Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Som jag uppfattade det så var det inte så att hästen inte åt halm, utan att de inte hade någon?

Gullregn: Jag tycker också att det är för länge att stå utan mat från frukost till eftermiddag. Är någon hemma och kan ge hästarna vid lunch?
Jag skulle hellre ge 1 kg på morgonen (gärna inne, så vet ni att hästen inte äter mer än den ska, eftersom ni har fri tillgång i hagen)
1 kg vid 12 tiden. 1 kg vid 17 och sen 2-3 kg kl 22. Hur mycket hästen ska ha får du prova dig fram.

Visst hade din pappa tagit analys på höet?

Jättebra att ha munkorg resten av tiden. Gärna så elak modell som möjligt så hästen inte får i sig något hö. En del är riktigt trixiga. Fånghästen i mitt stall lyckades bita upp ett stort hål i sin globus-munkorg. Även om det inte kommer in många strån åt gången, så kan de lyckas få i sig en hel del ändå under en dag. Snart har hästen fått i sig ett kg extra.

Om ni inte har halm själv skulle jag rekomendera er att köpa från någon annan. Det är inte dyrt, runt 1 kr/kg. Blir ju inte många kronor extra i månaden. Sen bör ni kanske köpa till något proteintillskott. Så konsentrerat som möjligt så att ni kan ge liten mängd och få så lite MJ som möjligt.

Börja med att ta reda på vad det är för analys på höet. Det är bästa sättet att börja, så har du lite koll på vad du behöver förändra efterhand.

Idag är jag glad!!!

Jag har hämtat hö och havrehalm och fått hela analysen på höet. Det är så nära perfekt det bara kan bli!! :banana:

Beroende på om jag räknar halmen på 5 eller 6 MJ så får jag antingen 36 eller 38 MJ på hela foderstaten!!
4.3 kg TS (helt ok till min lilla plutt på 300 kg)

Det enda kruxet är att det fattas selen. Han har ju en slicksten med selen, men räcker det? Han får 0.3 i foderstaten, och behöver 0.6 alltså det dubbla.
Jag hittade något som heter Tokosel, som man ska ge en gång i veckan.
Är detta bra? Jag tänkte att det kanske fanns något tillskott som man kan lägga ner i kraftfodret (kommer få 0.2 kg pluss grön, för proteinets skull) så att han får rätt mängd varje dag.
Finns det något sånt?

Ni som ger/har gett havrehalm, är den grön? Jag blev tipsad av en som haft häst i 30 år, hon gav detta till deras lilla ponny och sa att det var bra foderhalm. Men jag tyckte det såg ut typ som det jag strör med. Är osäker på om han kommer äta det, jag har ju hört att man ska ge halm med lite grönt i, och detta var helt gyllengult.:confused:

Tokosel är kanonbra, slicksten räcker inte om de inte käkar typ en i veckan. Tokosel är både enklaste och lättaste sättet att tillföra selen.

Halm ska eg vara gul, men kan ha grönt i sig beroende på. Då är den oftast smakligare, men ska man vara petig så ströhalm (av havre) 'ska' vara gyllengul och 'ren'.

Grattis till höet =)

Ok, låter ju bra med tokosel då!

Ströhalm ska vara gul ja.
Men om man ska ge som foderhalm har jag hört att det är bra om det är lite grönt i, just för att det ska bli lite godare.
Han kommer ju stå på spån from 2/1, och då ska jag börja fodra med havrehalm för att dryga ut grovfodret lite.
Får bara hoppas att han äter den. Annars har jag väl använda det som strö istället.

Jo, de kan ju förvåna i sin smak med. L åt inte ens den halmen jag tyckte såg supergod ut, med ungefär 25% grönt i. Åt ingen annan halm heller, men sen hittade jag ju en havreströhalm han åt. GYllengul, supernoga skördad, inte ett missat ax, inte ett grönt strå. Men den går att äta. (och är slut om några dagar, argh..)

Okey, nu har jag hittat foderanalysen på hösilaget som Gullis äter :)

Jag vet dock inte vad allt betyder... så jag kommer typ överlåta det här till er xD
Men det står i alla fall på de tre nedersta raderna (som pappa sa var viktigast, trodde han i alla fall)

Råprotein 76 g/kg torrstubstans
Smälltbart protein 40 g/kg torrsubstans
energi 10.2 MJ/kg torrstubstans

Så, jag tänkte alltså att hon kunde få en viss mängd hö (vet dock inte än hur mycket hon ska ha per dygn så jag vet inte exakta än) klockan 17:00 sedan några kilo mer 22:00 och sedan lika mycket som första gången på morgonen, dvs 06:00 (ca). Sedan, tänkte jag att hon inte ska den allra hårdaste munkorgen utan den där mer milda, satt hon får i sig hö hela tiden, bara inte lika mycket.
Vi har ingen halm hemma och vi har testat att ge henne förut men då åt hon inte...

Okey, nu har jag hittat foderanalysen på hösilaget som Gullis äter :)

Jag vet dock inte vad allt betyder... så jag kommer typ överlåta det här till er xD
Men det står i alla fall på de tre nedersta raderna (som pappa sa var viktigast, trodde han i alla fall)

Råprotein 76 g/kg torrstubstans
Smälltbart protein 40 g/kg torrsubstans
energi 10.2 MJ/kg torrstubstans

...

Vi måste veta en rad till. Den som talar om vad torrsubstanshalten (TS) är? Annars är det HELT rätt rader.

Men TYVÄRR ett 'skithösilage'. INTE lämpligt varken till bantande, fångponnyn eller din pappas travare. Det är på tok för lite protein, och man måste tillsätta protein, och då får man MJ (kalorier) på köpet. Alt är att ge så himla mkt att de täcker proteinbehovet men då får de ALLDELES för mycket kalorier.

Proteinet dividerat med MJ ska vara minst 6. Dvs i ditt fall tar du 40/10.2 = 3,9. Vilket är alldeles för lågt.

Om din häst är 148 cm i mankhöjd antar jag att normalvikt ligger kring 450 kg. Grundbehovet av protein är då 247 - 248 gram/dag. 248/40 = 6,2 kg TS per dag (INTE KILO FODER, det är högre!). 6,2 kg TS ger 10,2 * 6,2 = 63,2MJ/dag. Vilket är alldeles för mycket.

Om du istället siktar på 40 MJ, så täcks det av 3,9 kg TS (inte foder det är högre). Vi säger 4 kg. 4 kg TS ger dock bara 160 gram protein.

Din pappas häst får lucern och det är bra, men fångisen och tjockisen måste också få proteintillskott med det höet, och då blir det ännu mer MJ.

Halm ska du INTE kombinera det höet med

Förstår du? Hojta annars så ska jag förklara igen =)

Pappa tog lappen med sig och gick och la sig xD
Men jag minns 99.99 procent på att torrsubstansen var 67 %. Om det säger dig något?
Men jag får säga det till pappa, alltså att de behöver proteintillskott. Jag har för mig att vi har det hemma som vi gav förut, har dock ingen aning om varför vi slutade... får höra med pappa imorgon när han vaknar...
Men om jag fattar det här rätt så ska hon ha ca 7-8 kilo per dygn? För... man ska lägga på ca 30 % på hur mycket TS hon behöver, eller? Nu får du hojta till om jag har fattat sakerna fel, haha xD

67% låter helt riktigt.

Vad gäller TS så minimibehovet är 1 kg TS/100 kg. Om vi antar din häst har en målvikt på 450 kg, och att magen tål minimiTS blir det alltså 4.5 kg TS/dag.
Hösilaget har 67% i TS, 4,5/0,67= 6,7 kg foder. Vi säger 7 kg. Det är minst vad hon behöver för att magen ens ska ha en chans att fungera. Rekommenderad mängd är högre, men det är svårt att få ihop med bantning. Så man får helt enkelt kompromissa, under förutsättning att hästens mage tål att ligga på minimiTS. Många gör det men inte alla.

Per kilo foder innehåller ditt hösilage:

MJ 10,2*0,67 = 6,8 MJ
SRP 40 * 0,67 = 26,8 gr

7 kg foder ger alltså
7 * 6,8 = 47,6 MJ
7* 26,8 = 187,6 gr protein.

Du får alltså redan där lite för mycket MJ, det kan dock funka ändå. Men du får på tok för lite protein. Om du lägger till krafft protein, soja eller lucern för att täcka det glappet får du mer MJ på köpet, och det blir för mycket MJ.

Och där är ditt problem.. Har du möjlighet hitta annat foder?

Om hästen bantar ska den kanske inte äta grön halm alltså gul halm med grönt inslag. Det kan ju vad jag förstår innehålla vad som helst. Då kan man nog lika gärna ge den hö. Eller har jag fel?

Du menar köpa nytt hö?
Nja, för nu har vi en plan över hur mycket hö som ska gå åt så vi har köpt balar satt vi har till ett år... Jag tror inte pappa kommer gå med på att vi byter helt plötsligt....
Kan man inte träna henne mer då...?

Ja precis, köpa nytt hösilage.

Absolut kan du träna henne mer, förhoppningsvis gör hon då av med mer MJ än hon får i sig. Beror ju lite på hur lättfödd hon är. Men kan man inte få ner MJ, dvs vad det stoppar i sig får man ju helt enkelt göra precis som du tänkt, öka hur mycket MJ som förbrukas =)

Det bästa sättet att täcka proteinglappet är att ge soja förresten, det ger minst tillskott av MJ.

Och man fick alltså inte blanda det här höet med halm... Får man fråga varför?
Men tack! Du fattar inte hur mycket du hjälper mig!! :O :D

Man får, men det blir inte bra eftersom du då sänker proteinhalten ännu mer. Halm innehåller energi (ca 5 mj) men inget protein alls. Det vill säga, kvoten blir ännu mer fel.

Men om man då ger soja, som alexandra_w sa, då borde det väl funka... eller?

Det beror ju helt på andel hö och andel halm som du tänker fodra med. Det finns även en gräns för hur mycket soja man kan ge. Du får räkna på det helt enkelt :)!

Då vinner du ingenting. Du har hyfsat lågt MJ i silaget, och att byta ut 1 kg silage mot soja + halm ger lika mkt eller mer MJ som 7 kg silage + typ 200 gr soja.

Ska du ge halm måste du ge ännu mer soja liksom, och kommer snabbt upp i högre MJ än vad 1 kg silage motsvarar. Du vinner lite TS, men det är marginellt.

Däremot om du drar ner silaget till pyttelite och ger halm och soja så funkar det, men då är det lättare byta grovfoder. Men det är ett sätt. Ett annat sätt är att skita i silaget och ge halm + lucern t ex. Fast den åt väl inte halm?

Nej... Den gång vi testade så åt hon inte.. trots att det var det enda vi gav henne på en dag eller så...
Men det blir då att motionera henne mer :)
Jag ringde en foderrådgivare från det foder vi har köpt och hon sa ingenting om protein... Jag frågade om man var tvungen att ge Gullis något bortsett från vatten och höet (hon har ju höanalysen hos sig som hon såg på) och hon tyckte att det skulle kanske vara lite mer mineraler men inget mer än så...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 794
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka