Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Jo, han var smällfet när han kom. Finns inga förmildrande ord om det, visst är han rejält pälsad med, men det är inte pälsen som gör han ser fet ut - han var smällfet.
Ska ta nya bilder som sagt, men nu så känner jag benstrukturer där vid bogen, och inte lika dallrigt där vid bringan. Magen hänger fortfarande men den tror jag kommer göra det tills han motionerat till den lite. Bakdelen ser fortfarande rund ut på alla håll och kanter, men inte lika bred. Samma med ryggen, fortfarande rund över ryggen, men inte lika bred (såg ju på riktigt ut som ett soffbord innan). Och han har ju mer kvar att gå ner utan tvekan, men OM han fortsätter gå ner i den här takten (GUD så lätt det kan vara att banta, när de inte är sådär extremt lättfödda btw!) så hur sjutton ska jag kunna avgöra när jag ska bromsa och ge honom mer mat? Han kommer ju om han så är utmärglad under, inte se ens 'för smal' ut med all den pälsen?
Nåja, förhoppningsvis ger det sig själv, men just då jag inte vet hur lättfödd/normalfödd/svårfödd han är måste jag ju gå på hullet och justera maten därefter. Han kanske i slutänden visar sig vara åt det svårfödda hållet liksom, jag har ingen aning. Eller så kommer han helt enkelt stanna viktnedgången, och jag får dra ner maten liten mer. Just nu får han 28,5 MJ ungefär (kanske lite mer, kanske lite mindre, beror på hur mkt halm han eg äter, han står ju på halm).
Ironiskt, han får procentuellt sätt mer mat än Lillen, och sett till kroppstorlek och kroppsvikt får han mer MJ än Lillen. Han får betydligt mer TS än Lillen med - och han rasar i vikt medan L står still. Visar så enormt tydligt på hur enormt mycket svårare det är för oss med de extremt svårfödda att få ner dem i vikt, och varför man lätt kan bli trött av goda råd som 'det är bara ge mindre mat går de ner'. För visst är det så, med de som 'bara' är tjocka pga överutfodring, eller 'bara' är lättfödda. Medan för de där extrema - som vi ju har flera ex på i tråden - så hjälper inte ens det.
Glömde - han är 'hemmamätt' cirkus 105 cm.