Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hösilaget vi ger är analyserat och värderna är väldigt låga, men det är givetvis inge "skit hö". Detta för att även fångponnyn ska kunna äta av det (fång ponnysar måste ju ha lite protein har jag för mig..).

Det är fel. Det med protein alltså. Förr trodde man det var proteinet som gav fång, men nu vet man att det inte är så. Dock har inte alla, varken djurägare, veterinärer eller foderrådgivare, hunnit ställa om sig.

Men fångponnyn behöver sitt protein med. Och för alla lättfödda så är dte extra viktigt att det är tillräckligt med protein i höet, och så lågt MJ. MJ är kalorier.

Så ett foder med tillräckligt med protein men så lite kalorier som möjligt är det bästa både för fångisen och ditt sto. Dock kommer det fungera dåligt för din pappas travhäst tyvärr =/ Har ni fler hästar eller är det de tre?

Fri tillgång går tyvärr nästan aldrig - oavsett foder - med de där lättfödda.

Ditt söta sto är tyvärr rejält fet, men du tänker ju helt rätt ang motionera mer och försöka dra ner maten. Kan du fråga din pappa sen när du har tid vad det är för analysvärden på silaget?

Motionsmässigt så varva skritt (länge och rask skritt) och trav och galopp, de förbränner på olika vis och är hästen igång så är det bara att blanda. Ut i skogen som Ironwill tipsade om, och utnyttja djupsnön med (om hästen är såpass igång). Mät gärna magomfånget på samma ställe en gång i veckan så ser du åt vilket håll det går =)

vad ligger värdena på?

Det är fel. Det med protein alltså. Förr trodde man det var proteinet som gav fång, men nu vet man att det inte är så. Dock har inte alla, varken djurägare, veterinärer eller foderrådgivare, hunnit ställa om sig.

Men fångponnyn behöver sitt protein med. Och för alla lättfödda så är dte extra viktigt att det är tillräckligt med protein i höet, och så lågt MJ. MJ är kalorier.

Så ett foder med tillräckligt med protein men så lite kalorier som möjligt är det bästa både för fångisen och ditt sto. Dock kommer det fungera dåligt för din pappas travhäst tyvärr =/ Har ni fler hästar eller är det de tre?

Fri tillgång går tyvärr nästan aldrig - oavsett foder - med de där lättfödda.

Ditt söta sto är tyvärr rejält fet, men du tänker ju helt rätt ang motionera mer och försöka dra ner maten. Kan du fråga din pappa sen när du har tid vad det är för analysvärden på silaget?

Motionsmässigt så varva skritt (länge och rask skritt) och trav och galopp, de förbränner på olika vis och är hästen igång så är det bara att blanda. Ut i skogen som Ironwill tipsade om, och utnyttja djupsnön med (om hästen är såpass igång). Mät gärna magomfånget på samma ställe en gång i veckan så ser du åt vilket håll det går =)

Jag vet inte vad värderna ligger på, då de är pappa som håller koll på det, men jag kan höra med honom imorgon :)

Det är jag som sa fel xD Jag är jätte dålig på det där med kalorier och proteiner satt ja xD
Pappas travare får annan mat också i form av lusern och liknande (plus kraft) som komplement till det "dåliga" höet. Det är de foderrådgivaren har sagt :)
De är bara de tre hästarna :)

Vad bra att ni sa skogen, för jag har ingen paddock xD

Jag skulle tro att Gullis har en ganska bra kondis för att se ut som hon gör (alltså, jag påstår inte att hon är i tävlings form xD) eftersom hon går ju ute hela tiden och hon har även varit väldigt pigg på senaste tiden och busat runt med travaren :)
Men tänker ändå ta det lugnt till en början och bara skritta, satt hon inte blir överbelastad :)

Fri tillgång är tyvärr det enda vi kan ha nu, detta eftersom ingen av oss i familjen gillar idén av att de ska gå utan mat (fastän de bara gäller några timmar) nu när det är så kallt.. Man märker att de verkligen behöver sin mat. Plus att vi har så udda tider också allihoppa, satt vi skulle inte kunna ge på dagen ibland kanske (vi är ju bara tre som tar hand om dom) :)

Senast ändrad av en moderator:

Om din pappas häst får lucern osv, har du antagligen lågt protein i höet med. Men det ser man ju sen när du har siffrorna (och ingen panik, ta det när du kan/har tid).

Vet du vad det är för foderrådgivare? TYVÄRR så de som är anställda av en tillverkare är tyvärr inte så bra, och råden blir för att få sälja av deras foder alltför ofta. Sen har de rätt skiftande utbildning/kunskap.

Men, alla har ju varit okunniga i början, och du frågar ju och vill lära dig mer - och det är ju huvudsaken, så du behöver inte ha dåligt samvete eller något =)

Jo, vi märkte att en foderrådgivare från ett visst märke bara ville sälja när vi märkte att ponnyn fick fång (vi litade ju blint på henne... :() men nu har vi allihoppa lärt oss vår läxa så denna gången har jag för mig att pappa frågade två foderrådgivare... en från ett märke som vi använder nu (inte samma som förut) och en.. kommer inte på vad det heter... en som är helt neutral, typ.
Men eftersom ponnyn inte har fått återfall (eller jo, men det var för att han rymde till gräsmattan och fick i sig för mycket genom sin munkorg, som vi har bytt) så måste det vara något hö som passar honom, tycker man.

Det som kan ge fång i höet är ffa sockerhalten, och indirekt MJ då, om den blir fet av det. I övrigt finns det inget i hö som kan ge fång så. De får inte fång av proteinet t ex, och inte direkt av MJ heller (däremot kan de bli fet av MJ och därför öka risken för att få fång).

Är fångponnyn i bra hull btw eller för tjock? Blir det för mkt MJ för honom med (dvs han blir tjock) med fri tillgång som för ditt sto, eller funkar det bättre för ponnyn?

Hade ni fler hästar än de tre, eller missade jag det svaret? Tänker på om du skulle kunna ha fångisen och ditt sto i samma hage? De behöver samma sorts mat nämligen och är på så sätt perfekt sällskap till varandra rent teoretiskt, och kan hålla diet ihop. Men då måste ju din pappas travare ha ngn att gå tillsammans med och ha fri tillgång?

Mycket intressant btw, från Tidningen Ridsport:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=305877

Hästar nyttjar grovfoder likvärdigt

Det verkar inte vara någon skillnad mellan olika hästraser när det gäller förmågan att ta upp näringsämnen ur grovfodret, vilket många tidigare trott.

Det konstaterar agronom Sveinn Ragnarsson i sin avhandling vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala. Sveinn har studerat om det är någon skillnad mellan islandshäst och varmblodig travhäst i förmågan att smälta fodret.

- Studien som jämför smältbarhetsförmågan hos islandshästar med varmblodiga travhästar kan inte bekräfta att islandshästar har en bättre fodersmältningsförmåga, vare sig på ett sent eller tidigare skördat blandgräsvallfoder, säger Sveinn Ragnarsson i ett pressmeddelande från SLU.

Hela avhandlingen http://diss-epsilon.slu.se:8080/archive/00002187/

Det som kan ge fång i höet är ffa sockerhalten, och indirekt MJ då, om den blir fet av det. I övrigt finns det inget i hö som kan ge fång så. De får inte fång av proteinet t ex, och inte direkt av MJ heller (däremot kan de bli fet av MJ och därför öka risken för att få fång).

Är fångponnyn i bra hull btw eller för tjock? Blir det för mkt MJ för honom med (dvs han blir tjock) med fri tillgång som för ditt sto, eller funkar det bättre för ponnyn?

Hade ni fler hästar än de tre, eller missade jag det svaret? Tänker på om du skulle kunna ha fångisen och ditt sto i samma hage? De behöver samma sorts mat nämligen och är på så sätt perfekt sällskap till varandra rent teoretiskt, och kan hålla diet ihop. Men då måste ju din pappas travare ha ngn att gå tillsammans med och ha fri tillgång?

Nej, alltså ponnyn fick fång av kraftfodret. Vi gav henne värderna på höet vi hade då och då sade hon att si och så mycket kraftfoder skulle ponnyn ha för att få i sig tillräckligt med mineraler. Vi litade blint på henne och på vintern fick ponnyn fång (så jag menar, att ponnyn åt inte för mycket gräs eller liknande). Fast det är väl vårat fel också eftersom vi litade blint på henne :(

Ponnyn är nu nästan lite för smal (enligt mig) men vi tycker att sålänge han håller sig i samma hull så är det ingen fara.
Vi har bara tre hästar och shettisen går in på natten (eftersom han får ju inte fri tillgång satt om han var ute skulle han frysa som fasen) och han har även på sig munkorg på dagarna satt han inte får i sig alldeles för mycket.

Nej, alltså ponnyn fick fång av kraftfodret. Vi gav henne värderna på höet vi hade då och då sade hon att si och så mycket kraftfoder skulle ponnyn ha för att få i sig tillräckligt med mineraler. Vi litade blint på henne och på vintern fick ponnyn fång (så jag menar, att ponnyn åt inte för mycket gräs eller liknande). Fast det är väl vårat fel också eftersom vi litade blint på henne :(

Spelar ingen roll vad det är för 'sorts' mat, alltså om det är gräs, hö, hösilage eller kraftfoder. Sålänge hästen inte överäter (typ rymmer och sätter i sig flera kilo av något hux flux) så det som ffa kan ge fång i maten är socker och stärkelse. Om sockret kommer från gräs, hö eller kraftfoder spelar ingen roll. (Samma sak med stärkelsen men där är det ju framförallt kraftfoder man hittar det i)

Sen, det behöver inte varit just kraftfodret som gav fång så, om det inte gavs i stora mängder, utan kraftfodret i kombination med annat. Säg t ex att som ett rent exempel, du har jättehög sockerhalt i höet. Det är precis vad hästen tål utan att få fång. Men så ger du ett kraftfoder, med socker i. Då får hästen fång. Det var dock den totala sockermängden som gav fång, och inte just kraftfodret. Hänger du med?

Ofta vet man inte exakt vad som utlöste, annat än när de överätit. Kan ju vara en kombination av flera saker, och där man inte vet alla ens. T ex sockerrikt hö, stärkelserikt kraftfoder, långa tår/länge sen verkning samt att hästen just den där dagen åt något den inte borde i hagen och så pang har du fång.

Min ponnys fång hölls igång av hö. Dvs sålänge han fick hö blev han inte bättre. Höet innehöll på tok för mycket socker för honom. Det innebär inte att han generellt 'får fång av hö', utan får fång av för mycket socker, inklusive 'hö med hög sockerhalt'. Ett hö med låg sockerhalt är ingen fara. Min ponnys fång klingade av när han fick hösilage istället. Det betyder inte att han tål allt silage utan att få fång, utan han fick hösilage med låg sockerhalt, och det var därför det blev bra. Inte att det var just hö kontra silage, utan högt socker kontra lågt socker. På samma vis är det med nästan allt.

Sen, även om man vet att hästen fick fång av att den rymde och åt upp 7 kilo havre en natt, så det är alltid en ökad risk att en häst som haft fång förut får fång igen, och då kan den få det av andra anledningar.

Så att förebygga återfall handlar om att minska på alla kända riskfaktorer. Dvs försöka hålla hästen i så normalt hull som möjligt, ge så lite socker och stärkelse som möjligt och vara nitisk med hovvården samt förebygga magtarmstörning.

Det finns en jättebra fångtråd på hästvårdsforumet, kolla gärna den och skriv i den.

Intressant artikel!

Jag var helt övertygad om att det var någon skillnad iaf. Kan det vara så att de tar upp maten lika bra, men att vi människor uppfattar deras behov fel?

För jag är övertygad om att man inte kan räkna på samma sätt på småponnys som på stora varmblod tex.

Ungefär det de var inne på i avhandlingen ja. Att även om de utvinner maten precis lika bra, så har isisar (som ex gällde, är ju helt säkert översättningsbart till welsh och shettis och andra lättfödda med) så väldigt mycket mindre behov och är såpass lättfödda att det därför är enorma skillnader. Stod om jag minns rätt inte så mkt om tabellbehov var felskattade, men skulle vara intressant se forskning/undersökning på det.

Kolla bara den här tråden och fångtråden, det formligen haglar av hästar som blir tjocka som gud vet vad bara av tabellunderhållsbehovet (oavsett om de motioneras också men inte får arbetstillägg) av MJ. Frågan är om det är fel på beräkningen, eller på en massa, massa hästar...

Omvänt så få fullblod klarar sig på tabellbehov, ens om de får arbetstillägg utefter sitt arbete. Är det fel på tabellerna där eller är det fel på 90% av alla fullblod?

Däremot tycker jag det finns många 'normalfödda' stora hästar som faktiskt fungerar bra på ungefär tabellbehov, så det kan ju vara så att tillägget/avdraget för svåfödd/lättfödd är feeel och det borde göras nya normer?

Ja, de som nu skriver rekomendationerna borde ta sig en funderare och kolla på hur det ser ut i verkligheten. Känns som att det inte finns så mycket som stämmer. Sen är det väl säkert så att hästar som motionsrids som hobbyhästar kanske inte direkt går att jämföra med vad en häst i det vilda gör av med i energi. Så jag tror att "ej i arbete" borde omvärderas en hel del. Jag menar att man utgår ifrån att normalt arbete är för lågt räknat. I så fall så överskattar man ju även åtgången av energi för en häst som inte arbetar.

Och jag tror inte att man kan kalla en timmes ridning som arbete, så de flesta hobbyhästar räknas nog mer eller mindre som inte arbetande.

Men det är inte så att de bara har hittat på de olika behoven. Deras siffror grundar sig på mätningar, uppskattningar och beräkningar. Det ligger alltså en hel del bakom siffrorna även om allt till sist bara är uppskattningar.

Det där har jag hävdat hela tiden:p

Sen arbete. Det beror på om en häst jobbar igenom hela kroppen eller som bara tar sig framåt.
Om den löddrar mellan bakbenen- ja då jobbar den:p

Inte att den svettas bara för att den har mammutpäls.

Ja, de som nu skriver rekomendationerna borde ta sig en funderare och kolla på hur det ser ut i verkligheten. Känns som att det inte finns så mycket som stämmer. Sen är det väl säkert så att hästar som motionsrids som hobbyhästar kanske inte direkt går att jämföra med vad en häst i det vilda gör av med i energi. Så jag tror att "ej i arbete" borde omvärderas en hel del. Jag menar att man utgår ifrån att normalt arbete är för lågt räknat. I så fall så överskattar man ju även åtgången av energi för en häst som inte arbetar.

Och jag tror inte att man kan kalla en timmes ridning som arbete, så de flesta hobbyhästar räknas nog mer eller mindre som inte arbetande.

Jag tror arbetstillägget är hyfsat korrekt faktiskt. Om folk bara gav fasiken i att överskatta det. 1 timmes ridning är liksom lätt arbete.

Däremot så underhållsbehoven är där jag tycker det knasar? Både för lättfödda och svårfödda.

Jo, det är klart att de inte bara hittar på. Men eftersom det verkar vara ytterst få som stämmer in på tabellbehoven så kanske de behöver utveckla det lite. Hästar kan ju vara olika mycket lättfödda också. Man vet ju att behoven varierar från häst till häst, men jag tycker ändå att tabellbehoven kunde varit lite mer preciserade. Kanske ha en skala istället för 3 olika nivåer av hur lätt de lägger på sig.
Jag menar inte att tabellerna har helt fel, utan bara att de inte stämmer så bra på alla hästar (men det vet ju alla). Det ultimata hade ju varit om man kunde räkna ut mer exakt vad olika hästar har för behov. Med de tabeller som finns så får man ju utgå ifrån en sittra och prova sig fram. Hade man haft en skala med fler steg hade man kanske kunnat göra en gissning som hamnade lite närmare verkligheten, och därmed kommit fram till en bättre foderstat fortare.

Det beror ju på vad man utgår ifrån, om man utgår ufrån att hästen rör sig fritt stora delar av dygnet (vilda hästar tvingas ju att röra sig mycket mer, och har även möjlighet till det, till skillnad från tamhästen som begränsas av hagar och stallas in) så är ju det väldigt mycket mer än det du kallar lätt arbete. Att stå mer eller mindre stilla 23 timmar om dagen, för att sedan tränas 1 timma är ju väldigt lite i jämförelse, om man utgår från ovanstående.

Problemet med tamhästen är väl just att de ofta står stilla stora delar av dagen, och det är där jag också tror att det brister. Så fort hästen rör lite på sig så räknar man det som träning, när den i själva verket rört sig mindre än en häst som går fritt.
Nu vet jag inte hur de räknar ut detta underhållsbehov, men det känns som du säger som att det är här problemet ligger. Min gissning är att detta är överskattat, om man nu pratar lättfödda då (kanske svårfödda med, har ingen erfarenhet av såna).

Om då underhållet är fel så blir det ju fel hela vägen (även om tilläggen för arbete är rätt)

Det finns ju justering för det, alltså om de rör sig mer eller mindre ute t ex. Det finns mer detaljerade om man vill, men Hippocampus t ex har alternative 'Uppstallning i stall, hage på dagen' och 'vistas större delen av tiden utomhus och i grupp'.

Det är ju jättesvårt att göra än mer valalternativ än nu (ålder, vikt, hull, lätt-/normal-/svårfödd, ev dräktighet/digivning, temperatur, lösdrift eller uppstallning, arbete, kön osv) så det vet jag faktiskt inte om jag håller med det behövs. Men kanske se över hur bra lätt- resp svårföddhets avdraget/tillägget stämmer med realiteten. Kanske har det blivit större 'gap' mellan dem idag. Känns inte alls omöjligt. Idag har vi betydligt fler ädlare hästar med mer fullblodsinslag och som står 'högre i blod' än man hade för säg 20 år sedan. Så för 20 år sedan kanske 10% av de svårfödda krävde ännu mer än 'normen för svårfödda', och idag är det kanske 60% som kräver mer.

Jag hittar på alla siffror, bara för att ge exempel. Är lite svårare att förklara lättföddhetsfenomenet dock, men.. Nu vet jag INTE när siffrorna senast är justerade/uppdaterade. Hmm, måste ta rätt på det sen efter jul när jag har lite ledigt!

Tillägg ang röra sig fritt. Det är inte jämförbart med motion under ryttare/framför vagn etc. Även med ytterst stora ytor så är det få tillfällen hästarna oavbrutet rör sig i rask skritt ens i en timme i sträck. Som en veterinär som förfasade sig lite över fenomenet med att ha hästar på lösdrift tills de är fyra år, utan extra aktivering/motion, och sen rida in dem uttryckte det; 'Vad är jobbigast liksom, strosa i skogen och leta svamp i två timmar eller gå en rask promenad på 30 minuter utan paus?'

Behoven är ju dock inte uträknade på vilda hästar, men bara som en passus.

Senast ändrad:

kl

Moahaha. Idag har jag upptäckt det perfekta bantningssättet för min shettis! :eek: :( :crazy: :grin: :cool:

1. Man sätter på sin shettis en munkorg á la Globus betesbegränsare.
  2. Man önskar sig snö så det inte finns så mycket mer för ponnyn att äta än den mat som jag ger.
  3. Man hoppas att ponnyn nu bara äter den maten jag ger och inte hittar en massa annat "skräp" att samla ihop kalorier av.
  4. Men man får kolla så den lilla ponnyn inte bygger upp ett isberg i sin munkorg á la Globus betesbegränsare, vilket annars gör så att ponnyn inte ens kan äta fodret som jag ger.

Ska man skratta eller gråta?

Jag kollade munkorgen på morgonen vid frukostgivan och då var munkorgen schysst. Vid lunch hade hon 7 cm is i botten. Det fanns inget hål längre i botten :angel:

Igår fick shettisen ha täcke på sig i och med all snö som kommit senaste dygnen. Inte för att hon verkar frysa utan för att hon inte torkar och känns fuktig ner mot huden. Och så ville jag inte riskera att det blev som förra året när det stod vatten på hennes rygg :grin:
Men att det blev vatten där berodde nog på lite för mkt "valkar" på ryggen. De finns inte kvar idag...nåja, de är nästan borta iaf.

Idag när jag tog av täcket så såg hon ju nästan smal(are) ut. Jäklar vilken päls det där måste vara. Kan inte någon uppfinna en klippmaskin/-skär som lämnar 1-2 cm :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 840
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V