Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Efter att ha inspekterat pålle lite närmare igårkväll blev jag peppad att sätta igång honom igen. Jag hoppas ha en del tid i vår, kommer visserligen både jobba och plugga men kommer inte jobba så mycket. Så förutom lektionerna kan man ju fördela sin tid vettigt - hoppas jag...

Jag har ju en dröm i mitt huvud hur läcker han vore om han verkligen var i form och vi kom nånstans med ridning. Typ som att fatta galopp på banan och inte bara i skogen, fatta RÄTT galopp och inte bara dressyra i skritt och trav. Och ha honom i så bra form att det är värt att köpa en sadel.

Dessutom kommer jag bara jobba till mars så efter det (när gräset kommer!) har jag ännu mer tid :) I sommar har vi dessutom lättfött sällskap som inte vill gå på mycket bete :banana: Hon är rätt tjock som det är (offer för "alla hästar som rids ska ha kraftfoder"...) så hoppas de kan gå på minimalt bete så kan man slänga till dem lite fjolårshö och annat ätbart. Casper KAN ju iof gå själv men han blir nerstämd efter ett tag =/

Ja jag veet hur svårt det är:( Fram tills för ca 1½ månad sen kändes det inte som det hände nånting. Ännu ledsnare blir jag när en "snäll" stallkompis håller på och jämför henne med en ardenner hela tiden.

Senast i förrgår när vi skulle göra iordning för att åka iväg till ridhuset hade hon sett en häst på annons som var preciiiis jättelik min häst, fast det var också en ardenner. :crazy: Hon brukar pika om sånt ganska ofta, men så tung är hon väl inte? gillar att hon är ett kraftigt kallblod:d, men en ardenner ser hon väl inte ut som? (inget fel på ardennrar, de kan vara superhärliga) Hon väger ju ungefär 455 kg, inte ett ton liksom. Hennes fjording som jag ääälskade och var medryttare på var 1-2 cm högre och vägde nästan 100 kg mer. Han måste ju ha varit kraftigare, men det har alla glömt bort.

En tanke från mig som kanske kan hjälpa är att jag försöker med flit rida "ojämt". Dvs inte ta samma runda varje gång, utan vissa dagar är det skritt i branta backar som gäller, några gånger i veckan är det mkt galopp och flås, nån gång jättelätt motion, bara en promenad, och några gånger jumpa på ridbanan. Under betet när hon var tung promenerade jag med henne ca 6 dagar i veckan i 45 min-2 timmar, även joggade och nån gång ibland sprang jag brevid i galopp:o. Jag var i ruskigt bra form:D.

Nu ger inte jag tips för att jag tror att det var min förtjänst bara att det gått framåt med min häst, utan jag vet att det finns svårare fall. Jag har haft turen att exjobba denna höst så jag har kunnat vara där många gånger på förmiddagarna och rida flera timmar. Håller tummarna för er som kämpar!

Ang adrenner, du tror inte det är FÄRGEN då, som gör de tycker ser lika ut? För nej, ser inte alls ut som en ardenner, men som en nordsvensk av den lättare modellen. Dvs jättefin =)

Hon ser verkligen inte ut som en ardenner! Inte nånstans alls tycker jag.

Jag fick i somras se bilder på en kollegas ardenner när hon red. Sen kollade vi på bilder på min nordsvensk (som är mycket grövre än de flesta nordisar och många frågar ironiskt om det inte är en ardenner ;)) och gud vad slimmad han såg ut då :o Riktigt långbent i jämförelse.

Så nä - visa upp en bild på ardenner bredvid bild på din (eller ställ en bredvid om du har tillgång till hehe) så kan ju folk se att de har fel.

Tidigare i höstas (okej, hon var mkt fetare då) så pekade hon faktiskt på halsen och sa att härifrån och bakåt skulle man verkligen tro att hon är en ardenner. Och så har jag fått höra att hon blivit så för att jag gett för mkt hö. :o Har som mest gett 8 kg och det var när hon var fem och mitt i vintern. Tror inte det är det som gjort att man ser att hennes mamma eller pappa är nordis. Däremot var hon som sagt fet som en gris efter betet i år.. Men vi har ordnat 5-6 nya mindre beteshagar för i år så vi ska låta denna gå där de andra betet av först. Lite får hon ju lägga på sig men inte 80 kg. :crazy:

Men.. Vad glad jag blir att du tycker om henne iaf!:) :laugh:

Mm säger hon det igen så gör jag banne mig det:p

Ja ardennrar kan var urhärliga, riktigt rejäla! Ja jag borde bli vän med någon som har ardenner så kan de komma över på ridtur så får hon se!;):)

Bra o seriöst jobbat:bow::bow:

Även att du har planerat att det inte ska upprepas.

En jättefin häst..verkligen.

Ardennertugget är mest för att ska låta mer som arbetshäst:grin:

Från sidan:
jan2010_trden.jpg

drömhäst! så otroligt snygg! :love:

ardenner? var? tycker mer pållen din ser ut som en kallblods-hopphäst!

*KL*

Jag har nyss bantat Lillen sådär 50 kg, visuellt. JISSES vilken skillnad det gjorde att klippa honom :eek: Har bara klippt hälften, sen kom granntösen för att rida shettisen, så ska klippa klart ikväll, då kommer kort. Ska bli intressant se om man kan mäta skillnad med, då kan man en gång för alla utreda om pälsen adderar på måttbandet =)

haha, visst är det roligt att klippa :D

Du måste berätta hur mkt han 'gått ner' och visa bilder :bump:

Hur gick det för tjejen att rida? :)

Hur gick det för tjejen att rida? :)

Alldeles utmärkt. Jag vet inte vem som var gladast, flickan eller ponnyn =) Skönt att veta att han är en sån som tycker det är roligt med. Flickan har bara ridit en termin på ridskola innan, och tyckte E var väldigt pigg, men travade, och travade igen trots att E la in en bock i andra traven. Ögontjänare den där, sålänge jag höll i snöret gick han så välartat, men när jag skulle ta kort så flickans mamma (hästvan) fick leda, då busade det lilla livet.

Hon tar sitt ansvar ponnybantningsmässigt med flickan, tyckte när hon ridit 20 minuter och tittade ner på honom, att 'nu ser han lite smalare ut, visst?'. Jag log och höll med :angel:

Återkommer ikväll med bilder och mätresultat ang L (och några E-bilder med, han har ju trots att han fortfarande är smällfet bantat ner MASSOR han..)

suck. då har shettisen börjat så smått att matvägra :crazy: Hon äter bara korta korta stunder vilket gör att hon inte får i sig tillräckliga mängder för att hålla värmen vilket gör att hon fryser.

Så what to do?
Sätta henne i egen liten hage så hon kan gå utan betesbegränsaren är kanske ett måste. Visserligen vill jag att hon ska bantas/gå ner i vikt, men inte genom mer eller mindre matvägring. Hon har dessutom börjat få lite skav mitt på nosryggen, och eftersom det uppkommit så nyligt så misstänker jag att det beror på att hon försöker ta av sig den. Men så mkt som jag tejpat och snörat och fixat så vore det mirakulöst om hon fick av sig den.

Igår fick hon komma in i stallet och hålla Lilleman sällskap medan jag pysslade med annat. Då fick hon stå i sin box utan munkorgen och med en liten tuss hö i ett hönät med små maskor. Och det var första gången sen snön kom (1,5-2 veckor) som hon verkade glad igen :)

Så min plan är att idag inhandla torv så jag kan ha shettisen och unghästen inne på nätterna och sen får shettisen gå ensam i en liten hage. Så länge det är 50+cm snö så borde hon inte orka gräva ner till marken. Men jag får väl hålla koll efter 'grävspår' ;)
Shettisen får då gå utan munkorg till att börja med och få sina mål med hö+halm i hönät med små maskor, och stå inne på nätterna. Unghästen får då stå inne på nätterna med två hönät fyllda med hö så han kan äta så mycket han vill ;) De andra två vuxna hästarna får gå ute med mer normal mängd grovfoder.
Vad tror ni? Något jag ska tänka på när jag låter shettisen stå inne (gått på lösdrift sen i oktober) och gå ute i 50+cm snö förhoppningsvis utan munkorgen? Jag behöver göra lite gångar kanske?

Hon tar sitt ansvar ponnybantningsmässigt med flickan, tyckte när hon ridit 20 minuter och tittade ner på honom, att 'nu ser han lite smalare ut, visst?'. Jag log och höll med :angel:

Nä men herre gud vilken söt tjej :love:

Och duktig E trots sin bock! Modig tjej! :D

Tack så mkt både axel och Tinuri för positiva kommentarer:)

Ska jobba vidare lite till så hon blir av med lite mer hull, hon har fortfarande rätt tjockt över revbennen när man känner där. Lite "dökött" som veterinären uttryckte det. :p Eftersom hon ska hoppa och dressyra lite får hon vara lite lättare än om hon bara skulle ridas i lugnt tempo i skog och mark tyckte han för att hålla länge eftersom det är en tung ras, även om det är i skogen vi är mest. Men jag börjar bli nöjd:d.

Senast ändrad:

Nä men herre gud vilken söt tjej :love:

Och duktig E trots sin bock! Modig tjej! :D

--

suck. då har shettisen börjat så smått att matvägra Hon äter bara korta korta stunder vilket gör att hon inte får i sig tillräckliga mängder för att hålla värmen vilket gör att hon fryser.

Jag är mest impad av hennes mor jag. Kom en skidåkare, och jag tyckte att 'jag har ingen aning hur E reagerar', mamman tycker 'han ska väl härdas?' och jag 'jo, fast det är ju ditt barn ovanpå?'. Varvid mor glatt tyckte att 'hon ska också härdas, hon har hjälm och säkerhetsväst och det är snö' ;)SKönt med en avslappnad syn (naturligtvis utan att vara vårdslös/inte bry sig), för av kommer tösabiten att åka vad det lider, därom råder nog ingen tvekan. E är som sagt både en väldigt pigg krabat, och busig. Och förr eller senare kommer flickebarnet ledsna på att någon vuxen ska hålla i snöret.

Himla kul för båda två iaf. E sken som en sol, och barnet med, han är ju i perfekt storlek för henne, ridskolan har B-ponny som minst, så hon var lyrisk av att kunna borsta, 'sadla', kratsa osv själv. Nu ska jag sluta babbla OT, men E förbrände säkert några kalorier iaf =)

Brukar shettisen matvägra? Besvärligt läge, men tycker det är en bra 'plan' du har. Ang gå från lösdrift till inne, så risken är väl förstoppning, men E gick ju pang poff från lösdrift till nattuppstallning, iofs har han ju enormt stor box, men han rör sig ju inte så mycket i den ändå. Han hade inte minsta problem iaf, fick dock jäst från dag 1.

Ang gräva så jag tror inte risken är så stor, här hittar de knappt ett strå, nu håller de på och mördar någon gran uppe i skogen tror jag, de luktar iaf kåda, och är djupt sysselsatta med något däruppe var gång jag kommer.

Gångar kan nog vara bra, E går gärna i Lillens spår. Å andra sidan så inga gånger = mer (gratis)motion? ;)

Senast ändrad:

Shettisar är perfekt storlek för barn i en viss ålder. Våra två äldsta fick låna varsin shettis en sommar när de var i 8-10 års åldern. Den äldsta, dottern fick den minsta ponnyn ett riktigt litet yrväder som satte av henne i varenda vattenpöl. Men hon hade ridit ett tag på större, lugnare ponnyer och tyckte det var superkul med det här lilla jättepigga stoet. Sonen fick låna en äldre, lite större valack. Han tog dagen med ro och rörde sig helst inte i onödan vilket passade sonen utmärkt. Kul hade de! Det är min enda erfarenhet av dessa små hästar.

Så det låter kul att du har hittat en liten ryttare till ponnyn!
Men min tanke när du berättar om skidåkaren och mamman kanske kan vara att hon inte riktigt förstår riskerna? Min uppfattning efter många timmar på läktaren under mina barns ridlektioner (har tre egna barn så det blev några år) är att de föräldrar som är mest försiktiga med sina barn är de som rider själva.

Hur går det med mätningen? Jag är lite nyfiken på hur många cm päls han hade.

Mamma har ridit själv och haft häst i många år (dock inte nu), så snarare en avslappnad syn. Dvs inte försöka skydda barnet från allt som möjligtvis kan hända, men inte ta onödiga risker heller (dvs vi stannade, och skidåkaren ombads stanna och sen gick vi förbi, men inget lyfta av barnet om utifall att E skulle bli rädd).

Inte klippt klart än, de är ju ute igen, ska klippa klart när jag tagit in, så ni får ge er till tåls tills senare ikväll ang mått och bilder =)

Störtskön mamma :D Så länge inte E är "elak" och "vill ha av henne" utan bara busar så tror jag att det kommer gå bra för lilltjejen ;)
Jag minns själv när jag var liten och red på en busig shettis. Ibland kunde man åka av upp till 20 ggr per ridtur :angel: Det var tider det. Ramlar man av idag så bryter man väl benen och får hjärnskakningar...

Och du, du får gärna babbla OT, det är bara roligt att få läsa lite roligt :D

Shettisen har matvägrat en gång tidigare. Det var förra året i februari kanske, en månad och lite till innan hon fick fång, och jag kan väl inte säga annat än att jag är lite orolig :crazy: Visserligen mår hela hon mycket bättre nu i år än hon gjorde förra året...

Förra året ställde jag ju också in henne på box när hon fick fång. Då fick hon iaf inga problem. Men jag kanske ska ge lite extra jäst för säkerhetsskull? Det kan väl inte skada ;)

Jag provar släppa ut henne i den lilla hagen i morgon så får jag se hur hon klarar sig i snön. Annars får jag släppa in unghästen så han får gå några vändor så hon får lite gångar iaf ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka