Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Mina står också i kallstall, och det är ofta lite tunn is i kanterna i deras vattenspannar när det är riktigt kallt ute (dvs ner mot -10 grader eller lägre), men de fryser INTE. Täcken har de inte heller, för de har klart och tydligt talat om för mig att det är onödigt ;)! Och, ja, mina är också alltid hungriga på morgonen! Min haflinger är värst. Hon sopar rent som en dammsugare i boxen på natten. De 3 kg hon får räcker verkligen inte tills jag kommer ut på morgonen igen, så självklart vill hon ha mat då! Men sådant är livet. En del hästar kan ha fri tillgång, och det är ju verkligen idealiskt för både häst och ägare, men vissa kan inte och det är, tyvärr, inte mycket att göra åt...

Vad bra att min dam inte är den ände som är hungrig! Trodde för en stund att jag var elak mot henne ._.
Det är synd att hästar är så söta! De kan ju förhäxa en att ge dom mer mat (A) xD

Mina är också hungriga på morgonen när jag kommer. Om man inte visste bättre kan man ju tro att de inte fått mat på en vecka :p

Ang. att de är söta och man vill ge dem mer mat - det är just det som kan bli en tjock hästs död. Det gäller verkligen att hålla sig strikt till den diet/fodermängd som hästen ska ha, annars kan det bli väldigt tokigt och tråkigt :(
Så bestäm dig för en diet och håll den!!! :)

Och ang. is utanför hagen. Du har ingen annanstans att rida? :)

Hon står i en kallbox det är därför jag är rädd att hon ska frysa, för de två senaste nätterna så har hon varit verkligen jätte hungrig på morgonen. Imorse gick hon ut ur boxen (jag hade öppet medan jag var där) och gick raka vägen till den öppnade balen. Hon fick äta några tuggor innan jag tog in henne igen med ett kilo hö.

Men aa.. jag vet inte om jag kommer kunna öka motionen just nu med tanke på att det är en isbana utanför hagen och hon är barfota häst... Men så fort det blir bättre underlag så ska vi köra igång ordentligt :)

Lillen var lika matrabiat förr, nu har det gått över och han är ändå rätt nöjd som det är nu. Men hungrig är de, men de har sas kommit in i rutinen och funnit sig i det.

Jag har också kallstall. Hon kommer inte frysa, tro mig =) Här bottenfryser hinkarna. Det var minus 19 istallet igår kväll, samma temp som ute.

Ang skorna, så jag skulle sko om du inte kan banta via maten. Hellre skor än tjock när våren kommer. Eller köp barfotaboots (t ex easyboots) och brodda dem.

*kl*

skulle behöva lite input angående fodret... Har en liten pålle (nordsv./fjording) som jag skrivit lite om tidigare i tråden. Det börjar verkligen hända saker på viktfronten och vi börjar ana målet i sikte, mne nu ahr man börjat ana lite att hon tappar över hals/nacke också, och vill ju gärna behålla en fin resning där och inte få nån pinnig ponnyhals när hon bantat klart.

Problemet är att vårt hö är vääldigt energirikt (8,5 Mj) men lite i underkant på proteinsidan (40 g smrp), vilket gör det svårt att banta på ett snyggt sätt utan att tappa en massa muskler man jobbat fram. Hittills har jag gett alla tre hästarna egenhändigt blandat foder för att få upp proteinhalten i foderstaten och väen lite fosfor, blandar lucernpellets, vetkli och linfrökaka i en stor tunna. Bantaren får ca 500 g av denna, samt 5,5 kg hö och 1 kg halm. Det är ju i underkant med tugg, men försöker jag öka den blir det ännu mer energi och proteinet halkar efter. Med enna foderstat är det nääästan okej med proten och liiite mkt energi för att hon ska gå ner i vikt, men hon gör det ändå vilket är lite oroväckande med tanke på musklerna jag vill behålla.

Jag vill helst inte ge soja pga miljö och sånt och att jag har massor av det andra fodret hemma.. Nu till frågan: vilket alternativ ska jag välja?

1. Byta ut mer hö mot halm+ mer av kraftfoderblandnigen, som ju är näästan grovfoder iom att den innehåller över hälften lucernpellets (totalt 10 Mj och ca 132 g smrp per kg) Dett alternativ kommer få stallkompisarna att titta snett på mig eftersom innehållet i hinken bara ökar och hon redan får jättelite hö. De tycker dessutom att vårt hö innehåller farligt mkt protein, trots kvot 4,7:crazy:

2. Låta det vara som det är iom att hon snart är nere på målvikt, och lägga till nåt hundra gram soja fram tills att hon är klar, därefter öka höet?

3. Som tvåan fast lägga till lite mer av blandningen jag gjort, och accepetera att det blir mer energi?

4. Öka höet och kraften trots att hon kanske inte går ner så mkt mer men får behålla musklerna?

5. Accepetera att hon blir pinnig och frösöka på ett lämpligare hö till nästa gång?

Hon står nu på: ca 56 Mj och 290 g smrp (gaah för lite protein!:crazy:)plus lite morötter. De andra som inte bantar är i riktigt fin form, hopponnyn har aldrig varit mer välmusklad och vårt dräktiga sto är lite tjockt. :P

Senast ändrad:

Hm.. okej, tack för svaret. :)

Meen, ja rä fortfarande liite inne på att ge lite mer lucernröra, ska kolla lite vad jag kan komma fram till. Ska jämföra lite. Jäkla hö, liite lägre energi så hade det varit plättlätt. Morötterna ska jag föröska dra ner på, men hon får lite iaf. Annars tar maten slut med en slurk och hon står där med kurrande mage. Till och med halmen tuggar hon i sig snabbt som attan.

Men då drar du ju ner tuggtiden än mer? Lucernröran lär ju gå att slurpa i sig snabbare än det hö du då drar ner?

Jomen funderade lite på att helt enkelt lägga till lite mer och behålla höet. Är lite emot mina principer att ge så lite grovfoder som jag gör nu. Men då kanske hon slutar tappa.. Näe soja är nog det enda som passar in just nu.. eller lite fbryggerijäst kanske? Vilket av dem innehåller mest lysin, nån som vet?

Förra vintern höll hon sig smal på 7 kg av hö med samma värden, lade på sig liiite på 8 kg och åt då lite havre och nån näve lucern har jag för mig, så hon var inte sååå lättfödd då. Men det är klart, då var hon bara fem och då lägger de inte på sig lika lätt. Den här sommaren blev hon fet som en gris, uppe på 508 som värst och är nu nere på ca 455, ska ner till ca 430 hade jag tänkt. Allt enligt måttband. Men vi har skaffat nya beteshagar nu som vi ska låta de andra beta ner innan tjocksmocken får gå dit, hon får inte bli så tung igen.

Jo, jag vet hur det är, men tyvärr får man ofta slopa de där principerna när det ska bantas. Det SKÄR i mig varje dag när jag ger L strax under minimigiva TS, det går emot allt jag 'står för och tror på' så att säga, och det är egentligen inte en hästhållning som är 'jag', eller som jag uppmuntrar/stöder. Samtidigt så att låta honom bli fetare igen/vara tjock är ju inte heller ett alternativ =/

Näe usch. Mina andra två i d-ponnyformat & liten häst får 8-10 kg hö, plus lite halm och runt kilot kraftfoder, så det är inte roligt att den här stackarn får så lite. Men nu börjar hon bli smal och fin, så tänkte soja/bryggerijäst och ett halvt kilo hö till snart gör nog henne både glad och fin.

Hon fick lite havre tidigare för att hon var så oenergisk att rida, det gjorde susen och hon busade av sig en hel del. Nu har jag tagit bort den för ett tag sen, nu springer hon och bockar och galopperar i snön i hagen och är suuperpigg att rida på, så det märks att hon mår bra av att vara lite lättare. Nu gäller det att få henne smal på rätt sätt bara, slank och fin om magen men musklad och med en del massa kvar. Det är ju ett kallblod och det ska synas, men det sticker mig lite i ögonen när folk har fjordingar och bruksnordisar och låter dem vara överviktiga och tror att de bara är kraftiga. Men lätt är det inte:p Lite knubbig är gulligt, fet däremot får hon inte vara.

Har gått igenom hullet på hästarna med veterinären. Fick utlåtandet om hopphästen att hon var perfekt och väldigt välmusklad. Om det dräktiga stoet att hon är lite på gränsen till för tjock men helt ok. Och om min lilla att hon mår bra av att gå ner mer, men att det är bra om det går långsamt. Han tyckte inte hon var jättefet, men att iom att hon används i princip som sporthäst ska hon itne bära för mkt "dökött". :p Ska försöka fota henne i profil nån dag och lägga ut så får du/ni säga vad ni tycker. :)

Senast ändrad:

Tänk dig då min, får 8.6 kg blött silage och 1 kg halm.. Ska du jmf med hö så 4,1 kg hö och 1 kg halm.. D-ponny. Och han är fortfarande för tjock och borde gå ner iaf 50 - 60 kg =/ Mitt hjärta blöder, men det finns ju inga val.

Äter de 1 kg silage snabbare än 1 kg hö? Det är kanske ändå trevligare att få fler kilon att mumsa på trots att det är mkt vätska...

Jag brukar lägga mkt vatten i lucernröran så räcker den lite längre:) Men folk på stallet tror att våra hästar äter en massa kraftfoder iom att det sväller så mkt och väger mkt uppblött. :p

Är individuellt hur snabbt de äter, min knasiga äter det ungefär lika fort, skiljer ett par minuter typ. Så i hans fall är det ju just att kunna ge lite längre ättid, och lite större mängd per mål som gör att jag valt riktigt blött silage, att försöka trixa med 4 kg hö skulle kännas som djurplågeri just pga hur snabbt han äter.

Kan varmt tipsa om barfotabotts!! Är absolut bästa köpet jag gjort till min häst.
Han har funkat jättebra barfota i 3 år, så jag vill gärna ha honom barfota så länge det funkar vill säga. Men så fick han lite problem med lamellerna i höstas så jag köpte boots.

Nu köpte jag broddar till dem och herregud va underbart att rida utan att han ömmar på frusen knagglig mark eller halkar på isigt underlag!!!

Kostade inte mycket mer än vanliga skor, och än så länge är de inte särskilt slitna. Har haft dem i ett halvår och de håller säkert minst ett år.

Väl värt pengarna! Köp några bra skor till din pålle så att ni kan ut och bränna fett!

kl

Såhär såg min lilla ut idag

Såhär såg hon ut i mars

Berätta gärna (rita på bilderna?) vad ni ser för skillnader!! :)

Jag ser mindre mage på den översta, och smalare hals. :) SKulle vara trevligt om den kunde bygga lite muskler. Är inte med på historien bakom denna häst, men omd en kan tränas borde det gå att tajta upp musklerna på den och få den att se lite resligare ut.

Men klipper du nästan hela hästen och har den utan täcke? elelr är det bara för fotot?

Halsen, speciellt, ser jag STOR skillnad på :)! Där syns viktminskningen tydligt! Tycker även att det ser ut som mindre fett på kroppen rent generellt, t.ex. om man tittar på bog och rumpa så se mindre ut nu.

Kan ju uppdatera med hur pass kallt det är i mitt stall. I natt har det varit -13-14 grader och i stallet var det nästan -8 grader när jag kom ut på morgonen. Betydligt "varmare" än ute alltså, men knappast någon tryckande värme :)... Hästarna såg inte ut att vara besvärade av det dock.

Hu vad kallt!
Då har vi haft mer tur. Här var det bara 8 minusgrader i går kväll och fem nu på morgonen. Jag hällde varmt vatten i alla hinkar i går (har inga vattenkoppar) och det hade inte frusit någonstans i stallet eller på logen.

Vi har alltså också kallstall. Det är inte ngn större skillnad på ute och innetemperatur. Men våra hästar fryser inte. De är inte klippta och har i stort sett aldrig täcke på sig. Min bantade ponny får fortfarande lite mindre mat men hon verkar inte heller frysa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 792
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka