Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vi har också bara traktbroddar. Har studerat henne noggrant i hagen, och broddarna sjunker ner i underlaget, även om det är hårt. Hovis har inte kommenterat traktbrodd och fång heller och vi var ju där alldeles nyss!

Det är väl jag som oroar mig som vanligt.:crazy: Min lilla häst kommer nog alltid att vara en porslinshäst resten av livet. :crazy:

Men det är nog annorlunda på asfalt - kanske? Där sjunker nog inte broddarna ner så mkt. Men jag behöver inte gå mkt på asfalt och inte rida på den heller.

Är det inte ganska ovanligt med tåbrodd i skåne? Jag ska fråga hovis han kommer om några dagar.

Det är väl jag som oroar mig som vanligt.:crazy: Min lilla häst kommer nog alltid att vara en porslinshäst resten av livet. :crazy:

Är det inte ganska ovanligt med tåbrodd i skåne? Jag ska fråga hovis han kommer om några dagar.

Du är inte ensam om att ha porslinshästar, tro mig ;)! Jag har alltid något att oroa mig över, varje dag! För mig är det alltid något som är för mycket, för lite, för lätt, för tungt - ja, du fattar :)!

Jag tror att det är väldigt ovanligt med tåbrodd i Skåne. Jag har aldrig hört någon hovis föreslå det över huvudtaget!

Hm, vi kanske ska fortsätta vår diskussion i fångtråden ;)?

Tåbrodd förekommer inte direkt i norra småland heller, hovis har aldrig föreslagit det. Jag frågade i höstas om pris på skor med 4 hål men han visste inte :p Jag tänkte haft det i år men glömde bort sen, satte bara på sulor. Jag är den enda i stallet som har sulor också.

Det är ju just när det är fruset och ingen snö som jag önskar mig 4 broddhål. Är det ingen is som broddarna har möjlighet att sjunka ner i blir det ju lite fel, och traktbrodd hjälper inte så mycket på stenhårda vägar utan snö/is.

Funderingar angående min hästs hull, och lite i linje med Alexandras funderingar om shettisen (fast tvärtom ;)). Min har varit nere på lägre vikt, enligt måttbandet. Det är svårt att få en exakt avläsning, men ibland har hon varit på 412-425 kg nivån. Nu ligger hon nog mer på 420-440 kg i stället. Det var rätt länge sedan jag höjde maten, känns det som. Jag känner revbenen lika tydligt som förr, dock tycker jag att hon är mindre "vass" i ryggen. Tyckte ett tag att hon nog var lite väl "insjunken" på ryggen, och att ryggraden stack upp väl mycket... Är det päls + ev att hon lagt på sig lite längs med ryggen som gör skillnaden? Erkänner att jag varit dålig på att mäta på ett tag, och säkerligen inte mätt mycket sedan hon fick REJÄLT med päls. Egentligen tror jag inte att en haflinger ska vara mycket smalare än hon är nu, och jag tror inte att hon är fetare än den här bilden som togs för ca 4 veckor sedan, men oroar sig gör man ju alltid...:crazy: Jag vill INTE ha en fet häst igen!!!

PB170007.jpg

Här är en ännu färskare bild, tagen den 22/12:
PC090004.jpg

Senast ändrad:

Jag förstår precis hur du menar, har kunnat känna samma sak på min ponny.

Men detta med hullbedömning är svårt, tycker jag i alla fall. Revbenen har jag kunnat känna hela tiden även för ett år sedan. Fast de känns nog tydligare nu. Men rygg och manke är helt förändrade.

Jag försöker gå efter måttbandet. Även om det kanske inte visar rätt vikt så har man ju ändå ett mått på ngt. Om hon har mkt mer päls än tidigare så kan det kanske påverka måttbandet. Jag antar att det inte är så stor förändring i sträcka på måttbandet? Så lite päls skulle kunna vara orsak till detta? Men däremot så undrar jag om pälsen kan göra så att ryggen känns mer eller mindre. Men det är ju mer subjektivt vad man kommer ihåg från gång till gång.

Jag tycker att hon ser bra ut på bilderna även om jag alltid tycker att det är jättesvårt att se på kort och därför inte brukar kommentera bilder. Jag hade nog skrivit ner måttbandsmåttet och sedan mätt henne en gång i veckan. Om det då visar mer så hade jag dragit ner på maten igen. Men inte innan dess.

Det kan inte vara så att hon byggt lite muskler nu när du ridit eller du har kanske inte kunnnat rida så mkt i kylan och det hårda underlaget?

Jag håller med dig man får ju nästan panik vid tanke på att hästen ska gå upp i vikt igen.

Man ser ju ganska tydligt hur sadelgjorden sjunker in i pälsen, så mammutpäls gör ju såklart sitt till! Tycker hon ser trevlig ut men ganska tunn över ryggen ännu, avsaknad av muskler antar jag eftersom ni precis satt igång?

Ridit har jag ju gjort väldigt lite ännu. Det har bara hunnit bli 8 ggr sedan starten, och då max lite drygt 1 km i taget. Men hon har ju gått i "större" hage nu ett tag, och rör sig MYCKET (sällan hon bara står stilla och vilar) där, så ryggen har kanske förändrats pga det?

Ja, hon har ju pga fången vilat i cirka ett år...:crazy: Så musklad är hon verkligen inte ännu och, ja, hon har fått riktigt mycket päls. Jämfört med shettisen så kom hennes vinterpäls relativt sent egentligen. Det är först på sistone som jag tycker att, wow, vad hon har satt tjock päls! Lite märkligt egentligen, för snart är det väl dags för pälsfällning? Har för mig att det brukar börja tidigare än man tror...

2 av våra har redan börjat fälla lite. :o:crazy:

Här börjar mammutpälsen också lossna. Än så länge bara de långa stråna. Snart kommer det drösa av honom och sen kommer all jäkla ull som fastnar överallt.

Men ser fram emot att kunna se figuren lite bättre.:)

Jag håller, utefter bilden, med dig om att hon faktiskt inte bör vara speciellt smalare. Det kanske ser 'runt' ut jämfört med någon som bantar en 'ädlare' modell, men man måste ta med ras och kroppsbyggnad i det hela med. Hon kommer ju aldrig kunna se ut som ett 'slimmat fullblod' liksom. Eller kunna och kunna, kan hon säkert men då är hon på tok för mager.

Jag kan tycka det är lite svårt att veta hur Lillen eg 'ska' se ut, då jag inte sett honom smal sen han var 1½ liksom, och då var han ju mycket tanigare. Och jag tror det till viss del är det som gör att jag samma dag kan tycka 'vad snygg han är nu', sen 'oj shit, lite väl smal kanske snart?' och 'herregud vad fet han är'. Det beror lite på vad jag sas i huvudet omedvetet jämför mot. Dock försöker jag ha hans mamma som 'mall' i huvudet, men får kolla på bilden på henne igen med jämna mellanrum, för att inte byta ut den mot en slimmad sportponny som mål. L är ju av 'stadigare' typ liksom, och kommer ju alltid vara det även som smal. Dvs han kommer aldrig se lika slimmad ut som en ädlare ponny.

Och din är ju också av en stadigare ras, även om haflingarna ska vara/upplevas som 'nätta kallblod' ändå, och där tycker jag hon är precis lagom just nu, och tycker inte hon ska gå ner med, men inte gå upp heller, för med muskler tror jag det kommer bli kanonfint! (Nu ser hon lite tunn ut över rygg och bak jmf med fronten, men det är ju vilan skulle jag tro?)

Då skulle min gubbes box vara rena paradiset för din L.:laugh:
7 kg hö, 10-12 kg hösilage (torr, hög ts:confused:), 1 kg lusern (50/50 hack och pellets), ½ kg edel avel får han till middag/kväll...:d
+ 5 kg hö/hösilage på morgonen. 2 kg hö till lunch.
Har fri tillgång på halm i boxen, fin och varm bädd.
Men så kan han ej ens stava till ordet tjock. Svårfödd till tusen och kräsmagad...:(

Kl

Dagsfärska bilder på 530-kilosklumpen!
Ingen vidare snygg klippning :D Men den fyller sin funktion.
SidaJanuari-10.jpg

BakJanuari-01.jpg

Jag funderar på lysintillskott i foderstaten. VSL, någon som provat det? Skulle tillgodose så gott som hela lysinbehovet utan att jag behöver tillsätta mer energi i foderstaten.

Här är en bild på mitt fetto! Som har gått upp i vikt :mad: Tycker jag att det ser ut som, hon var skitsnygg ett tag...
Men ja, hon har arbetat mindre än vanligt nu när hon har varit sjuk, men när man matvägrar borde man väll inte gå upp i vikt :crazy:?
Jag har dragit ner lite på maten och så får personalen gå med henne 20 minuter på morgonen.

DSC00505.jpg

Tycker verkligen inte att din ponny är tjock, men det är väl för att jag jämför med min lilla knubbis.

Är han en liten skitgris eller vad är det för svarta fläckar han har?

:p

Hon är tjock. Hon behöver tappa fett över revbenen och buken.
Hon har inga depåer på rumpa och hals längre, men över revbenen så är det rejält med fett.
Hon är som en ballong framifrån!

Sedan så ska hon vara så slimmad som möjligt enligt vet.

Men jag vet ju att hon kan vara mycket mer slimmad utan att vara för smal, ungefär som på den här bilden.
Visserligen inga muskler, utom underhalsen... men hon har inga muskler på bilden ovan heller.
Men hon ser nästan långbent ut här :D

Stella5-13.jpg

Här var hon nog inte ens på svältdiet, utan fick nog i alla fall 8 kg hö och kraftfoder!

Senast ändrad:

Oj, ja det var ju faktiskt stor skillnad. Jag är jättedålig på att se fett på bilder. Men nu när man har något att jämföra med så förstår jag att du tycker att hon gått upp lite för mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 819
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18