Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Spännande att du förutsätter att hästen är ur form. Det är han inte. Han har riktigt bra kondis och bra ork. Inte snabb, men jäkligt uthållig. Han orkar springa bra mycket längre än stallkompisen, en hopponny i tävlingskondition (nej, inte bara "rida på banan"-ponny, utan en välriden allroundtränad ponny som är nästan lika terränggående som min).
Att vara överviktig men i bra kondition är ingen omöjlighet.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg?

Forrest:
Ja, men mycket av det som skrivits på IR-hästar och motion är baserat på såna som precis tillfrisknar från fång och haft boxvila en längre tid. Inte de som redan är i träning.. Från ingenting till lite grann per dag förbättras insulinkänsligheten enormt.
Vad man ska göra med en häst som redan är fångfri och i träning står sällan.

Du är säkert duktig på att använda pulsmätare på din häst, men är den fet o ur kondition går pulsen upp av "ingenting". Den orkar helt enkelt inte.
Precis samma som när ni säger att de behåller fettet av "ingenting":grin:

Förstår inte ditt resonemang. Om pulsen går upp så innebär det att kroppen får arbeta. Är det av "ingenting" så har ju hästen dålig kondition och då ska den ju inte jobba över sin förmåga. Att pulsen är hög trots att hästen utför ett mycket enkelt arbete (sett ur en vältränad hästs perspektiv) spelar ju ingen roll, den förbränner ju ändå.

Frågan är ju vid vilken puls hästen förbränner mest.

Ursäkta tänkte inte så långt.

Men jag förstår vad du menar. Jag hade nog satsat på lite långsammare tempo och mer fett förbränning även om jag inte kan motivera varför jag hade gjort det.

Jag tänker att även om man är i relativt god form så orkar man ju hålla på längre i en låg puls än i hög. I och med att man orkar mer borde man väl förbränna mer..?
Så om man ligger någonstans på 40-50 % av VO(HrMax) borde det ge både bra förbränning och lite flås. Givetvis, för att bygga "riktig" kondition behövs mer intervallträning, men som en grund i träningen kan kanske 50% vara utgångsläget?

Jag har fått lite dille på pulsträning, tycker det är oerhört roligt!
Pulsträning, näringsfysiologi och Excel, det är vad jag sysslar med när jag egentligen borde plugga statistik..

Jag har fått lite dille på pulsträning, tycker det är oerhört roligt!
Pulsträning, näringsfysiologi och Excel, det är vad jag sysslar med när jag egentligen borde plugga statistik..

Det gäller att prioritera det som är viktigt i livet. Näringsfysiologi är jättespännande, excel kan vara ganska kul att hålla på med och pulsträning kan säkert också vara det.

Statistik däremot är fullständigt obegripligt!!!
Men det är nog bra att kunna. Jag tror att jag har kunnat lite av det en gång i tiden kanske.....

Foderrådgivaren sa att hon ev skulle behöva mineraler, så det är kanske lika bra att satsa på kraffts protein grej då.
Hon är ett riktigt matvrak satt att hon inte ska äta det, de är jag inge orolig över ;)

Kolla upp vilka mineraler som det är brist på. Är det inget avancerat så kan du lätt köpa till rena mineraler. Kolla också upp vad det blir för energi om du ger soya, och vad det blir om du ger krafft protein. Jag misstänker att det kan göra ganska så stor skillnad. Krafft protein är ju 12 MJ (!) per kg foder.

Jämför med ca 6 eller vad det var du hade i grovfodret. 12 MJ (om det nu räcker med 1 kg) gör väldigt stor skillnad i foderstaten när du försöker banta.
Så kan du få ner energin genom att ge soya så tycker jag absolut att du ska göra det. Och hellre köpa till mineraler, om det inte är några mängder du behöver.

Oj! Tolv MJ? Det är ju typ mer än vad höet har!

Jo men jag får kolla upp mineralerna. Vi har en sådan där burk fylld med olika mineraler som hästarna kan slicka på om de behöver, dock har både vi människor och hästarna glömt bort den så jag tror att den ligger under snö någonstans i hagen xD
Kan ju leta fram den, för hästar brukar väl känna på sig om de har brist eller inte, eller har jag drömt det?
Hinner ev. köpa Soya imorrn om affären bara har det, annars blir det väl något annat som också innehåller mycket protein, får höra med affären, vad dom har.

Haha, ja jag kunde inte sagt det bättre själv! :D

Gullregn:
De kan känna natriumbrist, precis som vi, men några andra mineralbrister tror jag inte man har konstaterat att de kan känna av.
Ge något mineralfoder/tillskott istället om det saknas i foderstaten, man kan inte lita på att de ska slicka i sig det de behöver. Många gånger är det just natrium, eller rättare sagt natriumklorid (koksalt), de är ute efter.

Soja innehåller ca 11 MJ/kg foder, så det är ungefär det samma. De flesta högproteinfoder ligger vad jag vet också högt i energi. Men behövs det verkligen så mycket som ett kilo?
Vad hade du för värden på höt? Nordsvensk var det du hade?

Jag kom att tänka på att vi har lite olika foder hemma som Cool foder, winner och lucern.
Tittade på cool, där det då skulle komma med mineraler och liknande, och dess värden var:

Råprotein 11 % per kg
smältbart råprotein 9 % per kg (vet inte vilken av proteingrejorna som man ska räkna med..)
Energi 11 MJ per kg

Det kanske är för mycket MJ men samtidigt då så skulle hon få mineralerna som hon behöver...
Jag vet inte riktigt vad som är mycket protein eller inte så jag vet inte om detta passar.. vad säger ni?
Eller är det bättre att köpa soya och ev mineraler?
Vi har även som sagt lucern hemma, men det är de kanske inte ens på tal om?

Aa, det är nordsvensk jag har :)

värderna på höet är:

Råprotein 76 g/kg torrstubstans
Smälltbart protein 40 g/kg torrsubstans
energi 10.2 MJ/kg torrstubstans

och torrsubstansen var 67 % eller hur man säger det.
Hon får ca sju kilo hö per dygn nu

Det bästa för din är soja (eller krafft protein men det är väldigt mkt dyrare) och mineraler vid sidan. Spöar alla andra alternativ med hästlängder.

Oj, då förstår jag att det är problem. Inga roliga värden på det fodret..
Håller med Alexandra, komplettera med mineraler och soja. Sojan får nog delas upp på åtminstonde två givor.

Har ni lucern hemma kan det vara idé att byta ut delar av höet mot det. Är det i pelletsform eller hackat strå?
Är det pellets blir det lite problem med tuggtid, men å andra sidan får hästen i sig protein..
Jag hade nog gett lucern och soja. Kanske behövs det inte några mineraler då..

Prova att räkna lite på Hippocampus! Det tar en stund innan man får ihop det, men det är det värt.

Okey, då har jag bara två frågor...

Är soya flytande eller?
Hur mycket ska jag ge henne? Jag har ingen aning om hur mycket protein en häst som Gullis ska ha...?

Jag kom att tänka på att vi har lite olika foder hemma som Cool foder, winner och lucern.
Tittade på cool, där det då skulle komma med mineraler och liknande, och dess värden var:

Råprotein 11 % per kg
smältbart råprotein 9 % per kg (vet inte vilken av proteingrejorna som man ska räkna med..)
Energi 11 MJ per kg

Det kanske är för mycket MJ men samtidigt då så skulle hon få mineralerna som hon behöver...
Jag vet inte riktigt vad som är mycket protein eller inte så jag vet inte om detta passar.. vad säger ni?

Det räcker inte med proteinet i detta skulle jag vilja säga. 9 % det blir bara 90 g smältbart råprotein per kg. Väldigt lite om du jämför tex. krafft protein som har 300 g smältbart råprotein per kg. Alltså 30%

Hur mycket protein behövde du ge? Du hade bara 20-30 g smältbart råprotein eller nåt i höt va?
I så fall tror jag det är bättre att ge tex soya eller krafft protein, det är mer koncentrerat, därför behöver du inte ge lika mycket och kan därför få ner MJ lite. Ger du lusern får du nog ge ganska mycket för att komma upp i rätt kvot. Kanske kan funka om du geer halm, men troligtvis inte ihop med hö, då blir det nog för mycket energi.

Vad jag har läst så innehåller soja mer protein, skiljer inte jättemycket kanske.
Med tankte på att det inte skiljer så mycket så skulle jag nog ge krafft protein med tankte på att du får med dig alla mineraler och det är ett hyfsat milt och snällt proteinkoncentrat vad jag förstått.
Men det är jag det, finns säkert många som hade föredragit soyan.

Såg nu att Alexandra svarat. Jag tänkte inte på priset. Soya är säkert billigare. Krafft har ju en förmåga att ta bra betalt.

Din häst får i sig ca 190g smältbart råprotein.

Jag skulle gissa på att den skulle behöva ca 100 g till.

6.7 MJ * 7= 47

47*6= 280 (lätt avrundat)

Lägger du till 100 g så blir det 290 g smältbart råprotein.

Om jag har fattat allt rätt :angel: Är fortfarande lite grön på ämnet så jag hoppas någon säger emot om det är fel.

Noga räknat; soya är flytande, ja, det är en sås/smaksättning. Soja däremot är en böna, säljs ofta som expeller eller "mjöl". ;)

Tipsar om att kika in HÄR och provräkna lite.
Förmodligen kommer det behövas rätt stora mängder, vilket alternativ du än väljer.
Tänk på att vänja in protienkoncentrat försiktigt, kan ge otrevliga konsekvenser om man ökar för snabbt.

Din häst får i sig ca 190g smältbart råprotein.

Jag skulle gissa på att den skulle behöva ca 100 g till.

6.7 MJ * 7= 47

47*6= 280 (lätt avrundat)

Lägger du till 100 g så blir det 290 g smältbart råprotein.

Om jag har fattat allt rätt :angel: Är fortfarande lite grön på ämnet så jag hoppas någon säger emot om det är fel.
Bara en fråga... vad är 6.7 för MJ? är det höet?
och sen den där sexan som du multiplicerar 47 med... vart kommer den ifrån?
Jag vill inte ifrågaställa så, utan är bara nyfiken och vill gärna lära mig så jag kanske kan lära att räkna ut sånt här själv någon vacker dag :)

Så om jag har fattat rätt så kan man köpa det både flytande och "mjöl"aktigt till hästen?
Ifall man då skulle ge flytande, hur ger man då utan att ge något annat?

Förlåt att jag frågar så mycket! Känns som om jag fattar zero och frågar verkligen om minsta lilla ... förlåt om jag e jobbig med alla mina frågor..

Bara en fråga... vad är 6.7 för MJ? är det höet?
och sen den där sexan som du multiplicerar 47 med... vart kommer den ifrån?
Jag vill inte ifrågaställa så, utan är bara nyfiken och vill gärna lära mig så jag kanske kan lära att räkna ut sånt här själv någon vacker dag :)

6,7 MJ = MJ/kg foder i ditt hösilage (du har inte hö utan hösilage)

* 6 är för att en hästs behov av protein är 6 ggr MJ. MEN det gäller hästar som följer tabellerna. På en överviktig häst och/eller en häst som har ett mycket lägre MJ-behov än tabellen är det bättra räkna proteinbehov efter kroppsvikt. I ditt fall kan du räkna med 60 gram SRP per 100 kg.

Det krävs INTE några mängder soja. Jag har för mig man landade på ett par hundra gram när jag räknade förr åt dig för att snabbt se vilket som var smartast att rekommendera). MEN vi får inte på Buke ge råd om enskilda foderstater. Men om du PM.ar mig kan jag hjälpa dig räkna på foderstaten mer exakt åt henne =)

Så om jag har fattat rätt så kan man köpa det både flytande och "mjöl"aktigt till hästen?
Ifall man då skulle ge flytande, hur ger man då utan att ge något annat?

Förlåt att jag frågar så mycket! Känns som om jag fattar zero och frågar verkligen om minsta lilla ... förlåt om jag e jobbig med alla mina frågor..

Nej, du kan bara köpa det granulataktiga (mjölkuleaktiga). Flytande är sån svart soja man har i mat, inte samma sak. Det finns sojaolja till häst, men det är ren energi och det vill du INTE ha.

Det finns inga dumma frågor, och frågar man inte lär man sig ju aldrig, och det är klart man har många frågor i början, det behöver du inte be om ursäkt för!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka