Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Oj, det är ju jättebra!! 4a hål är ju mkt! :banana: Grattis! :D

Låter roligt med träna på att driva nallebjörn :D

Här går det framåt. Idag hade lillpluten ätit upp ALLT hö och foder! Det har inte hänt på ett par veckor! :banana:
Skulle tagit ut vet idag för blodprov, men jag har tyckt att han verkat piggare denna veckan, och om han nu äter så avvaktar jag till imorgon och ser hur det går.

Och på bantningsfronten går det framåt också! Han har minskat ett par cm sen förra veckan och jag tycker han ser smalare ut. Framförallt så känns han mycket bättre. Han har fortfarande fettkuddar på rumpan och halsen etc. Men magen känns fast. Jag börjar känna revbenen längst bak. Det börjar hända saker!

Och ännu mer glada nyheter! Jag var och tittade på stall igår och bestämde mig på plats, vi flyttar in i januari! Jättefint stall, och jag tror att lillkillen kommer trivas jättebra! Allt var så himla fint. Stora kuperade hagar (utan giftiga växter i vad jag kunde se) en liten ridhage med hinder, nära till ridhus, trevligt hästfolk och bra hästkompisar. Tillgång till en mindre hage på sommaren. Tror detta kommer bli jättebra för min lilla kille.

EN bra sak med kylan som varit, -2 cm på viktmåttbandet. HA!

(Fast den ska ju försvinna nu..)

Härligt! Det är skönt när vädret kan hjälpa till lite.
Efter allt regn och blåst i flera veckor här så visar det -6 cm på min ena shettis:D

KL

Hur gör alla ni som väger hö till era pållar, när de ska ha hö i hagen?
Hur vet ni hur mycket varje häst får i hagen?

Förr så vägde jag upp 4 kg, och räknade med att de åt 2 kg var. Går ju dock inte garantera att det blir exakt 2 kg i respektive mage, men jag hade koll på hur fort de åt normalt, och kollade sen också (är ju lättare när man har stall hemma) när de gick ifrån maten, vem som gick först etc. Och 'stämde av' med om hullet motsvarade de MJ från 2 kg/häst.

Men när man hårt måste begränsa, då är det nästan bara att separera vid mat som funkar, om man inte har två som är lika matgalna och äter lika fort, då kan det nog funka ändå?

Vi har gjort så att det är möjligt att dela av hagen vid fodring. De får först mat inne på morgonen och sedan en mindre mängd utspridd vid utsläpp. Vid lunch stänger vi mellan hagarna och de får stå åtskilda och äta i en timme ungefär. Nästa mål serveras inne. Shettisen får ju fortfarande blötlagt hö, så jag var tvungen att lösa det på något sätt.

KL

Idag fick jag nästan en chock när jag stod och borstade på rumpan.
Äppelformen är nästan helt borta, det är snarare ett sånt litet plommonveck!:banana:

Jag kallade min häst för fetto (på ett kärvänligt vis :angel:) idag, och då kom det arga invändningar ifrån stallkamrater om att hon absolut inte är fet längre. :D

Haha, ja såna små söta smeknamn är inte alltid så populära. Kan tänka mig att det blev ganska ordentlig uppståndelse med din snygging.

Vi ger alla hästar lika mycket i hagen, mängder vi kommit överens om. När det blir överjävligt väder kommer vi höja lunchhöet med 2 kg men har inte gjort det än.

Sen vet man ju inte hur mycket varje häst äter, men utgångspunkten är ju iaf samma. Det är ju helfel att man ger olika mängder och sen kan de äta hur de vill ändå...

:rofl: Ja jag brukar kalla henne Semlan, men idag var hon på dåligt humör och skulle mest bitas hela tiden :rofl: Så då fick hon heta Fetto!
För att hon var så ouppfostrad.

1. Hon gnäggade inte när jag kom till stallet, det brukar vara dunder och brak när jag öppnar stalldörren - hon brukar så och hoppa i boxen med
öronen framåt och gnägga glatt. Nu stod hon bara och stirrade på mig. Då vet man vad hon är på för humör.

2. När jag öppnade boxdörren försökte hon rymma.

3. När jag skulle göra matpåsar och hinkar så levde hon rövare i boxen, så att jag var tvungen att stänga hennes lucka.
Då ängande hon sin tid åt att välta ut allt vatten ur hinken, och slänga på nacken i "hingstsvingar".

4. När hon skulle stå på spångången när jag mockade, så försökte hon gräva sig till kina.

5. När vi skulle borsta så bet hon på kedjorna så att det rasslade, hon ville inte gå efter "Vill man vara fin så får man lida pin."

6. Hon blev livrädd för uppsittningspallen när jag skulle sitta upp.

7. Hon blev livrädd för hinderstöden i ridhuset.

8. Hon blev livrädd för bommarna som låg i ridhuset.

Ja. Ibland är det roligt att ha ett sto :love: Det är tur att vi är lika jäkliga båda två :rofl: (Hon gnäggade åt mig när jag åkte hem :love:)

Jag tror att hon har bytt taktik, hon är en ängel med personalen numera. Hon brukade släpa personalen efter sig när hon skulle in från hagen
alt. springa på bakbenen :crazy: men nu har hon blivit snäll.

Tror att hon måste ta ut sin energi på någon och då är det jag som får stå ut. Såfort jag inte är i stallet så står hon som en ängel i boxen :rofl:

Så idag fick hon heta Fetto :devil:

I övrigt så börjar hon bli ganska smal, efter ett litet återfall då hon började bli fetare igen.

Haha, de kan va så ibland, även med valacker.

Såna dagar är för härliga :p

Jag har sista veckorna tyckt att shettisen gått upp i vikt...hennes massa har liksom vidgats... och jag har rannsakat mig själv, och nej, jag har inte ändrat på något...

Tills jag tog av hennes munkorg och skulle tömma den från alla löv lillan lyckas samla på sig där i, och såg att hålet inte var sådär litet längre :p Som tur var så hade jag en annan munkorg hemma, visserligen stl Full så liiiiite stor kanske :angel: Nu en vecka senare, så ser hon ut som hon borde göra. Nåja, fortfarande fet men inte så fet som hon varit sista veckorna. Nu kanske hon går ner mera med mindre hål i munkorgen igen :banana:

Vilken dålig kvalite det är på globus betesbegränsare nu.. de två första jag köpte var korgen hårdare och lite styvare på. De hålen nöttes lite i kanterna, men inte alls som de här. I år (från april) så är hon inne på sin 3e betesbegränsare... *suck*

Finns betesbegränsare i butikerna nu under vinterhalvåret? Det känns som att jag kommer behöva köpa en till att ha hemma tills den här med är utnött.

Senast ändrad:

Du är inte ensam, min fick en period då hon blev fetare med :p

Tycker att det är dags för bilder ifrån alla! Jag ska ta med kameran imorgon!
Här kommer en skräpigmobilbild på mitt fetto :love:

Hon har blivit slankare över bogen, på rumpan finns det inget fett kvar, har aldrig sett mitt djur med så liten rumpa :p men det är en del över revbenen kvar.

Stella22-1.jpg

Finns hos vissa webbutiker, dock inte alltid i alla storlekar. Horze har.

KL

Det går framåt med bantandet. Det är näranog svältdiet som gäller, och det funkar väl. Åtminstonde för hullet (tror jag, vet inte om han tappat några mängder än).
För psyket är det värre.

Nätterna går bra (1 kg hö, 0,3 kg lucernpellets). Morgonen är värre! Hästarna får lite frukost inne, där min givetvis inte får speciellt mycket, 0,5 kg. Den andra hästen får numer 1 kg + lite kraftfoder, men äter så sakta att min käre ponny blir otålig och springer runt i hela boxen. Om man släpper ut honom så fort han är klar äter inte den andra hästen.
Jag vill egentligen att de ska få frukosten ute, men det blir lite besvärligt i och med att andra hästen fortfarande får kraftfoder. Jag har fått dem att minska frukostfodringen radikalt, men så gott som varje dag går ponnyn runt i boxen och river upp bädden.. Det händer dessutom att han som släpper ut glömmer av dem efter frukostfodringen, eller om tjurarna kommer emellan så våra hästar får stå kvar i boxarna ett bra tag. Visserligen har de halm att tugga på men det verkar inte locka Figge speciellt på morgonen, då är det bara hagen som hägrar.

Tips på vad göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 810
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka