Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

kl

Jag vet inte om detta här hemma i fångtråden eller här.

Men min ponny har gått enligt måttbandet gått ner 10 kg på några dagar. Det har annars visat ganska konstant 356 kg för att sakta sjunka ner mot 350 men helt plötsligt visade det ännu mindre. Denna gången drog jag det inte så hårt som jag brukar ens en gång.

Vad kan det bero på? Kylan, vi hade några dagar ner förbi 10 minusgrader - eller ökad insulinkänslighet? Hon har fått mer mat nu än innan.

Det är lite svårt att se pga klippningen om han är smalare på andra bilden. Annars ser han ju helt ok ut i mina ögon. Jättefet är nog fel ord..

Tycker inte den såg farligt fet ut på nån av bilderna, kan gå ner lite hull kanske men inte så mkt. :)

Snön är jättejobbig att gå i iaf här hos oss nu, tror det är dels kylan och dels snön som gör att de förbränner mer. Sen finns det inget att gå och äta på i princip så de roar sig på andra sätt:)

Intressant :)! Får väl ta och mäta min i kväll (om jag kommer ihåg det) och se vad hon ligger på...

Inte för att mina har haft något gräs att roa sig med innan heller, men helt plötsligt har de blivit som galna i att gnaga på stängselstolpar (trots grenar etc att gnaga på i hagen). Nu har jag varit på varenda stolpe (tror jag) med Crib Halt, så förhoppningsvis låter det bli stolparna i fortsättningen! Mina stolpar är relativt smala, runda saker, så en häst kan faktiskt gnaga igenom dem relativt snabbt...:crazy: Och även här tror jag att vädret påverkar så att stolparna blir skörare?

kl

Jag vet inte om detta här hemma i fångtråden eller här.

Men min ponny har gått enligt måttbandet gått ner 10 kg på några dagar. Det har annars visat ganska konstant 356 kg för att sakta sjunka ner mot 350 men helt plötsligt visade det ännu mindre. Denna gången drog jag det inte så hårt som jag brukar ens en gång.

Vad kan det bero på? Kylan, vi hade några dagar ner förbi 10 minusgrader - eller ökad insulinkänslighet? Hon har fått mer mat nu än innan.
Både och.
Hon fungerar troligen som en frisk häst nu- som behöver mer mat vid kyla.

En med en massa isolerande fett behöver inget extra.

Både och.
Hon fungerar troligen som en frisk häst nu- som behöver mer mat vid kyla.

En med en massa isolerande fett behöver inget extra.

Det är mkt möjligt jag tänkte inte så långt. :)
Dessutom så är det ganska tungt att gå i snön. Det kan jag intyga.

Det är nog mest det att det tar nästan emot att ge henne extra mat. Jag har försökt att banta denna häst i säkert tre år.
Men nu ökar jag med ett kg hö till att börja med. Vi har varit och hämtat mer hö idag av likadana balar som hon har ätit tidigare under hösten utan problem (med tanke på fång)

Vad har du gjort annorlunda före jämfört med efter IR-beskedet?
Hur har foderstaten sett ut när det funkat, hur mycket har den innehållit rent näringsmässigt?

KL*
Försöker hitta en bättre lösning på vårt ströproblem, så jag kan kontrollera halmätandet bättre, men hittills ingen lycka.. Har fått tag i en som håller på att starta upp sågverk inte långt från stallet, hoppas han får igång det så kommer jag få "gratis" spån! Jag får spånet i utbyte mot att vi drar dit några stockar när det behövs, inga problem både jag och hästen (framförallt hästen!) älskar det!

Ska köpa soja i helgen när jag kan låna bil, trots alla mina miljöinvändningar.. Blev inte bättre av att jag läste att det kan förvärra allergier. Ponny har ju precis blivit "bra" från sina sommareksem, har klarat en hel sommar med bara ett täcke. I vanliga fall går det sönder 3-4 stycken. Hade inga sår eller inflammationer i somras heller, bara avskavt tagel.
Jaja, jag kämpar vidare..
Något roligt att berätta har jag med!
Vi gjorde vårt första galoppombyte idag! All träning har äntligen gett resultat!

Jag är inte så bra på att bedöma från bilder, så ta det med en nypa salt.

Jag vet inte om det är vinkeln och ljuset som gör det, men jag tycker att magen ser lite mindre ut. Jag skulle nog säga att hästen är ganska fet, men jag har defintivt sett fetare fjordingar. Med tanke på knäna så är det nog en bra ide att fortsätta kontrollera maten.

Har du mätt runt magen? Klämt och kännt, är det någon skillnad?

:banana::banana::banana::banana:

Jag har inte ridit sen precis innan jul (pga spik i hoven) och ta mig tusan, jag fick spänna ett hål extra när jag skulle sitta upp. Och efter bara 10 minuter så fick jag stanna och spänna två hål till!!!

Han har blivit smalare!!!

Plockade fram måttbandet och nu ligger han på 380 kg "trots" all tjock päls. Fortfarande långt kvar, men herregud va det börjar hända saker nu!!!

Och en annan STOR triumf! Idag hade han ätit hälften av halmen!!! Dvs ungefär 1 kg. Hade jag aldrig vågat hoppas på, så nu håller jag tummarna tills de blir blå.:D

Fantastiskt fin pålle! Läcker färg :)

Såhär ser min ut nu. Man kan inte direkt ana vad som finns under mammutpälsen, men tycker han är funkis med tanke på att han vilat många månader nu.

29-1.jpg

Vad har du gjort annorlunda före jämfört med efter IR-beskedet?
Hur har foderstaten sett ut när det funkat, hur mycket har den innehållit rent näringsmässigt?

KL*
Ska köpa soja i helgen när jag kan låna bil, trots alla mina miljöinvändningar.. Blev inte bättre av att jag läste att det kan förvärra allergier.
Vi gjorde vårt första galoppombyte idag! All träning har äntligen gett resultat!

Jag lyckades aldrig få kliniken att göra ngn riktig utredning.
Första gången jag var där tog de glukosprov. Det brukar de tydligen göra på fånghästar. Hon hade ovanligt mkt socker i blodet. Nästa gång tog de på min begäran ett insulinprov och glukos. Glukosen hade sjunkit till inom övre gränsen för normalt, insulinet var dubbelt så högt som det fick vara (hästar kan ha mkt höga insulinhalter och jag var beredd på det). Veterinären bedömde typ att hon antagligen var IR och pratade lite om Cushing (trots hennes ålder) men ville avvakta.

Jag blev rent ut sagt skiträdd och ju mer jag läste om höga insulinhalter desto räddare blev jag. Så jag vet inte om detta bör skrivas i en tråd på ett forum men gör det ändå.

Jag drog ner på ts till absolut minimum dvs 1kg per 100 kg kroppsvikt räknat på 350 kg.
OBS Jag är fullt medveten om att det är jätteviktigt för en häst att få tillräckligt med grovfoder och är ganska väl insatt i vilka risker jag troligen tog. Men jag vägde detta mot ett nytt kraftigt fånganfall.
Jag gav henne lusernpellets (Dangroents) och halm detta uppdelat på 7 ggr per dygn ganska jämt fördelat över dygnet.
6 x 0,5 kg och 1 kg under den längre pausen mellan tolv och 5.30 på natten.
Hon fick ca 2,2 kg lusern plus lite soja upp till proteinbehovet. Sedan fick hon lite urvattnad betfor, bakjäst och lite linfröolja för att tarmen skulle klara detta.Och sedan halm för att fylla ts behovet. Jag räknade alltså inte på energin. Men gissar på strax över 30 MJ.
Så småningom efter ca fyra månader gick hon lite i en gräshage med kort gräs, med munkorg. Sedan blev tiden i hagen längre och även gräset.

Jag tror inte att du ska vara jätteorolig för att ge lite soja. Jag tror att man måste ge en hel del för att det ska vara olämpligt.

Grattis till galoppombytet!
För ett par timmar sedan tänkte jag faktiskt på att jag nog kommer att kunna anmäla mig till lite ridlektioner till våren. Det kändes mkt bra!

Senast ändrad:

Då har vi ungefär samma foderstat. Jag hade en liknande (fast inte lucernpellets, hade hack) förra vintern. Hade kanske funkat om stallägaren inte slängt in en massa extra hö i hagen :mad:

Tycker gott ni ska ta lite ridlektioner, det är skitroligt när man börjat märka skillnad! :D

Härligt med galoppombytet!! :bump:

Jag har aldrig hört om att soja kan förrvärra allergier. Du får gärna berätta mer :)

Jag tycker han ser 'rund och go' ut, sådär som en nordsvensk ska göra :D Med andra ord så tycker jag han ser helt okej ut för att ha mammutpäls och inte motionerat så mycket!

Jag vet faktiskt inte så mycket mer :p Många mjöklproteinallergiker avråds från att äta sojaprodukter. Jag blev avrådd av hudläkaren att äta sånt med soja i, kunde visst göra saker värre (jag har eksem, jag med..).
Men jag vet inte, det kan ju vara gammal myt som lever kvar. Precis som min veterinär hävdade att en häst inte kan vara IR om den inte har akut fång..

Tack så mycket!!

Ska försöka få lite bilder i helgen. Tyvärr så tycker jag inte man ser så stor skillnad än. Magen ser ju absolut mindre ut, men det syns inga underverk på bild än. Men det kommer nog snart det med :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka