Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Problemet är att vi verkligen inte kan fixa satt de inte får fri tillgång... Jag har hört med pappa men det finns ingenting vi kan göra, inte nu. För de går ute hela tiden och skulle frysa om de inte fick hö på natten....
Enda vi skulle kunna göra är att sätta på henne munkorg, en sådan där greenkeeper tror jag att den heter... Tror ni att det skulle vara bra för henne?
Jag hörde också med pappa nu att man kanske skulle kunna göra så att vi tar henne till en annan hage där hon får bestämd mängd hö och sedan gå tillbaka till andra hagen och få fritillgång på natten... vad tror ni? Enda problemet är väl bara att det skulle bara funka på mitt lov då ingen annan har tid att kolla till hästarna på dagarna utom jag...

Hon kommer inte frysa. Här står de utan mat många timmar total/dygn, dock aldrig mer än 4 h i sträck. De fryser inte. Hull värmer, och annars finns det täcken. Men här serveras en fjantigt liten mängd mat var 4:e timme från utsläpp till intag. Så líten mängd att 15 min senare är det slut och bara 'städning' kvar och 30 min efter fodring är det soprent. Sen 3½ h utan mat tills nästa fodring osv. Tas in på kvällen, får då en ännu pluttigare giva men har då halm. Nattas kl 22 och den givan är slut långt innan midnatt, dock finns halm. Matning igen (utsläpp) normalt kl 08.

Jag har kallstall, samma temp som ute.

Säger som de andra, hon kommer idiotäta om hon har fritt på natten, tyvärr. Så mitt förslag, som inte är idealiskt men minst dåligt, och samma jag själv fick köra hela sommaren och hösten är separata hagar. Fritt till den ena, och hårt begränsad giva med täta fodringar till den andra.

Jag antar att hon skulle kunna gå själv, fast det är väl egentligen inte så snällt... Vi har bara två hästar som går ute just nu (vi har en fångponny som står inne hela tiden nu..) och vi har bara två hagar varav en har ligghall. Vi har även bara två boxar varav ena där fångponnyn står och i andra där travaren brukar gå in och äta (för Gullis är ett sådant matvrak så annars brukar hon kasta i sig och sedan attackera Axel, travaren och äta hans mat).
Det är mer för Axels skull som vi har fri tillgång på höet. Han är definitivt inte fet och han är dessutom varmblod så han skulle nog inte klara en helnatt -10 grader utan hö....
Men, hon får ju i sig lite med munkorg, funkar inte de? För hon tuggar ju hela tiden, dock får hon inte lika mycket i sig. För det är inte den där extrema varianten, utan den mer milda (som hon dessutom har en snitts för satt hon får i sig en del)

*raderat*

tio tio

Senast ändrad av en moderator:

Men varför kan ni inte ställa in dem då? Om ni ändå har en häst inne, så är det väl inget problem. Då kan smalisen få hur mycket mat han vill, och ni kan banta tjockisen.

Det är väl det bästa alternativet som jag ser det. Annars finns det som sagt tecken. Om Axel inte klarar sig utan täcke ute, så tycker jag att ni ska ta in dem. Det hade jag gjort oavsett, för jag antar att ni kommer ha fri tillgång även med täcke på smalisen?

Vi har som sagt bara 2 boxar varav en som är upptagen av en shettis som har fång just nu. Då måstte någon häst gå själv i hagen hela natten och det är väl inte så kul för den...

Men jag har snackat med pappa och vi ska testa med munkorg... tror det är det bästa vi kan göra nu när vi är i den sitsen vi är i. I värsta fall får man väl sätta på henne ett täcke om hon börjar frysa.

De flesta hästar får inte i sig så bra med hö med munkorg dessvärre. Så kolla henne NOGA om du provar.

Jag har inte heller så bra erfarenhet med munkorg och hö. Hellre då täcke och begränsat foder och täcke. Ger ni det bara för att de inte ska frysa så tycker jag defintivt täcke är ett bättre alternativ, om den inte klarar sig utan, vilket jag skulle gissa på.
Nej, gå ute själv är ingen hit tycker jag.

Vi har som sagt bara 2 boxar varav en som är upptagen av en shettis som har fång just nu. Då måstte någon häst gå själv i hagen hela natten och det är väl inte så kul för den...

Men det är väl heller inget kul för den stackars shettisen som står inne på boxvila hela dygnet ensam. Kan inte den få sällskap av någon av de andra under natten? Kanske travaren kan gå ute (med täcke?) och få äta så mycket den vill.

Och förresten. Hur får fånghästen mat under dagen?

Bukig tänker jag mer att den är lite tunn i övrigt, men uppsvälld mage.
Rund om magen tänker jag mer är normal, men börjar bli lite småfet och lägger på sig fett på magen.
Bukig ser inte jag som fett runt magen, utan snarare att den ät uppsvälld.

Men det är min högst personliga och absolut inte vetenskapligt grundade uppfattning.

Men det är väl heller inget kul för den stackars shettisen som står inne på boxvila hela dygnet ensam. Kan inte den få sällskap av någon av de andra under natten? Kanske travaren kan gå ute (med täcke?) och få äta så mycket den vill.

Och förresten. Hur får fånghästen mat under dagen?

Nej, det har du rätt i... Givetvis är detta inget som sker hela tiden, utan bara nu när han är sjuk. Annars så brukar han gå ute med munkorg på dagarna tillsammans med de andra.

Pappa tror inte riktigt på den idén, för han tror att jag inte kommer sköta det tillräckligt bra... Men jag ska försöka övertala honom! För då skulle travaren kunna gå in i ligghallen som ligger vägg i vägg med ena kallboxen så dom skulle ju fortfarande vara nära varandra...
Eftersom fånghästen är inne nu bara under några veckor så ger antingen jag (har ju lov nu) eller så ger mamma, annars så har han som sagt munkorg och så får han hö i box sedan när han kommer in på kvällen.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har vet. varit här och tittat på fångponnyn.. Det ser inte jätte ljust ut för honom...
Men, vet berättade att det är otroligt många hästar som får fång nu, spelar ingen roll vilken ras eller storlek och kan ju nämna att detta blev en ordentlig varning...
Så, nu tänker jag, vad pappa än säger, ta in Gullis på nätterna och ha munkorg på henne på dagarna.
Så, till min fråga, hur mycket hö ska man ge henne på kvällen? För, vi har ingen halm satt det ska helst räcka ett tag, men hon ska ju ändå bantas... Tänker ge henne i höpåse satt hon får hålla på mer...
Så, hur många kilo tror ni är bäst för henne att få per natt? Hon är ca 148 cm i mankhöjd och hur många kilo hon väger det vet jag inte. Höet eller ja, hösilaget har väldigt låga värden för att passa fångponnyn, dock vet jag exakta värdena...

Kan bara säga vad min fångponny (haflinger av d-ponny storlek) fick/får totalt per dygn.

När hon bantade fick hon 4 kg hö (ej analys) + 1,5-2 kg halm (i princip fri tillgång eftersom hon inte åt mer än så).

Nu får hon ca 7 kg hö (8,3 mj och 29 g smrp) + 0,5 kg melassfritt lucernhack per dygn. Fördelar det så här: 1 kg hö + 0,25 kg lucernhack kl 6.00, ca 0,5 kg hö vid utsläpp (delar på ungefär 0,8 kg hö med shettisen) vid kl 9.00, 1,5 kg hö i hagen kl 11.30, 1 kg hö + 0,25 kg lucernhack vid insläpp kl 16.00 och sedan 3 kg hö kl 21.00.

Om hon vill och kan äta mer? Ja, hon skulle säkert kunna sätta i sig det dubbla:crazy:, men för oss är det omöjligt om hon ska hålla en bra vikt...

Tack så mycket :)

Funderar då om man... Om man skulle ge henne ca 5 kilo utbrett på natten (typ... ca 2 kilo klockan fem och sedan tre kilo runt tio) och sedan går hon ut ca 6-7 på morgonen med munkorg... vad tror ni? Alltså att hon får fritt på dagen med munkorg på sig, för hon måste ju äta på dagen också och vi kan inte ta bort fri tillgång då "smalisen" (:P) "måste" ha fri tillgång...
En fråga bara, måste man vänja henne på något sätt eller kan man bara sätta igång??

Du kan ju börja att prova med det. Jag tror inte att du behöver vänja henne på något speciellt sätt, utan du kan nog bara börja. Det är vad jag tror, men Alexandra_W och Forest Autumn har mycket mer erfarenhet av munkorg och dylikt, så de kan nog råda dig vidare!

Jag tror inte heller du behöver vänja henne vid nåt, det är ju bara mängden som minskas. Hon får ju ingen ny mat så att säga.

För min shettis fungerar det utmärkt att äta hö med munkorg. Hon äter i mycket lugnare takt och kastar sig inte över maten som hon gjort tidigare år. MEN, bara för att det fungerar för min shettis (och din fångponny?) så behöver det inte betyda att det fungerar för din pålla. Men prova.

Lycka till! :)

Hon har ju haft munkorg lite då och då förut... På sommaren... och det funkar jue bra, alltså hon tar inte av sig den och hon klarar sig med den på, jag är mer rädd att hon inte ska få i sig nog, men det kanske inte är något problem? För tidigare har hon bara haft en kort period, 24 timmar som absolut max (det blev lite missförstånd.. men hände som sagt bara en gång).

Tack så mycket :)

Funderar då om man... Om man skulle ge henne ca 5 kilo utbrett på natten (typ... ca 2 kilo klockan fem och sedan tre kilo runt tio) och sedan går hon ut ca 6-7 på morgonen med munkorg... vad tror ni? Alltså att hon får fritt på dagen med munkorg på sig, för hon måste ju äta på dagen också och vi kan inte ta bort fri tillgång då "smalisen" (:P) "måste" ha fri tillgång...
En fråga bara, måste man vänja henne på något sätt eller kan man bara sätta igång??

Det här är ingen bra idé. Om hästar skall kunna få i sig något med munkorg så skall stråna stå rakt upp och inte vara för långa. Din häst behöver få sin frukost utan munkorg. Ni får gå ut o ge henne hö så att hon kan äta i 30 min, sen kan ni sätta på munkorgen. Att ge två kvällsmål löser inte detta.

Nej, alltså att hon får två kvällsmål är inte för att ta bort frukosten (trodde hon klarade sig utan, men det gör hon alltså inte?) utan bara satt hon inte äter upp all hö redan när hon kommer in (eftersom vi har ju ingen halm att ge när hon ätit upp mängden hö som som hon nu ska "leva" på).
Men det räcker alltså med 30 minuter på morgonen? För jag var rädd att det behövdes en timma, men om det bara behövs 30 min så kommer jag definitivt klara det även när jag inte har lov :)

Så, om hon får ett kilo när hon kommer in (runt fem-sex) och sedan tre kilo senare (runt nio-tio) och sedan på morgonen ett kilo? :D

Nu tar vi detta lite mer ordentligt. Till att börja med så måste du skaffa en analys på ditt foder. Sen så får du mäta eller väga din häst och räkna ut en underhållsfoderstat utifrån idealvikten. Att din häst inte äter halm, beror antingen på att halmen inte är fräsch eller helt enkelt på att varför skulle hon göra det när hon har stått på fri tillgång av hö? Hästar måste få i sig tillräckligt med fibrer och då är halm ett bra hjälpmedel. Hästar blir tjocka av för mycket MJ, samtidigt så måste dom få i sig tillräckligt med smältbart råprotein, annars så ser dom ut som biafrabarn, ingen överlinje och en stor mage. Utifrån dom värdena som ni får fram så kan det vara nödvändigt att fodra med lite lucern också. Detta gör inte en bantande häst tjock, det gör den jämnsmal och fin. Tjock blir den däremot på att mula i sig hö hela dagarna om du har ett högt MJ värde. Halm har mellan 3,5 o 5 i MJ, hö kan lätt ha 8,5.
Ett kg hö till frukost o sedan munkorg på till kl 17.00 är inte en bra lösning enl min åsikt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 835
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka