Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Oj! Det var rejäl skillnad! Tänk om det kunde vara fett som försvann så lätt....

Nu har jag suttit hela kvällen och sökt artiklar, men inte blivit mycket klokare. Har hittat ett tjugotal artiklar som ska läsas när jag orkar och har tid. Borde verkligen plugga för tentan istället för att tänka på hästen!
Funderar på att tjata till mig ett IR-test, ju mer jag läser ju mer tror jag att hästen kan vara drabbad. EMS lutar det åt.. Det enda som inte är solklart är fettansättningen. Han har inte stora ansamlignar på nacke och svansrot, men magen och bogen är desto mer..
Vet dock inte vad jag skulle tjäna på att göra det, mer än att ha en diagnos på hästen. Jag kommer fortfarande ha lika svårt att få ner honom i vikt. Misstänker starkt att veterinären här inte tänker skriva ut medicin, om jag så pratar med varenda veterinär på hela sjukhuset.
Suck, jag vet inte om jag har råd heller.. Får inga pengar än på ett par veckor och ligger redan på ett par tusen minus i hyror. Har ansökt om bostadsbidrag, men fått avslag. Jag kommer ju tjäna pengar i sommar..
Usch då, nu blev det en gnälltråd om vilken taskig ekonomi en student har :p

Okej, här kommer bilder. På en fin ponny och ett... öh..shetlandsfår??

Ska fixa linjerna imorgon, fick fan ha ficklampa på slutet för att se några linjer alls, så det blev därefter.

E har 7 cm lång päls, jag mätte. Undrar hur mycket han skulle 'gå ner' om han klipptes runt magen? :devil:

Nåja, två tjockisar varav ett med aningen tveksam art-tillhörighet då:

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Hullkommentera gärna Lillen, jag blir som sagt inte klok - alls.

Och..fåret..

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

En Moser Max 45. Jag älskar den =) Fuskade dock idag och klippte med ett F-skär, dvs extra fintandat. Är ett hundskär egentligen, men om man bara är liiiite noga så slipper man helt ränder :love:

Herregud vilket gulligt får du har :love: :D hihi!!

L blev skitsnygg i sin klippning! Jag är inte tillräckligt duktig än för att våga mig på en så snygg klippning som går upp där vid virveln ;) Varför klipper man så förresten?

Har E hela frambenen rakade? Och L ner till knäna/hasen?

Jag tycker L har blivit smalare :bow: Nu ser man ett "djup" framför bogen mot halsen. Hans bog har kommit fram mer! Och magen börjar bli mer "uppåtgående" bak mot skapet.

Ja, varför man klipper virveln, jag vet inte? ;) För det estetiska antagligen, man kan ju lika gärna göra en 'rak' linje där. Jag gick ju inte upp hela virveln, men lite. Gammal vana tror jag, himla bra fråga varför man gör så egentligen faktiskt!

Ja, E:s hela framben är klippta, dock är det klippt medhårs över senorna, för att behålla lite extra skydd där. Hade eg tänkt klippa bakbenen med, men går ju inte BARA klippa benen, DÅ blir det jättemycket får av det hela, en pälsboll på tändsticksben. Tanken med att klippa benen var att hjälpa honom när all den här snön kommer töa. Han har tungt i den redan nu iom att det är så mycket, och med tanke på hur mkt is som redan nu fastnar i benbehåringen, så när det blir tösnö kommer det bli hemskt för honom. Har en liten vild ide om att klippa en rand bara på baksidan av benet, så att hovskägget plus värsta lurvet försvinner, men det kommer nog se HELT koko ut är jag rädd..

Och L är klippt ner till där det blir mörkare igen ja, nedanför hasen bak, och till knäna fram, sen är resten av benen + hovskägget klippta medhårs med maskinen, för att ta bort värsta lurvet. Mest för jag tycker det är fult med lurvben när de är så klippa i övrigt :angel:

Tack ang hullet! Jag blir som sagt inte riktigt klok. Halsen och bogen ser bättre ut, buklinjen är mkt bättre, jag känner REVBEN etc. Men bakdelen, och ryggen? Jag förstår inte. Och den där jädra depån vid övergång länd/kors? Satt och klurade hur det stämmer ihop att han ser smalare ut, jag känenr revben etc, men viktmåttbandet inte håller med. Undrar om han kan ha växt/breddat/etc, så det är därför? Dvs han har blivit 'större', och ligger därför kvar på samma vikt som innan, men är smalare ändå? Det förklarar dock inte vad f*n som är 'fel' med bakdelen..

Det kan väl mycket väl vara så att han växt och blivit lite grövre.

Men jag tycker han ser ganska fin ut på överlinjen fram till depån vid länd/kors kommer, likaså på undersidan av hals/mage. Men sen, rumpan ser så stor ut jämfört med framdelen..?

Kan det inte vara så att han har lättare för att "förlora" fettet framtill? Att det sen försvinner längre och längre bak?
Om man jämför med människor så kan man ju bara tappa mage fast man hellre vill bli av med lår/rumpa. Är du med på hur jag menar?

Har han vuxit något på höjden? Jag tycker att han ser mer mogen ut, mer vuxen liksom :)

Vet ej ang höjden, tror inte det, ska vara det lilla isf. Men kan mäta imorgon.

Och just det du skriver, depån, samt att hela bakdelen ser ut att höra till 'en annan häst'. Och visst kanske lättare tappa fram, men varför då liksom? Och varför kom depåhelvetet tillbaka?

Och jämfört med tidigare är det ju en förändring med? Han har varit mer 'homogen' i hullet innan? Sen hände ngt och baken gick åt 'fel håll' igen, och depån kom tillbaka?

September
Thumbnail.aspx

November
Thumbnail.aspx

Det har ju vänt och gått tillbaka lite, finns oktoberbilder med för stor bak, och decemberbilder.

I alla fall, sitter ni ner? Om jag drar bandet lika hårt som jag gjorde igår (för att försöka få bort pälsen) så har 20 - 30 kg (olika beroende på lite hur jag mäter, får alltid lägre vikt om jag låter 'måttdelen' möta bandet nere vid armbågen jmf med högre upp) 'försvunnit' sedan igår. I päls, solvindar på mars eller gud vet vad. Men bandet visar 20 - 30 kg mindre än för ett dygn sedan.

Vad intressant! Det är nästan säkert pälsen som gör det, tror jag. Det vill jag tro i alla fall ;)! Nej, men, även om man drar åt allt man kan så måste ju pälsen finnas där ändå. Den plattas ju bara till, men den måste ju ta plats ändå, tycker man. Tjugo-trettio kilo på måttbandet är väl inte en jättesträcka heller, va?

20-30 kg var ju en del. Om jag räknar bort 20 kg på min häst så väger hon i så fall 330 kg. Om nu bandet stämmer det vet man ju aldrig i och för sig. Men det har visat nästan samma ganska länge nu. Då har hon kanske gått ner mer sedan i höstas. Om det nu visar rätt så tycker jag att 330 kg verkar lite lite för en ungefär maxad C ponny (inte så mkt muskler just nu förstås men ändå)? Jag brukar dra ganska hårt i bandet tycker att det borde bli mer samma resultat varje gång då.

Jag tycker att det är svårt med bilder men tycker ändå att halsen på L ser bra ut. Han tar kanske en halva i taget? Fettnacken lär ju vara det viktigaste att få bort om jag har förstått det rätt.

Om man misstänker IR är det nog bra att få den testad.
Samtidigt så undrar jag faktiskt. Jag har läst en del (dvs massor av olika artiklar) om allt möjligt om IR. En hel del av dem har handlat om hur man ställer diagnosen IR och de vanligaste kännetecknen.

I stort sett alla jag har läst menar att ett av de vanligaste tecknen är just fettnacken. Det finns ju speciella sätt att mäta nacken och jämföra med andra mått osv. Så om den inte har ngn speciell nacke så verkar det kanske inte så troligt? Nu finns det ju visserligen smala IR hästar men det passar ju inte heller in. Min egen erfarenhet av just fettnacke är att det är jättesvårt att veta hur en sådan ser ut om den inte är extrem. Jag missade det på min egen och det gjorde alla andra jag frågade också.

Oj detta blev ett knasigt svar som kanske inte säger så mkt egentligen.

Jag tycker att det är svårt med bilder men tycker ändå att halsen på L ser bra ut. Han tar kanske en halva i taget? Fettnacken lär ju vara det viktigaste att få bort om jag har förstått det rätt.

Svårt med vikter tycker jag. Vet när min arabvalack (normal, perfekt vikt 390 - 400 kg, på våg) var sjuk vägde han 340 eller var det 350 kg, och minns det var aningens mindre än en islandshäst som var på kliniken samtidigt. Isisen var ganska rund dock, kanske inte tjock, men rund. Vet inte exakt höjd på den men stor C eller liten D.

Så om din dam är såpass slimmad nu som det låter, så känns inte 330 kg på band orimligt, sen är ju frågan om bandet stämmer med vågen, har du provat det förr så du vet?

Ang L så jo depåerna har känts som det absolut viktigaste, får jag bort dem igen så kan jag 'andas' över hullet. Och den på halsen är ju nästan helt borta, men på baken är den ju precis lika gigantisk känns det som. Sen om man behöver oroa sig eller ej vet jag inte, men det känns som om vi når våren såhär är risken det går åt skogen stor?

Varför blir det minus 22 grader när jag tänkt rida för? IGEN =/

Här är det bara minus nio så jag ska ut om ett par timmar och trava och galoppera på vägarna. :) Var ute igår kväll vid åtta också, då var det lite kallt och blåsigt men ingen fara i skogen.

Hästen klarar minus 22, de har ju travlopp fram till 25 minus. Klä på dig dubbla fleecekläder underst, och skidställ eller termoridbyxor över, och halsduk över ansiketet är mina tips. Har kommit fram till att långsam trav är det bekvämaste när det är kallt, för då anstränger sig båda lite så man inte fryser men inte så mkt att man blir för flåsig i kylan. :D Ha det så rooooligt. :p

Här är det bara minus nio så jag ska ut om ett par timmar och trava och galoppera på vägarna. :) Var ute igår kväll vid åtta också, då var det lite kallt och blåsigt men ingen fara i skogen.

Hästen klarar minus 22, de har ju travlopp fram till 25 minus. Klä på dig dubbla fleecekläder underst, och skidställ eller termoridbyxor över, och halsduk över ansiketet är mina tips. Har kommit fram till att långsam trav är det bekvämaste när det är kallt, för då anstränger sig båda lite så man inte fryser men inte så mkt att man blir för flåsig i kylan. :D Ha det så rooooligt. :p

Han är bara insutten, och så är han helt nyklippt, och inte sutten på sen hösten 08. Så jag är inte så jättesugen på att immobilisera mig som en michelingubbe och försöka ta mig upp, utan vill vara lite mer smidig då jag misstänker det kan bli ganska livat. Och av förståeliga skäl är det (om matte får bestämma *s*) bara skritt som står på schemat.

Så, om det stiger och blir uppåt -12 eller liknande då ska jag gräva fram honom ur snön, men minus 22 är på tok för kallt under rådande omständigheter. Men med en annan häst så, där det inte gör något om man är lika smidig som ett kassaskåp, så hade själva temperaturen i sig inte hindrat mig.

knapp

Ja, igår fick då grabben rasta av sig för första gången på länge! Lite krut var det i honom, märks att det nog är lite rörelse i hagen ändå ;) Han vill ju gärna vara med de andra så när fullblodet sticker iväg måste ju Casper VERKLIGEN springa för att komma ikapp - bra morot där ;)

Det var dessutom nåt som skrämde upp honom så det var höga knälyft, studsig galopp och allmänt arab-på-uppvisning-beteende.

Så nu när det var avklarat kan man börja komma igång! Peppad, faktiskt. :) Orkar och hinner med båda två nu utan problem när jag inte har några läxor efter jobbet. Dessvärre är han något mörkrädd och jag måste rida barbacka, så ikväll blir det nog skrittdressyr med travövergångar eller nåt i den stilen. Beror väl på hur mkt träningsvärk han har ;)

+ Forest Autumn.

Jag gillar inte heller att det är så länge mellan tiderna. När jag är hemma kommer jag ju ha möjlighet att åka dit på dagen och då kan jag ta lite halm ev lite hö från någon annan fodring och ge på dagen.

Men när jag jobbar så får jag acceptera att han bara får 3 fodringar per dag.
Jag ska se om jag hittar en foderautomat (har för mig jag sett det nånstans) så att han kan få en giva mitt i natten. Då blir det inte så länge till morgonfodringen. Det tror jag hade varit bättre än att jag kommer dit vid 22. För då får han antingen stå utan när alla andra får (vilket han inte alls kommer gilla) vid 19-20, eller så får han en liten giva då och en sen på kvällen. Men detta kommer som sagt inte kunna bli permanent eftersom det inte funkar när jag jobbar sent.

Jag tror inte att han äter jättefort, men det nya höet går ju ner klart fortare, det är andraskörd och är inte lika grovt som det jag hade innan.

Min tanke med att ge halmen på morgonen var att han kanske är hungrig på morgonen, eftersom det ju är väldigt länge från kvällsfodringen. Men det kanske är bättre att ge det på kvällen ändå. Om han nu rör det alls, vilket jag tvivlar starkt på.
Han är snarare en sån som kan äta äckliga saker ett tag och sen vägra. Vägrar han från början är det redan kört. Men jag fortsätter att erbjuda det, så han har ifall han skulle ändra sig.

Jag tror inte att han är så superlättfödd egentligen, han har redan gått ner en hel del runt magen. Har fortfarande sina krockkuddar kvar på rumpan och rätt rejäl hals med. Så jag hoppas att det kommer gå bra med den foderstat han har nu. Om jag bara kan lösa fodringarna.

Vad tror ni om dagarna? Han har ju iaf att tugga på, jag är också lite nojig över fruset gräs (det var så hans kompis fick fång som inte gick att vända) men det går ju inte att undvika att han äter det så länge han är ute.
Därför tänker jag att nätterna är värst, då har han ju inget att äta förutom det jag ger. Tror ni det funkar om jag får tag på foderautomat som fodrar mitt i natten?

De kan ju äta lite vad som helst, de måste ju inte ha just mat som i grovfoder eller kraftfoder. Kan du lägga in gran och andra kvistar? Båda mina uppskattar grenar i boxen mycket. Fullblodet roar sig med att omstrukturera och gnaga på aspgrenar, nordsvensken älskar grankvistar. Man kan binda upp dem eller bara lägga dem på golvet.

Sen vet jag inte andra saker man kan samla på sig som är ofarliga för hästarna? Hur det är med grenar från andra trädsorter, vad som är giftigt osv. Får han lite mat kommer han ju sysselsätta sig med det som finns, det är ju mer för att tillgodose tuggbehovet :)

Sen känns ju foderautomat som en jättebra idé när man ger små givor. Själv har jag gett upp hönät för tillfället, de har han sönder ganska fort.

Min egen erfarenhet av just fettnacke är att det är jättesvårt att veta hur en sådan ser ut om den inte är extrem.

Ja det är väl så.. Jag jämför nog med en fjording i gamla stallet. Hon hade Cushings o ägaren brydde sig inte ett skit om det. Det var det absolut fetaste häst jag någonsin sett! Det var säkerligen 150-200 kg för mycket på den kroppen, hon var så fet att hon inte ens kunde böja bak halsen och titta bakåt.
Hennes nacke var enormt stor, hela halsen vek sig på somrarna. Det var ingen trevlig syn!

Ska klämma igenom hela halsen, ja hela hästen, ordentligt imorgon och se hur det verkar med ansättningen.
Om det verkar vara något som inte stämmer ringer jag och konsulterar veterinären.

Men jag undrar ändå, vad hjälper det att jag har en diagnos? Han kommer inte direkt bli smalare för det. Jag utfodrar ju redan så gott jag kan efter de råd de ger till IR-ägare.

Men jag undrar ändå, vad hjälper det att jag har en diagnos? Han kommer inte direkt bli smalare för det. Jag utfodrar ju redan så gott jag kan efter de råd de ger till IR-ägare.

Jag håller med dig, han blir nog inte smal av en IRdiagnos :crazy: tyvärr. Tänk om det hade fungerat så.

Men det går kanske att få medicin i så fall?

Den mest effektiva bantningsmetoden för min ponny var nog att jag läste hur farligt det är för en häst med höga insulinhalten dvs hur stor risken är för ett återfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka