Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det är klart de har en annan kroppsbyggnad än andra hästar och det finns olika modeller inom olika raser, såklart. Min egen nordsvensk är ju en väldigt stabil bit om man jämför med andra nordsvenskar. Det var få hingstar på utställningen som var så grova som min - nu snackar jag grova ben, grov bog etc. De flesta hingstarna var riktigt smala med hingstnacke, men de var hyfsat små också.

Det var även utställning för ardennrar och russ samma dag och det var ju inte svårt att skilja de tjocka från de smala. Oavsett typ.

Om man tittar på bilderna som Gullan86 la in tycker jag man ser tjocka kallblod (pratar inte om fjordingarna nu alltså). Visst är de riktigt enorma de där hästarna, min nordsvensk är ju riktigt sportig i jämförelse, men man ser ju ändå späcknacken och rejält med bukfett.

Här är vad min brås på. 14 dagar efter fölning, inte riden på länge. Ganska stadig bit hon också. :)
Kajsa.jpg

kl

Det är väl egentligen lite OT, men jag frågar här istället för att göra en ny tråd, då det ändå är ni här som svarar :p

Min unghäst (1½ år, halvblod) och foderfunderingar. Jag vill att han ska äta så mkt hö som möjligt. Idag äter han ca 15 kg. Det blir en massa MJ men eftersom han håller sig i bra hull och är unghäst så antar jag att det är okej. Enligt Hippocampus är hans behov 72 MJ och han får i sig 136. Och då står det såhär:
Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.

Jag antar att det betyder att han ska ha en kvot (Smrp/MJ) på minst 6? På hippocampus står det Minst 7 g smrp/MJ.
Men hur 17 får jag till det? Jag msåte ju höja Smrp-nivån. När jag lägger till något proteinfoder (lusern, soja) så säger den
Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Så då vill den att jag ska ta bort "kraftfodermedel". Soja räknas ju som proteinfoder, är det okej?

För att komma upp i 7 smrp/MJ behöver jag 149 MJ * 7 = 1043 Smrp. Right?

Om jag lägger till K.P så ökar MJ vilket gör att jag måste ge mer...?

:confused:

Edit: Om jag ger 15 kg hö, 0,2 kg Lusern, 0,8 kg Soja och 0,5 kg K.P blir det 1035 Smrp/153 MJ=6,76 vilket blir ca 7 g. Funkar det?

Senast ändrad:

Hippocampus räknar på tabellhästar. Mitt fullblod får samma meddelanden. Han ska ligga runt 90 MJ men får 110-120 idag och är på gränsen till tunn. Likaså protein får han dubbelt så mycket (nästan) som hippocampus vill.

Man får testa sig fram och se vad de funkar på. Jag tycker ändå inte mitt fullblod behöver SÅ mycket mat trots att programmet säger så. Han äter 15 kg hösilage (kvot 5,2) och 1,5 kg kraftfoder per dag (Krafft grön pluss, havre) endast.

Jag är inte great på foderstater men tycker dina siffror hamnar väldigt högt? Nu vet inte jag unghästars behov, är det verkligen så högt?

Förresten har Casper inneboende i sin box :D Söta inneboenden :love:

Jo jag vet att HC räknar på tabellhästar, men eftersom pålle är unghäst och det är min första vinter med honom så vet jag inte alls hur mkt MJ han behöver.

Hans behov är 72 MJ och 469 Smrp.
Mitt hö innehåller 9,1 MJ och 35,8 Smrp = kvot på 3,9.
10 kg hö innehåller 91 MJ & 358 Smrp. Så då har jag täckt MJ men inte Smrp.
15 kg hö innehåller 136,5 MJ & 537 Smrp. Då är både MJ och Smrp täckta.

Men kvoten är fortfarande låg, 4 (3,9). Behöver jag fixa så den kommer upp till minst 7?

Vad har Casper för inneboende? :D Mus?

Rent spontant tycker jag det är hemskt stor skillnad på 90 och 136 MJ. Men det var längesen jag hade unghäst och då visste jag inte hur man räknade foderstat :o Så jag ska nog inte lägga mig i.

Jupp han har en liten musfamilj där inne :D De trivs nog med halmen hehe.

Jag tycker också att de var feta. Bra bild du la ut, snygg tjej!

Jag reagerade bara på att de bilder som visades var hästarna antingen väldigt nätta och sportiga, eller feta. Men kan ju vara grov utan att vara fet liksom, och det tycker jag saknades på bilderna. Det var en islänning som var något grövre enligt mig, men svårt att se med ryttare.
Det saknades ju iaf ett praktexempel på en grov, men smal häst om man frågar mig.

kl

Det är väl egentligen lite OT, men jag frågar här istället för att göra en ny tråd, då det ändå är ni här som svarar :p

Min unghäst (1½ år, halvblod) och foderfunderingar. Jag vill att han ska äta så mkt hö som möjligt. Idag äter han ca 15 kg. Det blir en massa MJ men eftersom han håller sig i bra hull och är unghäst så antar jag att det är okej. Enligt Hippocampus är hans behov 72 MJ och han får i sig 136. Och då står det såhär:

Jag antar att det betyder att han ska ha en kvot (Smrp/MJ) på minst 6? På hippocampus står det Minst 7 g smrp/MJ.
Men hur 17 får jag till det? Jag msåte ju höja Smrp-nivån. När jag lägger till något proteinfoder (lusern, soja) så säger den

Så då vill den att jag ska ta bort "kraftfodermedel". Soja räknas ju som proteinfoder, är det okej?

För att komma upp i 7 smrp/MJ behöver jag 149 MJ * 7 = 1043 Smrp. Right?

Om jag lägger till K.P så ökar MJ vilket gör att jag måste ge mer...?

:confused:

Edit: Om jag ger 15 kg hö, 0,2 kg Lusern, 0,8 kg Soja och 0,5 kg K.P blir det 1035 Smrp/153 MJ=6,76 vilket blir ca 7 g. Funkar det?
En unghäst på 1,5 år skulle jag inte ha på en kvot under 7. Du kan lägga till soja upp till 100g / 100 kg häst och utfodringstillfälle. Så väger hästen 450 kg så kan du ge 450 g soja morgon, middag och kväll. Då borde det inte vara svårt att få upp kvoten. Ett annast sätt är att byta ut en del av höt mot lucern. SOm innehåller mycket mer protein än ditt hö.

knapplån

Här bantar vi på :D Någon som ser skillnad på bilderna? Den till vänster är tagen idag, den till höger är tagen den 5e oktober (ifall ingen ser mina paintskills :p) Inte världens bästa bilder, men visst ser det lite bättre ut? :)

ABsolut, både fettdepån vid övergång ländrygg/kord och halsen har ju minskat, fortsätt kämpa på =)

För att inte tala om magen! Ser inte längre ut som om han ätit en ballong :D Snyggt jobbat! Fortsätt så så har du snart en slimmad snygging i stallet.

och sthu: Vad glad jag blir att andra också ser skillnaden, så det inte bara är jag som inbillar mej :p Nu väntar jag bara på att analysen ska komma på nya höet, så jag vet vad jag stoppar i herrn.

Nu har jag iaf gett mej den på att han ska bli smal! Han är ju lite tokigt byggd, överbyggd och framtung i kroppen 'av sej själv' plus grov kroppsbyggnad så veterinären har gett mej order om att han SKA ner i vikt, och det gör ingenting om han ligger på gränsen till undervikt heller, för att undvika skador och förslitningar på frambenen. Hans kropp är emot honom, som veterinären sa.

Vi har tyvärr väldigt dåligt med ridvägar häromkring men snart har jag en bil som kan dra släp + e-körkort så jag kan dra hela alltihopa, så då kan vi komma iväg dit det finns lite mer ridvägar. Förhoppningsvis försvinner det mer 'lullull' från honom då :p

Har fixat 'bete' till nästa sommar också, min kompis har två shettisar som har haft fång och därför går i skogs/sandhage, så min ska få gå med dem :)

Vi har tyvärr väldigt dåligt med ridvägar häromkring men snart har jag en bil som kan dra släp + e-körkort så jag kan dra hela alltihopa, så då kan vi komma iväg dit det finns lite mer ridvägar. Förhoppningsvis försvinner det mer 'lullull' från honom då :p

Vi har också väldigt dåligt med ridvägar utanför knuten, och jag funderar också på att åka iväg ibland och rida när hästen blivit bättre. Känner mig "inringad" av 90-väg och järnväg...:crazy:

Usch så har jag också tänkt, med att han är överbyggd alltså. De sa inget om det när han besiktigades, men det känns ju som att det inte är det bästa.
För oss så blir det som en ond cirkel (eller god, så småningom:laugh:) för när han är fet blir han extremt framtung och gångarternas kvalitet blir ett minne blott. När han går ner i vikt så bär han sig bättre, hittar gångarterna och takten igen och blir till den äkta drömprins han är.:D
På honom märks det verkligen jättetydligt att övervikten får koncekvenser.

*KL*

*KL*

Nu är lyckan stor här. i har klarat av första promenaden. Efter 5 månaders vila och tristess har lilla sötponnyn nu fått promenera hela tio minuter, och dessutom på helt ooömma fötter i och med skorna. Han klampade på med öronen spikade framåt och stora steg. Höll stundtals på att krypa ur skinnet i rena ivern men höll sig på mattan, men blev en del balanstrav bredvid matte.

Över ett år sen han hade sadel sist (och den gången var typ fjärde gången med sadel), men inga som helst problem, bara sadla som en vanlig häst. Slänger in en hulljämförelsebild från den gången med sista.

(och för protokollet, jag vet att hacket sitter för långt ner men fick inte plats mer fler hål utan att montera isär allt och flytta pannbandet)

Såhär glad blir små söta ponnyer när de får på sig utrustning:
Thumbnail.aspx

Och så lite hull:
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

5 oktober 2008, jämförelsebilder. VIKTIGT att komma ihåg vid jämförelserna är att han alltså var TVÅ år år på bilderna nedan. Halsen är ju betydligt nättare på bilderna då, men han var ju mer 'tanig' i sin kroppsbyggnad iom åldern med.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Jag tycker det är väldigt stor skillnad! Nu har han inte den kalaskulan bakom sadeln längre. Fint jobbat tycker jag!
Han var väldigt fin i rött också:laugh:

Ja, jag blev faktiskt positivt överraskad själv. Han var ju MYCKET tjockare här i somras, än på bilderna från förra hösten. Men är ju faktiskt smalare än förra hösten också =)

Här kommer min tant igen. Den lilla tjocka.
29859377.jpg

Hon har en väldigt underlig form, jag kan räkna varenda revben på henne. Men ändå är hon tjock.

Hon äter 4 kg hö och får lite krubbskrammel när hon kommer in så hon inte ska stå och sura mot boxgrannen. Jag har slarvat och inte tänkt på analysen men ska komma ihåg att ringa höbonden i veckan:o

Motioneras nu i alla fall 5 dagar i veckan mycket varierat.

Och sen kommer Tappi, som faktiskt inte är så fet som han ser ut!
Jag börjar känna revben på honom (visserligen får jag trycka ganska hårt).
Han promeneras och springer jämte vagnen kring 5 dagar i veckan.
Hans päls är 5 cm kort på dom kortaste ställerna och 6 cm på dom längsta ställerna (jag har mätt).

Han får inte mycket mat, han och två islandshäst till delar på 5 kg hö ute i lösdriften. Men dom har kvar och pilla med också.

29859435.jpg

Islandshäst som är med och delar på hömängden. Han är fet och mycket tycker jag sitter kring bogen. Han har aldrig varit så tjock över bogen och så som han är nu Däremot är han också påväg ner och har hittills gått ner 15 cm kring buken! Enligt måttbandet väger han 350 kg vilket jag gissar på är hans normalvikt. Däremot så sitter allt hans fett bakåt, vilket inte syns på måttbandet vad det gäller vikten. Så jag mäter mest buken på honom och kollar hur mycket hans rumpa dallrar om man petar på den:D

29859463.jpg

*kl*

Jag är missmodig... Mina hästar, numera om inte slanka så iallafalll inte feta, ser sådär tråkiga ut. Långpälsade, lite hömagade, lortiga... De äter 15 kg growfoder per dag och går ute med sin oklippta päls nästan jämt. Grannens hästar däremot, wistas ute 5 timmar per dag, är klippta, får mer kraftfoder än growfoder och är skitsnygga. Slanka, fina och blanka.

Ändå tror jag ju mer på min hästhållning. Kanske om mina tränades lika mycket.. Har ingen bilder på en growfodertunna som är slimmad, blank och trimmad? Jag känner mig modfälld! Och nog känns det som att just growfodret ofta är bowen bakom tjockleken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 836
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka