Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, visst är det kul!

Nu har vi flyttat in till stan och allt där är JÄTTESPÄNNANDE så jag kan nog få nåt kort när han ställer upp sig och drar in magen lite hoppas jag. Annars blir det bara tjockisbilder.

Just det där att fodra lite men ofta gör oftast tricket. Insulinet sticker inte iväg. hästen känner sig inte lika sugen.

De vänjer sig då ganska fort vid den mindre foderstaten o sen de blir smala- inte alls samma sötsug- min iallafall.

Det är för hästens bästa som man bantar dem relativt snabbt eller vill man ha en permanent IR-häst som får fång med jämna mellanrum:crazy:

Ju längre de har varit feta o ju äldre de blir- desto svårare blir det o man kanske ger upp till slut.

Jag vidhåller att magen behöver inte bli dålig för att TS-halten blir låg, utan mer för att den har en ej fungerande metabolism. Att ge jäst funkar väl, men det är som att bota symptomet istället för orsaken.

Den dagen hästen är som din- behövs knappast ej heller ngt för magen- för att hästen faktiskt fungerar som den ska.
När min var IR- hjälpte ingen probiotika.

Jag ger inget o tycker mig då ha bättre koll på vad som händer o sker i min hästs kropp.

Jag vidhåller att magen behöver inte bli dålig för att TS-halten blir låg, utan mer för att den har en ej fungerande metabolism. Att ge jäst funkar väl, men det är som att bota symptomet istället för orsaken.

Den dagen hästen är som din- behövs knappast ej heller ngt för magen- för att hästen faktiskt fungerar som den ska.
När min var IR- hjälpte ingen probiotika.
.

Jag ser det mer som att man snabbt vill få ner hästen i vikt så att insulinkänsligheten kommer tillbaka. Och för att lyckas göra det utan ett nytt fånganfall pga en grovtarm som inte klarar det så måste man vara rädd om tarmen. Det är ju ändå så att en häst måste ha en viss mängd grovfoder för att må bra.

Min ponny har underligt nog aldrig haft ngt problem med magen.

Det som jag undrar mkt över just nu är detta med insulinet. Har du ngn uppfattning om hur lång tid det tog för din häst att återfå normal insulinkänslighet igen? Dvs hur lång tid tog det from att den var smal tills det fungerade normalt med insulinet. Vad handlar det om, veckor, månader?

Varför inte 2,5 kg halm, 1 kg lucernhack och 150 gram soja då? 22,8 MJ och 162 gr SRP? 2.94 kg TS.

Enligt värdena på hippocampus blir 2.5 kg halm, 1 kg lusernhack och 150 g soja 24.5 MJ och 163 Smrp? :o

2.5 kg Halm: 14.25 MJ och 0 Smrp.
1 kg Lusern: 8.5 MJ och 105 Smrp.
0.150 kg soja: 1.755 MJ och 58.5 Smrp.

Senast ändrad:

Enligt värdena på hippocampus blir 2.5 kg halm, 1 kg lusernhack och 150 g soja 24.5 MJ och 163 Smrp? :o

2.5 kg Halm: 14.25 MJ och 0 Smrp.
1 kg Lusern: 8.5 MJ och 105 Smrp.
0.150 kg soja: 1.755 MJ och 58.5 Smrp.

Det beror nog på vilka värden man räknar med, halm tex finns det olika värden på. Det lusernhack jag gav innehöll 7,5 MJ.
Allt som har med foderberäkningar att göra är uppskattningar, ibland ganska grova sådana. Så man ska nog se lite mer ungefär hur mkt det blir. I så fall så tycker jag att ni kommer fram till ungefär detsamma.

Aha, då är jag med :)

Jag köper Kraffts hackad strå tyvärr, men det är bara för att det är det enda som går att få tag på...

Har du inte nära till CityGros (stavning?). Där köper jag lusern. De har både GreenPoweralfalfa och lusernpellets båda utan melass.
Jag trodde att det fanns i hela landet.

KL

Hej igen! Var ett tag sedan jag skrev:)

Ponnyn har ju sakta men säkert gått ner under vintern, men än är det lång väg kvar.
Nu ska alla hästarna få fri tillgång på hö och det blir ju en utmaning att hon inte ska gå upp igen....

Har räknat och räknat och jag vet ju inte hur mycket hon kan tänkas stoppa i sig, är 6 kg om dagen helt galet, mycket, lite???
Är ju en D-ponny vi har, vad tror ni?

De stora hästarna i en annan hage får i dagsläget ca 7-8 kg om dagen i hagen (sen får de mer till kvällen) och jag ser ju att det ligger kvar några kilo i hagen när de går in.

Funderar på att bara ge henne halm i boxen på kvällen men det känns lite taskigt eller?:crazy:

Inser att motionen måste ökas och det i sig blir ju en utmaning när jag börjar jobba igen om ca 1 månad, nu är det inte så stort problem:)

Beroende på hur matglad hästen är kan den sätta i sig nästan hur mycket som helst.
Hade jag satt min egen (C-ponny) på fri tillgång hade han med lätthet smällt i sig 15-20 kg eller mer per dygn, åtminstonde de första dagarna. Men så gör han inget annat än äta, sova och skita..

Att ge bara halm i boxen låter som en bra idé om hästen ska ha fritt på dagen.
Tror dock du ska fundera om det går att lösa på annat sätt, så häst inte har helt obegränsat med mat. Blir väldigt svårt att banta då..

Jo begränsat vore det bästa men går inte just nu.

Tror inte hon är så jättematglad mer än de första dagarna, men igentligen vet jag inte:crazy: Jag får väl studera henne och försöka uppskatta:).

För att försöka få balans i foderstaten måste jag öka på lucernet och hon är inte så där störtförtjust i det som i början, lämnar speciellt frukosten halväten.

Står i valet och kvalet att testa Krafft rehab som inte har så hög mj men en skaplig proteinhalt, då kan jag minska ner lucernet istället men det blir så mycket duttande med olika grejer och det känns lite jobbigt. I dag äter hon inge kraftfoder alls bara lucern och mineraler.

Det beror på vad man menar med smal.
Jag menar när den är som din o iom att min är mkt äldre än din- skulle jag tippa på månader. Har inget belägg för det mer än tron:angel:

Tror ändock att anlagen finns där- om man inte ser opp.

Jag lydde Vet som inte pratade om TS utan vikt i torrhö. 1kg/ 100kg optimalvikt. Delade upp ransonen i små små tussar som jag spred ut bäst jag kunde. Den blev då bättre i magen. Lite som att fasta dem... kanske.

Den fick inget annat mer än lite linfrökaka för att få i sig vit o mineral.
Det gick ganska fort att få bort de värsta depåerna o sen fick den lite mer efter 5 v. Men för att få bort allt var den tvungen att bli på gränsen till tunn.
Numera går den upp ngt som vanliga hästar, men inga depåer.
Har stenkoll på hur den ser ut iom att ridningen varierar.
Numera får den ganska mkt mat- har ingen stenkoll. Får mer nu när det är kallt o även de perioder då den jobbar mkt mer. Mer ute o mindre inne nu i kylan, men totalen blir nog +2-3 kg

Det beror på vad man menar med smal.
Jag menar när den är som din o iom att min är mkt äldre än din- skulle jag tippa på månader. Har inget belägg för det mer än tron:angel:

Tror ändock att anlagen finns där- om man inte ser opp.

Jag lydde Vet som inte pratade om TS utan vikt i torrhö. 1kg/ 100kg optimalvikt. Delade upp ransonen i små små tussar som jag spred ut bäst jag kunde. Den blev då bättre i magen. Lite som att fasta dem... kanske.

Vi har nog gjort ungefär likadant även om jag alltså gav ngt mer ts.

Jag tror också att man måste tänka så att den aldrig blir riktigt normal. En häst med anlag för IR, det är väl ganska troligt att det ofta är så, har naturligtvis lätt för att bli det igen. Jag har nog också på ngt sätt en föreställning om att det är frågan om månader.

Litet experiment igår. Casper var helsvett efter motion mitt på dagen - sorgligt att låta honom stå inne för det mer än ett dygn tyckte jag. Så slänge på vintertäcke på vinst och förlust, i stallet slaktar han alla (svett)täcken jag prövat, utomhus har han varit snällare men då har det ju varit kallt/dåligt väder också.

Så -13, svettig mammutpäls (är ju bara klippt pyttelite) och 300 g vintertäcke. Gick kanon :bow: Var helt torr vid insläpp 6-7 h senare, inte överhettad av täcket.

Kanske blir att införskaffa ett 100 g täcke för när det bara är någon liten minusgrad/kasst väder så är man mer peppad att hålla igång när det inte spelar så stor roll att han är svettig efteråt. :)

I helgen ska vi ut barbacka i vinterland och pulsa i djupa snön :love:

Jag funderar lite..
Ska förhoppningsvis få spån idag och imorgon får jag en säck soja. Kalasbra.

Men nu tänkte jag på det här med fodringarna. Som det är nu får hästarna 3 ggr/dag, men när skolan drar igång igen finns det ingen som kan/vill ge på lunchen.
Självklart hade det varit idealt att kunna ge lite flera gånger om dagen, men tyvärr har man det inte alltid så väl förspänt..
Nu tänkte jag, går det hålla insulinet på en jämn nivå med hjälp av grenar och kvistar? Har samlat på mig ett gäng julgranar (obesprutade givetvis) och rester från energiskogen som jag tänkte slänga ut i hagen.
Då har de att pilla med hela dagen, samtidigt som de går och gräver i snön efter gammalt dött gräs och halmrester. Det borde väl jämna ut insulinet eller tänker jag för optimistiskt nu?

SKaffa en automatisk grindöppnare som kan släppa upp till en foderhage med lunch i?

JAG skulle inte våga testa hoppa över lunchen. Ingen aning hur det påverkar insulin etc med kvistar granar osv, men de kommer ju mest troligt bli hungriga, och hungriga hästar dels vråläter när de kommer in/får mat, och letar efter ätbart - och kan äta saker de normalt skulle rata. Och just det sista vill jag inte när det gäller fångisar/IR-hästar.

Ingen snäll granne som kan kasta över staketet annars? Eller så grindöppnare - som fö är en underbart behändig sak och har ett otal användningsområden för lättfödda, även sommartid.

KL

Har räknat och räknat och jag vet ju inte hur mycket hon kan tänkas stoppa i sig, är 6 kg om dagen helt galet, mycket, lite???
Är ju en D-ponny vi har, vad tror ni?

Lite skulle jag vilja säga. När L stod på 5 kg hö (utportionerat) per dygn var han huuuungrig och matrabiat. 5 kg hö till natten är sopslut på morgonen. Så HAN skulle utan tvekan äta 10 - 15 kg hö/dygn på fritt. Fick han fritt halva dygnet och inte andra halvan skulle han nog dra i sig 10 kg bara på den halvan han fick.

Jag skulle ställa den på spån/ torv o istället ge halm ute.
De har inte lika tråkigt ute o äter då för att de är hungriga en stund o sen pysslar med annat.

Aha, då är jag med :)

Jag köper Kraffts hackad strå tyvärr, men det är bara för att det är det enda som går att få tag på...

Sågen i Österbybruk har/kan ta hem Dangrönts lucernhack, melassfritt. Dangrönts alfalfa. De har melassfria pelletsen i standardsortimentet. Kan ta en stund få hem hack dock, de måste få ihop X pall med beställningar.

Men dit har du väl inte så långt?

Forest: Alla citygross har inte hästmat, jättedumt. Men t ex Gävle har inte. Jag letade ju som en idiot efter melassfritt hack, innan jag hittade det hos ovanstående (Ganska otippat ställe, men de har fan typ allt, de kan ta hem Happy Hoof etc med). Men ringde då citygross i gävle, men de hade inte hästmat alls..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka