Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Han sliter sönder det :angel: Men om man får lite på marken lugnar han ner sej och sliter inte lika hårt i påsen/nätet.
I natt får han allt i nät, utblandat med halm. Imorgon får vi se hur det har gått!

Har fått ett kalaserbjudande på en pulsklocka! Men, den är för körning (dvs travhäst). Det är en äldre modell av Polar (vet ej vilken..), ganska sliten men funktionell.
Vad tror ni, går det modifiera så man kan rida med den?
Den har sändardosa och grejer, så kan tänka mig att den är rätt otymplig..

Hade ju varit kalasbra att ha i träningen, så man kan maximera ordentligt emellanåt. Om inte annat tycker jag det är roligt att greja med sånt där!
Har försökt med en vanlig pulsklocka för människa, men den var svår att montera för ridning.. Ska erkänna att jag inte försökte så mycket som jag kanske borde.
Men nu blev jag inspirerad, ska ge mig ut och försöka mer imorgon! Eller en dag när det är ljust..

Funderat på en annan grej.
Enligt svenska normer är energiåtgången för skritt 0,2 MJ/100 kg vikt och 10 min, för trav/galopp 1,3 MJ/100 kg vikt och 10 min.
Enligt NRC är det
Skritt (60 slag/min) - 0,1 MJ/min
90 slag/min - 0,23/min
Trav, galopp (120 slag/min) - 0,41 MJ/min
150 slag/min - 0,66 MJ/min
180 slag/min - 0,96 MJ/min

Det skiljer ju en del. Inte livsavgörande mycket, men det beräknas ju helt olika och ger olika resultat.
Vilken bör man följa? NRC känns ju mycket mer detaljerad, men vet ej om den är beräknad på "standardhäst, 500 kg" eller om det också är per 100 kg vikt.

Senast ändrad:

Men försök först med en vanlig för människa först, om du nu har tillgång till en sån :) Det vore ju jättespännande om det fungerade!

Vad är skillnaden egentligen mellan en pulsklocka för körning vs en för ridning?

Verkar vara mer sladdar på travklockan :p Man fäster dem lite olika också, men annars verkar det vara typ samma.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få människoklockan att sitta fast plant mot huden, den glappar gärna. Ska försöka pyssla ihop något. Om inte annat funkar den att pulsa med när man står still. Kan ändå inte ha klockan på armen när jag rider, den kan inte sända så långt.

Kan du inte sätta fast den med sån klisterlinda? Fast den kanske inte ska sitta på benet :p Kanske lite svårt att sätta fast den med linda om den ska sitta vid hjärtat :D

Ja, den hittar ingen puls på benen. Måste sitta vid hjärtat. Har försökt knyta med balsnöre, men det gick inte så bra.. Men jag ska nog kunna lura ut nåt!
I'll be back.

Vad är skillnaden egentligen mellan en pulsklocka för körning vs en för ridning?

Den för ridning är lite mer 'avskalad' och lättare, medan den för körning är lite klumpigare, den går ju enklare sätta fast i sele etc.

Jag hade en Polar Easy förr, himla behändig sak. En platta mellan sadelgjord och häst, strax nedanför armbågen, en platta mellan sadel och häst uppe vid manken, och så en liten, nätt dosa som man kunde sätta t ex i D-ringen på sadeln t ex. Och så en mottagarklocka på mattes arm.

Sålde den dock när jag var i akut behov av pengar till en veträkning, och eg inte hade något behov av den, var mer kul grej.

Funkar inte så bra på oklippta, tjockpälsade vintertid dock. Och alldeles oavsett kan jag tipsa om att det finns något som heter Blågel på apoteket, stor tub kostar under hundralappen. Det blir mycket lättare även på klippta/kortpälsade med kontaktgel mellan hud och platta =)

Funderat på en annan grej.
Enligt svenska normer är energiåtgången för skritt 0,2 MJ/100 kg vikt och 10 min,
Enligt NRC är det
Skritt (60 slag/min) - 0,1 MJ/min

Det skiljer ju en del. Inte livsavgörande mycket, men det beräknas ju helt olika och ger olika resultat.
Vilken bör man följa? NRC känns ju mycket mer detaljerad, men vet ej om den är beräknad på "standardhäst, 500 kg" eller om det också är per 100 kg vikt.

Jag har bara kollat siffrorna för skritt eller som det anges i NRC (60 slag/min). I NRC är 0,1 MJ/min för en 500 kg häst med en 50 kg ryttare.
Jag får det till exakt samma som den svenska normen.
svenska: 0,2 MJ * 5/10 = 0,1 MJ/ min för 500 kg

De andra går nog inte att räkna om eftersom det enligt NRC finns angivet för 4 olika hjärtslagsfrekvenser (rätt ord?). Enligt den svenska du nämner är det ju bara en.

Då var det som jag tänkte. 500 kg häst är ju standard i de flesta beräkningarna..
Skillnaden är ju mycket marginell, så jag tror jag räknar på både och tills jag bestämt mig för vilken jag gillar bäst :p

Nu har jag snart blivit med pulsmätare! Då jäklar ska jag komma igång och träna ordentligt! Jag märker att ponny börjat tappa vikt, han har blivit piggare och mer arbetsvillig. Jag tror det är vikten iaf, det kan ju vara vädret också..

Jättekul att det går på rätt håll!
Jag inbillar mig att om de bara börjar tappa en del så fortsätter det lättare sedan. De ställer kanske om på ngt sätt.

KL

Kände att det var lite fattigt på uppdateringar här, så jag börjar väl själv då.:p

Hos oss går det framåt!:bump:
Rumpan är mycket slätare och finare och idag när det regnat så pälsen lagt sig lite så såg man att han faktiskt börjar få lite figur!

Och ändå har varken jag eller medryttaren knappt haft tid att rida, och han har fått liiiite mer mat. Han får en liten portion i hagen på dagen. Lite mindre kvällsmat, men på det hela blir det plus nästan 1 kg, alltså ca 7 MJ.
Känns bra att det går framåt!

Har börjat jakten efter hö och bra halm tills jag flyttar, har hittat ett hö som verkar lovande! Så med lite tur återstår bara halmen, hoppas att det ska gå bra.

Glömde ju fråga. Det höet jag tittat på är ängsvingel och timotej. Någon som har erfarenhet eller vet om detta är bra hö? Jag vet bara att det är skillnad på olika grässorter, men inte vilken.
Det finns analys, men jag tror inte att de har med något om socker. Är dessa grässorterna lämpliga/olämpliga ur sockersynpunkt? Eller är det egentligen skit samma vad det är för grässorter?

En bild! Från 29/11 -09
IMG_0129.jpg

Han har dragit ihop sig en hel del. Och han har blivit ytterligare lite lite tunnare sen dess.
Nu har han dessutom fått en blixt på rumpan :p

Lite bonusbilder från vår senaste träning (29/11)
IMG_0124.jpg

IMG_0115.jpg

IMG_0106.jpg

Imorgon blir det utprovning av pulsmätare och på lördag är det träning igen. Fullt upp!

Titta! Här händer det grejer! Jag tycker han ser mycket piggare ut i ögonen :) Och kroppen börjar dra ihop sig liksom!! :bow: Men just ögonen reagerade jag direkt på!!!

Roligt med fullt upp! Själv har jag tagit jullov med hästarnas motion. Jag har haft praktik på ett äldreboende och jag som inte är van att jobba/vara upptagen hela dagen (varit sjukskriven sen gymnasiet) tycker det är otroligt ansträngande att vara där 80%. Men otroligt nyttigt! Sista ordentliga ridpasset red jag i slutet av september, sen har jag ridit ut nån gång i veckan mest för hästarnas skull. Då har jag haft två (shettisen o åringen) lösa så de har skuttat och busat av sig ordentligt :)
Araben har verkligen gått upp i vikt i samband med mitt jullov och en otroligt lerig hage vilket ledde till förflyttning till den riktiga vinterhagen där det fortfarande finns gräs kvar. Men shettisen har iaf gått ner lite tycker jag...

OJojoj..
Invägningen idag såg inge vidare ut.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det.
Vågen visade 535 kg. Visserligen med sadel (-12 kg), men det landar ändå på ca 525 kg.

Det är groteskt mycket!

Jag håller med dig om att det verkar mkt. Jag minns att jag höll på att svimma när min ponny vägdes för ett år sedan och vägde 460 kg. Hon är nog ungefär lika stor som din.

Men vad har han vägt innan?

Viss ser han mycket smärtare ut!
Minns honom som lite valkig, nu ser han mycket fastare ut. Verkligen skillnad!

´Den SER något bättre ut, men den borde banta mer.

Om det inte är en synvilla har den haft fångkänning i somras. Tåaxeln ser bruten ut.

För att den ska börja jobba bort magen- få magmuskler, måste den höja ryggen typ som när den klättrar.

Huvudet ner o ryggen upp- som kommer sig av bakbensaktivitet.
Pulsa i djupare snö i korta intervaller är nyttigt- om den går i en bra arbetsform- som att trava cavaletti.

Om jag vore du skulle jag redan nu börja planera var den ska gå i sommar- superdupermagert "bete".

Hade fångkänning i mars/april (stallägare bytte till sommarhage utan min vetskap :mad:). Som tur väl var utvecklades det aldrig mer.
Bantningen ligger kvar på hög nivå, självklart! Jag tänker inte ge mig förrän man hittar revbenen. Sommarbetet är samma som tidigare år; ett naturbete med största delen skog. Består till största del av blåbärsris. Jag hoppas det blir så i varje fall, vet inte om jag har något hagsällskap till honom än.. Annars får jag lösa det på annat vis...

Han vägdes senast för 2 år sen, helt annat sjukhus, med pinsamma 570 kg. Sedan dess har han tappat 30 cm runt "midjan".

Jag begriper inte var han får all energi ifrån! På lektionen idag kutade han runt som ett ånglok i en halvtimme innan jag kunde börja arbeta med honom, så vi höll på i gott och väl två timmar. Likförbannat kunde han krångla runt med kompisen ute i hagen efteråt.
Han får 1,5 kg hö, var kommer energin ifrån?!

För skoj skull räknade jag lite på det. Han skulle ligga på -10 MJ/dag minst med den foderstaten han har. Alltså inte 10 MJ under tabellbehov, utan han skulle göra åt 10 MJ mer än vad som går in.
Man tycker det borde synas åtminstonde nånting på honom..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 808
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka