Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Om det är pelletsform på mineralerna kan du väl blöta dem och sen hälla i lite rivna morötter och röra om så det blir en gröt som smakar morot? :)

Ja, det är pellets. Ska testa både blött och inte, har försökt i alla möjliga former och blandningar.

Jag vet inte vilket han gillar bäst, blött eller torrt. Han tycker inte om att bli klabbig om munnen :angel: står och torkar av den noga mellan tuggorna.
Men han gillar det ju inte torrt heller. Så det kanske blir svårare att sålla ut blött.
Får se hur det går.

Min första tanke var ju att hälla på proviva (som var smaskens) i sörjan, men det gick inte hem. Får exprimenta lite.

Dum fråga kanske, men har du provat handmata? Eller det kanske inte blir praktiskt genomförbart? Så lurade jag i en av mina pelleterade mineraler i flera år *elak matte* Ur handen var det 'åh godis', i kruban 'blä gift'. Ibland är de inte så.. smarta, de små liven.

Svarar Constanse också:
Har provat alla möjliga olika blandningar, för försökt lösa upp den som soppa och blanda ner lusernet så att det sugs upp lite. Lite vatten i botten, torrt. Gegga, Pellets med vatten (som blir gegga efter ett tag iofs) Har lagt i olika mycket lusern. Blandat in det i lusernet.

Gett ur hand, gett ur olika skålar (får han det i matskålen kan det slinka ner lite grann innan han fått smak på att det inte var så gott) Har blandat med jäst (som han tycker om :banana:), med proviva.
Ja, det är väl det jag haft i stallet att blanda med, nu har jag till medel utifrån och hoppas att nåt gott kan hjälpa.

Det finns inga dumma frågor vet du väl!

Nu kommer en DUM fråga på riktigt - du har inte provat med grusmineraler? :devil:

Lider med dig, mina nuvarande blev sådär med sina pelleterade med, så pass att jag på allvar övervägde att slamma upp skiten och spruta in i munnen..

Sen provade jag grusmineral, det har alla mina tidigare silat. Men se, grusmineraler i lucern klarade de inte av att sila. HA. (Sen kom nya silaget och nu är det ännu mer HA, för jag behöver inte ge mineral alls, halleluja)

Nej, men då kan man matvägra ;)! Hällde av misstag i grusmineraler i shettisens Happy Hoof för ett tag sedan. Kom på det innan jag blandat så jag jag tog en sked och öste bort mineralerna, fast pyttelite blev kvar ändå. När jag blandade ner det så kände minsann kräsen shettis att det var något "fel" på hennes mat...:D

Nu kommer en DUM fråga på riktigt - du har inte provat med grusmineraler? :devil:

Lider med dig, mina nuvarande blev sådär med sina pelleterade med, så pass att jag på allvar övervägde att slamma upp skiten och spruta in i munnen..

Sen provade jag grusmineral, det har alla mina tidigare silat. Men se, grusmineraler i lucern klarade de inte av att sila. HA. (Sen kom nya silaget och nu är det ännu mer HA, för jag behöver inte ge mineral alls, halleluja)

Tror inte det är så mycket att det är pellets (iofs är jag inte jätteförtjust i att ge pellets, så jag har undvikt det till nu) utan det är nog bara att de inte är goda.
Jag ger ju Vitafor proteinmineral, och det är framförallt proteinet jag behöver. Mineraler hade jag gärna köpt de han fick förra året, de var underbara.
Men detta var det foder som gav bäst foderstat, och billigast för min del.
Jag har knappt tagit en tiondel av säcken, så det är ju en del kvar. Men har jag tur så slipper jag ge det när jag får annat hö.
Jag ger ju lusern också, för att få upp proteinet till en ok nivå. Höet ligger på 16 g smb rp.:(

Just nu har jag ändrat lite med hästarnas foder

Jag räknade ut att min lille häst bara fick i sig runt 1,5kg/dygn av höet (äter 1kg hö på c 2timmar) och islandshästen som äter mkt snabbare(1kg hö 15min) äter upp allt för honom.

Så av de 8kg hö de delat på uppdelat på 3 gånger/dag äter islandshästen troligen 6,5kg och shettisen 1,5kg.
Så det är inte så konstigt att han magrat av och är bukig och jag måste ge han massa extra protein och hö vid sidan om.
och eftersom jag har dem ute på lösdrift hela tiden så är det rätt omständigt.

Men nu har jag löst problemet:)
jag snickade ihop en fodermojäng:)
så gjorde jag en fålla inne i deras hage med en grind där bara den lägsta tråden är öppen så bara shettisen kan gå under och inte islandshästen.
så då kan han gå in och äta sitt hö när han vill och hur länge han vill.

ibland e de bra o va liten och tur att den lilla e mest svårfödd:

dscn9800_61727338.jpg

dscn9803_61727796.jpg

Så nu kan han stå och äta sitt kraftfoder ifred med:)

Islandshästen har gått upp i vikt troligen för att han ätit upp av shettisens del med så nu har jag ändrat om lite.

