Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tydligen finns en rekommenderad maxgiva i Sverige på 500 g/dag. Men jag vet inte hur man ska ställa sig till det, i övriga Europa ger de mycket mer än så..
Jag tror att så länge hästen inte visar några tecken på att må dåligt (inga proteinknölar, gallor eller annat) kan man nog ge mer.

Själv ser jag gärna att givan är utspridd på flera tillfällen. Att ge efter motionering skadar ju inte direkt, för precis som axel säger behöver musklerna "fyllas på" inom en timme efter arbete. Det behövs givetvis bara om man har arbetat upp glykogenförrådet i musklerna, men det skadar ju inte att ge en skvätt ändå!
Jag ger ca 1/3 av kraftfodergivan efter motion (ca 50 g soja, 50 g lucernpellets och lite mineraler), resten till natten.

Tydligen finns en rekommenderad maxgiva i Sverige på 500 g/dag. Men jag vet inte hur man ska ställa sig till det, i övriga Europa ger de mycket mer än så..
.

Anledningen till att det finns maxgivor på protein- och stärkelsekoncentrat beror på att det finns en begränsning i kapaciteten hos de enzymer som ska spjälka dessa näringsämnen. De kan bara ta hand om en viss mängd åt gången. Om man ger mer proteiner och stärkelse än denna kapacitet så rinner det vidare till grovtarmen och då kan det bli farligt.

Men enzymer fungerar ju så att de används återigen. Så on man väntar några timmar så kan man ge samma mängd en gång till för att sedan upprepa det igen.

Jag tror alltså inte riktigt på detta med maxgräns på 500 g/dag utom möjligen till en minishettis. Systemet fungerar inte så.
Däremot så finns det en maxgräns per utfodringstillfälle och den ska man ta hänsyn till annars kan det gå illa.

Ja, jag hade aldrig hört om 0,5 kg/dag som max jag heller. Det var en agronom här på skolan som berättade. I en bok av en engelsk foderforskare står det om givor på över 1,5 kg per dag, så det är inte farligt antar jag.
Citat från agronomen:
Den allmänna rekommendationen är att aldrig ge mer än max 100 g sojamjöl per 100 kg häst och dag, samt att den totala maxgivan inte bör överstiga 0,5 kg per häst och dag.

Ja, jag hade aldrig hört om 0,5 kg/dag som max jag heller. Det var en agronom här på skolan som berättade. I en bok av en engelsk foderforskare står det om givor på över 1,5 kg per dag, så det är inte farligt antar jag.
Citat från agronomen:
Citat:
Den allmänna rekommendationen är att aldrig ge mer än max 100 g sojamjöl per 100 kg häst och dag, samt att den totala maxgivan inte bör överstiga 0,5 kg per häst och dag.

Nu är jag inte agronom men jag förstår inte resonemanget med anledning av det jag skrev nyss. Dessutom är det ursäkta mig helknasigt med 0,5 kg per häst. Maxdoser beror ju på hur stor hästen är.

Jag länkar till en av alla de gamla trådar där detta diskuteras

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=743507&highlight=soja+max

Jag håller med, det låter knasigt. Och som sagt, resten av världen tycks inte oroa sig och jag tror inte svenska hästar är känsligare.

Delvis KL

Det här med soja och andra proteinkoncentrat är ju en evig diskussion, men det många inte tänker på är att om hästen får i sig väldigt lite protein av övriga foderstaten (ja det är ju den vanligaste orsaken till att ge mer protein:p) så gör det, oftast, inget att ge mer än rekomendationerna. Så länge som man 'bara' fyller upp behovet och delar upp givorna så att proteinintaget blir jämnt fördelat. Självklart finns det undantag, precis som med allt annat men så länge man vänjer in fodret försiktigt och håller ordentlig koll på hästen så fungerar det för fler än man tror.

Delvis KL

Det här med soja och andra proteinkoncentrat är ju en evig diskussion, men det många inte tänker på är att om hästen får i sig väldigt lite protein av övriga foderstaten (ja det är ju den vanligaste orsaken till att ge mer protein:p) så gör det, oftast, inget att ge mer än rekomendationerna. Så länge som man 'bara' fyller upp behovet och delar upp givorna så att proteinintaget blir jämnt fördelat. Självklart finns det undantag, precis som med allt annat men så länge man vänjer in fodret försiktigt och håller ordentlig koll på hästen så fungerar det för fler än man tror.

Nu är jag inte riktigt med på hur du menar.
Men jag hade aldrig vågat ge mer än rekommendationerna av ettproteinkoncentrat per utfodringstillfälle. Är du verkligen säker på att man kan det? Hinner enzymerna med så att aminosyrorna tas upp före grovtarmen?

Det är dessutom så att man bör se upp om man ger koncentrat och ett proteinrikt grovfoder samtidigt. Då ska man nog inte ge så mkt som maxgivan.

Hur är det nu igen med trädgrenar? Innehåller det många kalorier? Är det farligt att äta någon pinne/natt?

Shettisen har börjat gnaga lite på boxdörren igen, så igår la jag in ett av pappas vedträn :D Asp, ca 70 cm lång. Jag tänkte att jag kan sno vedträn av pappa i vedboden och så när de är "uppgnagda" så lägger jag tillbaka dem i vedbon och tar en ny :angel:

Nu är jag inte riktigt med på hur du menar.
Men jag hade aldrig vågat ge mer än rekommendationerna av ettproteinkoncentrat per utfodringstillfälle. Är du verkligen säker på att man kan det? Hinner enzymerna med så att aminosyrorna tas upp före grovtarmen?

Det är dessutom så att man bör se upp om man ger koncentrat och ett proteinrikt grovfoder samtidigt. Då ska man nog inte ge så mkt som maxgivan.

Jag tolkade det inte som att överstiga maxkoncentration av proteinkoncentrat/utfodringstillfälle. Utan den mer generella maxgiva som kan stå på säcken etc? Foderföretagen envisas ju med sådana, t ex häst, 7 kg hö + 2 kg kraftfoder. Maxiva 4 kg/dag.

Då utgår de ju från ett typhö, och har man inte ett typhö kan man skita i 'max 4 kg/dag'-grejen. Däremot ska man ju alltid följa de rent fysiska gränser som finns, ang olja och proteinkoncentrat t ex (och stärkelse, och mängd/volym kraftfoder övht per utfodringstillfälle)

Dvs precis som du själv är inne på och skrev i tidigare tråd. Dvs jag tror ni menar precis samma sak men bara uttrycker det lite olika? =)

Mkt möjligt att vi menar samma sak.
Jag måste erkänna att jag aldrig har läst på utsidan av en fodersäck så jag vet inte vad det strå på dem.

Här kommer betesfundering, tidigt ute ;)

Funderar lite på HUR lite de kan gå på egentligen. Svaret är väl så gott som ingenting...
Jag kommer nog få många blickar och frågor, särskilt från föräldrarna.

Ungefär vilken yta kan behövas till två hästar för att det ska hinna växa så de kan äta, men inte vräka i sig? De måste ju få i sig mat så de inte svälter liksom. Vi har två hagar jag tror blir mycket bra, betet är magert och i regel betas de ner SNABBT. Sen finns det träd/buskar att skava på. Det är våra mindre hagar och man kan ju enkelt stängsla om och släppa på lite efterhand.

Funderar på om det är bättre att ge dem fjolårshö (ingen analys) än mer bete om de är väldigt hungriga? Bete kan de ju vräka i sig hur de vill men med höet bestämmer ju vi hur mkt de ska få.

Halvblodet är rätt rund i dagsläget men det är inget jag lägger mig i så länge det inte blir värre. Ska bli intressant att se vad som är "lite bete" för dem. :p

KL

Igår köpte jag en digital hängvåg, så att jag kan väga höet NOGA!
Först vägde jag höet i de båda fjädervågarna (en stor och en liten) och försökte få så exakt vikt som möjligt. Och sen vägde jag med den digigala.

