Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Bara ang. fötterna, skulle jag be ngn hovis att raspa till tåväggen o kanske sko fram o kunna brodda. Det blir dragningar i lamellerna när den ser ut så o dessutom går mkt o fortfarande är tung.

Men det är bara jag det:cool:

Tror att du får en annan aktivitet i gången på honom= bränner mer.

Nu har jag fått tag på hö, bra värden!

Det är ängsvingel och timotej, säger inte mig nånting. :o Någon som vet om detta är bra hö?
Det jag såg, både på papper och på hö såg bra ut, så jag är nöjd. Men alltid roligt att lära sig lite mer, ifall någon vet något om grässorter.:laugh:

0,2 kg (ca 2 dl) lucernpellets, för att få i mineralerna.
Försöker få tag i spån, men får ingen stabil tillgång så att säga.

Ang. hans hovar. Hovis kollade på dem häromdagen och tyckte de såg kalasfina ut. Plockade av skorna för inte så länge sedan (2 månader ca) och han rör sig enormt mycket bättre nu än tidigare. Bilderna kan nog luras lite.

Svingel och timotej är väl ett vanligt hästhö? Har för mig att det är de vanligaste grässorterna i hästhö..

Ok, tack så mycket. Jag har jättedålig koll på olika grässorter. Har precis kommit in i det här med näringslära och analyser. Så nu kan jag iaf räkna ihop vad hästen får i sig. Så det går framåt!

Funkar han på så lite mat? Jag tycker min fick lite innan som gick på 4 kg.

Ja, han är lite frustrerad om nätterna, men han pillar med halmen och äter väl nåt kg där. Men inga tecken på brist av något slag eller andra problem. Det är just det, ingenting verkar hända vad han än äter..?

Ok, det verkar ju konstigt. Men då får han ju iaf halm upptill.

Kommer ihåg att du testat att ge alla möjliga mängder mat, så det borde ju inte ha med svältdiet att göra heller.

Men nu börjar det ju hända saker. Nu är det ju på rätt väg igen. Bara att hålla tummarna att det fortsätter.

*Kl*

Jag ger snart upp och blir mentalsjuk. Mätte med viktmåttbandet idag, och det står så jävla still att det sanslöst. Inte hänt något med de förbenade depåerna heller, vad ögat kan avgöra. Känns som han skulle kunna få fång av att vinden blåser åt fel håll just nu.

Maten vägs på grammet, han står på spån och får även halmen uppvägd och det har varit snarast arktiskt kyla här ett tag, dvs kring minus 15 dygnet runt, han är otäckad och rätt rejält klippt även om det växt ut rätt ordentligt (1 cm ungefär). Men går banne mig inte ner ett endaste litet gram. Pigg och glad, rör sig bra i hagen etc. Men det är som förgjort, jag tror han omvandlar kalorier ur SNÖ baske mig?

Enda positiva är att han av någon anledning inte är lika hungrig hela tiden. Han gräver inte sönder boxen på nätterna, och han lämnar oftast av halmen. Nu nyss när jag fodrade blev jag nästan orolig, han hade inte ätit upp 20-givan och var inte hungrig utan ville hellre kela än äta.

Men jag begriper inte, varför har han lagt på sig, varför går han inte ner? =/

Han hittar väl gräs i hagen.

Ska inte gå upp av det, det som är det kluriga. Han har ju gått med munkorg på sparsamt med gräs. Det har ju blivit mer och mer sparsamt ju längre tiden gått.

Han gick ju stadigt neråt, stannade upp lite ibland som platåer men sen stadigt ner. Fick en liten 'extra skjuts' när han klipptes med.

Motionen ökades, maten och allt annat var som innan. Sen pang poff börjar han lägga på sig. Maten inte ändrad, inte mer gräs (mindre däremot), motionen ökad och han lägger på sig. På precis samma vis som innan han fick fång, då han bara gick upp trots att maten drogs ner och ner. La på sig depåer igen och ser helt klart IR ut, tyvärr har det trasslat med att ta nytt prov.

Och där står det kvar, trots att gräset hela tiden stadigt minskat, och trots nu att det kom sträng kyla (dvs det gick åt kalorier för värmehållning med) - så händer inte ett något med hullet. Innan jag fick ta av munkorgen pga framtanden, så fick han i sig på sin höjd några grässtrån i timmen, utan resultat. Nu vet jag inte exakt hur mkt gräs han får i sig, det finns ju förskrämda strån där under snön, men om man tittar där han grävt får han inte i sig många, utan max lika få som med munkorg, antagligen färre.

Usch ja, vad lever de på egentligen?
Jag undrar om det gjorts någon forskning på den typen av hästar, de som kan lägga på sig av noll och inget. De flesta studier jag har läst handlar om "vanliga standardhästar" som blivit för runda pga överutfodring. Men någonting om lättfödda ponnysar vet jag inte om jag har sett..
Jo, en studie om shettisar. Men den var så dåligt utformad att jag inte vet vad jag ska säga om den. Den handlade dessutom inte om metabolismen utan om vad man kunde göra för vikten (i det här fallet 7 m2 box med gummimatta och lite högproteinfoder i ett par veckor, inget mer.).

Det är märkligt hur de kan klara sig. Visst är det en evolutionär anpassning att kunna överleva och må gott på så lite mat som möjligt, men ändå. Jag antar att metabolismen "ställer om sig" på dessa hästar när det blir kallt så de kniper åt om kalorierna lite extra hårt. Kanske rent av så hårt att några hamnar runt magen.

Det där sista tror jag absolut på. Min väldigt oproffesionella erfarenhet säger att de lägger på sig när det blir kallt, trots att de inte får mer mat. För att skaffa ett rejält späcklager så att de står emot kylan och överlever "den långa karga vintern".

Ja, jag börjar också tro att det kniper hårt om kaloerierna nu när det är extra kallt... och vad gör man åt det? Ställer in de i ett stall 24/7 som är uppvärmt sisådär 20 plusgrader och en massa lysrör m.m.? :idea:

:p

Jag tror absolut de går in i 'vinterläge' med metabolismen. Ja i mina riktigt mörka stunder tror jag de lyckas få en 'omvänd metabolism' och lyckas utvinna kalorier genom själva metabolismen ;) Dvs om man matade dem med något helt näringslöst skulle bara att smälta det ge kalorier..

Det finns lösa studier bland andra djur som pekar på en vinteromställning som påverkar insulinvärden etc - känns inte alls omöjligt.

Jag har lekt med tanken att vänta det hela upp och ner, klipp kraken igen och mer, och på med täcken, kan man ge honom en ljusterapilampa med, lura i honom att det är vååååår? ;)

Skämt åsido, jag känner mig verkligen maktlös nu. Det SKA gå åt mer energi när det är kallt, men uppenbarligen gör det ingen skillnad på vikten. Nu känns det som enda alt jag har kvar är att idiotmotionera honom, vilket i klartext blir snabbinridning och sen betydligt mer träning än han borde både vad gäller ålder och 'hastighet'. Men känns som endera riskerar jag hållbarheten, eller så riskerar jag att i princip vilken dag som helst förlora honom i fång =/

Min egen stod still i vikt ett tag, hon har nu börjat gå ner i gen. Vi travade ju för sjätte gången idag :D
Även om det handlar om 1-2 minuters trav så är det alltid något!

Du kan inte tömköra honom litet lätt? kanske köra in?

Höll på att köra in min för några år sedan när hon inte fick ridas, hon hade ont i ryggen. Av att bara dra små lätta pinnar så gick hon ner massor!

Visst kan jag tömköra, men det blir ju samma sak som promenad i snöre. Matte är rätt kass på tömkörning annat än för miljöträning.

Köra in - nej. Helt enkelt för jag saknar grejor (annars hade han varit det redan som tvååring =)), och jag är inte så road av körning att jag velat/vill lägga ner 10 000 kr på grejer för att köra in, erkännes.

Utan blir just promenader, ridning, löshoppning etc. (Longering är jag per definition emot i någon organiserad/regelbunden form för unghästar) Men eg oavsett vilket, så iom att promenader verkar göra noll och intet (möjligen marginellt då), så krävs det träning som får upp pulsen lite mer, dvs trav och uppåt. Och det krävs NYSS, vilket eg är problemet. Det blir för forcerat mot hur det 'borde' vara med tanke på ålder etc. Samtidigt så om man ska uttrycka det riktigt krasst så att senor/leder/ligament inte hinner med, eller att han får fång - så tror jag det sistnämna faktiskt är värre för honom?

Men det tar emot, det erkännes, just för man 'inte ska göra så'. Samtidigt så vad f*n ska jag göra liksom, känns hopplöst, men förhoppningsvis kommer jag ur svackan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Ninnurur
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 819
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka