Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nej, jästen skadar inte oavsett om den behövs eller ej.

Risk ni får vänta tills imorgon på mätrapport och bilder, från ingenstans blåste det in en snörstorm. La mig och vilade en stund halvsex, vaknade vid kvart över sex av att det blåser så det knakar i taket. Tog mig 20 minuter att kämpa mig ner till hästhagen, och få med mig hästarna tillbaka. Man kan knappt gå upprätt och man ser ingenting, som en vit vägg. Så snabbt det kan vända..

KL

Nu har jag huvudbry igen.

Den lille skiten vill inte äta sin halm. Så nu står jag på ca 2,5 kg TS:eek:

Funderar på om jag ska ge ett kilo hö till. Det blir ju ändå mindre MJ, eftersom han inte äter någon halm. Men TS blir lite bättre. 3.4
Tyckte ju att det var så bra foderstat, nästan 4.5 kg TS, men det var ju om han åt halmen.

Funderar om på om jag ska kunna smyga in iaf ett halvt kilo halm om jag blandar ut det i höet i hönätet riktigt ordentligt.

Har också funderat på om jag kan ge bara halm en giva, så att han inte har något att välja på, men det känns lite jobbigt. Om han då inte äter så dröjer det ju väldigt länge innan det blir hö igen.

Hur gör ni som ger halm till kräsna hästar? Kan det bli bättre eftersom eller är det bara att acceptera att han inte kommer äta upp det?

Lillen är ju knepig med halm. Förr åt han det inte alls, oavsett. Han svalt hellre, och var arg, hungrig, vände upp och ner på boxen och magen ballade ur. Dvs det funkade inte alls, och hjälpte inte varken 'vänta ut' eller ge ett mål bara halm. Provade massa olika halm men nej. Blandade i hönätet med hö, han rensade ur. Helt omöjligt.

Sen när han hade fånget och stod på boxvila så först vägrade han, sen kunde han tänka sig äta liiiiite, och sen vägrade han igen. Klart magsårsframkallande för matte.

Sen fick jag in en lyckträff, en halm han åt. Inte jättemycket, får ett kilo men SÄLLAN det är slut, hänt enstaka smällkalla nätter. Men han har ju då att äta hela natten, och har varit nöjd och boxen intakt så super. 'Bara' det att när jag skulle beställa mer fanns det inte mer sån halm. Fick en annan. Han vägrade. Dock så 'bara' vägrade han, inte rev boxen osv. Så jag blandade 50 - 50 och hade ångest för TS samt att jag rev mitt hår ang vad göra när god-halmen tog slut.

Sen kom KYLAN, och efter sådär tre dagar så se på fan, då hade han plockat i nya halmen med. Det återstår nog dock att se hur länge det håller, men jag är glad för var dag.

Men, några mängder går inte få i honom, provade byta ett mål i hagen mot halm. Kanonbra tyckte shettisen, men Lillen rörde den knappt.

Ok, lät ju lite upplyftande och nerlyftande på samma gång.

Gubben är ju korsning med åsna, eller fjording allra minst så envis som han kan vara ibland:p:angel:

Idag ska han nog få ett kilo extra iaf. Han kom in vid 4 tiden helt genomsvettig. Har sprungit mer eller mindre hela dagen sen klockan 9 imorse.
Jag gillar det inte alls (som tur är så är hoven bättre annars vet jag inte vad jag hade gjort) men jag hoppas att det bränner massa energi på köpet.

Jag tror att om man ska banta hästen så måste det nog bli så att den inte får jättegod mat hela tiden.

Min ponny stod tidigare på halm. Det var inga mängder som hon satte i sig utan hon hade alltid massor av halm i boxen. Sedan fick hon fång, boxvila och skulle bantas. Efter ett tag åt hon upp all halm hon fick antagligen eftersom hon inte fick hur mkt annan mat som helst. Jag vägde in halmen i foderstaten och räknade även med den. Nu behöver hon inte gå ner mer i vikt. Den senaste månaden har jag slutat att väga halmen utan fyller på när den är slut typ eller det bara är lite kvar(hon har spånbädd). Hon äter i stort sett aldrig upp den mer.

Så jag menar egentligen att jag tycker att det viktigaste är att de har ngt att tugga på om de vill så att de får i sig tillräckligt med grovfoder. Om de sedan inte vill ha det så bryr jag mig inte, tufft kanske men så tänkte jag. Nu har min ponny ganska stabil mage.

Är det inte så att din häst kan stoppa i sig en del ute i hagen?

Ok, lät ju lite upplyftande och nerlyftande på samma gång.

Gubben är ju korsning med åsna, eller fjording allra minst så envis som han kan vara ibland:p:angel:

Idag ska han nog få ett kilo extra iaf. Han kom in vid 4 tiden helt genomsvettig. Har sprungit mer eller mindre hela dagen sen klockan 9 imorse.
Jag gillar det inte alls (som tur är så är hoven bättre annars vet jag inte vad jag hade gjort) men jag hoppas att det bränner massa energi på köpet.

Ta det inte som kritik, men varför ge ett kilo extra? Du vill väl inte täcka upp glappet för det han förbränt i hagen?

Jag är extremt 'grym' så, det blir inget extra här 'bara för' det är kallt, det är snöstorm, de motionerat mer etc. Enda gången jag varit 'snäll', har varit när det varit under 20 graderssträcket, då fick Lillen 1 kg extra halm. Då var han klippt och otäckad ska tilläggas.

Annars så har de sprungit mer, eller som nu då de kämpar med snön, det varit kallt/etc, så jag gnuggar snarast belåtet händerna för de extra kalorier som gått åt, och täcker ju inte upp för dem.

Det ÄR jättesvårt, mina får dessutom så himla lite mat/mål så det är sååå lätt att ge 'bara en tuss mer'. Men är bara att kolla på dem, och inse att här behövs verkligen inga extra tussar :angel:

Jag räknade om i foderstaten nu och bestämde mig för att byta 3 kg hö och 2 kg halm (som jag haft nu) till 4 kg hö och 1 kg halm. Då får han minimun TS även om han inte äter halmen. Och bara 0.5 Mj extra eftersom jag kan ta bort de 2 dl kraftfoder jag gav. (jag har iofs räknat halm som 5.5 Mj, det kan ju ligga lägre)

För min del är 0.5 MJ skitsamma. Jag ser hellre att han får i sig minimum TS.

Nu står han ju på spån, fast jag har lagt in ett par kg halm nu första dagarna så att han har att pilla med om han vill tills han vant sig.

Gräset är ju fruset nu, men visst äter han det lilla som finns. Han äter oftast hellre gräs än hö. De fick ju lite hö i hagen där han stod innan, det får de inte nu men det är inget problem tycker jag eftersom han äter så mycket gräs.

Vad tror ni om detta (har lite svårt att pussla ihop det så jag tar gärna emot synpunkter och tips)
7.00: 1 kg hö + 0.5 kg halm (som han troligtvis kommer lämna så det finns kvar när han kommer in)
ca 16.00: 0,5 kg hö (och halm om det finns kvar)
20.00: 2,5 kg hö + 0,5 kg halm.

Det där med inte jättegod mat håller jag med om. Jag tycker det är perfekt nu när det finns halm kvar på morgonen. Dvs den är såpass 'inte god' att 1 kg räcker minst 8 - 9 h. Då HAR han hela natten om han vill, han är inte arg och hungrig osv, även om han hellre skulle äta något annat än halm.

Resonerar samma med lucernet. Jag har både hack och pellets, Lillen älskar pelletsen och tycker hacket är förpestat och äter det inte förrän silaget är slut och han surat en stund. Så vad ger jag dem? Just det - hack. Då räcket det ätbara ännu lite längre (de får den hialösa mängden av 100 gram var..).

Idealet vore ett silage som vore precis så osmakligt att de åt det men med snigelfart så att 9 kg räckte dygnet runt åt honom. Dvs det fanns alltid att äta, men åts så långsamt och pö om pö att mängden räckte.

I L:s fall har jag ju problemet med hans mage, den är känslig för TS-brist, även om det nu *peppar peppar* tycks fungera bättre än någonsin. Han står på skämmiga 0.9 kg TS/100 kg just nu, får 1 paket bakjäst varje kväll, och kors i taket men magen håller. Och så länge den gör det kommer jag fortsätta vara brutal.

Nej absolut inte för att han springer. Jag tycker synd om honom för att han blir jagad av en busig unghäst som inte gått med andra innan, inte för att han rör på sig. Det är ju den positiva sidan av situationen. Jag hoppas att de slutar snart och hittar sin rang.

Enda anledningen att jag vill ge ett extra kg hö är för att han inte rört halmen alls. Har det i nät och har vägt det varje dag. Ingen skillnad alls.
jag har VÄLDIGT svårt att dela upp 3 kg hö på ett dygn. Dessutom så blir det ju galet lite TS.

Och som sagt, om jag ger ett kg extra så behöver jag inte täcka upp varken protein eller mineraler med kraftfoder (förutom selen då). Och enda skillnaden blir då 0,5 MJ. Så då byter jag hellre ut 1 kg halm mot 1 kg hö.

Gräset är ju fruset nu, men visst äter han det lilla som finns. Han äter oftast hellre gräs än hö. De fick ju lite hö i hagen där han stod innan, det får de inte nu men det är inget problem tycker jag eftersom han äter så mycket gräs.

Vad tror ni om detta (har lite svårt att pussla ihop det så jag tar gärna emot synpunkter och tips)
7.00: 1 kg hö + 0.5 kg halm (som han troligtvis kommer lämna så det finns kvar när han kommer in)

Jag gillar inte de är utan hela dagarna, men det sitter ju ihop med att jag inte gillar de äter fruset gräs. Men räcker gräset så..

Men skulle ta bort halvkilot halm på morgonen och lägga det på kvällen,sen är frågan hur länge de där 3 kg till natten räcker? Det är väldigt långt till morgonfodring?

Kan tala om hur jag gör som jmf, kanske ger några ideer/hjälp:

08 Ut, Lillen 1.2 kg silage och E 0,8 kg silage (väldigt blött silage)
12 I hagen, som ovan
16. I hagen, som ovan
20. Intag. 1 kg silage var. 100 gr lucernhack. Jäst.
22 (TIDIGAST) Lillen 4 kg silage och 1 kg halm. E 2 kg silage.

Lillen står på spån, E står på halm men funderar på att ställa honom på spån, men inte bestämt mig.

Lillen är D-ponny, väger ca 450 kg. E är maxad A-ponny och väger på tok för mycket *s* 280 kg enligt måttband, ingen aning om det stämmer. Han har gått ner från 318 kg till 280 kg på ca 2 veckor med den dieten.

L äter med blixtens hastighet, E äter långsamt (jag tror han har lite besvär med tänderna). E är vad det verkar inte alls lika extremt lättfödd som L btw.

Nu har jag bantat en insulinresistent häst som i alla fall då var extermt lättfödd. Det är kanske lite annorlunda, ingen aning egentligen.

Men jag håller med AW om att det verkar vara så långa tider utan mat. Jag läste visserligen en studie som handlade om bantning av hästar där de fick mini giva av ts och bara utfodrades två ggr om dagen. Men jag tycker att det måste bli massor av timmar utan mat.:cry:

Jag gav nog min ponny mat 6 eller 7 ggr om dagen ett tag, lite med tanke på att inuslinet skulle vara så jämt som möjligt men också för att hon skulle ha att göra "hela tiden" när hon hade boxvila. Men jag hade resten av familjen till hjälp för att kunna göra det.

Nu får hon förutom tillgång till halm
5.45 0,5 kg lusern + betfor + soja
7.00 bara halm
13-14 0,5 kg lusern
16 0,5 kg lusern
19 0,5 kg lusern + betfor + soja
23 0,5 kg lusern

det blev fortfarande 6 ggr, tiderna ändras lite efter tiden i hagen och lite annat

Senast ändrad:

Mjo, lite försiktig bör man vara. Men det beror på vilka mängder det handlar om. Är det ½ paket eller mindre behöver man nog inte oroa sig. Det kan ge lite dålig mage om man sätter in för mycket för snabbt.

Mjo, lite försiktig bör man vara. Men det beror på vilka mängder det handlar om. Är det ½ paket eller mindre behöver man nog inte oroa sig. Det kan ge lite dålig mage om man sätter in för mycket för snabbt.

Är du säker på det?
30 gram jäst kan väl knappast vara skadligt att ge. Vad skulle det kunna innehålla som måste vänjas in så långsamt?

Hur mkt bör jag ge till shettisen?
½ paket om dagen (1/4 paket 2 ggr/dag) eller 1 paket om dagen (½ paket 2 ggr/dag)?

Ja, jag läste någon artikel om jästtillskott (det var visserligen inte specifikt bakjäst), det kunde "bli för mycket" för magen om man gav för mycket för snabbt. Givetvis, som med all forskning, inte för alla.
Det är inte farligt på något sätt, men hästen kan bli lite orolig i magen. Det går över på någon dag.

C:
Jag skulle tro att ½ paket räcker.

NU har jag klippt, men ni får vänta på bilder om jag inte känner mig väldigt snäll senare ikväll. Två timmar nu på kvällen har jag klippt, drog av E lite med. E ser numera inte riktigt klok ut..

I alla fall, sitter ni ner? Om jag drar bandet lika hårt som jag gjorde igår (för att försöka få bort pälsen) så har 20 - 30 kg (olika beroende på lite hur jag mäter, får alltid lägre vikt om jag låter 'måttdelen' möta bandet nere vid armbågen jmf med högre upp) 'försvunnit' sedan igår. I päls, solvindar på mars eller gud vet vad. Men bandet visar 20 - 30 kg mindre än för ett dygn sedan.

Och jag behöver slipa mina klippmaskinsskär..

Nu provar jag en ny variant med Lillen förresten, har klippt honom ganska rejält mer, och kommer täcka så får vi se vad det gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)