Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

Nu har vi bantat en månad och det går bra:banana:

Enligt viktmåttbandet jag köpte så vägde hon ca 400kg från början men strunt samma om det stämmer eller ej för jag mäter på samma ställe (kan ju kanske inte bli helt exakt), men då ser jag om det går åt rätt håll i varjefall och det gör det!
Ca 380 kg står det nu på och nog syns det, tycker fler än mig.

Hon får ingen kraftfoder alls förutom betfor (100gram/dag). Annars är det hö, Lusern och mineraler som gäller. Sen står hon på halmbädd så hon har att pilla i.

Vi motionerar henne 6 dagar/veckan, minst 1 timme varje gång men oftast mer. En tömkörningsdag och en skrittdag blir det resten är lite mer krävande pass.

Så här händer det i varjefall grejer:bump:

Jo min gick bara ner 6 kg på 5v. men sen har den gått ner mer, MEN sen har den gått upp igen- satt riktiga muskler.

Då är det kanske där det brister- man överskattar sin ridning. Får för mkt mat i förhållande till prestation.

Hur fet var din häst egentligen? 6 kilo är ju ingen övervikt precis, men du skriver att den gått ner mer sen. Hur mycket övervikt hade hästen?

Jag har ju en grymt fet islandshäst, jag beräknar foderstaten på 0 arbete, ger den så lite MJ jag kan åstadkomma med det foder jag har tillgång till, vilket är strax under basbehovet. MEN... han äter inte allt. Jag ger 4 kg, men han äter sällan upp allt. Skulle snarare gissa på att han äter 3 oftast, lusernet äter han oftast lite mer än hälften, och proteinmineralerna ratar han så gott han kan eftersom jag blandar ihop det med lusernet.

Hade jag gett halm och lusern hade han definitivt inte ätit allt, vilket hade lett till dålig mage, igen.

Jag förstår inte varför han inte går ner mer än han gör, för han har ju gått ner lite. För han äter verkligen inte mycket.

Ser du ngn som skriver - tack för tipset. Nu börjar min bli smal:banana:

Japp, om du går tillbaka x-antal sidor ser du att jag skrivit det :banana: Inte heller ger jag halm+lucern, jag gav hö, mineraler+lite betfor och nu senaste veckorna har jag även börjat ge lucern

OCH! med lucernet har det börjat gå ännu lättare med viktmiskningen tycker jag! Sadelgjorden kan lätt dras ett hål extra och jag har fått spänna in bukgjordarna på täcket :banana:

Ja jag är en motpol.
Anser att det ska vara en SERIÖS bantningstråd.
inte bara för tafatta försök.

Alla som har en annan uppfattning håller sig självklart härifrån- vilket jag oxå borde.

Ryggdunkningar för att hästarna inte går ner- kan jag vara utan.
Det är självklart hästarnas eget fel.

Det har dock funnits enstaka fall där just såna hästar har hamnat i andras händer o då blivit fina.

Det är inte svårt att banta hästar. Däremot är det svårt att få hästägaren att förstå vikten för dess hälsa.

Tjingeling

Ja jag är en motpol.

Alla som har en annan uppfattning håller sig självklart härifrån- vilket jag oxå borde.

Ryggdunkningar för att hästarna inte går ner- kan jag vara utan.
Det är självklart hästarnas eget fel.

Det har dock funnits enstaka fall där just såna hästar har hamnat i andras händer o då blivit fina.

Det är inte svårt att banta hästar. Däremot är det svårt att få hästägaren att förstå vikten för dess hälsa.

Tjingeling

Jag har aldrig kunnat se "ryggdunkningar" i denna tråden. Möjligtvis medlidande men det är inte så konstigt tycker jag, det är inte kul att ha en fet häst.
I vissa fall finns det förklaring i hästens hälsa (som IR) och då kanske det kan tolkas som hästens fel beroende på hur man väljer att läsa det som står. Jag läser det som att man försöker komma fram till varför hästen inte "svarar" på bantning år efter år. Vissa hästar är svåra att banta, lika som med människor som kämpar med vikten år efter år. Min häst är på rätt väg nu när vi kommit igång med träningen ordentligt i kombination med rätt mat. När han stod på halm t ex hade jag kunnat göra vad som helst, gav jag inte vad hästen tyckte var tillräckligt var ströet så gott som slut på morgonen och magen svällde i takt...

I teorin ät det väl inte så svårt att banta en häst. Men jag tror att det är stor skillnad på hästar och hästar. Gamlingen i stallet gick ner först när han fick 2 kg hö! Sen fick han 4 kg hö och gick upp igen. Nu får han 3 kg hö och lite halm. Han håller vikten, men skulle behöva gå ner lite till om man frågar mig, men detta är ju inte min häst. Den är iaf smalare än den varit på många år.

Det är INTE enkelt att hålla en häst på den dieten även om de gör det, för hans eget bästa.

Det går inte att jämför normalfödda hästar med extremt lättfödda ponnyraser! Även om det i teorin är lika lätt att banta en häst som en ponny så vill ju en ponny också äta, och problemet är ju när man inte kan ge dem så mycket som den hade behövt för att vara en glad och harmonisk häst. Nu menar jag inte att den ska äta så mycket den vill. Men jag tror att alla förstår att 2 kg för är EXTREMT LITE för en fjording.

Jag tvivlar inte på din teoretiska kunskap Axel, du kan säkert en hel del mer än mig. Men jag tycker inte att du har rätt att uttala dig om något du själv inte försökt. För den uppfattiningen har jag fått.

Du rekommenderar ngt som du vet inte funkar alla gånger.
Det är knappast sakligt- hur man bäst bantar en häst.

O för hundrade gången.
Man kanske måste ge en aning mindre protein för att få ner energihalten!!!!
.

Att banta en häst är egentligen inte så svårt. Den ska få mindre energi än vad den gör av med. Problemet är ju att vissa hästar har svårt att göra av med energin på rätt sätt tex de IR. Ett annat problem kan ju vara att det är svårt att hitta ett bra foder som ger tillräckligt med proteiner och tuggbehov till då minsta möjliga energikostnad. Jag förstår inte vad det är för brist på saklighet i detta resonemang.

Men inser det när jag läser resten av det jag citerar o för.........osv. Det är här du resonerar fel. Proteinanalysen av fodret anger bara kväveinnehållet som sedan är omräknat till en uppskattning av mängden aminosyror. Det har inget alls med energin att göra. Den energi som finns i aminosyrornas kolskelett finns redovisad under rubriken energi i analysen. Om du inte är med på det kan det kanske vara ide att läsa en bok om det, gå en kurs eller skriva till SLU och fråga.

Hästens näringsbehov och utfodring är en bra bok i detta sammanhang
Där kan man på sid 38 läsa om bruttoenergin i ett foder
"Energin kommer från alla de ingående ämnena utom vatten och aska"

Jag håller helt med dig och anser verkligen inte att jag gör några tafatta försök.

Jag kan mkt väl förstå de användare som inte vågar sig in i denna debatt där flera inlägg inte är långt ifrån personangrepp.

Jämförelsen med människan är bra.:bow:

Så fort de har fått en gastric bypass så rasar de i vikt.
VAD kan det bero på:rofl:

Hur ofta ser man inte folk ha svårfödda stora hästar ihop med små o hästarna får lika mkt eller den mindre förser sig med ännu mer- kanske pga IR.

eller att man tycker att högen ser liten ut för "stackaren". Den lille används heller som en stor o är oftast bara som sällskap.

IR hänger oftast ihop med övervikt- varav den behöver ännu mer för att förse cellerna med näring.

Om hästen är ung är det inget som säger att den inte kan bli helt frisk även om den kan få tillbaka det vid övervikt igen.
Därav vikten att få den att bli normalviktig så fort som möjligt!

Senast ändrad:

När andra- som Gullan o Kryddan visar- avfärdas det. För att det görs efter "fel" metod.
Kryddan har liksom jag träffat den nyaste stjärnveterinären inom området fång, o har försökt att dela med sig av kunskapen, men det har förkastats.

Varför är det så få som är med i chatten här- likaså på fångtråden.:confused:

Jag tycker inte att Kryddans metod är fel, så som jag förstått det så får hästen ett par kg hö och sedan så står den på halm? fri tillgång till stråfoder alltså?
Och hästen går ner i vikt och mår bra, då blir det ett :bow: ifrån mig.

Jag tvivlar inte på din teoretiska kunskap Axel, du kan säkert en hel del mer än mig. Men jag tycker inte att du har rätt att uttala dig om något du själv inte försökt. För den uppfattiningen har jag fått.
Teoretisk... tja.
Jag har inte låtit mina hästar bli smällfeta! men visst var den ena överviktig med depåer- pga av vila vid skada. Drog inte ner på maten tillräckligt.

Sen ger hästen själva kvittot, även om Vet o hovis har varit mkt nöjda.

Den är nu 18 o är snyggare o går mkt bättre än när den tävlade- vilket var före fånget för 4 år sen.
Den är numera ingen lurventuss trots mindre fett, snorblank, skitbusig o ser ung ut. Jag kopplar ihop pälsen med IR- inte cushingpäls dock.
Har ben som ett ungt fullblod- "snustorra"
när den var sjuk- såg den ut som 30.

Och du tror att alla här inne har låtit sina hästar bli feta?

Jag köpte min häst med 100kg övervikt. När jag köpte honom gick han ner ca60 kg, tyvärr gick han upp igen, för att jag inte ville byta stallplats, och inte fick ha min på så lite gräs som jag ville. Sjävlklart är det mitt eget fel, till nästa år kommer jag vara förberedd.

Jag ber om ursäkt men jag ser det fortfarande inte som någon jätteutmaning att banta bort 6 kg.

Jag blev i princip anklagad för att ha svält min häst- här.
Jag följde Vets rek. som här inte är vatten värda.

Den såg ut att ha tappat 40-50 kg- med tanke till de som bara använder sig av måttbandet.
På 5 v.var det förvånadsvärt lite, men både Vet o hovis var nöjda- depåerna var mkt mindre- fattar du?
Det kan vara värt att ha ett hum om dess egentliga vikt- med våg då.

Det handlar om hur man uppfattar/ uppskattar övervikten.

Hur vet man hur mkt som är övervikt?
Bra att du vet så exakt.:grin:

Det är inte vågen som ska bestämma vad varje häst ska väga. Det finns däremot ett spann på vad som kan vara normalt.

Varför köper man en smällfet häst? Den kan ha haft fång utan att säljaren säger det.
Den kan ej troligen vara så rolig att provrida- eller gör folk inte det:confused:

Jag väntar fortfarande på att du för omväxling skull ska ge ett sakligt, informativt svar istället för personliga åsikter?

Så - igen:

Men vi gör det enklare - vad ska jag göra tycker du? Han får minimibehov avTS, i form av silage med låg sockerhalt och halm, han får inget kraftfoder förutom 1 dl (blött mått) melassfri lucernpellets för att blanda jästen i. Han går i hage med minimalt med gräs, med munkorg. Han rör sig i hagen och han promeneras. INGET har ändrats i maten, förutom att han fått för mycket silage mot 'uträkningen' senaste dagarna, men viktuppgången började innan det.

Och han skenar uppåt i vikt.

Så, vad tycker du jag ska göra? Eftersom även veterinären går bet nu så sitter du på lösningen får du gärna delge den?

Det går ju inte.
Du svarar alltid att magen "kraschar"
Du har inte tänkt på att det kan hänga ihop med IR?

Det finns ett enkelt knep.
Sluta ge den en massa i hagen. Den äter iallafall gräs.
Sätt igång den på ett vettigt sätt- innan en ny tråd med nya skador kommer- igen o igen.

Du svarar alltid att magen "kraschar"
Du har inte tänkt på att det kan hänga ihop med IR?

.

Det är mkt möjligt att det skulle kunna finnas ett samband mellan IR och att magen inte fungerar. Det har jag ingen aning om. Men det vore intressant att veta hur det skulle kunna hänga ihop. Så hur menar du?

Mat o insulin samarbetar.
När insulinet inte funkar som det ska vad händer med maten förutom på cellnivå? Skulle magen/ tarmarna inte spela in i nedbrytningen av födan. :confused:

Varför är just IR hästar väldigt fångbenägna??????
Energin blir till fett istället för att förbrukas o hamnar i depåer.

Nej jag måste gå efter mina o andras erfarenheter. Inte bara läsa mig till vissa saker o gå miste om helheten- verkligheten.

Att en mage kraschar är väldigt ovanligt. Då pratar vi om tarmpaketet.. Att den får magsår är ngt annat.

Konstant diarré- inte bara stressmage räknar jag som "krasch".

att bollarna är en aning lösare är sällan ngt att bry sig om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 910
Senast: Ninnurur
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 654
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 701
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka