Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Tabellbehovet om man räknar med formeln (Hästens kroppsvikt upphöjt till 0,75, resultatet ggr 0,5), så är underhållsbehovet för 300 kg 28 MJ. Dra av 10% för lättföddhet och du får 25,2 MJ
Kollar du på Hippocampus räknar de högre, och med hull angett som fet, och angiven som lättfödd 32.4 MJ.
Jag tror tyvärr att 38 - 40 MJ blir för högt, men går hästen ner på det så är det bara att vara glad och vänta.
Någon som vet vad tabellbehov är för en ponny som borde väga 300 kg? (väger närmare 400)
Är rädd att jag ger för mycket. Har kollat på hippocampus och en annan sida och frågat 3 olika foderrådgivare. Då har det verkat som att jag ligger ganska bra till i energi. Men när jag läste detta blev jag lite orolig att jag ger för mycket.
Om jag räknar halm 5.7 MJ så blir det 38 MJ. Han äter knappt någon halm, så jag gissar att jag kan ränka bort några MJ därifrån.
Är det för mycket.
Foderrådgivare säger 40 MJ, hippocampus 36. Jag har svårt att komma ner lägre. Hur långt ska man gå med bantningen? Ska man vara jättedrastisk ett tag eller satsa på denna långsamma viktnedgången? För neråt går det ju.
Tabellbehovet om man räknar med formeln (Hästens kroppsvikt upphöjt till 0,75, resultatet ggr 0,5), så är underhållsbehovet för 300 kg 28 MJ. Dra av 10% för lättföddhet och du får 25,2 MJ
Kollar du på Hippocampus räknar de högre, och med hull angett som fet, och angiven som lättfödd 32.4 MJ.
Jag tror tyvärr att 38 - 40 MJ blir för högt, men går hästen ner på det så är det bara att vara glad och vänta.