Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Att träningsintensitet överskattas är ju generellt över hela populationen, så säkerligen är inte bantarhästarna undantagna. Men de flesta i tråden, de som analyserar etc, har ju problem på samma nivå som mig, dvs att övht få ihop lågt MJ med minimiTS. Visst, lyckas man inte kan man prova i andra änden, öka motionen. Men många i tråden har ju hästar som av hälsoskäl inte kan just mer än promenera.
Men Sthu t ex, den arma stackaren, hon motionerar ju OCH drar ner, och det hjälper inte.
Men visst, det finns de i tråden som inte tycks bry sig sådär särdelen, men jag tycker de är i minoritet.
Din gick ner 6 kg där först, min t ex gick ner 50 kg där först - ändå hade han massor kvar. Hur utslaget blir och hur lätt/svårt det är beror ju också på läget och individen. Jag tyckte där och då det var 'besvärligt' att banta kallblodsstoet. Hon var PLÄTTLÄTT att banta i jmf. Och nådde en slimmad, slank figur och höll den, utan större besvär.
Hade jag haft henne som enda referens hade jag tyckt precis som dig att 'för fan sluta tycka synd om-mata dem, ge minimiTS och rör på hästen mer, hur svårt kan det vara, jag gjorde si och nema problemas'.
Men jag har ju dels sett ponnyn jag hade när jag var liten, där flera timmars hård motionering och skamligt lite mat gav minimal effekt, och så nu Lillen (just nu kan jag inte svara på vad som hänt med Lillen dock, han verkar helt klart IR igen, men borde inte ha blivit det på några extra kilo silage i några dagar). Och insett den hårda vägen att det som på pappret är så lätt - ge mindre än behovet, är i verkligheten extremt svårt på de som ligger så lågt i behov.
Jag står ju i pest eller kolera-situationen. Endera motionerar jag honom vettigt efter ålder, status och utbstdp. Och får inte hejd på eländet. Eller så motionerar jag honom så mycket det går, och kanske får vikten unde rkontroll, men riskerar ben, senor, leder, ligament och framtida hållbarhet. För han får mindre MJ och mindre socker och mer motion idag - och går upp, än han fick för 2 månader sen - och gick ner
Ska diskutera saken med vet typ strax.