Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

ja det är ju detta som jag sagt hela tiden, och då är det ju väldigt svårt att göra en foderstat även om man vet analysvärdena för man vet ju inte vad värdena står för egentligen, tex 35gram smp TROR vi är rätt lite protein men vi VET ju inte, alltså det är kanske är extremt mkt för en lättfödd häst,

Nej

35 g smältbart råprotein är alltid 35 g smältbart råprotein.
Man vet alltid vad värdena står för, 35 g smältbart råprotein kan inte vara värt mer eller mindre.

Däremot så har hästar olika behov av protein och allt annat man stoppar i hästarna.

dett var bara ett exempel, alltså jagt ror det är sjukt svårt att hitta den perfekta balansen och de tabellerna ska man säkerligen helst inte ens titta åt utan jag kan tänka mig att det funkar om man själv räknar ut och ser vad hästen håller sig smal på, de sifforna kan man sen behålla till nästa gång men jag tror inte man ska försöka fiffla med deras förräknade tabeller för alla hästar är ju individer inom alla raser och inom alla lättfödd/svårtfödd katergorier.
det är ju sjukt svårt även med analys och tabeller.

Ibland får man känslan av att det är lättare att enbart se med ögat men jag vet inte

Jag tycker det är mycket bekvämt med tabeller, framförallt hippocampus har gjort min häst mycket smalare utan arbete :)
Vill man bara lära sig så är det väldigt lätt.

Svårare är det när man vägrar att öppna ögonen för något man inbillat sig är "sjukt svårt".

Jag menar inte alls att man inte kan använda tabeller, analyser och foderberäkningsprogram. De är viktiga för att ge en vägledning om hur mkt och vad hästen får i sig. Om du bara fodrar med ögat och utan analys så har du ingen aning om vad du ger hästen.

Men sedan kan man man inte lita helt och hållet på siffrorna utan man måste prova med det som passar bäst.

Vet man inte vad man stoppar i hästen så måste man ju leta sig fram efter en ny fungerande foderstat varenda gång hästen ska få ett nytt foder.

Det vill säga, varje år. Vet man att hästen behöver 50 MJ, så ger man den bara 50 MJ när man byter hö med.

Det är antagligen därför det ser ut som om islandshästen jojobantar hela tiden.

Ibland får man känslan av att det är lättare att enbart se med ögat men jag vet inte.

Nej, det är det inte. Och om det vore så lätt, varför visar du då bilder på dina hästar titt som tätt och undrar om deras hull? Tänk så mycket enklare det hade varit för dig när de var i bra hull att då också vet hur mycket energi och protein de petar i sig. Då vet du det till nästa gång du köper grovfoder och slipper famla i mörker...

Om grovfodret är analyserat ja, annars får man chansa när man köper sen analysera själv och riskera att det är skit.

Fast analyserar du vet du ju vad du har, även om värdena inte är vad du hade tänkt dig! Det är ju bättre att veta att man har ett "skithö", och vad man ev behöver lägga till i foderstaten, än att inte veta och fodra hästarna helt fel i flera månader. Eller?

synd att det inte var som för min shettis att han behöver mer mat än islandshästen, för jag löste ju det så att shettisen kan gå under översta tråden in i en egen fålla och äta, men din shettis lär väl knappast gå in där när hon inte får äta mer:angel:

Nej, tänk om det hade varit så enkelt :p

visa gärna bild på henne nu, mina har med skitlång päls så de ser ju extra feta ut pga det.

Jag har inga bilder som gör henne rättvis. Men jag ska försöka hinna fota henne i morgon :)

-
hur mkt gräs är det i hagen då är det verkligen så mkt? du kan inte begränsa hennes högiva istället då så får hon en då gå med kompisarna?
hur mkt hö får hon lr är det fri tillgång/lösdrift så all mat ges i hagen så hon tar av de andra eller är det bara gräset under snön som är problem?

Nej det är inte så mkt gräs alls i den här hagen. Men det som finns är kort, men ändå tillräckligt långt för att hon ska nå det genom munkorgen.
Jag vet inte hur jag ska kunna begränsa hennes högiva mer än vad jag gör med munkorgen. eller ja, det är ju om hon får gå i egen hage.
De går på lösdrift, och de stora har nästintill fri tillgång på hö.

hur hög är hon?

97-98 cm :)

delvis kl
Men nu tror jag att jag kanske har hittat på en lösning som fungerar både för mig och hästarna.
Jag hänger ut 3 st hönät 3 ggr/dag (ska dock försöka få till det med 4 ggr/dag). Jag har tre stora hästar och då får de varsitt hönät. Lillan har fortfarande munkorgen på sig men hon delar hönät med tvååringen :D Hon drar ut några tussar men mest äter hon det som lilleman tappar. Vilket gör att hon får i sig betydligt mindre än när jag lade ut höt på backen. Så nu ska jag prova det ett tag till så får jag göra en utvärdering till om en vecka eller så.

Dock vet jag fortfarande inte HUR mycket/lite/lagom hon får i sig. Fast jag tror fortfarande att det kan vara något kg för mycket. Jag får kolla med måttbandet i morgon.

Här har man inte kollat in på länge, men kul att samma diskussion fortfarande hänger med :p

Casper har haft lång vila nu men ligger stadigt i vikt.

Hoho, vi har ett nytt lägstarekord här =) Inte kollat så noga, ska ikväll, men snabbmätte imorse och det var en god bit under tidigaste minstanotering. Dvs han har gått ner. Det ironiska är att han haft täcke, iofs minskades maten med, men marginellt, det togs bort totalt 8 MJ, men i gengäld fick han då täcke. Undrar om täcket är tricket, att det på något sätt hjälp att ge värme, kanske att kroppen inte var inställd på skitkall vinter och hushåll enormt med resurserna?

Undrar om täcket är tricket, att det på något sätt hjälp att ge värme, kanske att kroppen inte var inställd på skitkall vinter och hushåll enormt med resurserna?

Kul att det går på rätt håll igen!

Ja man kan ju undra hur dessa bensinsnåla varelser fungerar. Om det nu finns ngn resurshushållning så är nog frågan vad som styr den - ljuset (tror inte det) - brist på föda - temperatur eller annat?

Ja, jag blir liksom inte alls klok på det, men bara tacka och ta emot. Vore ju dock bra om man kunde förstå vad som 'gjorde det', så man kan fortsätta göra så..

Men får väl se om det tänker fortsätta gå ner nu, eller stanna av eller vad.

Gullan, hur kommer det sig att shettisen äter mer än islänningen? Jag hade för mig att du haft med shettisen i tråden också? Var inte den också ganska så rund?

Jag undrar...
Nu ska jag ju banta pållen (nordisen alltså) men kan inte sluta ge henne fri tillgång till hö (funkar som sagt inte att ändra på det, inte just nu i alla fall). Hon har tidigare fått lite morötter och ibland en näve kraftfoder (utan havre) för att vi tycker synd om henne när hon inte får något medan travaren går in och käkar. Plus att hon får då och då när jag tricktränar henne med klicker... Men, om jag slutar ge henne någonting alls sådant, kommer det bli någon skillnad? Alltså, är några morötter om dagen "farligt" för henne (menar viktmässigt) eller är det bara onödigt att ta bort det? :)
(Skrev inte detta till dig constance utan tryckte bara på snabbsvars knappen :))

Jag undrar...
Nu ska jag ju banta pållen (nordisen alltså) men kan inte sluta ge henne fri tillgång till hö (funkar som sagt inte att ändra på det, inte just nu i alla fall). Hon har tidigare fått lite morötter och ibland en näve kraftfoder (utan havre) för att vi tycker synd om henne när hon inte får något medan travaren går in och käkar. Plus att hon får då och då när jag tricktränar henne med klicker... Men, om jag slutar ge henne någonting alls sådant, kommer det bli någon skillnad? Alltså, är några morötter om dagen "farligt" för henne (menar viktmässigt) eller är det bara onödigt att ta bort det? :)
(Skrev inte detta till dig constance utan tryckte bara på snabbsvars knappen :))

Jag tror att det beror på. Dels hur mkt du motionerar hästen men också hur pass svårbantad den är.

Min ponny var svårbantad. Där kändes det verkligen som att jag fick jaga bort så många MJ dvs så mkt energi som möjligt. Men jag hade aldrig kunnat banta henne på fri tillgång till hö.

En häst som är så fet att den riskerar att bli sjuk eller skadad av sin fetma är det inte synd om bara för att den inte får samma godsaker som de andra. Synd om den blir det den dag den drabbas av tex ett allvarligt fånganfall.

Om din häst inte är insulinresistent så spelar några morötter mer eller mindre ingen roll. Har den IR så är en liten morot/dag max.
Av ren nyfikenhet så undrar jag hur du har tänkt dig att den skall bli smal med fritt hö? Skall du rida i flera timmar per dag? Inte illa ment m a o, men hur går dina funderingar runt detta med bantning och fritt hö ihop?

Näe tror inte några morötter påverkar så mkt. Så länge hästen får obegränsat med mat är det nog svårt att få ner den i vikt... Försök rida den mkt så den åtminstone förbränner mkt och är borta från maten en del av dygnet.

Min nordis/fjordkorsning skulle aldrig klara fri tillgång på mat, hon skulle inte göra annat än att äta. Visst skulle hon kanske lugna sig efter en tid men hon får ca 6 kg hö nu och är ändå lite småtjock. Hon skulle äta minst tre gånger så mkt om hon fick. (gick upp ca 80 kg på betet, har fortfarande ca 35 kg av dessa kvar som vi kämpar med. Har skaffat nytt magrare bete till nästa år. Hon kommer aldrig mer få äta så mkt hon vill:devil:) I så fall om mna fick tag på ett hö med riiiktigt lågt energiinnehåll och någorlunda med protein, men jag tvivlar på att det skulle funka ändå.

Problemet är att vi verkligen inte kan fixa satt de inte får fri tillgång... Jag har hört med pappa men det finns ingenting vi kan göra, inte nu. För de går ute hela tiden och skulle frysa om de inte fick hö på natten....
Enda vi skulle kunna göra är att sätta på henne munkorg, en sådan där greenkeeper tror jag att den heter... Tror ni att det skulle vara bra för henne?
Jag hörde också med pappa nu att man kanske skulle kunna göra så att vi tar henne till en annan hage där hon får bestämd mängd hö och sedan gå tillbaka till andra hagen och få fritillgång på natten... vad tror ni? Enda problemet är väl bara att det skulle bara funka på mitt lov då ingen annan har tid att kolla till hästarna på dagarna utom jag...

Din häst kommer att kompensationsäta på natten så det hjälper inte att sätta henne i en annan hage på dagen. Ni får strö med massor med halm i ligghallen och låta bli o ge hästarna hö på dagen helt enkelt. Ingen munkorg på, din häst måste tugga för att hålla värmen.
Kvälls och frukosthö måste dom så klart ha.

Senast ändrad:

Problemet där är att hon äter inte halm, plus att hennes hästkompis blir hårt tränad och klarar sig inte bara på halm utan behöver sitt hö...

Varför kan hon inte gå i en egen hage dygnet runt?

Nu vet jag inte hur kallt ni har det i Haninge, men här skulle det nog inte vara någon större fara att de inte har fri tillgång på grovfoder.
Ni har väl ligghall? Då går de ju in om de fryser. Det ska ganska mycket till för att de ska frysa, speciellt med ett rejält späcklager.

Jag hade tagit bort fri tillgång, och köpt till foderhalm (det kanske den äter) och gett i lite större giva på kvällen, så den står sig ett par timmar iaf. Kanske kan ni använda någon foderautomat som öppnas mitt i natten med ifall ni är rädda att hästen ska stå utan mat hela natten.

Kan ni inte stalla in henne istället då? Min gick på lösdrift innan, och jag tycker det är jättebra. Men hellre en smal och frisk häst som står inne på natten, än en smällfet häst som riskerar att bli sjuk pga fri tillgång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 836
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka