Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kan du inte ta hjälp av någon som går bredvid och håller i "snöret"? Då borde det inte bli så farligt med ev skutt och hopp, tycker man. Jag har ju själv haft ledare nu när vi har varit ute...:o

Starvation rations should be avoided, even if the horse is obese, as this will only worsen the insulin resistance. The animal should be fed hay at a rate of 1.5% of the current body weight or 2% of the ideal body weight, whichever is greater. /.../

Diets should be formulated to provide approximately 150% of the 2007 NRC minimum requirements.

Samma artikel säger att en IR häst behöver extra vitamin E
2 IU per pound of body weight
, biotin, magnesium, koppar, zink och selen.

Fick mig att fundera.
Jag ska bygga om foderstaten, igen, försöka ordna med blötläggning av höt varje kväll minst 30 min och hitta ett bra mineraltillskott. Kommer nog inhandla VSL också för e-vit o selen o extra lysin.
Ponny äter visserligen 1,5 % av sin kroppsvikt i halm, så någon svältgiva handlar det inte om. Men om jag får upp framförallt proteinet högre utan att energin sticker iväg kanske jag får ordning på saker och ting. Om jag dessutom kan få en "perfekt" mineralbalans kanske det ordnar sig?

Jag vet, jag famlar efter halmstrån.. Men jag vet inte vad jag ska göra. "Normal" bantardiet verkar ju inte funka!

Kanske ska berätta vad det är för artikel också! En populärvetenskaplig sak, dessutom utgiven av ett företag som distribuerar mineraltillskott för IR- och fånghästar...
Kellon, Eleanor. 2009. Dietary Management of the Insulin Resistant Horse
Equine Nutritional Solutions

Senast ändrad:

Samma artikel säger att en IR häst behöver extra vitamin E , biotin, magnesium, koppar, zink och selen.

Jag vet, jag famlar efter halmstrån.. Men jag vet inte vad jag ska göra. "Normal" bantardiet verkar ju inte funka!

Kanske ska berätta vad det är för artikel också! En populärvetenskaplig sak, dessutom utgiven av ett företag som distribuerar mineraltillskott för IR- och fånghästar...
Kellon, Eleanor. 2009. Dietary Management of the Insulin Resistant Horse
Equine Nutritional Solutions

Men alltså du kan ju inte läsa en artikel från ett företag som säljer mineraltillskott och sedan tro på vad det står! Ursäkta men det hade inte jag gjort. Det är klart att de föreslår en massa tillskott som säkert kostar hur mkt som helst. Vid första klinikbesöket med min fångponny testade de Mg i blodet och det var OK.

Det blir väl ingen diet om du ska ge 150% av vad NRC rekommenderar?
Min ponny fick inte 150% halm av sin kroppsvikt.

Hoppas att du inte tar illa upp. Det är inte menat som ett påhopp egentligen och definitivt ingen inkompetensförklaring av dina kunskaper. Jag försöker bara förmedla vad jag har kommit fram till. och det är nog att normal bantardiet inte fungerar utan man måste vara mkt tuffare. Men det är min erfarenhet av en enda ponny. Jag har en ponny till. Han går ner i vikt när man minskar fodret lite alltså mer normalt. Han blir tjock när han äter mkt mat och smal när han får mindre mat så där lite på ett ungefär. Min ponny fungerar inte så.

Senast ändrad:

*kl*, delvis

Gaah, det var -18 när jag drog hem från stallet. Red ut en timme ändå, men då var det "bara" runt -15, och konstigt nog frös jag inget alls. :laugh: Höll igång ordentligt. :d

Däremot frös jag en del när vi var ute och lagade staket. De hade knäckt 2 staketstolpar mellan hagarna och det var ett jäkla liv när mitt lilla monster hade hoppat över i fel hage. Hon fick motion då kan jag säga. Stegrade, bockade, golopperade, nafsade i luften och härjade som en tok. :o

Lade ut en massa granris i hagarna för imorgon också, lyckades slippa fri tillgång av halm i hagarna som några av de andra föreslog. Min häst hade nog proppat i sig tio kilo om dagen. Det hade inte varit bra.

kl

Jag har fastnat med shettisens mat... :(

Det jag har att tillgå är följande:

Hö (82% ts, 9.1 MJ, 35.8 Smrp)
Halm
Krafft Lusern Hack (sköljer av)
Soja (11.7 MJ, 390 Smrp?)

till ett stycke fet shettis på målvikt 200 kg kanske? Hon vägar nu ca 230 kg enligt viktmåttbandet.

Sen mineraler och betfor och så bakjäst.

Edit:
Kanske 3 kg halm, 0.2 kg Lusern och 0.4 kg Soja?
Det ger 23.5 MJ och 177 Smrp.
Hennes behov enligt Hippocampus är 26 MJ och 155.9 Smrp.

Om jag på det bara lägger till 0.2 kg hö så stiger det till 25.3 MJ :(

Senast ändrad:

Jag är väl medveten om att källan är otillförlitlig. Men mycket av det som står där står också på andra ställen.

Men jag kan inte skära ner mer på maten utan att det blir ren och skär svält.
Jag ger 1,5 kg hö. Det ska minskas till 0,5 kg på morgonen och enbart halm till natten.
Tyvärr påverkar det proteinintaget. Ger 0,3 kg lucernpellets, vilket inte ens i närheten täcker behovet. Men ökar jag proteinet ökar energin. Ökar energin ökar hullet..
Funderar på soja, men har som sagt en hel del miljöbetänkligheter emot det.
Men samma sak där, det har skrivits mycket positivt i "bantarkretsar" om soja och hur det kan hjälpa till vid bantning (humansidan). Ska ha en artikel om det någonstans i röran.

kl

Jag har fastnat med shettisens mat... :(

Det jag har att tillgå är följande:

Hö (82% ts, 9.1 MJ, 35.8 Smrp)
Halm
Krafft Lusern Hack (sköljer av)
Soja (11.7 MJ, 390 Smrp?)

till ett stycke fet shettis på målvikt 200 kg kanske? Hon vägar nu ca 230 kg enligt viktmåttbandet.

Sen mineraler och betfor och så bakjäst.

Om shettisen ska banta hade jag skippat höet. Det har ju en kvot på 4 ungefär dvs alldeles för lite protein i förhållande till energin.

Tinworth et al.. 2009. Potential treatments for insulin resistance in the horse: A comparative multi-species review. The Veterinary Journal

Där står det om "bantningshjälpande" ätbarheter. Tyvärr är mycket lite bevisat och artikeln bygger mest på rykten och antaganden. Bland annat:

There is evidence for soy protein and its isoflavones being beneficial in reducing obesity and enhancing insulin sensitivity (Velasquez and Bhathena, 2007). This may be due to the isoflavones
(daidzein and genistein) modulating pancreatic insulin secretion and FA metabolism. Decreased plasma insulin by soy protein may be due to decreased release from the pancreas, or increased
hepatic removal (Bhathena and Velasquez, 2002). Soy proteins are also rich in arginine and glycine, which are involved in insulin and glucagon secretion. In human NIDDM patients, a defect in arginine-
dependent insulin-stimulated nitric oxide (NO) synthase activity has been shown to be proportional to the severity of IR (Kashyap et al., 2005).
A diet containing 30% soy protein reduced serum insulin and enhanced insulin sensitivity, ameliorating metabolic abnormalities in liver and adipose tissue of rats fed a high fat diet (Torre-Villalvazo et al., 2008). In human subjects with or without NIDDM, 20–38 g/day of soy protein moderates hyperglycaemia and reduces BW (Sites et al., 2007), hyperlipidaemia and hyperinsulinaemia (Azadbakht et al., 2007), supporting its beneficial effects on lipid disorders, obesity and NIDDM.

Senast ändrad:

Jag kan inte hjälpa att jag fascineras av din häst och problemen att banta den! Vad sjutton lever den av egentligen :confused::crazy:? Jämfört med din är min inte lättfödd alls. Hon får ju trots allt nästan 7 kg hö och 0,5 kg lucernhack just nu. Inget gräs alls. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd ändå, för min häst är ett matvrak och skulle behöva äta mycket mer för det psykiska välbefinnandets skull...

Men du ger så extremt lite mat att din häst säkert går på sparlåga. Går den verkligen upp i vikt om du ger några kilo hö och nåt helkto soja? Om man skulle försöka kicka igång förbränningen.

Ps det var en isis va? jag brukar inte heller ge soja men ska det nu för att jag måste.

Det är just det. Han går inte upp vad jag vet (har inte provat i år), men inte ner heller. Så visst kan jag öka maten, men han går inte ner. Han har fri tillgång på halm, strö som han äter av, så det är nog ingen fara på den punkten. Han har ju mat menar jag..

Förra vintern låg han på över 55 MJ, men gick inte upp. I somras gick han på gräs halva dygnet, men gick inte upp nämnvärt.

Konstigt att jag blir galen på det hela?

Har du provat att inte ha honom på halm?
Jag gillar också halm annars, just för att de har något att pilla med. Men din kanske får i sig lite för mycket. Ett par kg halm blir ju ändå ganska stor skillnad i MJ.

Första gången jag har honom på halm. Anledning: finns inget annat att tillgå. Surt, men så ligger det till.. Föredrar annars spån, just för jag har mer koll på vad som går in.

Jag har också funderat på det. Blev tipsad om fodermorötter, men är det så bra egentligen? Jag tänker morötter som godis, men har egentligen ingen koll på innehållet. Har för mig att jag läst här nånstans att det är ganska mycket socker i morötter. Så då är det väl inget bra alternativ direkt?

Men grankvistar borde man ju kunna få tag på. Det kan jag ju hänga upp i boxen. Det brukar han försöka nafsa åt sig när vi är ute och rider, så det äter han nog.

Nu får han bara hö och halm, jag kommer fortsätta att ge knappt 100 g pluss grön tills det är slut, för att ha något att lägga jäst och tokosel i. Sen ska jag nog försöka få tag på nåt annat att blanda med.

Några förslag på något foder som man kan blötlägga? Lusernhack utan melass borde väl vara bästa alternativet eller? Det handlar bara om en deciliter eller så per dag, bara så jag har något att blanda i som är gott.

Tinworth et al.. 2009. Potential treatments for insulin resistance in the horse: A comparative multi-species review. The Veterinary Journal

Där står det om "bantningshjälpande" ätbarheter. Tyvärr är mycket lite bevisat och artikeln bygger mest på rykten och antaganden. Bland annat:

Jag är inte med på vad du menar med detta.
Soja är ett foder med lågt GI värde dvs bra för en IR häst. Jag har läst flera artiklar om GI för olika hästfoder. Varför skulle en artikel i en veterinärtidning bygga på rykten och antaganden? (har inte kollat tidningen men ändå?)

Vad ger du din ponny för foder jag har nog glömt det. Men fri tillgång på halm är nog inte ngn dietmt för dessa hästar. Men det är min uppfattning.

Ok, och du har inte märkt någon skillnad från när du hade spån?
Det borde väl i så fall gå att få tag på? Granngården och liknande säljer ju.

Hmm..
Även om jag bygger foderstaten runt soja drar energin iväg om jag försöker lägga ett grovfoder ovanpå. 2 kg halm, sen blir det för högt.
Och 2 kg kommer knappast ge en bra tuggtid. Inte ens om det kompletteras med en halv granskog.

Ska kolla vad kossorna äter och vad de har för värden på sitt ensilage. Kanske kan passa bättre? Blir massa extrajobb, men så länge det bara är jag som passar hästen är det väl lugnt.
Ska även be stallägaren göra en sockeranalys på höet.

Jag har inte råd att köpa eller möjlighet att frakta till stallet.. Inte så lätt att ta på cykeln o köra en mil :p Halmen ingår i hyran, som inte reduceras om jag skulle köpa eget strömaterial. Och som sagt, 2696 kr/månad blir man inte fet på...

Hmm..
Även om jag bygger foderstaten runt soja drar energin iväg om jag försöker lägga ett grovfoder ovanpå. 2 kg halm, sen blir det för högt.
Och 2 kg kommer knappast ge en bra tuggtid. Inte ens om det kompletteras med en halv granskog.

Ska kolla vad kossorna äter och vad de har för värden på sitt ensilage. Kanske kan passa bättre? Blir massa extrajobb, men så länge det bara är jag som passar hästen är det väl lugnt.
Ska även be stallägaren göra en sockeranalys på höet.

Men hur räknar du då? Vilket energibehov? Jag får det till max 20 MJ som du räknar. Om den inte får annat än soja och halm och det är kanske inte helt optimalt med bara proteinkoncentrat.

Går det att göra bara sockeranalys? Jag gjorde ju det på gamla höet, men då i samband med vanlig analys.

Någon som vet vad det kan gå på?

Jag hoppas att det bara är snön, men om det inte är det så är det nog ganska mycket socker i detta höet. Hovarna börjar bli hemska igen. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V