Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vilken funktion:confused:
Hästen är inte klippt, utan gräsligt fult rakad- mitt i smällkalla vintern:mad:

Man klipper innan det blir kallt- då den svettas.

Haha, nej det är bilden som luras! :D
Det är inte så kort som det ser ut, och dessutom var det drygt en månad sen jag klippte sist. Kommer inte ta mer i förrän nästa vinter. Han blev väldigt svettig av att bara skritta, så jag klippte i början på november första gången. Sen en gång till i december. Sen kom "Den stora köldknäppen". Hade jag vetat att det skulle bli rekordkallt hade jag givetvis lämnat pälsen på. Han har täcke när det är extra kyliga dagar, men han ser inte ut att lida när han går "naken". Han ser mer lidande ut när han har täcke, har inte hittat något som sitter perfekt så de är lite tajta i bogen. Normalt sett är han alltid otäckad och oklippt.

Fläckarna är inte så tydliga i verkligheten, ljuset på kortet bedrar. Men de flesta är för att jag slarvade när jag klippte. En del är smuts. Men som sagt, det var andra gången i mitt liv jag klippte och jag gjorde det snabbt. Nu när pälsen börjar bli längre ser det gräsligt ut, men det går över. Klippningen är över centimetern nu, så speciellt kort är det inte.

Min var också rätt bra klippt förra vintern men han var aldrig för kall. Med hull och dundertjock päls där han inte var klippt så klarade han sig utmärkt, dessutom lär de ju dra nån energienhet att hålla värmen. Det är ju ett ganska 'normalt' liv för min ras, att få mindre föda på vintern och leva på lite fettresurser. Han jobbar ju inget nu och skulle nog kunna ha det ännu kargare.

Nu förstår jag inte riktigt, men Lindbergs forskning har vi diskuterat i tråden förr (eller om det var i första verisionen av tråden..).
Foderforskning är alltid intressant!
Fast Kraffts summering var ovanligt dåligt skriven...

*kl*
Måste bara visa lite före och efter bilder på min lilla häst. (Nordsvensk/fjordhäst, 6 år) Går åt rätt håll, nästan lagom nu, bara lite mer ska bort, sen får det vara.

Före, september: (observera hur magen skjuter fram sadeln och gjorden och hela mig:P)

sept.jpg

Kolla in rumpan:o:
september.jpg

Nu har gått ner ca 55 kg enligt måttbandet. Från ridhuset igår:

jan2010_trd.jpg

Från sidan:
jan2010_trden.jpg

:laugh:

Senast ändrad:

Jag blir knäckt, eller mentalsjuk.

Tog av Lillen täcket för den rutinmässiga 'kolla, klämma, mäta'. Inte mätt dock, måttbandet var inne. Men..

Kollat - SHIT! Han har ju blivit fet igen!
Klämt - OJ! Såhär lätt har aldrig revbenen känts förr!

Jag blir knäpp, det varierar ju fan från vecka till vecka, och jag vet aldrig vad jag törs tro på, eller vad variationerna beror på, eller nåt.. =/

Jag förstår precis hur det känns.. Eller ja, nåra revben har jag inte hittat (tror jag, jag kanske kände ett innan jul...) än.
Vad ska man göra?
Det är väl bara att bita ihop och hoppas på det bästa antar jag. Men jag begriper inte hur det kan skifta så fort!

Tack båda:) Det som slår mig mest är dels rumpan, och dels hur stor skillnad det är på hur långt skänklarna räcker. Stiglädrena sitter på samma hål på¨bilderna, elelr så har jag ett hål kortare i ridhuset eftersom vi hoppade, så jag har lika långa ben, det är hästens buk som blivit så mkt mindre:D Hela jag såg pytteliten ut förut trots att hästen är 142 och jag 165. Hon var så jävla bred att bena stog rakt ut när man satt där uppe:P

Vet också hur svårt det är att bedöma hullet, Har också klämt och kännt och ena stunden tycker jag hon börjar bli tanig, andra stunden tycket jag hon fortfarande är smällfet. :o MAn får mäta med måttband och fota, och låta bli att kolla föör ofta. Då blir man så petig att man tror hästen gått upp när den bara druckit och ätit nyss, elelr stått och slappnat av när den nyss jobbat senast man mätte.

Min började inte gå ner ordentligt förrän i dec, innan dess hade jag lite hopp på att hon nånsing skulle bli okej.

Senast ändrad:

Hela jag såg pytteliten ut förut trots att hästen är 142 och jag 165. Hon var så jävla bred att bena stog rakt ut när man satt där uppe:P

Jag hade precis samma problem som du :D! När jag tittar tillbaks på bilder, och jämför med hur det ser ut när jag sitter på min nu, så ser det helt annorlunda ut.

Vet också hur svårt det är att bedöma hullet, Har också klämt och kännt och ena stunden tycker jag hon börjar bli tanig, andra stunden tycket jag hon fortfarande är smällfet. :o MAn får mäta med måttband och fota, och låta bli att kolla föör ofta. Då blir man så petig att man tror hästen gått upp när den bara druckit och ätit nyss, elelr stått och slappnat av när den nyss jobbat senast man mätte.

Usch, ja, det är JÄTTESVÅRT!

Fota är svårt på den här. Jag kan ta tre bilder, och på den ena ser han kanonfin ut i hullet, på den andra lite trind och på den tredje smällfet. Var samma sak när han var smällfet, jag kunde ta 10 bilder, och på tre av dem såg han inte alls tjock ut.

Jag 'gnällde' ju redan 08 om att han var fet, och folkt tyckte 'äh, fjoll, han är inte alls tjock ens, liiite mage bara'. Och han såg ut så på bild. Men när folk såg honom irl så 'oj, okej, du har rätt, han ÄR faktiskt tjock!'.

Men, får gå på måttbandet och ska jag hårddra det, så vad han än är för hull så kan jag inte göra mkt. Jag kan inte ge honom mer mat, jag kan inte minska sockret mer etc, och motioneras ska han ju oavsett. Fast jag kan OROA mig, och det gör jag ju, för IR-delen =/ Så därför det vore så skönt om det iaf även för öga och fingrar och måttband kunde stå STILL i alla fall? Jag får ju panik när han ser ut att ha gått upp, då det kan vara så och då innebära att han är ännu mer IR igen.

Man får helt enkelt vara konsekvent, ge snålt med mat men inte föör snålt, och träna. Sedan går det ju inte att göra mer. FÖrut blev jag också kallsvettig om måttbandet visade mer än för tre dagar sen, men sen får man tänka att jaha; vad mer kan jag göra? Det går ju inte att ändra foderstaten upp och ner för varje liten svängning, eller akut gå ut och rida tre timmar för att sen ser lite mullig ut den dagen.

Jag försöker rida ordentligt ca 4 ggr i veckan, en rejäl tur mer mkt galopp och trav, gärna med sällskap så hon tar ut sig ordentligt. Sedan 2 ggr till tar jag en liten promenad eller tömkör eller irder på banan en halvtimme-fyrtio minuter, en dag kan hon få vila.

När det kommer till maten har hon väl legat säg 25% under det hon fick förra vintern sedan gräset tog slut.

Senast ändrad:

Snålare kan jag som sagt inte ge, han ligger strax under minimiTS redan :crazy:

Däremot ska vi försöka få igång motionen, han är ju inte inriden så inte varit helt enkelt, utan fått bli promenader i snöre, som dock inte tyckts ha hjälpt alls. Samtidigt så nu är det 80 cm snö och rejält träning bara larva runt i hagen, men det tycks inte hjälpa (fick noll effekt av promenaderna med), han behöver nog - tyvärr - mer intensiv träning. Vilket han eg inte 'bör' utsättas för så snart/så snabbt - men av två onda ting så måste man ju välja det minst onda.

Lite rädd ändå dock att det knappt ska ge effekt att få igång honom heller, dvs bli som sthu har det ungefär =/

Nu mätte jag, och han har gått upp över den gamla markering tom, om man ska tro banden. Och för inte alltför länge sen hade vi ett nytt minstarekord. Iaf 5 cm mindre än dagens. Hur f*n går det ihop?

Shettisen stod still, vilket han borde göra iom att det inte är länge sen jag mätte. Så är iaf ingen 'generell uppgång' som man kunnat börja misstänka fodrets värden eller något för =/

Usch ja, det ser så lätt ut på pappret..
Jag har haft dietmat och daglig motion 5-10 h/vecka sedan förra årsskiftet (och längre, men har anteckningar för ett år tillbaka), men inte syns det på hullet..
Man börjar lätt misströsta i såna lägen.
Det blir ju inte bättre av de kommentarer man får av folk som ska "hjälpa". "Ge mindre mat" säger de, och när man säger att man redan ger patetiskt lite småler de och klappar en på axeln med en min som säger "jaja lilla vän, säger du det så. Men skyll inte på mej att hästen är fet".

Psykbryt på väg! Gah! Jag står inte ut med det! Det gnager hela tiden i bakhuvudet, hur man misslyckats med att få ner hästen till lagom hull, trots massor med åtgärder och för att inte tala om pengar!
Så fort jag har en lugn stund börjar jag nöta igenom allt jag vet om foder och näringsfysiologi och försöker hitta någon förklaring eller lösning på problemet. För uppenbarligen kan hästen bli fet av luft och drömmar om mat..

Jag ska dra igång ett nytt travprogram imorgon, där man arbetar 30 min i 65% av maxpuls i två veckor. Därefter ökar man med 6 min varannan vecka tills man är uppe i en timme. Trav är en lämplig gångart att hålla pulsen i, men givetvis kommer jag variera med galopp så mycket jag klarar av.
Jag försökte ett par veckor i höstas, men fick sluta pga någon mystisk hälta eller vad man ska kalla det. Nu ska jag alltså testa igen.
Nu har jag ju fått igång pulsklockan så det är lättare att hålla koll på att han faktiskt arbetar och inte går och såsar. Tyvärr registrerar den dubbelslag ibland, men överlag får jag bra koll på pulsen.
Ska klura ut ett smidigt system att hålla koll på hur länge jag tränar vid vilken frekvens, så jag kan göra en uppskattning av hur mycket energi det har gått åt.
(Lägg märke till ordet "uppskattning", för att undvika diskussioner om tabellers vara eller icke-vara).

Knappis
Jag har hängt här i tråden sen ettan startades. Bantar min pålla. Nu känns hennes revben - men hon ser tjock ut :S Mage har hon liksom ganska mycket av. Ingen proteinbrist, borde inte ha i alla fall. Är pålle då fet eller inte?

Jättesvårt säga utan att ha sett den, kan du försöka lägga ut en bild blir det lite lättare att tro någonting iaf? =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka