Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Åh grattis höet och halmen :D Din lycka måste vara total ;)

Ja, jag satt som en liten barnunge på julafton med foderanalysen och räknade igår. Det är ju otroligt spännande!!! :D

Hoppas så hårt jag kan att hästkraken äter halmen, annars är jag rädd att det kommer gå helt åt fanders.

Jag har ingen analys på halmen, men den brukar väl ligga på 5 ungefär väl? När jag fick normvärden från foderrådgivare sa hon 3-4 MJ, jag hittade något på nätet som sa 5 MJ, och hippocampus säger 5.6 tror jag det var.

Jag räknade på det högsta för säkerhets skull. Förhoppningsvis ligger halmen på 3 :devil:

Någon sa att det inte ska vara så mycket grönt i, det låter iofs ganska logiskt, grönt känns mer näringsrikt. Jag vill ju bara ha lite bukfylla.

Nu kom jag på en fråga till.

Hur bör jag lägga upp övergången till nya fodert?

Jag vill gärna göra det så fort som möjligt, eftersom det hö jag har med mig från förra stallet inte är av bästa kvalitet. Inget mögel än, jag tog balar som kändes torra och fina, men när jag kom med dem till nya stallet i en miljö som inte luktade som detta höet så kände jag att de luktar lite unket ändå.

Därför känns det bättre att börja med det nya fodret som är fint (och vällagrat) så fort som möjligt.

Jag hade tänkt ge honom det han är van vid första dagen iaf, sen lägga in lite nytt ihop med det gamla. Och öka på efterhand.
Eller bör jag ge bara det gamla en längre tid? Och hur länge ska jag blanda innan jag ger bara det nya?

Hon sa att Gullis borde få runt 10 kilo per dygn.. om det är de du menar..
Detta även satt Gullis inte ska få ont i magen. För jag håller ju på att sätta igång henne igen och då menade hon (foderrådgivaren) att det inte var snällt att "knipa åt" maten på en gång nu när hon börjat röra sig igen.

Nu har jag fått siffrorna på analysen.

7.5 MJ
27 sbrp

Hur sjutton ska man få ihop det där till ett gäng med tjockisar?

Just nu äter islandshästen 7 kg hö och shettisarna 4 kg hö.
3 dl lucernpellets på islandshästen och ena shettisen. Den andra får 1 dl.

Och halm har dom, islandshästen och ena shettisen fri tillgång i ligghallen och andra shettisen inne på natten.

Nu ska vi få nytt hö igen. Så nu kommer en andra omgång ifrån samma bonde, jobbigt tycker jag.
De kunde ju ha tänkt efter lite så att man kunde beställt hö så att det räcker ända fram till våren.

Så jag sitter och håller tummarna för att det är bättre värden på detta.
Det ser dock ganska lovande ut, grönt och ganska grovt. Till skillnad från det vi har nu, ljust och fint.

Min häst bantar sig själv just nu genom att matvägra, jag hoppas att hon blir normal snart så att jag kan ta
över henne på det nya höet innan balarna tar slut av det gamla :crazy: Veterinären kommer ut i dag och ska
titta på henne. Blodprover ska nog tas.

Nej... Den gång vi testade så åt hon inte.. trots att det var det enda vi gav henne på en dag eller så...
Men det blir då att motionera henne mer :)
Jag ringde en foderrådgivare från det foder vi har köpt och hon sa ingenting om protein... Jag frågade om man var tvungen att ge Gullis något bortsett från vatten och höet (hon har ju höanalysen hos sig som hon såg på) och hon tyckte att det skulle kanske vara lite mer mineraler men inget mer än så...

Som jag skrivit innan, så TYVÄRR så är många foderrådgivare otäckt ouppdaterade. Det blir katastrof på bantningsfronten med 10 kg silage, även om du täcker proteinet då så får du PÅ TOK för mycket MJ.

Kl

Suck.. Nu känns det segt och dåligt igen. Oj, vad groteskt fet hästen såg ut när jag kom hem igen. Han har inte gått upp enligt måttbandet, men oj oj oj vad fet han är :(

Jag kanske kommer ha honom ute själv om nätterna ett par veckor framöver. En av grannhästarna dog, så nu står deras andra häst själv dygnet om. Det accepterar jag inte, så jag erbjöd min box och plats i vår hage.
Ponny mår inte illa av att vara ute och själv under natten, han får ju sällskap dagtid.
Då kan jag reducera och kontrollera fodret ännu mer. Då kommer det bli några kilo halm till kvällen och lite lucern/proteinkoncentrat efter motion.
Hoppas hoppas det blir så!
Jag vet inte vad jag ska göra med hästen och hans stora mage annars...

Tråkigt, får hoppas att det bara är en tillfällig avstanning. Med lite tur kanske utevistelsen om natten gör gott också.

Men va tråkigt :( Båda med grannhästen och att pålle ser fet ut. Förhoppningsvis så kanske utevistelsen hjälper till!

*kl*
Man vill inte ha något grönt i halmen därför att det betyder ofta, men inte alltid, att det går mögel i halmen. Halm pressas i regel ihop direkt på fälten och blir ofta inte tillräckligt torrt, om man jämför med hö som skulltorkas och balas efter hand. Sen så skördas hö vid en (oftast) torrare årstid än halm också.

Okej. Då ska jag hälsa min kompis det ;)
Hon ville beställa sån från en sida bara för att de hade andra saker hon ville ha - dumsnål :p

Med en snäll häst kanske de går, men botten är iaf på den jag köpte (vet inte omd e har flera modeller?) ungefär som på Events och de 'dåliga' globus.

Som jag skrivit innan, så TYVÄRR så är många foderrådgivare otäckt ouppdaterade. Det blir katastrof på bantningsfronten med 10 kg silage, även om du täcker proteinet då så får du PÅ TOK för mycket MJ.

Jo, jag vet...
Men, om Gullis nu har gått på fri tillgång och sedan äter hon bara 10 kilo (eller mindre, ska minska efterhand tänkte jag, satt hon inte får ont i magen eller fryser), borde hon inte gå ner då? Jag menar, det är ju stor skillnad mellan fri tillgång (dock vet jag inte ens på ungefär hur mycket hon har ätit då.. Men jag gissar på att det är mycket mer än 10 kilo) och tio kilo så i alla fall jag tycker att hon borde gå ner åtminstone lite grann?
För så skulle det ju vara på ett ungefär för en människa...

Jag har erfarenhet av att ha bantat min egen häst och tror inte mycket på att det går att banta din på så mycket mat som 10 kg hösilage. Personligen tror jag att fångrisken är större i nuläget, än vad risken för att din häst ska få ont i magen eller frysa är om du drar ner på fodret...

När min bantade fick hon i sig ungefär 40-45 mj (oanalyserat hö så det går inte att säga exakt, men räknar med 8-8,5 mj) och nu när hon har kommit ner på en bra vikt kan hon äta mer, ca 60 mj per dygn.

Jo, jag vet...
Men, om Gullis nu har gått på fri tillgång och sedan äter hon bara 10 kilo (eller mindre, ska minska efterhand tänkte jag, satt hon inte får ont i magen eller fryser), borde hon inte gå ner då? Jag menar, det är ju stor skillnad mellan fri tillgång (dock vet jag inte ens på ungefär hur mycket hon har ätit då.. Men jag gissar på att det är mycket mer än 10 kilo) och tio kilo så i alla fall jag tycker att hon borde gå ner åtminstone lite grann?
För så skulle det ju vara på ett ungefär för en människa...

Du kan minska direkt, sålänge du inte går lägre än minimiTS. Fryser hon - vilket jag inte tror - så ge henne ett täcke, så tunt som räcker för att hålla värmen. Ont i magen får hon inte.

10 kg kommer mest troligt bli för mycket, då jämför jag med min kallblodstravardam på 153 cm jag hade, dvs en större dam än din. Och 10 kg av ditt silage hade blivit för mycket för henne under bantning.

Människor och hästar är helt olika tyvärr.

Sen är det individuellt med. Jag bantar 2 stycken. En får extremt lite mat, och borde rasa i vikt, men står still. Gått ner den del från start, men nu är det som förgjort. Den andra drog jag ner maten rejält på (stått på fritt innan, helt idiotiskt), men han får procentuellt sett rätt rejält med mat, och är INTE neddragen till några extremvärden utan strax under tabellbehovet. Han formligen 'rasar' i vikt. På 2 veckor har han gått ner 7 cm med viktmåttbandet, och enligt viktmåttband från fruktansvärda 318 kg till bättre men ändå rejält tjocka 280 kg.

Så, två olika hästar, men HELT olika lätta/svåra att banta, och som går ner på helt olika MJ.

Men i ditt fall tror jag inte på resultat emd 10 kg, utan du måste ner till iaf det vi pratade om med 7 kg silage, och så lite soja. INTE mer. Jag är inte säker DET räcker heller, men då får du som sagt öka motionen.

Jag funderar på att låta shettisen få gå i egen hage. Ev. komma in i den andra hagen och äta ett mål mat med de andra, så hon får några timmar med andra hästar. Och så göra det ordentligt. Om jag gör så en månad så kan jag göra en utvärdering sen :)

Frågan är, gör det stor skillnad på att ha henne stå inne på box 10-12 h jämfört med att gå ute i egen hage?

Du kan minska direkt, sålänge du inte går lägre än minimiTS. Fryser hon - vilket jag inte tror - så ge henne ett täcke, så tunt som räcker för att hålla värmen. Ont i magen får hon inte.

10 kg kommer mest troligt bli för mycket, då jämför jag med min kallblodstravardam på 153 cm jag hade, dvs en större dam än din. Och 10 kg av ditt silage hade blivit för mycket för henne under bantning.

Människor och hästar är helt olika tyvärr.

Sen är det individuellt med. Jag bantar 2 stycken. En får extremt lite mat, och borde rasa i vikt, men står still. Gått ner den del från start, men nu är det som förgjort. Den andra drog jag ner maten rejält på (stått på fritt innan, helt idiotiskt), men han får procentuellt sett rätt rejält med mat, och är INTE neddragen till några extremvärden utan strax under tabellbehovet. Han formligen 'rasar' i vikt. På 2 veckor har han gått ner 7 cm med viktmåttbandet, och enligt viktmåttband från fruktansvärda 318 kg till bättre men ändå rejält tjocka 280 kg.

Så, två olika hästar, men HELT olika lätta/svåra att banta, och som går ner på helt olika MJ.

Men i ditt fall tror jag inte på resultat emd 10 kg, utan du måste ner till iaf det vi pratade om med 7 kg silage, och så lite soja. INTE mer. Jag är inte säker DET räcker heller, men då får du som sagt öka motionen.

Hon står i en kallbox det är därför jag är rädd att hon ska frysa, för de två senaste nätterna så har hon varit verkligen jätte hungrig på morgonen. Imorse gick hon ut ur boxen (jag hade öppet medan jag var där) och gick raka vägen till den öppnade balen. Hon fick äta några tuggor innan jag tog in henne igen med ett kilo hö.

Men aa.. jag vet inte om jag kommer kunna öka motionen just nu med tanke på att det är en isbana utanför hagen och hon är barfota häst... Men så fort det blir bättre underlag så ska vi köra igång ordentligt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 794
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd