Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Vad har du gjort annorlunda före jämfört med efter IR-beskedet?
Hur har foderstaten sett ut när det funkat, hur mycket har den innehållit rent näringsmässigt?
KL*
Ska köpa soja i helgen när jag kan låna bil, trots alla mina miljöinvändningar.. Blev inte bättre av att jag läste att det kan förvärra allergier.
Vi gjorde vårt första galoppombyte idag! All träning har äntligen gett resultat!
Jag lyckades aldrig få kliniken att göra ngn riktig utredning.
Första gången jag var där tog de glukosprov. Det brukar de tydligen göra på fånghästar. Hon hade ovanligt mkt socker i blodet. Nästa gång tog de på min begäran ett insulinprov och glukos. Glukosen hade sjunkit till inom övre gränsen för normalt, insulinet var dubbelt så högt som det fick vara (hästar kan ha mkt höga insulinhalter och jag var beredd på det). Veterinären bedömde typ att hon antagligen var IR och pratade lite om Cushing (trots hennes ålder) men ville avvakta.
Jag blev rent ut sagt skiträdd och ju mer jag läste om höga insulinhalter desto räddare blev jag. Så jag vet inte om detta bör skrivas i en tråd på ett forum men gör det ändå.
Jag drog ner på ts till absolut minimum dvs 1kg per 100 kg kroppsvikt räknat på 350 kg.
OBS Jag är fullt medveten om att det är jätteviktigt för en häst att få tillräckligt med grovfoder och är ganska väl insatt i vilka risker jag troligen tog. Men jag vägde detta mot ett nytt kraftigt fånganfall.
Jag gav henne lusernpellets (Dangroents) och halm detta uppdelat på 7 ggr per dygn ganska jämt fördelat över dygnet.
6 x 0,5 kg och 1 kg under den längre pausen mellan tolv och 5.30 på natten.
Hon fick ca 2,2 kg lusern plus lite soja upp till proteinbehovet. Sedan fick hon lite urvattnad betfor, bakjäst och lite linfröolja för att tarmen skulle klara detta.Och sedan halm för att fylla ts behovet. Jag räknade alltså inte på energin. Men gissar på strax över 30 MJ.
Så småningom efter ca fyra månader gick hon lite i en gräshage med kort gräs, med munkorg. Sedan blev tiden i hagen längre och även gräset.
Jag tror inte att du ska vara jätteorolig för att ge lite soja. Jag tror att man måste ge en hel del för att det ska vara olämpligt.
Grattis till galoppombytet!
För ett par timmar sedan tänkte jag faktiskt på att jag nog kommer att kunna anmäla mig till lite ridlektioner till våren. Det kändes mkt bra!