Det var 0.3 resp 0.33 kg för mycket. Det blir 0.6 kg för mycket per dygn! Och då gissar jag att jag vägt ännu mer fel i lilla givan som han får när han går in, för det är näst intill omöjligt att se på fjädervågen.

Så nu hoppas jag att detta ska göra bantningen mer exekt, utefter planen. Och att det ska resultera i ännu mera viktnedgång.

Idag har vi varit ute och sprungit massa i snön, helt underbart och jättebra träning!!

Fjolårshö är väl inte ett dugg bättre än årets hö, speciellt inte om det inte är analys, då vet du ju inte alls vad det är för värden.

Jag har fått lära mig att energin inte försvinner ut hö, utan bara vitaminer och mineraler. Så jag tror inte att det är bättre att ge fjolårshö.

Ja, det hoppas jag med. Några MJ gör det ju iaf per dag och jag hoppas att det får effekt på lång sikt.

Jag menade inte att det skulle vara fattigt på energi och protein, snarare att man då vet hur mycket de sätter i sig. Det känns ju som ett bättre alternativ att så mycket som möjligt låta dem gå så nerbetat som möjligt och istället slänga till hö kanske 1 g/dag eller så. Så man vet att de inte går runt och är vrålhungriga, men samtidigt har man mer koll på vilka mängder de sätter i sig.

Har ju inte direkt analys på betet heller, vet inte exakt vad de stoppar i sig så länge det finns växtlighet ute. Men med lite hö och mycket lite bete har man ju mer koll på vilka mängder åtminstone.

Så tänkte jag med innan jag träffade Figges metabolism :angel:

Nä, klart det kommer göra skillnad! Man bränner av ca 8 MJ på 15 min trav (givetvis individuellt och beroende på yttre faktorer osv osv), så lite skillnad bör det göra med tiden.

Själv bränner jag nog lika mycket som hästen, om inte mer, när vi är ute.. Fy fasen vad jag får jobba!
Idag var jag dum nog att försöka mig på att hoppa lite. Ut på "terrängbanan" och galoppera runt. Tro det eller ej, min hopp-hatande ponny skuttade över säkert tio hinder (30-50 cm) i galopp och sprang i säkert 10 min utan större protester! Jag fick visserligen rida som en galning för att få honom att gå, men han höll galopp hela tiden trots att nosen vändes bortåt från stallplan flera gånger.
Jag kommer ha träningsvärk imorgon. Jag hoppas han har det med..

KL

Igår köpte jag en digital hängvåg, så att jag kan väga höet NOGA!
Först vägde jag höet i de båda fjädervågarna (en stor och en liten) och försökte få så exakt vikt som möjligt. Och sen vägde jag med den digigala.

Det var 0.3 resp 0.33 kg för mycket. Det blir 0.6 kg för mycket per dygn! Och då gissar jag att jag vägt ännu mer fel i lilla givan som han får när han går in, för det är näst intill omöjligt att se på fjädervågen.

Så nu hoppas jag att detta ska göra bantningen mer exekt, utefter planen. Och att det ska resultera i ännu mera viktnedgång.

Idag har vi varit ute och sprungit massa i snön, helt underbart och jättebra träning!!

Jag köpte också digital våg här innan jul, då det helt enkelt kändes som felmarginalen kan bli läskigt stor på små vikter, t ex det 1 kg de får när de går in. Har ju märkt på fjädervågen att den kan stå på säg 1 kg, och jag vill ha 2. Jag lägger i tuss efter tuss efter tuss och inget 'händer'. Sen lägger jag i en pyttetuss till och vips - 3 kg.

Jag gjorde samma erfarenhet som dig, att det diffar på 0,2 - 0,4 kg mer med fjädervågen än den digitala.

Årets mest hatade (av hästarna) julklapp i byn ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Ninnurur
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka