Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hösilaget vi ger är analyserat och värderna är väldigt låga, men det är givetvis inge "skit hö". Detta för att även fångponnyn ska kunna äta av det (fång ponnysar måste ju ha lite protein har jag för mig..).
vad ligger värdena på?
Det är fel. Det med protein alltså. Förr trodde man det var proteinet som gav fång, men nu vet man att det inte är så. Dock har inte alla, varken djurägare, veterinärer eller foderrådgivare, hunnit ställa om sig.
Men fångponnyn behöver sitt protein med. Och för alla lättfödda så är dte extra viktigt att det är tillräckligt med protein i höet, och så lågt MJ. MJ är kalorier.
Så ett foder med tillräckligt med protein men så lite kalorier som möjligt är det bästa både för fångisen och ditt sto. Dock kommer det fungera dåligt för din pappas travhäst tyvärr =/ Har ni fler hästar eller är det de tre?
Fri tillgång går tyvärr nästan aldrig - oavsett foder - med de där lättfödda.
Ditt söta sto är tyvärr rejält fet, men du tänker ju helt rätt ang motionera mer och försöka dra ner maten. Kan du fråga din pappa sen när du har tid vad det är för analysvärden på silaget?
Motionsmässigt så varva skritt (länge och rask skritt) och trav och galopp, de förbränner på olika vis och är hästen igång så är det bara att blanda. Ut i skogen som Ironwill tipsade om, och utnyttja djupsnön med (om hästen är såpass igång). Mät gärna magomfånget på samma ställe en gång i veckan så ser du åt vilket håll det går =)
Det som kan ge fång i höet är ffa sockerhalten, och indirekt MJ då, om den blir fet av det. I övrigt finns det inget i hö som kan ge fång så. De får inte fång av proteinet t ex, och inte direkt av MJ heller (däremot kan de bli fet av MJ och därför öka risken för att få fång).
Är fångponnyn i bra hull btw eller för tjock? Blir det för mkt MJ för honom med (dvs han blir tjock) med fri tillgång som för ditt sto, eller funkar det bättre för ponnyn?
Hade ni fler hästar än de tre, eller missade jag det svaret? Tänker på om du skulle kunna ha fångisen och ditt sto i samma hage? De behöver samma sorts mat nämligen och är på så sätt perfekt sällskap till varandra rent teoretiskt, och kan hålla diet ihop. Men då måste ju din pappas travare ha ngn att gå tillsammans med och ha fri tillgång?
Nej, alltså ponnyn fick fång av kraftfodret. Vi gav henne värderna på höet vi hade då och då sade hon att si och så mycket kraftfoder skulle ponnyn ha för att få i sig tillräckligt med mineraler. Vi litade blint på henne och på vintern fick ponnyn fång (så jag menar, att ponnyn åt inte för mycket gräs eller liknande). Fast det är väl vårat fel också eftersom vi litade blint på henne
Ja, de som nu skriver rekomendationerna borde ta sig en funderare och kolla på hur det ser ut i verkligheten. Känns som att det inte finns så mycket som stämmer. Sen är det väl säkert så att hästar som motionsrids som hobbyhästar kanske inte direkt går att jämföra med vad en häst i det vilda gör av med i energi. Så jag tror att "ej i arbete" borde omvärderas en hel del. Jag menar att man utgår ifrån att normalt arbete är för lågt räknat. I så fall så överskattar man ju även åtgången av energi för en häst som inte arbetar.
Och jag tror inte att man kan kalla en timmes ridning som arbete, så de flesta hobbyhästar räknas nog mer eller mindre som inte arbetande.