Så Islandshästen får:
1kg morgon
1kg middag
3kg kväll

totalt: 5kg per dygn

bara mineraler och pyttelite(1dl) pelletslusern för att späda ut med.

Shettis hingsten får:
1kg morgon
1kg middag
1-2kg kväll(beror på hur mkt han får i sig och om det är kallt tex)

totalt: 3-4kg/dygn

+ 5-6dl dvs 0,5kg lusern pellets som blötes, 1dl betfor och mineraler.

vad tror ni om detta då?

jag tänkte ev ta analys, ska bli spännande att se i så fall om jag gör någorlunda rätt.

vart tar man analyser och hur gör man?

Nej, men då kan man matvägra ;)! Hällde av misstag i grusmineraler i shettisens Happy Hoof för ett tag sedan. Kom på det innan jag blandat så jag jag tog en sked och öste bort mineralerna, fast pyttelite blev kvar ändå. När jag blandade ner det så kände minsann kräsen shettis att det var något "fel" på hennes mat...:D

Jag kryddar. Lillen får ju jäst, Disse får 'magbalsam' (örtjox, blev sponsrad med massa örter för över ett år sen, och Disse gillade smaken på det där magbalsamet, som både smakar och luktar starkt), då märker de inte mineralerna.

Utan mag balsam rörde inte Disse maten när jag strött ¨på en tesked mineraler (grus). De luktar iofs ganska mkt, men de har fascinerande näsa hästar.

Jag har funderat på en annan lösning för feta hästar,istället för den klassiska, om man använder de stora hagarna på vintern istället som man annars använder på sommaren så kan hästarna hela vintern ha dött gräs att knapra på, gör ju inte att de blir smällfeta men de håller magen igång och de får ströva och leta efter maten genom att gräva fram den under snön osv.

de har större yta att röra sig på och marken blir inte lika söndertrampad när det är väldigt stora marker.

sen på sommaren kan man ju ha en mindre hage som de får beta ner kraftigt så lever de riktigt hästliv på vintern istället.

Hur tycker ni den ideen låter? jag funderar på att genomför den själv ev.
Har 2 hästar en islandshäst och en liten shettis i en ca 1 hektar stor vinterhage, sommarhagen är lilka stor o de båda hagarna ligger vid huset.
Men har även en jättestor hage ca 300meter därifrån, för två små hästar är den jättestor iaf, typ 4hektar stor är den om inte mer, hade tänkt hyra ut det som bete på sommaren för har ju ingen nytta av den på sommaren till två lättfödda ponnyer.

Men så fick jag en ide att göra som en "gång" från vinterhagen bort till stora sommarhagen, i vinterhagen finns ju lösdriftne och så kan de komma upp/hem när de vill ha hö och vatten, sen kan de "vandra" ner till stora betet och gå runt där hela vintern och gräva fram gräs och sysselsätta sig med.

sedan släpper jag dem tidigt på våren innan gräset växt upp för mkt i sommarhagen och så får de gå där och beta den hårt hela sommaren till hösten då de får först stip beta vinterhagen tills gräset är ordentligt dött...

hur låter det? tänker för hästens hälsa nu, att de inte blir för feta och att de får leva så naturligt som möjligt.

Jag tror inte du kommer sen någon skillnad på vikten, eftersom det inte är någon näring i det döda gräset. Däremot är terapivärdet att ha något att 'beta' STORT.

Men du kan ju inte dra ner höet när de går på dött gräs, utan måste ju fortfarande täcka proteinbehovet.

I övrigt så har jag haft hästar sådär förr utan problem, men det är 'bara' terapi det där vintergräset. När det väl är dött. Innan det är dött kan det innehålla både det ena och det andra, haken är att veta vad. Har man en häst som tål höga sockermängder är det ju ingen jättefara dock.

Jag har så stora hagar så de finns alltid något att äta, tills snön täcker det. Och ovärderligt just som terapi vintertid, att de får ha födosöksbeteende och 'beta'

Ja exakt, jag menade mest att man kunde se resultat på vikten på så sätt att man inte går den klassiska vägen, Stora hagar sommartid och små leriga rutor vintertid.
Ofast ser ju folk sommaren som semester och då ska ju de stackars hästarna få komma ut på stora beten, vara lediga och äta tills de spricker.
Och av någon anledning har man de största hagarna på sommaren.

jag menade om man gör tvärtom så kan de inte vråläta på sommaren men eftersom största delen av året är vinter typ så får de ha stora hagar att leka i och söka föda i på vintern istället då får de kämpa för maten och då gör det inget att hagarna är stora och fulla med mat, när maten en då är död, förstår du hur jag tänker?

Nej såklart ger man ju dem foder, gräset är ju mest som halm skulle vara typ, något att pilla med och sysselsätta sig med, fast bättre än halm då eftersom de får kämpa för det och troligen godare än halm även om det är dött.

Det tar ett tag för mina två att äta upp 1 hektar gräs med men det skulle ju aldrig räcka hela vintern eftersom gräset inte växer på vintern, hur stor hagar har du och hur många hästar?

Men skulle de gå på 4-5hektar gräs till så hade de nog haft att göra ett tag, man kan ju dessutom hägna för lite så de inte kan trampa ner/äta upp allt på en gång ju.

Men det borde vara bra för dem att behöva gå en ja vad blir det, en halv km blir det nog iaf för att komma till beteshagen om man räknar att de ska komma till slutet av hagen.
Sen måste de "vandra" tillbaka för att dricka eller äta hö osv.

Tror du de skulle bli jättebukiga och hemska om jag gjorde så?

det största hindret är dock att jag måste sätta "gången" rakt över ett kalhygge:( där en jägare dessutom har jakt tillstånd, men vi hyr ju marken så vi borde ju få göra vad vi vill med den.....

men men, jag hoppas det går att genomföra....om ideen är bra?!

Du har hakat upp dig på små leriga rutor tror jag? Varför antar du (även i den andra tråden) att det är det alla har? Visst har vissa det, men långt ifrån alla.

Vi har 5 ha mark, kan dock inte säga hur stor vardera hage är, mitt ögonmått är KASST, och jag brukar växla hage vintertid med, när snön väl kommit brukar de få en ny otrampad.

2 hästar har jag, dock haft tre innan utan problem. När jag hade som lyxigast hade jag 15 ha mark på 2 hästar och året om bete och inte ett endaste lerigt hovavtryck ever :love: Här hjälper det dock inte, är markens beskaffenhet som sabbar här, så viss lerighet på utsatta ställen blir det alltid.

Glömde ang bukig - sålänge de inte har proteinbrist, dvs de får sitt protein vida höet/hösilaget kommer de inte blir direkt bukiga, möjligen lite 'gräsmage' men sån som går bort om du skulle ta dem av 'betet' 1 dygn. Beror ju på hur mkt gräs det är.

Tillägg:

1 januari, 3 hästar. De betade det först, bytte hage på hösten. Fick gå tillbaka i nov pga att snön aldrig kom. (hela hagen syns inte)

Thumbnail.aspx

Här syns hur det blir lerigt på utsatta ställen (t ex korridoren). Mellandagarna ett annat år, äntligen fryst på. Hagen de gått i fram till dess ligger 'uppe till höger' i bild, är samma hage som på bilden ovan men ett annat år. (Hela hagen syns inte)

Thumbnail.aspx

Den där dagen, när snön kommit, fick de byta hage, till den här, med gammalt övervuxet gräs, plus grönt (tyvärr) (Den tv i bild vid korridoren, hela hagen syns inte)

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Som synes inga små leriga fyrkanter i sikte..

Senast ändrad:

Jag kan bara få pållan att äta mineraler (pelleterade) om hon får dem i sin lekboll, en såndär för hundar, annars ratar hon dem. Fattar inte varför, men på just henne funkar det.
Kanske kan hjälpa nån iaf ;)

Jag har funderat på en annan lösning för feta hästar,istället för den klassiska, om man använder de stora hagarna på vintern istället som man annars använder på sommaren så kan hästarna hela vintern ha dött gräs att knapra på, gör ju inte att de blir smällfeta men de håller magen igång och de får ströva och leta efter maten genom att gräva fram den under snön osv.

de har större yta att röra sig på och marken blir inte lika söndertrampad när det är väldigt stora marker.

Så har vi alltid gjort. Trodde det var det vanligaste när man har hästar som lätt lägger på sig. Sunt förnuft helt enkelt.

På sommaren går de i avstyckade hagar. Inga små rutor, men så att de hålls nerbetat (när jag får bestämma iaf). När det behövs så flyttar vi hagen lite i taget så att de inte får för mycket nytt fint gräs på en gång, men så att de inte går och trampar och bajsar på samma stycke jord hela tiden.
På vintern när det inte finns så mycket att äta går de i stora hagar, mycket gammalt gräs att äta på och stora ytor att gå på för att inte trampa upp.

Det är det optimala tycker jag.

Senast ändrad:

Nu kommer jag med en ny fråga som har med foder att göra, hoppas att det är ok här i bantningstråden.

Jag har gett, läs försökt ge, min häst Vitafor proteinmineral. Men han vill inte äta det längre. Lusernet äter han upp för det mesta. Men detta går inte ner.

Har ni några tips på vad jag kan ge istället? Eftersom vi pratat lite om IR innan, så tänkte jag främst om någon visste något bra proteinfoder som inte innehåller så mycket stärkelse eller socker.

Vill helst inte ge soja.

SKit med din sista mening där ;) Annars är soja tryggt ur IR-synpunkt.

Men melassfri lucern, fast om du redan ger lucern kanske det inte räcker till?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 810
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka