Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

kl
Jag ska nog försöka få tag i det melassfria hacket.

Varför ska man bara uppskatta värdena som står på lusernhack- och sojasäckarna? Jag trodde värdena stod där för att man skulle veta vad som fanns i säckarna

Min shettis har också 'gått ner' i vikt under den här riktiga köldknäppen. Idag satt kryssgjordarna på täcket ca 3-5 cm längre ner än vad de gjorde i förrgår.

Jag har nu satt shettisen i egen liten hage och så står hon inne på nätterna. Och det verkar fungera bra! 2 av 5 mål mat sprider jag ut i hagen.

Och så lite bilder... (kassa mobilbilder)

Hon tycker det är lite roligare att 'jaga'/leta maten än att äta ur småmaskigt hönät ;)

Naw, hon försvinner ju i snön! Bra med motion samtidigt som man äter, perfekt ;)

:love: Det där såg ju jätte mysigt ut. Hon ser ut som att hon gillar att gå o plocka maten.

Det där kallar jag naturligt ätbetéende;):bow:

Om det bara blåser lite oxå:devil:

Du ska bara veta. Igår blåste det lite lagom sådär så att snön 'flöt' ovanpå halmen så då fick hon det snäppet svårare ;)

Tack alla för era kommentarer! Hon är verkligen nöjd med att få gå där och plocka lite :D

:banana:
Det ordnar sig! Jag pratade allvar med stallägaren nu ikväll och förklarade min ekonomiska och hästiga situation. Han svarar att om jag är så orolig får jag stallhyran billigare, bara jag fixar spånet själv och inte blandar med halmgödselstacken!
Tjiho! Nu ska jag bara hitta någon med bil som kan hjälpa mig med frakten.. Hur mycket kan det tänkas gå åt att fylla en box? Har ju permanentbädd nu, ska jag låta den ligga kvar och bara hälla spån ovanpå eller ta bort allt?

Nu försöker vi igen med bantandet. Planen är att foderstaten ska bestå av
2,5 kg halm
0,5 kg hö
0,4 kg soja, på två givor
Lite lucernpellets o linfrökaka för att det ska ta slut
Mineraler

Ger ca 24 MJ och 213 g smb rp.
Ska sprida ut fodringarna så mycket jag bara kan.

Jag tror det lutar åt lusern faktiskt.

Jag har så dålig koll på vad det finns för olika foder. Är dålig på att söka på internet med. Så det är alltid skönt att få lite åsikter och tips.

Tack så mycket.

Nu försöker vi igen med bantandet. Planen är att foderstaten ska bestå av
2,5 kg halm
0,5 kg hö
0,4 kg soja, på två givor
Lite lucernpellets o linfrökaka för att det ska ta slut
Mineraler

Ger ca 24 MJ och 213 g smb rp.
Ska sprida ut fodringarna så mycket jag bara kan.

Jättebra att du har kommit på en lösning!
Inte för att jag vill förstöra den men är det riktigt bra med så mkt proteinkoncentrat i förhållande till hela proteingivan? Hur mkt ger sojan - 160 gram ungefär eller?

Jag försökte leta efter detta för några dagar sedan men hittade inget annat än att det inte var riktigt bra. Jag menar alltså inte att det är för mkt soja utan kanske för lite proteiner från grovfodret. Kanske lite mer lucernpellets?
Ursäkta har nog ingen bra motivering till varför det inte skulle vara bra annat än att mikroorganismerna i grovtarmen kanske blir ledsna om de får för lite proteiner/kväve.

Mjo, problemet är att energin vandrar iväg för högt..
Om han inte äter sojan (vilket jag tror han kommer göra) blandar jag upp den med mer lucernpellets.
Hmm, om jag istället ger
2 kg halm
1 kg hö
0,3 kg lucernpellets
0,3 kg soja

så får jag ca 26 MJ och 200 g smb rp, men mindre ts.
Tycker bättre om första exemplet, men det är klart om det ger magstörningar är det inte värt det!
Jag pillar vidare...

Mjo, problemet är att energin vandrar iväg för högt..
Om han inte äter sojan (vilket jag tror han kommer göra) blandar jag upp den med mer lucernpellets.
Hmm, om jag istället ger
2 kg halm
1 kg hö
0,3 kg lucernpellets
0,3 kg soja

så får jag ca 26 MJ och 200 g smb rp, men mindre ts.
Tycker bättre om första exemplet, men det är klart om det ger magstörningar är det inte värt det!
Jag pillar vidare...

Jag förstår hur du menar med ts osv. Men med tanke på det jag skrev nyss är nog detta bättre.
Men
Jag är inte heller säker på att jag har rätt, tänkte nog mer att ni kanske har läst ngt om det (har för mig att du går ngn SLU utbildning?). Man måste ju dra ner mängden grovfoder för att få ner dem i vikt och det är ju en utmaning i sig.

Jo, men mitt huvudämne är djurskydd. Det jag kan om foder har jag läst själv till största del. Ska kolla upp det mer, det låter bekant. Får fiska bland kontakterna :D

Jag har redan kommit på nåt bättre med foderstaten
2,5 kg halm
0,5 kg hö
0,3 kg lucernpellets
0,3 kg soja

Då får jag 26 MJ, 220 g smb rp (ca 70 från grovfoder) och 3,3 kg ts.

Här kan jag sitta och bolla hela natten!

Jo, men mitt huvudämne är djurskydd. Det jag kan om foder har jag läst själv till största del. Ska kolla upp det mer, det låter bekant. Får fiska bland kontakterna :D

Berätta gärna om du kommer fram till ngt om det jag tror. Jag skrev ett inlägg om detta för några dagar sedan och har undrat över det sedan dess.

Frukost Lunch Middag Kväll
0,5 kg 0,3 kg 0,4 kg 1.3 kg halm = 2,5 kg halm
0,2 kg 0,1 kg 0,1 kg 0,6 kg lusern = 1 kg lusern
75 g soja 75 g soja = 0,150 kg soja

Vad tror ni om det här?

Frukost: 0,5 kg halm, 0,2 kg lusern, 75 g soja.

Lunch: 0,3 kg halm, 0,1 kg lusern.

Middag: 0,4 kg halm, 0,1 kg lusern, 75 g soja.

Kväll: 1,3 kg halm, 0,6 kg lusern, 75 g soja.

Jag vill ju 'spara' så mycket som möjligt tills kvällsmålet. Jag funderar på att lägga in lite grenar och granris och sånt så hon iaf har något att pyssla med...

Hittills har hon haft lite lite kvar av halmen från föregående mål. Om jag ger i hönät så räcker det längre, men det är kanske bättre om hon får äta 'löst' (omkringspritt i hagen) om man tänker ur hästsynpunkt.
Vad tror ni? Äta ur hönät med små maskor så det räcker längre eller sprida ut allt?
Jag kanske kan ge lite i hönätet och sen sprida ut en del?

Senast ändrad:

Har du tänkt att köpa spån i färdiga balar? Det brukar gå åt 2-4 st att spåna upp en box beroende på storleken och hur tjockt man vill ha. Det är väl en smaksak. Och det går bra att köra sådana i små bilar, åtminstone två st går in i vår lilla Fiesta. Tre om man bara är en person i bilen ;)

Tur vi har en större Saab :p
Hmm, då borde det räcka med en om jag behåller bädden i botten. Ser egentligen ingen anledning att slänga ut den om den fortfarande brinner som den ska.
Så jag köper två till att börja med!
Ska se vad som är billigast, torv, spån eller en mix. Förra året förstod jag det som att mixen var billigare.. Jaja, det löser sig ikväll.

2-4 balar! :eek: Hur små boxar pratar vi om? I våra boxar på 4x3 behövs det minst 6 balar för att det ska vara lagom tjockt.

kl
Jag ska nog försöka få tag i det melassfria hacket.

Varför ska man bara uppskatta värdena som står på lusernhack- och sojasäckarna? Jag trodde värdena stod där för att man skulle veta vad som fanns i säckarna

Värde för lucern är ett genomsnittsvärde. Samma (ofta iaf, vet inte om det alltid är så där) för soja.

Sen skiljer sig nog inte lucernet så mycket, jag har soms agt aldrig märkt hullskillnad mellan parti och parti, även på hästar där 'bara' 5 MJ skillnad synts på hullet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V