalare!!!

Plockade fram måttbandet och nu ligger han på 380 kg "trots" all tjock päls. Fortfarande långt kvar, men herregud va det börjar hända saker nu!!!

Och en annan STOR triumf! Idag hade han ätit hälften av halmen!!! Dvs ungefär 1 kg. Hade jag aldrig vågat hoppas på, så nu håller jag tummarna tills de blir blå.:D

GRATTIS! Så roligt!

Men nu tänkte jag på det här med fodringarna. Som det är nu får hästarna 3 ggr/dag, men när skolan drar igång igen finns det ingen som kan/vill ge på lunchen.
Självklart hade det varit idealt att kunna ge lite flera gånger om dagen, men tyvärr har man det inte alltid så väl förspänt..
Nu tänkte jag, går det hålla insulinet på en jämn nivå med hjälp av grenar och kvistar? Har samlat på mig ett gäng julgranar (obesprutade givetvis) och rester från energiskogen som jag tänkte slänga ut i hagen.
Då har de att pilla med hela dagen, samtidigt som de går och gräver i snön efter gammalt dött gräs och halmrester. Det borde väl jämna ut insulinet eller tänker jag för optimistiskt nu?

Jag har det nog lite lyxigt eftersom det ganska ofta är ngn hemma här på dagarna, antingen maken eller också sonen som slutar tidigare ibland. Om det inte är det så kan jag alltid köra hem en liten stund från jobbet. Men alla har det inte så.

Jag vet ingenting om grenar, buskar eller träd och deras kolhydrater. Men jag är inte övertygad om att det är ofarligt för en IR häst att äta större mängder av dem. Då hade jag nog velat veta vad de kan tänkas innehålla.
Samma gäller ju egentligen för avbetade hagar med ogräs i eller vissnat gräs.Man skulle lätt kunna tro att det är säker mat för en IRponny. Men jag har läst några artiklar som handlar om detta och det visade sig att dessa innehöll massor med icke strukturella kolhydrater under hösten, början av vintern.

Här är en av dem. Det går att hitta fler från safergrass artikelsamling.

http://www.safergrass.org/pdf/ESSdeadgrass.pdf

Jag tror alltså mer på riktigt visset gräs eller halm om man nu ska tro ngt.

Låter som ett trist stall att stå i faktiskt =/

Sen tror jag inte en automatisk grind behöver vara så dyr. Kikade på en som kan kopplas till flera grindar, som man har i stallet, den kostar en del såklart. Men en i stallet hade en sak i hagen, som satt på en stolpe. Såg ut som en brun låda med nån timerfunktion på framsidan. Tror knappast den kostade en massa och funkade ypperligt, vet inte om den var avsedd för just detta men grinden öppnades ju iaf ;)

De som sitter i hagen på en stolpe (sån jag menade) brukar gå på några tusenlappar. Är ju dyrt på ett sätt, samtidigt så är det billigt för att lösa ett problem för 'all framtid' så att säga. Faktum kvarstår dock att har man inte pengarna är det dyrt även om den kostat 250 kr.

Jag har STOR förståelse för 'inte råd', levt med extremt kass ekonomi och VET hur det är. Samtidigt så får man kanske försöka räkna på vad ett stallbyte kostar, eller risken för säg ett fånganfall eller liknande (säger inte just det är aktuellt i sthus fall) etc. Och försöka hitta den mest prisvärda lösningen, vad den nu är.

Jag har ju inte vatten i hagarna när det är kallt, helt enkelt för en thermobar är 'för dyr'. Den är inte dyr i sig, det är väl värda pengar för att lösa problemet med vatten, inget snack om saken. Men att få fram de pengarna har varit för svårt sas, även om jag såklart kunnat få fram samma pengar för t ex en veträkning. Nu har jag kunnat lösa det på ett bökigare men billigare sätt. Men om jag t ex stod men en häst som fick kolik pga dricker för lite vintertid, så skulel jag ju endera få fixa fritt frostfritt vatten i hagen på något vis, muta grannen, muta mamma, köpa thermobar, bygga någon grej själv eller flytta hästarna. Och i ett sådant läge kan det ju t ex bli så i slutändan att en thermobar är det som faktiskt BLEV mest prisvärt.

Så sthu, försök fundera vad det finns för möjligheter att få till lunchfodring i hagen, med t ex halm, eller om det går att ha fri halm ute (om de inte äter för mycket) osv, och e om det inte finns ngt sätt att lösa det?

Vi har inte heller automatiska grindar pga kostnaden, även om det hade varit väldigt skönt att veta att hästarna alltid får lunch samma tid. Nu är det ju alltid nån som kan fodra, men man vet inte exakt när. Det är ju alltid nån bil som ska lagas, något som ska bytas, målas om, reparerar, renoveras. Fodergrindar har låg prio :p

Går kanske att ordna begagnat annars? Eller ordna så man kan ha halm i hönät så de inte kan sätta i sig det direkt? Bara spånar lite...

Jo precis, är ju så det oftast blir, att kan man lösa det på annat vis så finns det så mycket annat prioriterat som går föra. Är ju likadant med Thermobar här, det är lågt prioriterat då det går att lösa med att den som är hemma bär ut vatten - och att jag inte haft hästar som haft problem att inte ha fritt ute. (Iofs funderar jag nu på att köpa en TB, då jag dels råkar ha pengarna pga olyckliga omständigheter PLUS att jag är lite bekymrad över hur pojkarna dricker. Inte att de verkar törstiga, men att jag tycker de dricker för lite). Så visst vore en TB trevligt, men inte SÅ trevligt att jag velat försöka trica fram pengarna, när det finns annat som bättre behövs sas.

Och det mesta (inte allt tyvärr) brukar ju gå att hitta någon form av lösning på som inte kostar/kostar mindre - utan att det blir dåligt alltså.

Fri halm ute ger ju samma problem som fri halm inne, jag har inte en susning om hur mycket han sätter i sig..
Så jäkla matglad som den hästen är så lär han sätta i sig en hel del dygnet om. Och i och med att de uppskattningsvis 3-4 kg han äter i dagsläget är för mycket...

Ska testa knyta ut hönät och se hur det funkar.
Men ärligt talat, snart skiter jag i det här och låter det bli som det blir... Jag har trots allt "bara" haft ett fånganfall på alla år han bott hos mig, så jag får väl leva på hoppet..

Haha, inser att ju mer jag skriver om min stallplats ju sämre verkar den! Det är inte så illa som det låter. De är snälla och hjälper till så mycket de kan, men de har egna djur och hela gården att sköta också så jag förstår att de inte har lust att passa upp på mig hela tiden. Mycket bättre här än på gamla stället. Men det är klart, jag hade inte haft något emot ett närmare ställe speciellt inte nu på vintern.

Ja, det är det jag har försökt med hela hösten men har inte fått tag i spån förrän nu. Jag hoppas verkligen jag kan hämta spån, skulle göra saker och ting mycket enklare!
Halm har de fått ute så länge det varit snö, men då har jag kunnat ge middag då skolan har varit lugn och halvdagar större delen av december. Nu är det tentavecka nästa vecka, så jag har knappt tid att vara i stallet alls..

Han som släpper ut på morgonen vill inte ge lunch, han har en tendens att glömma bort det. Har skällt på honom ett antal gånger för hästarna kommit ut för sent, de har stått inne fram till 13-14 på dagen..

Automatiskt fodergrind hade varit bra, men det är inte lätt att sätta staket vid den här årstiden och så var det den ekonomiska aspekten igen..
Så den har i princip fri tillgång på halm dygnet om OCH får hö.

Konstigt att den inte går ner.:crazy:

någonstans måste du ju dra ner- eller hur?

Om du sen bara ger ute ställer du väl inte ut en storbal, utan kan mäta upp hur mkt som du slänger ut.

Var seriös ett tag, så finns det ingen anledning till att ge upp. Såvida du inte tänker släppa den på bete.. igen förstås.

KL

Finns det något annat melassfritt lusern än dangrönt? Eller någon annat krubbskrammel som går att blöta så man får ner lite pulser?

Har funderat på vad jag sak ge nu när han inte behöver kraft längre.

Några förslag? Jag behöver bara ha ett par deciliter av något så att jag kan blanda ut pulver. Helst något med så lågt socker och energi som möjligt.

Nej, han står på halm inne och de får 1 kg var ute.
Hö får han 0,5 kg på morgonen och lika mycket på kvällen.

Var seriös? Oj, vad är jag då? Jag sliter arslet av mig för att ordna allt så bra jag kan med de medel jag har. Vad ska jag göra?
Jag försöker få tag i spån på ett sätt jag har råd med, jag kan inte avvara mer pengar än vad jag redan gör, jag måste ju ha mat till mig själv också.

Du har inget sågverk eller liknande i närheten. Där jag står köper de in sågspån (inte kutter) väldigt billigt från ett sågverkg. Jag vet flera som gör det häromkring. Det kanske blir lite dyrare om du är själv, men du kan ju höra med större stall runt omkring om du kan få köpa ihop med dem.

Där jag står nu betalar vi 120 kronor (tror jag det var) för varje lass. De hämtar nytt varannan månad ungefär. Blir alltså samma kostnad i månaden som en enda bal kostar med kutterspån. (ca 60-70 kr)

+ Lindon och heidi maria

Första bilden är tagen i början av sommaren, dvs han var mkt fetare i slutet av sommaren men jag hittade inga bilder på det. Han vägde 520 kg enligt våg på kliniken, ca 470 kg enligt viktmåttband och revbenen kändes inte alls.

Nu väger han ca 420 kg enligt viktmåttband och revbenen känns under ett lager fett. Från och med i år skriver jag upp vikt och hullbedömning varje vecka så att jag ska ha stenkoll. Jag hullbedömer honom på en skala från 0 (mkt mager) till 5 (mkt fet) och enligt det så är hans genomsnittliga poäng 3,33 nu. Jag vill få ned honom till ca 2,5 men det kommer att ta ett bra tag.

Han äter 7 kg hösilage (TS 73% MJ 7,7 smb rp 46,9 g), 150 g Spillers High Fibre Cubes (MJ 7,2 smb rp 63 g per kg) och halm som strö som han äter drygt 3 kg av per dag.

För någon månad sedan så var han i mkt bättre hull, revbenen kändes jättelätt men då fick han bara 6 kg hösilage och det är i minsta laget så jag ökade med 1 kg och då gick han upp igen :crazy:

Om du vill ha hästen mer slimmad men musklad kan du försöka öka proteinintaget lite grann och minska energin. Om du skulle ställa hästen på spån eller torv, ge ett kilo silage till och bara ge ½ kg halm till natten skulle du nog se resultat ganska snabbt. :) Så skulle jag göra om du har möjlighet.

Om man bantar lite och samtidigt ger underskott på protein blir de lite pluffsigare.

Istället för 7*7,7+3*5,5+0.15*7,2 = 71,48 Mj och ca 335 g smrp skulle han då få ca 65 MJ och 385 g smrp, är ju ett snäpp bättre tycker jag.

Mne det är ju en ekonomisk fråga också..

KL

Finns det något annat melassfritt lusern än dangrönt? Eller någon annat krubbskrammel som går att blöta så man får ner lite pulser?

Har funderat på vad jag sak ge nu när han inte behöver kraft längre.

Några förslag? Jag behöver bara ha ett par deciliter av något så att jag kan blanda ut pulver. Helst något med så lågt socker och energi som möjligt.

Men ta vanlig betfor och laka ur och skölj då, om du bara behöver det för att blanda ut pulver? Funkar inte det? Rivna morötter?

Eller ta vanlig lucern, om det bara är ett par dl blött du behöver så tror jag inte du behöver noja för sockret.

Fri halm ute ger ju samma problem som fri halm inne, jag har inte en susning om hur mycket han sätter i sig..
Så jäkla matglad som den hästen är så lär han sätta i sig en hel del dygnet om. Och i och med att de uppskattningsvis 3-4 kg han äter i dagsläget är för mycket...

Tänkte mer om du visste att han inte var så förtjust i halm. TYp som här, jag la ut 3 kg halm igår morse pga att det var så förbenat kallt. Det är halm kvar fortfarande. De är INTE förtjusta i den, och pillar i den 'under protest' när hungern blir för svår, men inget de 'äter' direkt, utan mer plockar. Men är din mer förtjust i halm funkar det ju inte. Men det jag menade med om det funkar, just om han äter 'vettigt' mycket av den.

Han är lite jobbig den där hästen.. Förr om åren vägrade han äta halm, han pillade inte ens i den.
Nu avgudar han den. Han äter som om det vore godis.
Likadant med lucernpelletsen. Förra vintern vägrade han äta mer än ½ dl tillsammans med 1 kg lucernhack, hällde jag in mer pellets vägrade han äta.
I år äter han det med god aptit, verkar rent av tycka om den.
Knasiga häst..

Ang. spånet. Jag skulle ju fått köpa på ett nystartat såg här i närheten. Problem: Ägaren har åkt på långsemester, hemma igen i mars! Så där sågas inget förrän i mars.. Typiskt min tur.
Ska dock höra med resten av kontakterna om de vet någon. Annars kanske pojkvännen kan ta med sig från sågverket hemma hos honom, så mycket han nu får in i sin lilla bil (han bor 14 mil härifrån). De säljer vaccumpackat spån till affärerna, men om man åker dit och packar själv får man det billigare.

Jag snokar vidare. Men jag ska villigt erkänna att nu börjar det ta emot att lägga så mycket tid och energi på ponnys bantning..
Klämde igenom honom idag och försökte tänka så objektivt jag kunde. Jag kom fram till att han har rätt rejält med depåer på hela framkroppen, "valkar" på magen som visserligen blivit mindre, taskigt med muskler över hela kroppen, massa "överskottshud" som lägger sig i veck under sadelgjorden, väldigt mjukt fett på hela buk/bröstpartiet...
På en Henneke BCS skulle han bli en åtta, om inte mer..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka