Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

TYcker också det är stor skillnad på ffa magen, halsen och bogen. Bakdelen är mer svårbedömd, och även ryggen. Men stor skillnad är det onekligen!

Lite bilder härifrån då, från lucia. Kommer nya bilder efter nyår.

E har gått ner en hel del sen bilderna, 2 v efter så -7 cm på måttbandet, och viktmässigt (vet inte om bandet stämmer kilomässigt dock) så 318 kg när bilderna togs, och 280 kg 2 v senare. Har grymt svårt hullbedömma honom dock, han har så himla mkt päls. Men syns att han gått ner, men ffa KÄNNS det när man klämmer på honom. Jag undrar dock hur man eg ska göra för att inte riskera att när våren kommer och pälsen fälls så är det ett 'benrangel' därunder? Alltså att han är alldeles för tunn?

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Lillen har jag inte kollat så noga, ena dan känns det som han ligger still, andra som han gått ner lite och tredje som han lagt på sig lite. Han går täckad nu i ett försök att se om det kan lura kroppen att det inte alls är smällkall vinter då det känns som om det hänger ihop med vikten (och IR?) att han går in i 'vinterenergisparläge'. Depån mellan ländrygg och kors är synnerligen envis dock..

Två dåliga bilder från lucia iaf (och dags att raka manen)

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Shettisen ser ut att vara en liten trind en... Framför allt ser han ut att ha väldigt grov hals, tycker jag, om jag jämför med min. Annars är shettisar väldigt svårbedömda hullmässigt, tycker jag. Min har, och har alltid haft, "hängmage" men hon har väldigt tydliga revben och en hals som är relativt smal. Det är egentligen aldrig någon som sagt om henne att hon är fet, tack och lov.

Shettisen har jag tyvärr väldigt få vettiga bilder på på senare tid, och det enda jag kan bidra med är en bild från i somras:
P6210006.jpg

Hon får i princip samma mängd mat nu som då, så jag tror att hon är sig rätt lik under björnpälsen :)! Ligger på ca 190 kg med viktmåttband och är ca 90 cm hög.

Har EN nytagen bild på hästarna i hagen, men den är på så långt avstånd att det knappast går att se något:
PC080011.jpg

Jo, han var smällfet när han kom. Finns inga förmildrande ord om det, visst är han rejält pälsad med, men det är inte pälsen som gör han ser fet ut - han var smällfet.

Ska ta nya bilder som sagt, men nu så känner jag benstrukturer där vid bogen, och inte lika dallrigt där vid bringan. Magen hänger fortfarande men den tror jag kommer göra det tills han motionerat till den lite. Bakdelen ser fortfarande rund ut på alla håll och kanter, men inte lika bred. Samma med ryggen, fortfarande rund över ryggen, men inte lika bred (såg ju på riktigt ut som ett soffbord innan). Och han har ju mer kvar att gå ner utan tvekan, men OM han fortsätter gå ner i den här takten (GUD så lätt det kan vara att banta, när de inte är sådär extremt lättfödda btw!) så hur sjutton ska jag kunna avgöra när jag ska bromsa och ge honom mer mat? Han kommer ju om han så är utmärglad under, inte se ens 'för smal' ut med all den pälsen?

Nåja, förhoppningsvis ger det sig själv, men just då jag inte vet hur lättfödd/normalfödd/svårfödd han är måste jag ju gå på hullet och justera maten därefter. Han kanske i slutänden visar sig vara åt det svårfödda hållet liksom, jag har ingen aning. Eller så kommer han helt enkelt stanna viktnedgången, och jag får dra ner maten liten mer. Just nu får han 28,5 MJ ungefär (kanske lite mer, kanske lite mindre, beror på hur mkt halm han eg äter, han står ju på halm).

Ironiskt, han får procentuellt sätt mer mat än Lillen, och sett till kroppstorlek och kroppsvikt får han mer MJ än Lillen. Han får betydligt mer TS än Lillen med - och han rasar i vikt medan L står still. Visar så enormt tydligt på hur enormt mycket svårare det är för oss med de extremt svårfödda att få ner dem i vikt, och varför man lätt kan bli trött av goda råd som 'det är bara ge mindre mat går de ner'. För visst är det så, med de som 'bara' är tjocka pga överutfodring, eller 'bara' är lättfödda. Medan för de där extrema - som vi ju har flera ex på i tråden - så hjälper inte ens det.

Glömde - han är 'hemmamätt' cirkus 105 cm.

Ironiskt, han får procentuellt sätt mer mat än Lillen, och sett till kroppstorlek och kroppsvikt får han mer MJ än Lillen. Han får betydligt mer TS än Lillen med - och han rasar i vikt medan L står still. Visar så enormt tydligt på hur enormt mycket svårare det är för oss med de extremt svårfödda att få ner dem i vikt, och varför man lätt kan bli trött av goda råd som 'det är bara ge mindre mat går de ner'.

Så är det här också. Shettisen får ca 37 mj/dag (28 från höet och resten från Happy Hoof) och haflingern får ca 60 mj i nuläget. Man kan i princip säga att shettisen har fri tillgång till hö, även om det portioneras ut, för det finns alltid några strån kvar. Till skillnad mot den stora dammsugaren...:crazy:

Den här har ju stått på fri tillgång på oanalyserat hö + gräs innan jag köpte. Ingen aning om hövärden, och ingen aning hur mycket han ätit. Dvs jag har ingen aning om hur mkt MJ som gjort honom sådär fet liksom. Om det är 35 MJ eller 45 MJ eller 60 MJ eller vad liksom. Så han kanske i slutändan inte alls visar sig vara speciellt lättfödd gentemot tabellerna?

Lite OT förresten men ang pälsen.. jag vet inte HUR många gånger första veckorna jag med viss panik känt 'shit, han har skadat sig', och kastat mig på knä för att klämma på ett 'toksvullet' knä eller has, bara för att inse att - det var pälsen som gav illusionen att hans knän ersatts av en tennisboll. Den där pälsen kan verkligen luras. Eller som den gången han kom in och var alldeles blodig i (vita) pälsen på ena sidan, och jag fick skrämselhicka. Jag letade och letade och letade såret, men hittade inget i alla päls. Sen såg jag att Lillen var lite blodig på läppen, och öppnade munnen på honom och där saknades en framtand (mjölktand) och var blodigt efter det. Lillen hade stått och kliat på E, därav blodet i pälsen.

Nu har jag fått siffrorna på analysen.

7.5 MJ
27 sbrp

Hur sjutton ska man få ihop det där till ett gäng med tjockisar?

Just nu äter islandshästen 7 kg hö och shettisarna 4 kg hö.
3 dl lucernpellets på islandshästen och ena shettisen. Den andra får 1 dl.

Och halm har dom, islandshästen och ena shettisen fri tillgång i ligghallen och andra shettisen inne på natten.
Ditt hö har alldeles för mycket energi och på tok för lite protein. Nästan hopplöst att banta på.

7 kg av det höt ger 52,5 MJ och 189 protein. För att komma upp i en proteingiva som en islänning normalt behöver så skulle du behöva ge minst 400 g soja per häst och hamnar då på 57,3 mj och 341 protein. Mina islandshästar med extra hull står nu på 42 MJ och 300 protein vilket de iaf inte går upp på, men neråt går det inte och jag vill inte gå under minimi TS som är där jag är nu. Annars hade jag velat få ner dem till ca 35 MJ.

Äter de av halmen? I så fall skulle du kunna dra ner högivan med flera kilo och istället lägga till ännu lite mer soja. Du kan ge 100 g soja / 100 kg häst och utfodringstillfälle

Shettisar verkar vara lustiga små hästar. Jag har aldrig haft ngn närmare kontakt med sådan småttingar.

Men är det världens katastrof om det kommer fram en tunnare häst ur pälsen till våren? Bara han får tillräckligt med protein så är det väl OK?
I alla fall om han går ner långsamt i vikt.
Jag menar att dessa hästar är ju egentligen anpassade till att äta lite sämre föda under vintern.

knapp

Häromdagen i hagen fick jag för mig att Casper blivit jättetjock. Han hade en stor valk under magen, såg det ut som. Var tvungen att gå fram och kolla och det var visst bara vinterpäls som blivit tillplattad under magen så från sidan såg det ut som världens valk :D Han har verkligen sjuuukt mycket päls den pållen.

Han ligger iaf gott i hull, fodret har en kvot på 6,5 (räknar inte med halmen han äter om natten, det är rätt lite). Men det är som sagt omöjligt att se hur han EGENTLIGEN ser ut men han är ingen tunna iaf :p Han går ju alltid otäckad även nu när det varit -17 eller snöstorm, så han får ju utnyttja lite energi till värme.

Shettisar verkar vara lustiga små hästar. Jag har aldrig haft ngn närmare kontakt med sådan småttingar.

Men är det världens katastrof om det kommer fram en tunnare häst ur pälsen till våren? Bara han får tillräckligt med protein så är det väl OK?
I alla fall om han går ner långsamt i vikt.
Jag menar att dessa hästar är ju egentligen anpassade till att äta lite sämre föda under vintern.

Nej, världens katastrof är det väl inte, mer att det känns taskigt. På samma sätt som när du kände att din började se väl smal ut, och funderade på om du inte skulle öka fodret. Man vill ju inte att de ska behöva bantas ner till FÖR smala heller.

Men katastro är det nog inte rent så allmänt, han lär ju gå upp igen till normalvikt om det skulle vara så. (Och som sagt, kanske inte alls är risk för det, att han blir för tunn men man inte märker det för det är så mycket päls). Precis som du säger är det ju värre om man upptäcker en proteinbrist under pälsen i vår. Men proteinmässigt är det ju absolut ingen fara, han får ju långt över behovet bara från silaget iom att det är så högt i protein.

Utan är nog mest rent känslomässigt tror jag? Jag skulle skämmas och tycka grymt 'synd om' om det dök upp en stackars tanig, för smal sak under pälsen. Men någon fara för honom/hans hälsa lär det ju inte vara även om det skulle bli så.

Jag har faktiskt svårt för att tro att han skulle bli för mager på så kort tid? Annars är jag också väldigt nyfiken på hur mina ser ut "under pälsen" :D! Vinterpäls kan vara besvärligt...

Fast fyra- fem månader är ju inte kort tid? Sen, förhoppningsvis så händer det inte, bara slagit mig att just hur i hela friden ska man korrekt kunna hullbedömma och 'sätta stopp' sålänge han har den där pälsen, och om han tänker gå ner i samma takt. Nu stannar det ju antagligen förhoppningsvis någonstans (gärna på alladeles lagom vikt =))

Måste för övrigt vara lika svårt för pälsbollsägare att hålla koll så att de inte smygökar i vikt under vintern med, i och med pälsen.

KL

Idag möttes jag av en högt gnäggande liten kille som ville UT! Han stod inne nästan hela dagen imorse (hade trampat på en spik, så han har fått bandage och skulle stå inne för att se så han inte blev halt eller fick feber).

Vi har också kallstall, det enda som värmer upp stallet är hästarna själva, och både igår och idag var han SVETTIG!!! Inte supermycket, men på bogen, halsen och vid bakbenen.
Vi hade idag -14 grader. Så jag tror inte att någon behöver bekymra sig över att de ska frysa.
Iofs så var han väldigt uppe i varv och gick runt oroligt i boxen eftersom han blev instängd, fy så förfärligt!! Kan tillägga att han inte är klippt så mycket. Lite på halsen i början av oktober, så det har vuxit ut lite.

Jag kan hålla med om att det är en lite konstig känsla när de går ner. Jag tycker ju att min ser så smal ut nu så hon nästan försvunnit. Men hon har också en del päls även om det inte är massor. Det är också lite svårt att bilda sig en uppfattning om hur hon kommer att se ut i sommar.

Men nu skulle hon behöva lite mer muskler. Det är stenhårt på marken nu och kommer nog att vara så ett tag. Ingen snö nu och ingen i sikte så bara kallt och hårt underlag. Det känns inte optimalt att sätta igång henne på detta alltså mer än de kortare skritturer som jag redan gör.

Men nu skulle hon behöva lite mer muskler. Det är stenhårt på marken nu och kommer nog att vara så ett tag. Ingen snö nu och ingen i sikte så bara kallt och hårt underlag. Det känns inte optimalt att sätta igång henne på detta alltså mer än de kortare skritturer som jag redan gör.

Det frustrerar mig också:(! Det är stenhårt i lilla hagen och det är stenhårt utanför... Jag antar att man får vänta...igen! Det började ju så bra för oss. Både hästen och jag tyckte att det var kul, men nu känns det som om vi får göra avbrott på igångsättningen. Väderprognosen ser lika tråkig ut lääääääänge, dvs ingen snö men kallt i evigheter :mad:! Och, jo, visst kan jag ha tålamod ett tag till, men ju närmare man kommer målet ju svårare blir det - eller?

Usch vad tråkigt med underlaget =/ Här är det ju snö, i massor. Och det kommer bara mer, så ni kunde gärna fått lite.

Just påfruset men ingen snö är nog det värsta underlag man kan tänka sig. Så hoppas det tinar - eller ännu bättre - kommer snö snart hos er!

Usch vad jobbigt, här är faktiskt underlaget för en gång skull suuuuper ute på asfaltsvägarna. Med isbrodd kan man trava och galoppera kilometervis på vägarna:) Minlilla polle börjar verkligen få upp flåset. :laugh:

Ni kan inte komma iväg och jogga lite i nåt ridhus då? Brukar gåa tt prata med stallägare på stall som har det och betala nåt symboliskt om man kommer udda tider, typ vardagsförmiddagar och sena helgkvällar. Man kan ju rida skonsamt i ridhus ochså, behöver ju inte snurra runt på volter så mkt utan snarare tempoväxlingar rakt fram om hästen är tung. :idea:

Det är inte tyngd som är hindret, utan att hästen är konvalescent efter fång med hovbensrotationer... Vi har fått "tillåtelse" att sätta igång så smått nu, men det är svårt när underlaget är som det är!

Ja det känns som om man inte kommer fram till mållinjen riktigt.:crazy:

Men har vi väntat så här länge så kan vi väl vänta ett tag till. Vi har väl inget annat val.
Idag gick jag med henne i stället. Men jag vet inte riktigt hur bra det är heller. Hon är ju skodd med skor med två broddhål i. Frågan är hur bra det är med detta. I alla fall om jag väljer att gå på asfalten en bit? Jag valde att gå en lite kortare vär nerför backen i skogen i stället för nerför asfaltvägen.

Jag har tänkt tanken att kanske åka till ridhus med henne i stället men jag vet inte det heller riktigt. Hon var ju lite halt på ena fram i trav på böjt spår. Veterinären var ganska säker på att det hade ngt med fången att göra även om hon ansåg att hästen nu är frisk. Hon tyckte att jag skulle rida i gång henne mer ändå lite längre tid och mer trav. Men vi diskuterade aldrig ridhus. Jag tycker inte det verkar så bra med att rida runt i ett ridhus heller.

Så vi får väl vänta. Gå ut och gå så mkt som möjligt.
Denna nyårsafton ligger hon ju inte på sidan i boxen och har ont i alla fall. :)

Så jag ser egentligen inte detta som ett jättebekymmer.

Vi har också bara traktbroddar. Har studerat henne noggrant i hagen, och broddarna sjunker ner i underlaget, även om det är hårt. Hovis har inte kommenterat traktbrodd och fång heller och vi var ju där alldeles nyss!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 791
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 819
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka