Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det går ju inte.
Du svarar alltid att magen "kraschar"
Du har inte tänkt på att det kan hänga ihop med IR?

Det finns ett enkelt knep.
Sluta ge den en massa i hagen. Den äter iallafall gräs.
Sätt igång den på ett vettigt sätt- innan en ny tråd med nya skador kommer- igen o igen.

Om jag inte ger i hagen äter han ju MER gräs? Jag drog ju ner tidigare i hagen, men då gick han upp. Vilket jag antar är/var gräset.

Sen, det hjälper inte, han har inte en suck att få i sig så han täcker TS-behovet i hagen - ens om jag tar av munkorgen (vilket jag inte tänker).

Även om magen beror på IR, vilket jag i HANS fall är HELT övertygad om att den INTE gör, så hur ska jag komma runt det tycker du?

Magen kraschar om jag sänker TS mer. Magen är i obalans redan nu, det enda som håller den på rätt sida är 1 pkt bakjäst/dag. Magen är på tok för blöt, och tar jag bort jästen blir han lös. Att dra ner TS skulle få den krascha helt, och då är risken för fång hög. Så oavsett vad magen beror på, hur gör jag det.

Och vad innebär sätta igång på vettigt sätt? HUR ska det påverka vikten alls?

Om du inte tänker ge SVAR snart överväger jag seriöst att sluta läsa dina inlägg, det börjar låta som en hackig skiva?

Om magen är i obalans efter ett överintag i flera dagar:rofl:
får du nog tänka om.

Du Alex.
Det spelar absolut ingen som helst roll vad ngn skriver till dig oavsett ärende.

Du har ALLTID argument för att inga saker går.
Undrar därför varför du tillverkar så många trådar- när du inte vill höra annat än att du har/ gör rätt.

Uppfödaren till ponnyn erbjöd sig att ta den- nappa på det.
Den skulle iallafall säljas.

Var rädd om den- på rätt sätt.
Ha det:)

Mat o insulin samarbetar.
När insulinet inte funkar som det ska vad händer med maten förutom på cellnivå? Skulle magen/ tarmarna inte spela in i nedbrytningen av födan. :confused:

Varför är just IR hästar väldigt fångbenägna??????
Energin blir till fett istället för att förbrukas o hamnar i depåer.

Nej jag måste gå efter mina o andras erfarenheter. Inte bara läsa mig till vissa saker o gå miste om helheten- verkligheten.
.

Jag kan hålla med dig om att insulinet är ett hormon med massor av funktioner därav min mkt stora respekt (läs rädsla) för höga insulinhalter. Men jag är ganska så säker på att det inte har ngn funktion i den spjälkning av födan som sker i mag/tarmkanalen (källa Gastrointestinal physiology av Leonard R Johnson kurslitteratur i en Dkurs biologiska institutionen Lunds universitet. Jag hade tänkt gå kursen men har avstått pga tidsbrist).

Det är klart att de spelar roll men inte mhja insulinet. Insulinet verkar inne i kroppen när födan redan är spjälkad.

Anledningen till att IR hästar ofta får fång är att höga insulinhalter i sig kan sätta igång separationen av lamellerna på ett sätt som man inte riktig vet. Men en av de mest respekterade fångforskarna C Pollitt har visat att man kan framkalla fång på en frisk häst genom att injicera insulin i blodet.

Sök på Pollitt laminitis och insulin resistance om du inte tror mig.

Alla är vi väl olika. Jag läser hellre forskningsresultat än litar på hur mina grannar sköter sina fånghästar.

.

Hur vet man hur mkt som är övervikt?
Bra att du vet så exakt.:grin:

Klart att övervikt inte är en vikt, men jag har mycket svårt att tro att 6 kg ser ut som 50. Och eftersom du inte har några bilder att visa så har du heller inte övertygat mig.

Det är inte vågen som ska bestämma vad varje häst ska väga. Det finns däremot ett spann på vad som kan vara normalt.

Det var inte hur mycket extra vikt den hade jag ifrågasatte, utan huruvida en häst som gått ner 6 kg, verkligen kan ha sett ut att ha 50 kg övervikt. 20 kg, visst, men 50 har jag svårt att tro.

Varför köper man en smällfet häst? Den kan ha haft fång utan att säljaren säger det.
Den kan ej troligen vara så rolig att provrida- eller gör folk inte det:confused:

Jag hade skött hästen ett par år innan jag köpte den, köpte den för att jag gillar hästen såklart! Vikten såg jag såklart som ett minus, och priset påverkades även på grund av det. Men jag ansåg att vikten var något jag kan göra något åt. Hellre köpa en häst jag gillar med övervikt än vilken smal häst som helst.
Även du måste väl förstå att man köper hästar av andra orsaker än att de är perfekt i hull.:grin:

Senast ändrad:

Pollitts forskning är av gårdagens datum.

Varför blir de insulinresistenta?
någonstans på vägen skiter sig energin till att bli till blodsocker o äts upp av insulinet( skriver så vem som helst kan förstå)
Om hästen frigör så mkt insulin borde den lätt kunna ta hand om ett mindre överintag av glukos- vilket de inte verkar göra.
Om det skulle vara som du resonerar skulle de kunna utlösa fång om de svälts- vilket faktiskt verkar vara tvärtom. Får lättare fång av överintag.

Det var inte hur mycket extra vikt den hade jag ifrågasatte, utan huruvida en häst som gått ner 6 kg, verkligen kan ha sett ut att ha 50 kg övervikt. 20 kg, visst, men 50 har jag svårt att tro.
Gissa hur -Vet o hovis såg ut:rofl: såhär:confused:

Skitsamma. De var nöjda.
Ja jag gissade på 40-45, men ack så fel...
Det var samma våg.

Om magen är i obalans efter ett överintag i flera dagar:rofl:
får du nog tänka om.

Du Alex.
Det spelar absolut ingen som helst roll vad ngn skriver till dig oavsett ärende.

Du har ALLTID argument för att inga saker går.
Undrar därför varför du tillverkar så många trådar- när du inte vill höra annat än att du har/ gör rätt.

Uppfödaren till ponnyn erbjöd sig att ta den- nappa på det.
Den skulle iallafall säljas.

Var rädd om den- på rätt sätt.
Ha det:)

Uppfödaren till ponnyn erbjöd sig vadå??

Magen har varit instabil ända sen jag jag legat och balanserat på gränsen ang TS, dvs ända sen i somras, det vet du.

Jag har fortfarande inte hört ett enda FÖRSLAG från din sida? Bettysmatte kom med ett konkret förslag - som jag inte tänkt på, men som jag direkt nappade på.

Tidigare när han hade aktivt fånganfall föreslog Forest att det kunde vara höet som höll igång skiten trots att han bara fick lite och rek att blöta det - vilket jag gjorde, när det ändå inte hjälpte så rek att sänka det och ge halm + lucern. Vilket jag gjorde. Osv.

Jag nappar inte på alla förslag - nej. De måste dels vara genomförbara, och dels måste det finns stöd för dem. Faktabaserat, inte tyckandebaserat. Du har hitills, alla fångtrådar inräknade, inte kommit med ETT enda förslag i klartext. Du är dock väldigt bra på att tycka och insinuera.

Jag är EXTREMT tacksam över de 'deltagare' i fångtråden som hjälp mig med konstruktiv information och konstruktiva förslag. De har bidragit till att Lillen lever idag. Utan deras info om IR och sockerhalter hade jag fortsatt ge fjolårshöet i tron att jag gjorde det bästa för honom, och då hade han varit borta nu. Jag är skyldig dem ALLT tack.

DU, som ändå har erf av IR, orkade inte ens svara på en fråga jag ställde INNAN LIllen fick fång, som ett svar då ditt inlägg i en tråd där du tog upp IR - och jag frågade HUR man visste de var IR och om man kunde ta prov. Om du där t ex hade gett ett konstruktivt svar (du svarade dock inte alls, så det var inte okonstruktivt heller) så kanske han sluppit få fång helt och hållet.

Förstår du nu varför jag börjar lessna på ditt tyckande och bluddrande och felaktiga antydande/insunerande? Kom gärna med konstruktivt kritik/konstruktiva saker - baserade på realitet och inte dina fria fantasier - så ska jag gärna läsa och svara. I övrigt kommer jag totalignorera.

Kan ju hoppas det stämmer. I så fall har väl min 10 kg övervikt som försvinner till nyår.:D

På min, så först gick han ju rätt snabbt ner ca 25 kg. Det var nog mycket vätska etc, dvs den 'uppslimning' man får när man tar en häst från hage och stallar in med hårt begränsad grovfodergiva.

Men sen, han gick ner just 6 kg - på våg. Det syntes INGEN skillnad alls. Sen gick han ner ca 30 kg - DET syntes btw, och det såg ut som minst 50 kg.

Jag tror inte heller på att 6 kg ser ut som 50, men sålänge det inte läggs ut bilder går det ju inte att avgöra.

Pollitts forskning är av gårdagens datum.

Varför blir de insulinresistenta?
någonstans på vägen skiter sig energin till att bli till blodsocker o äts upp av insulinet( skriver så vem som helst kan förstå)
Om hästen frigör så mkt insulin borde den lätt kunna ta hand om ett mindre överintag av glukos- vilket de inte verkar göra.
Om det skulle vara som du resonerar skulle de kunna utlösa fång om de svälts- vilket faktiskt verkar vara tvärtom. Får lättare fång av överintag.

OK du vet naturligtvis bättre än Pollitt!

jag är nog dum eller också inte vem som helst för jag fattar inte vad du menar!

Men jag inser att du inte vet mkt om IR.

Hos en IR häst fungerar inte insulinet som det ska. Cellernas insulinreceptorer och eller andra steg i kedjan som tar emot insulinsignalen och för in sockret i cellerna har nästan slutat att fungera. De gör det i en mkt liten utsräckning vilket betyder att med skyhöga insulinhalter så kommer sockret till sist in i celelrna och glukosvärdet sjunker.

Vadå fång om de svälts?

Jag har annat att göra på fritiden än att föra meningslösa diskussioner med ngn som envist hävdar att han/hon vet bäst trots att jag hela tiden för fram sakliga vetenskapliga argument. Så jag lovar dig jag ska sluta svara dig. den som vill följa dina råd må göra det. Jag kommer att fortsätta att följa de "rådgivare" vars kompetens jag respekterar.

Den som vill tro dig och följa dina råd får göra det.

Jag har en fråga till om foder. Ska byta foder nu, för hästkräket vägrar äta sina protein-mineraler. Ska börja ge Plussgrön istället, och ge mer halm. Annars blir det på tok för mycket MJ.

Gissa om jag höll på att storkna när jag ringde foderrådgivaren. Hon tyckte att jag skulle ge hästen 50 MJ!!!! Och ABSOLUT inte mindre än 45!!!

Jag har gett ca 34, men han har ju inte ätit upp det.

Enligt Hippocampus så ligger hans behov på 32, och jag har inte lyckats ta mig ner till det, utan han har fått 34.

Hur sjutton kan det skilja 20MJ på behov beroende på foderstat.
Hon tyckte jag skulle lägga mig på 45 och se hur det går.

MEN... Hon räknade på hans nuvarande vikt, alltså ca 400 kg. (han har gått ner sen dess, men jag har ingen exakt siffra nu) Däremot så räknade hon på målvikt när hon räknade på TS.

Är inte detta fel? Han behöver väl för jösse namn inte MER MJ för att han är fet? Då ska man väl snarare sänka från behov på målvikt?

Jag tänker inte flytta upp till några 45 eller 50. Men hamnade som bäst på 36 när jag räknade på ny foderstat, då ligger jag på minimi TS med mer än hälften halm. Lite hö måste han ha, annars blir värdena knas. Ska jag ha lite bättre TS så hamnar jag på 38 eller 41, men så högt vågar jag inte gå.

Detta är till en liten islänning med målvikt på 300 kg. Det kan väl inte stämma med 50 MJ till den lilla?

50 låter väldigt högt, frågan är om det las på för arbete?

Jag räknar som dig, drar ner från underhållsbehov MJ, inget tillägg för arbete etc förrän de nått 'matchvikt'.

Sen ger jag inte mkt för kraffts foderrådgivare alls.

Vad gäller TS så HC räknar TS efter aktuell vikt, andra problem räknar efter målvikt, jag vet inte vad som är mest rätt. I england räknar de ofta med 'hö', och så X% av kroppsvikten, för bantning då. Antar de räknar med typhö och att X% av kroppsvikten blir lagom MJ för bantning?

Nu minns jag inte, men hade din (haft) fång?

nu blev det sandlåda.
Det Pollitt gjorde är givetvis rätt, men det har hänt en hel del på kunskapsfronten.
Varför tror du att insulinprov ska tas under fasta?
Varför ska de ha foder i små givor ofta?
Insulinet kan hållas i schack även utan motion, men det är givetvis lättare.

Det allra bästa är att den blir fri från IR- bantas- blir frisk.
motionen gör bara att den inte triggar fång lika lätt.

Det här kan jämföras med Diabetes 2- .
Såg att du gjorde lika med både Raggsock o Quinn- som ÄR mkt kunniga på fånghästar annat än i bara teorin.
Ser helheten.

Pollitt är vad jag vet fortfarande verksam och de forskningresultat jag refererar till ganska nya.

Som vanligt så svarade du inte på min fråga.

Men det är Ok för min del.

Jag avstår från att kommentera det du skriver om de andra användarna. Jag behåller min uppfattning för mig själv.Jag anser att det är dina kommentarer om en dels förträffligheter och andras tillkortakommande som är en starkt bidragande orsak till att detta blir en sandlåda.

Du kan inte svara på frågor när det handlar om annat än på molekylär nivå?

Du borde diskutera denna forskning med ngn som kan det.

Det finns flera som man kan diskutera med- för att få hela sammanhanget.

Som du vet är inte vetenskap ngn allsmäktig sanning, utan teorier som delvis kan forskas på o man kan dra rätt eller felaktiga slutsatser. Alla forskare är sällan helt ense- inte ens de:rofl:

Jag har inga problem med att få en bild av hela sammanhanget och inte heller med att hitta andra att diskutera det med.

Problemet är att du och jag inte har samma uppfattning om hur hela sammanhanget hänger ihop.

Jag anser helt klart att man har mkt lättare att förstå helheten om manhar satt sig in i detaljerna. Om man nu kan prata om ngn helhetsförståelse när det gäller IR och fång. Men du har kanske det som forskarna inte har.

blir väldigt kluven här när du anser dig vara så allena kunnig.

Du saknar mkt av det som man diskuterar idag- på basnivå.

Jag har senast i våras talat med den just nu mest kunniga importvetten.

Hon pratade inte alls som du.
Förstår nu oxå bättre varför det var så viktigt för dig att snabbt ta ut den på promenader- det funkar inte så.
Just då gäller det att inte belasta lamellerna.

Jag ifrågasätter o du slår bakut o dumförklarar mig. Det är stor skillnad när man kan fråga o få saker klargjorda.

50 låter väldigt högt, frågan är om det las på för arbete?

Jag räknar som dig, drar ner från underhållsbehov MJ, inget tillägg för arbete etc förrän de nått 'matchvikt'.

Sen ger jag inte mkt för kraffts foderrådgivare alls.

Vad gäller TS så HC räknar TS efter aktuell vikt, andra problem räknar efter målvikt, jag vet inte vad som är mest rätt. I england räknar de ofta med 'hö', och så X% av kroppsvikten, för bantning då. Antar de räknar med typhö och att X% av kroppsvikten blir lagom MJ för bantning?

Nu minns jag inte, men hade din (haft) fång?

Min har inte haft fång. (vad jag vet iaf, men förra ägaren kände ju ägaren innan henne, så det är väl i så fall om han haft det på island då.)

Då var det inte jag som hade fått fel på siffrorna iaf. Det var krafft jag pratade med, har pratat med en annan där innan som var väldigt duktig. Denna gillade jag inte lika mycket.:angel:

Så då borde jag höja TS lite? För det har jag räknat på 300 kg.

Jag har inte räknat på något arbete alls, hon måste räknat på en jäkla massa i så fall. Hon tyckte det var bättre att jag gick upp till 50 MJ och tränade honom lite hårdare.:crazy:
Tror omöjligt att jag kommer kunna träna bort så mycket.

Så berätta för oss om det
man diskuterar idag- på basnivå
. Vi har kanske inte dina kontakter, som till exempel
den just nu mest kunniga importvetten
.
Vem är hon och vad hade hon att säga? Sprid kunskapen! Det är ju bland oss vanliga dödliga den behövs!

Och angående oss dåliga hästägare som köpt en fet häst:
I mitt fall ville jag inte ens ha kräket, men gick med på att rida in honom över vintern. Så blev det inte, jag behöll honom pga sjukdom hos ägaren och jag lärde mig gilla honom.
Och angående hans foderstat:
Tabellerna säger 40 MJ och 320 g smb rp.
Jag ger 1,5 kg hö och 0,3 kg lucernpellets (blanda mineraler i och lång tuggtid, han avskyr smaken!). Står på halm (SKANDAL!! :grin:) men äter mycket sparsamt av den. Jag slänger in ca 10 kg i veckan, om det är en dålig vecka med mycket tid på box. Summa sumarum innehåller foderstaten 17,8 MJ och 106,5 g smb rp. Jag rider/kör minst 6 h per vecka, inget elittempo men rätt ansträngade ändå. Har detaljerade anteckningar från varje pass sen januari om det är av intresse. Han går nu tyvärr på gräs denna veckan, pga kosseproblem. Nästa vecka ska han tillbaka till den gräsfria hagen, förhoppningsvis är allt ordnat med kossorna då.

Så, vad tycker du att jag ska göra?

Min har inte haft fång. (vad jag vet iaf, men förra ägaren kände ju ägaren innan henne, så det är väl i så fall om han haft det på island då.)

Då var det inte jag som hade fått fel på siffrorna iaf. Det var krafft jag pratade med, har pratat med en annan där innan som var väldigt duktig. Denna gillade jag inte lika mycket.:angel:

Så då borde jag höja TS lite? För det har jag räknat på 300 kg.

Jag har inte räknat på något arbete alls, hon måste räknat på en jäkla massa i så fall. Hon tyckte det var bättre att jag gick upp till 50 MJ och tränade honom lite hårdare.:crazy:
Tror omöjligt att jag kommer kunna träna bort så mycket.

Kände spontant samma att 50 MJ, ni får satsa mot eliten träningsmässigt. Sen kan jag ju ha fel.

Ang TS så är det tycker jag personligen lite beroende av hur hästen tar det. Jag anser INTE man ska ligga under minimiTS som norm, däremot OM hästen tolererar för lite TS utan mag- eller beteendestörningar, så under en begränsad period under bantning kan jag tänka mig det OM man ändå kan hålla en hyfsad tuggtid (men det verkar ju gå om din inte ens äter upp allt nu). Så, hur reagerar hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 810
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka