Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Någon som vet vad tabellbehov är för en ponny som borde väga 300 kg? (väger närmare 400)

Är rädd att jag ger för mycket. Har kollat på hippocampus och en annan sida och frågat 3 olika foderrådgivare. Då har det verkat som att jag ligger ganska bra till i energi. Men när jag läste detta blev jag lite orolig att jag ger för mycket.:confused:

Om jag räknar halm 5.7 MJ så blir det 38 MJ. Han äter knappt någon halm, så jag gissar att jag kan ränka bort några MJ därifrån.
Är det för mycket.
Foderrådgivare säger 40 MJ, hippocampus 36. Jag har svårt att komma ner lägre. Hur långt ska man gå med bantningen? Ska man vara jättedrastisk ett tag eller satsa på denna långsamma viktnedgången? För neråt går det ju.

Tabellbehovet om man räknar med formeln (Hästens kroppsvikt upphöjt till 0,75, resultatet ggr 0,5), så är underhållsbehovet för 300 kg 28 MJ. Dra av 10% för lättföddhet och du får 25,2 MJ

Kollar du på Hippocampus räknar de högre, och med hull angett som fet, och angiven som lättfödd 32.4 MJ.

Jag tror tyvärr att 38 - 40 MJ blir för högt, men går hästen ner på det så är det bara att vara glad och vänta.

De får 0,5 kg halm och 0,5 kg hö var ute, på en eller två givor beroende på hur många som är hemma och hur mitt schema ser ut.
Så det är 2-4 fodringar per dag, ibland mer men aldrig mindre än 2.
Finns inget av värde att äta ute, mest gamla skräppor, småsly och pinnar jag slängt in.

Jag vet egentligen om att jag är fånig och nojjig, men jag kan inte hjälpa det.. Har trots allt slitit med hans vikt i flera år utan resultat.
Jag vill inte ha det såhär mer!

Inget gräs etc ute? I så fall är det ju rena magkraschdieten med så väldigt lågt TS? Det skulle jag helt ärligt vara mer nojig över?

3 kg halm/hö blir ju minimiTS för 250 kg liksom..

Jag förstår absolut att du inte vill ha det som du har det, men jag tror tyvärr det där är fel väg. Även om magen skulle hålla etc, så tror jag att hästar som din har högutvecklat reservsystem för att klara svält. Dvs dras det ner sådär hårt drar han ner metabolismen som svar.

Hur lågt har du haft honom, på 110% kontrollerad diet (dvs inget gräs etc han kunnat äta i hagen som du inte kunnat veta exakt hur mkt MJ det inneburit)

Jag har försökt med mer foder också, men det ger inget resultat. Hela förra vintern fick han mer mat utspritt på fler givor, men gick inte ner ett jota.

För två år sen låg han på 19 MJ (1,8 kg ts), gick i stor hage med mycket träd och buskar, medbetat gräs. Då tappade han i omfång rätt rejält på bara några veckor. Sen ökade jag ensilaget (33% ts) och då stannade viktminskningen. Sedan dess har det stått still mer eller mindre..

Det finns gräs i hagen, nedbetat och under 40 cm snö. Dessutom ligger det lite halmrester lite här och där, så mat finns väl om han vill ha.

Jo fast vad är lägsta helt kontrollerade du haft honom på, dvs utan gräs/etc?

Vet du provat höja maten med, inte ditåt jag syftade =) Utan har du haft honom på säg 40 MJ innan som minst på kontrollerat intag/garanterat intag, gå lite under det, men inte nödvändigtvis ner och underfodra TS. Din häst har nog tyvärr utmärkt kapacitet att klara svält och tror inte du får någon revolution viktmässigt om du så får det det till de där ca 25 MJ, helt enkelt för det blir stråmässigt/ätmässigt/hur man ska säga svält av det och det uppväger att du får ner MJ.

Men har den nedgång du rapporterat om stannat av/gått upp igen? Annars varför inte ligga kvar och vänta?

Jag trycker in samma på hippocampus men får 36 Mj, för en fet och lättfödd häst på 300 kg. Valde du in något annat? Eller hur fick du fram detta?

Om jag räknar medelvärde som jag fick från en av foderrådgivarna för halm (4 MJ) så får jag exakt 36 MJ, men så äter han ju inte så mycket halm. Han har ätit 3 kg på 2 veckor. Och räknar jag bort det blir det 32 MJ.

Då blir det ju lite bättre. Jag får hoppas att detta räcker, stannar det av får jag väl hellre försöka svälta honom lite mer.

Jag trycker in samma på hippocampus men får 36 Mj, för en fet och lättfödd häst på 300 kg. Valde du in något annat? Eller hur fick du fram detta?

Om jag räknar medelvärde som jag fick från en av foderrådgivarna för halm (4 MJ) så får jag exakt 36 MJ, men så äter han ju inte så mycket halm. Han har ätit 3 kg på 2 veckor. Och räknar jag bort det blir det 32 MJ.

Då blir det ju lite bättre. Jag får hoppas att detta räcker, stannar det av får jag väl hellre försöka svälta honom lite mer.

Fast halm brukar man som medelvärde räkna 5 - 5.5 MJ. Jag skulle gärna räkna med 4 MJ dock :devil: men..

Hippocampus:
Ålder >3 år
sto/valack
lättfödd
Hull: Fet
Uppstallning i stall, hage på dagen
Klimat sommar till -15
Inget arbete
Ingen digivning

Resultat:
Behov MJ 32.4

Aha!!:idea:

Jag hade klickat >20. Han är 21 i år, vet inte hur mycket det påverkar.

Om han är tjock och lättfödd, så MJ - inte alls. Däremot kan de behöva lite mer protein när de blir äldre. Men på en tjock häst finns ingen anledning öka på MJ pga ålder/annat så länge de är just tjocka.

Nej, det finns ju ingen anledning att lägga på MJ när han har massa på rumpan. :p:angel:

Protein ligger lite över behov enligt hippocampus. Han får ca 225 g/dag. Kvoten ligger ganska exakt på 6, så det känns rätt ok.

Jag börjar känna lite som så att du har bantat honom så länge och han är fortfarande tjock - och inte har han dött än heller. Har han blivit sämre av att vara tjock? Är han sjuk, halt, ingen framåtbjudning...? Minns inte om han haft fång?

I vilket fal känns det som om du lägger alldeles för mycket energi på det här. Kanske är det en omöjlig uppgift. Kanske måste du sätta honom i grushage men ärligt, grushage med typ 2 kg TS är väl nästan djurplågeri?

Ja för min del känns det som om man får väga nackdelarna med att han är tjock mot dina framtida magsår pga det här...

Han har haft fång en gång för flera år sen. Framåtbjudning är ett okänt begrepp i hans värld, tror dock det är ett personlighetsdrag och inte enbart pga fetman.

Jag trodde ju han hade börjat tappa nu, men jag är tveksam till om det kommer ge några resultat. Huden skrynklar ihop sig när han böjer hals och bål, det gjorde det inte tidigare. Tror det till stor del beror på att magmusklerna blivit bättre av allt arbete i snön.

I och med att jag aldrig haft tillgång till en tillräckligt stor gräsfri hage för att det ska fungera under en längre tid så vet jag inte vad lägstintaget har varit. Enda gången jag haft honom på helt gräsfritt var efter fånganfallet, som upptäcktes pga en gigantisk hovböld (inte ens vet. såg att han han hade fång förrän de röntgade hovarna..), men då var det en liten sjukhage stor som en box ca 9 kvm.
Då tappade han 25 kg på två veckor, men sen stannade det av trots samma foderstat och rutiner.

Kanske har Chili rätt, jag ska sluta bry mig. För jag mår inget vidare av det, det gör jag inte. Det är inte kul att veta att hur mycket jag än anstränger mig verkar ingenting hända. Jag kontaktar veterinärer och "proffs", men den mesta hjälp jag fått hittills är ett "jaja, en del är såna. Börja rid så går det bra.". Skitsnack, jag rider och tränar och fodrar minimalt men det enda som verkar hända är att hästen blir sur.

Hur länge har du haft honom på så sträng diet? Nu menar jag inte bara TS, utan även MJ.
Det kan inte vara så som någon sa innan att metabolismen blivit störd?

Iofs så känns det som att de förr eller senare borde börja tappa, de kan ju inte leva hur länge som helst på ingenting, även om de ställer om sig till en början.

Har du provat att ge lite mer "normala" värden en period? Går han upp mer då? Slutar han gå upp efter ett tag eller står det bara still?
Tänkte att han kanske behöver ställa in sig på inte svält.

Menar inte att du ska skita i allt men liksom banta i normala mått. Sätta honom på en diet, bestämma dig för det, och låta det gå några månader innan du tänker på det igen! Ge det tid att se förändring istället för att varje dag leta fettdepåer eller eventuella tappade gram... Fota hästen och fota igen om några månader. Låt dig själv slappna av lite under tiden - han kommer knappast dö av fetma i detta nu! SÅ tjock är han ju inte. Bara tjock.

Är det någon här som vet någon bra sida med riktvärden för förbränning?
Alltså hur mycket man förbränner i skritt, tex.

Jag vet att jag läst det i någon bok, men kommer inte ihåg vilken.

Skritt (Puls: ~60), 0,02 MJ/min
Jog (Puls: ~90), 0,05 MJ/min
Trav (Puls: ~120), 0,08 MJ/min
Galopp (Puls: ~150), 0,13 MJ/min
Puls: ~180), 0,19 MJ/min

Senast ändrad:

Han har stått på samma foderstat sedan oktober. Innan dess hade han visserligen i princip samma foderstat, men hö från ett annat fält.
Har haft tillgång till gräs, med betesreducerare, knappt halva dygnet.
Legat på ca 17 MJ/dag + den halm han ätit i boxen om natten.
Inte tappat något mätbart på hela hösten. Ev. har han tappat lite på halsen, men kan precis lika gärna vara inbillning... Bilder finns varje månad ur tre vinklar sen juli 2008.

Första gången jag hade uträknad foderstat (2008) gick han ner en del när han fick 19 MJ/dag, kvot på 10 enbart ensilage. Men så fort jag ökade det till 33 MJ senare under vintern stannade viktminskningen av och har sedan dess stått mer eller mindre helt still, pendlat någon cm upp och ner (beror förmodligen på magmusklerna, hur mycket han "drar in magen").

Grejen är att även om han har tillgång på gräs eller en foderstat som ligger väldigt hög så går han inte upp. Inte så det syns i varje fall. Men han går inte ner heller. Det är någonting som inte är som det ska med hans ämnesomsättning, men vad? Ingen veterinär jag pratat med är villig att snoka vidare i det utan konstaterar bara fetma.
Det är på tok för mycket för att jag ska låta det vara. Speciellt som blivande djurskyddsinspektör! Det är ett enormt djurskyddsproblem att hästar ser ut som min ponny gör. Det är oacceptabelt.

Jag ska prova öka halmgivan så vi hamnar på strax under 30 MJ. Om inte annat kommer han ha mer att tugga på och förhoppningsvis bli lite gladare att ha att göra med.

Jobbigt!

Hur mäter du honom? Jag menar eftersom du är säker på att han inte går upp eller ner.

Jag har följt din kamp och tycker att det verkar orimligt att en häst kan leva på så lite speciellt om den rids en del. Han får kanske i sig mer än du tror i hagen? Igår stod jag och studerade när min ponny ät hösilage med munkorg. Hon tuggade i sig en hel del.

Ja kanske. Men just nu finns det som sagt inte så värst mycket annat än sly och döda skräppor.. De får 0, kg hö+0,5 kg halm var (1+1 kg sammanlagt) u hagen 1 ggr/dag, så även om han äter upp allt är det ingen enorm mängd. Han är som en dammsugare, så han sätter i sig en hel del om man inte begränsar honom. Med munkorgen verkar han inte få i sig lika mycket.

Jag mäter ett mått där man "ska", bakom manken runt sadelgjordsläget. Sen tar jag ett till på mitten och ett ca 1-1,5 dm framför virveln. Till det kommer den vanliga checken av att allt är ok, gör en ny bcs en gång i månaden.
Ska iväg och väga igen om någon vecka när schemat lugnat ner sig och jag har tid.

Imorgon ska jag ringa och rådfråga sjukhuset igen och se om de har något nytt att komma med. Ska även ringa Strömsholm, de brukar ha lite mer att säga än Skara.

Jag tycker att det är jättesvårt att bedöma om hästen går upp eller ner. jag tyckte själv att min ponny såg jättetjock ut tidigare idag.

Om han har lagt på sig eller tappat någon annanstans äm där du mäter så missar du ju det.
Sedan har jag läst att ponnyer passar inte riktigt in på den vanliga Hs bcs systemet. Men det spelar nog egentligen mindre roll om man bara jfr med tidigare uppskattningar i och för sig. det bästa är naturligtvis att väga hästen. Det har jag ingen möjlighet att göra tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30