Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kanske 3 kg halm, 0.2 kg Lusern och 0.4 kg Soja funkar till lillan?
Det ger 23.5 MJ och 177 Smrp.
Hennes behov enligt Hippocampus är 26 MJ och 155.9 Smrp.

Om jag på det bara lägger till 0.2 kg hö så stiger det till 25.3 MJ :(

Men herregud vilken underbart söt ponny :love: Jag är kär :love:

jag vill ha en sån ponny när jag fyller år :D

Jag vet inte men tycker att det känns konstigt att i stort sett bara ge proteiner som koncentrat. Jag har för mig att det ska finnas ngn gräns för hur syor del som är rimligt att ge. Kan du inte byta ut lite halm mot mer lusern i stället? Du får ju ung 20 g smrp från lucernet och resten från sojan. Men om du ger närmare ett kg lusern i stället? Det är ju inte så stor skillnad på halm och lusern i energiinnehåll. Dessutom för hästen i sig annat nyttigt med lucernet.

*KL*

- 28 grader, vattnet i huset har frusit - jättekul.

Hästarna fick faktiskt för första gången extra mat, jag slängde ut 3 kg halm åt dem ihop med frukosten.

Varför inte 2,5 kg halm, 1 kg lucernhack och 150 gram soja då? 22,8 MJ och 162 gr SRP? 2.94 kg TS.

Ditt exempel ger 2,69 kg TS, så du får upp TS lite mer.

Eller vill du inte ge hack av någon anledning?

Tänkte uppdatera lite om Gullis om någon e intresserad :D

Hon har fått sammanlagt sju kilo hö nu per dygn, dock har jag ännu inte hunnit fixat fram sojan än då jag inte har några pengar för stunden.
Problemet är bara att jag har gått och blivit sjuk satt hon har fått stå i fyra dagar nu.. :( Fast det positiva i det negativa är väl att jag blev sjuk just nu när det är som svårast att rida henne (dåligt underlag+inga skor=ingen bra kombination). Pappa har ringt hovslagaren så hon ska bli skodd runt om med s k "ridhästskor" (pappas namn för det) för att de ska sitta kvar så länge som möjligt (hon har en stor tendens att bli av med skorna).
Igår hade vi -20 på kvällen så jag satte på Gullis vårat tjockaste täcke satt hon inte skulle frysa, ändå var hon lika hungrig i morse... Jag har märkt att hon har blivit surare (fast inte aggressiv så) men det är väl för att hon inte längre får "bada i mat".
Tänkte bara fråga också, när jag blir frisk igen och Gullis har sina skor på satt jag kan rida henne ordentligt igen, hur lång tid ska man vänta för att veta att det går åt rätt håll?
För jag vet inte exakt hur mycket hon får i sig under dagen genom sin munkorg, jag gissar på tre kilo men det kan vara helt fel åt båda hållen (för mycket eller för lite).

De är tunnare och smalare, generellt nättare helt enkelt. Vissa hästar/hästhovar trivs bättre med det.

Jag brukar när jag skor unghästar för första gången ofta låta de ha travskor, just för de är lite nättare och alltså väger lite mindre med.

Att ridhästskor skulle sitta bättre ställer jag mig däremot frågande till hur/varför.

knapplån

det här är en tråd jag följ med intresse sedan det blev konstaterat att mitt sto hade så krafig hovbensrotation så det var 0 % chans att det skulle gå bra. Det var dock bara en hov så chefsveterinären gav sitt samtycke till att vi skulle prova under en period.

Jag började ge Fenylbutazon, dubbla påsar morgon och kväll, under två veckor.. puls och mycket varm hov... sjukhage med kutterspån... kraftigt neddrag på grovfoder och all kraft togs bort.

Sedan Fenylbutazon, en påse morgon och kväll, under en vecka... mindre puls varm hov då och då... sjukhage med kutterspån...

sedan utan medicin... puls då och då,, varm hov då och då... sjukhage med kutterspån

Hon stod sammanlagt nästan tre månader i sjukhagen med lera och kutterspån blandat som packades om varannan dag, gick mellan box och hage, det var allt.

De sista av de två veckorna började jag röra henne genom att gå varv på varv på ridbanan som jag utökade varje dag... hon fick även stå i en större hage under några timmar på eftermiddagen...

Hon slutade äta under två dagar och jag trodde att nu är hon verkligen sjuk men vi tempade, pulsade och kände på hovar och allt var OK, hon var även pigg... hon talade själv om att det behövdes tittas i munnen så distriktan kom ut och raspade,, apititen tillbaka igen.

Efter detta så släppte jag ihop henne med ett stillsamt sto i en hage och så har hon gått sedan dess... de skuttar iväg ibland men inte ofta utan det strosar på i sin egen takt i hagen och rör sig normalt... jag har slutat motionera henne utanför hagen...

i måndags var jag iväg och röngtade igen efter ungefär 3.5 månader och det visar sig att hovbensrotationen i princip är borta...

Jag har också under denna tid haft hovslagare ute som fixat men hoven för att få bästa möjliga förutsättningar för läkning... hon har varit skodd hela tiden och haft snösula efter att snön kom för att snön inte skulle ligga och trycka...

Jag får inte rida henne förrän hela hoven växt ner eftersom hovväggen fortfarnade är försvagade men jag bryr mig inte ,,, hon är på bättringsvägen...

Eftersom detta är en bantningstråd så vill jag tillägga att hon har tappat 90 kilo så nu är det bara 60 kilo kvar som ska bort... hon väger nu 660 kilo... har nu också skolat in henne på mitt eget foder, hö och halm som hon ska äta när hon kommer hem till sitt egna stall...

Detta är en häst som i mitten av september blev utdömd och skulle tas bort på plats på kliniken eftersom hovbenet i princip var på väg genom sulan... men trägen vinner...

Jag vill tillägga att jag under hela denna tid varit mycket uppmärksam på om hon smärtat eller visat minsta tecken på att det var något som inte var OK...

För mig är detta en solskenshistoria... ett mirakel...eller kanske är det så att om man sköter det på bästa sätt så kan allt gå bra...

Betsybabe

Varför inte 2,5 kg halm, 1 kg lucernhack och 150 gram soja då? 22,8 MJ och 162 gr SRP? 2.94 kg TS.

Ditt exempel ger 2,69 kg TS, så du får upp TS lite mer.

Eller vill du inte ge hack av någon anledning?

Tack Alexandra och Forest för att ni hjälper mig att tänka ;)

Att jag inte har tänkt på att ge mer lusern har varit för att när hon gått med de andra stora (dock med munkorg) så har jag räknat med att hon får i sig tillräckligt/för mkt MJ och då har jag hellre gett mer soja för att få upp Smrp till lämplig mängd.

Så jag ger gärna mer lusern, jag har bara inte tänkt så :o

*KL*

Hästarna fick faktiskt för första gången extra mat, jag slängde ut 3 kg halm åt dem ihop med frukosten.

Fy stackare. Hoppas det går att ordna.

Vi har -26 här ute vid kusten och det lagom kallt :crazy:

Förut så var det en ridhäst (som hade varit på tillridningsstall) som kom hem till oss och inakorderades innan hon skulle säljas. Hon hade skor tyngre skor än travare (pappa är en travmänniska) och med två "flärpar" där fram istället för en. Jag vet inte om det är de två flärparna som utgör "ridhästsko'n" eller om det är att den är tyngre. Pappa är expert på att hitta på egna namn till saker och ting :angel:

*KL*

visserligen hör det inte till tråden

Men fy tusan vad kallt! Och jobbigt med frusna vattenledningar. Hoppas att det ordnar sig.

Här är perfekt vinterväder, ett par minusgrader och en eller två dm snö, härligt!

Vi har varit och hämtat mer hö idag. Jag ska öka fodret lite till.

Förut så var det en ridhäst (som hade varit på tillridningsstall) som kom hem till oss och inakorderades innan hon skulle säljas. Hon hade skor tyngre skor än travare (pappa är en travmänniska) och med två "flärpar" där fram istället för en. Jag vet inte om det är de två flärparna som utgör "ridhästsko'n" eller om det är att den är tyngre. Pappa är expert på att hitta på egna namn till saker och ting :angel:

Flärparna heter kappor, och finns ridhästskor med både tåkappa (en flärp), tåsidokappor (två flärpar) och inga kappor alls (inga flärpar).

Däremot är 'ridskor' tjockare och bredare - och därmed tyngre, än travskor som är tunnare och smalare =)

Två "flärpar" i stället för en... Menar du möjligtvis sidokappor i stället för tåkappor? Min häst har sidokappor på bakskorna (jag glömmer alltid att fråga hovis varför...) och tåkappor på framskorna.

Och kolla, där hann Alexandra svara före mig... :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka