Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Fast tömkörning ger så mycket mer arbete än vad promenad i snöre gör.
Hästen ska ju inte bara gå på långa tyglar och slappa, den ska arbeta i en korrekt form med ryggen uppe och bakbenen under sig.

Är du inte duktig på det så är det väll bara att passa på att lära dig det nu ;)

Jovisst, men jag är rädd att jag helt enkelt inte KAN lära mig det genom att knata runt i snön bakom en 3½ åring längs en grusväg :angel:

Och åka till ridhuset och få hjälp är ju dels något som inte ens i en optimal värld går att göra nu, och är tyvärr även sen (Anders Eriksson brukar ha kurser med ojämna mellanrum där, nyss varit en) ganska svårt tota ihop. Om jag inte jobbar kan man ge sig på att det är iskana.

Så ska man försöka se realistiskt på det här och nu, så är det som står till buds promenader, ridning och så vidare. Och som bonus när det är och det funkar löshoppning, ta sig till ridhuset för lite seriösare tömkörning iaf - men det är enstaka gånger de sistnämnda.

Här kommer lite nya bilder på mina pållar så kanske ni kan se om det hänt något?
De har iaf fått mkt mer päls och jag har kommit fram till att den klippningen inte är speciellt charmerande för magsynvillan:angel:.
men kolla sadelgjordsklippningen så ser man ju hur tjock pälsen är.

dscn1406_65352724.jpg

dscn1452_65352248.jpg

dscn1841_65480062.jpg

dscn1674_65482975.jpg

Äter just nu 5kg hö 3 gånger om dagen och 1 näve lusernhack för att han ska vilja äta mineralerna.

dscn1330_65350888.jpg
islandshästen syns med
dscn1384_65350042.jpg

dscn1259_65351109.jpg

dscn1349_65350314.jpg
bonus

Äter just nu 3,5kg hö 3gånger om dagen(i egen fålla så islandshästen inte kan sno, så de äter helt individuellt trots att de går på lösdrift ihop, shettisen kan gå in i fållan och ut när han vill)
+ en hand lusern hack bara för att han ska vilja äta mineralerna.

Samtidigt så om man ska uttrycka det riktigt krasst så att senor/leder/ligament inte hinner med, eller att han får fång - så tror jag det sistnämna faktiskt är värre för honom?

Men det tar emot, det erkännes, just för man 'inte ska göra så'. Samtidigt så vad f*n ska jag göra liksom, känns hopplöst, men förhoppningsvis kommer jag ur svackan.

Förstår att det inte är kul att behöva göra "fel", men jag håller med om att fångrisken antagligen är större än skaderisken från ev överansträngning!

Gullan när du lägger ut bilder, så det är jättesvårt att se på rörelsebilder, och på mansidan =) Försök med en uppställd bild från manfria sidan så är det mycket lättare om du vill ha kommentarer hur det ser ut =)

Ja han äter halm i boxen. Hur mycket vet jag inte men tillräckligt, uppenbarligen, för att det ska sätta sig om midjan.

Bra lösning med olika foderfållor! De får alltså 5 resp 3,5 kg utspritt på tre givor?
Vore kul med en uppställd bild, inte för jag tror man ser så mycket under all den pälsen :p Men man kan få sig en liten uppfattning i varje fall!

Varenda vinter likadant, man tror man ska kunna banta hästen enklare och relativt snabbt. Men så blir det kallt och allt lagras in i fettet trots att det borde vara omöjligt. Det är då man önskar att fettsugning var vanligare :p
Nu har jag semester från hästen en vecka, firar jul hemma hos föräldrarna. Jag tror Figge kommer komma ut och röra på sig ändå, han har trots allt en rätt stor fanclub som gärna tar med honom på promenad. Jag hoppas någon av dem är så tuff att de vågar busrida lite i snön så han får jobba av sig ordentligt!
Sen efter jul kör vi igång igen med nya krafttag! Har blivit peppad av tränaren att träna mer och hårdare, till och med fått i läxa att fixa flygande galoppombyten innan nästa träning (mitten januari)! Så nu jäklar ska jag ta i och kämpa kämpa kämpa!

ja, eller så blir det bara stenhår på knögglet man hade innan och så kan man inte göra annat än skritta i långsamt mak.

Tacka vet jag rejält med snö som man kan få hästarna att JOBBA i. Hatar det här mittemellan (vi har max 1 dm fluffsnö så det är ändå för hårt).

Jag orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden, då jag upptäckte den idag,
Men jag är nyfiken på om någon har ett tips till mig..

21-dec-2009-048_65622882.jpg

Här är min nordis, bilden är tagen idag.
Vad tycker ni? Måste hon gå ner i vikt, få mer muskler? Har ni några tips?
Vi rider inte särskilt seriöst på bilden, utan vi travade bara runt lite för att få några bilder i stort sett.

Här är en bild som det kanske är lite lättare att se, som är tagen för ca en vecka sedan.

dsc09077_64549678.jpg

Här är en bild där hon står
fs_430332798_50036_1260717454.jpg

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Mina hästar går neråt lite då och då.
Men för någon dag sedan när jag såg dom fick jag en smärre chock. Jag grät nästan när jag såg dom!
Dom såg ut att ha gått upp minst 100 kg var:eek:

Jag mätte med gråten i halsen och kände mig som världens mest misslyckade matte. Innan jag insåg att det var 12 grader kallt och att pälsen stod rakt ut på dom. Inte hade dom gått upp någonting enligt måttbandet men när dom fäller ut sin 6-7 cm långa vinterpäls rakt ut ja då ser dom smällfeta ut.

dsc_0689_65350992.jpg

:rofl:

Jag har en annan ponny som jag rider, den är inte klippt och har 6-7 cm päls den med.
Den ser ut som en stor fet boll när man kommer om det är mer än -10 ute :D

Problemet är att hon får fri tillgång till hö.
Men det är även det ända hon får.
Pappa säger att det är det svagaste hösilaget som finns på marknaden men som ändå har kvalitet (våran fång shettis äter av samma hösilage).
Hon går på lösdrift. Jag har pratat med pappa om att sluta ge fri tillgång men som vi har det nu så funkar det inte... Att ta bort det menar jag.

Tycker du att hon är smällfet eller bara lite fet? För jag är för blind för att se tror jag.... Jag tycker inte att hon är smällfet, men att hon måste gå ner i vikt.

Jag tycker att hon är ganska smällfet. Stor späcknacke, depåer över resterande kropp - titta framför allt på sista bilden.

Vad innebär "svagaste hösilaget?"

De svagaste värderna skulle jag tro. Pappa är inte hemma just nu så jag kan inte fråga exakt.
För hösilaget är ju checkat med värderna, och vi har snackat med en foderrådgivare (två tror jag faktiskt) detta för att det ska bli så bra samspel med maten mellan både fångponnyn och tälingshästen (pappa har en travare också).

hej alla, vore roligt om ni ville kommentera utifrån spring bilderna även om de inte är helt fördelaktiga kanske.
för lite ser man ju en då.

Man kan knappt se något när det gäller hull på bilder där hästarna rör sig. De ser oftast mycket smalare ut när de rör på sig, än vad de egentligen är.
Jag vill därför inte kommentera något :)

Vill också se en stillastående bild :bow:

Hur gick det? tog du analys på ditt hö?

Förlåt att jag skrev så osammanhänagnde i förra svaret, jag var riktigt trött då.

Gullis, hästen på bilden, går på fri tillgång på hö utan något annat. Vi har hört med en foderrådgivare ang. detta.
Hösilaget vi ger är analyserat och värderna är väldigt låga, men det är givetvis inge "skit hö". Detta för att även fångponnyn ska kunna äta av det (fång ponnysar måste ju ha lite protein har jag för mig..).
Jag hörde med pappa ikväll och han sa att det enda som finns att göra är att motionera mer (jag har inte haft tiden att motionera nu i höst... Men jag ska få bättre tider i skolan nästa termin så jag ska givetvis rida henne mer nu!) så har någon något tips för vilken träning som är effektivast?

Jag tänkte att jag skulle börja med att skritta henne satt hon får bättre grundkondis. Men sedan? Vilken gångart är mest fettförbrännande?

Det bästa är att skritta! Styr rakt in i skogen och låt henne lyfta på fötter och rid runt träd och klättra lite :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 843
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka