Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hm...svårt läge..
Kan inte den andra hästen få sitt kraftfoder på kvällen? Så slipper Figge stå så länge och vänta?

Jo, hon får på kvällen också. Stor giva, en sån som är säkrast att dela på två.
Jag har försökt visa att foderstaten kan byggas om helt och innehålla en fjärdedel så mycket kraftfoder, men tävlingskompisarnas ord väger tyngst tyvärr..

Ne, vi har kört fast lite.. Men hon lyssnar mer och mer på mej, så kanske kan jag arbeta om systemet lite till :P Hon har ju som sagt redan byggt om foderstaten rätt enormt med mer grovfoder och andra rutiner.

Funderar på att dra upp hela bädden och bli tvungen att mocka ut allt varje dag. Men jag tycker bädd är ett bra system, så finns det fler lösningar tar jag hellre dem :p

Ja du kan inte förändra världen på en dag. Du får ta det lite pö om pö ;)

Jo bädd är väldigt bra. Förutom till min arab. Hon är en riktig helikopter-visp. Det går bara inte att ha bädd till henne :mad: Jag hade mer än gärna velat ha det då hon kan få små sår på ena hasen. Jag trodde det skulle lösa sig med en tjock torvbädd som var ordentligt satt så att säga (shettisen stod på boxvila där mer än en månad och till henne funkade det med bädd). Men nä, hon sprang runt så mkt så det började lukta illa :(

KL

Några av er har väl fodrat med halm, så jag frågar här.
Vad ska man ge för halm som foder? Finns ju massa olika sorters halm, är någon sort godare eller bättre?

Nu har jag ju bara vanligt ströhalm, ingen som är så god att äta. Men jag behöver ju köpa in halm till stallbytet. Då kommer han stå på spån, men jag vill ge lite halm för att han ska kunna ha lite mer att tugga på under natten.

havrehalm är väl den som de flesta hästar gillar bäst. Om man däremot inte vill att hästen ska vräka i sig halmen så kan kornhalm vara att föredra ;)

Jag ger kornhalm.

Kan du/morgonfodraren/utsläpparen kasta in lite grenar, granris eller något annat? Fast det kanske inte duger till herrn :p

Vetehalm är bra. Kornhalm har jag också haft en gång. Jättefin, men den hade väldigt irriterande vassa ax och var jättetråkig att hantera. Just nu har jag ingen halm, pga att jag inte lyckades hitta halm som jag kände var fin nog att fodra med...

Tack för svaren.

Min kräsna lilla kille äter inte foderhalm, har provat att blanda i hönätet, mest för att han skulle få lite extra jobb med att få ut höet, för jag vet att han inte äter det.

Bettysmatte: När du säger "fin nog att fodra med" vad kollar du efter? Hur ska den se ut, eller hur ska den inte se ut?

Jag har kollat runt lite och hittat något som heter Ängsvingelhalm. Vad är det för sort? Det stod att det kunde ges som komplement vid fodring.
Har även hittat något som kallades foderhalm, ska ringa och fråga vad det är för något.

KL
Läste nyligen varför sockret i halmen var svårt att extrahera.
det handlade då om att urvinna biogas- förvisso:p

KL
Läste nyligen varför sockret i halmen var svårt att extrahera.
det handlade då om att urvinna biogas- förvisso:p

Vad handlade det om?
Varför måste man extrahera ut sockret för att utvinna biogas? Kan inte mikroorganismerna producera det direkt från halmen?

Såg att det inte var riktat till mig, men blir ändå nyfiken. Menar du att det är mycket socker i halm som är svårt att bli av med, så att hästen får i sig mycket socker, eller menar du att hästen har svårt att utvinna/tillgodogöra dig socker ur halmen?

Jag har kommit på en lösning, som både ger längre ättid nattetid och mindre jobb för mig! Morgonmänniskan får slänga in 2-3 kg halm så får hästen göra vad han vill med det. Rensade upp bädden idag, tog bort all lös halm ovanpå och stampade ner resten ordentligt innan jag öste på med nytt ovanpå. Blev väldigt fint, hoppas det håller i sig!

Klockade honom i går kväll när han fick sitt kvällskilo med hö. Han får det hälften i påse och hälften på marken. Efter fem-tio minuter var allt uppätet..
Då fick jag lite dåligt samvete och lassade in mer halm. Så nu har jag bestämt mig för att modifiera foderstaten igen och inkludera mer halm.

Något positivt i det hela är att han faktiskt håller på att gå ner! Mätte till 183 cm resp 199 cm (ca 1 dm framför virveln), lägsta sen evigheter! Tjoho!

Jag vet inte om man kan dra den slutsatsen, men nog verkar det sannolikt.

Enligt den veterinär som jag pratade med om foder (hon är även foderexpert) så är det inga problem med att ha en insulinresistent häst på halm. Dom kan också mula i sig skalen ifrån dom olika sädesslagen bäst dom vill, så länge som det inte finns kärnor kvar. Det borde betyda att hästar inte kan ta upp socker ur halm (min fria tolkning).

Det beror nog på.....
Halm lär nog inte höja blodsockerhalten. Men hästen kan bli fet vilket kan leda till ännu mer IR.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 810
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna