Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

tycker ni att det syns någon skillnad???

Kulmagen är ju borta, men i övrigt ser jag ingen jätteskillnad. Men det är jättesvårt på bilder! Lättast är ju IRL och om man får klämma och känna med.

Tycker dock inte du har något att skämmas för för hullet på sista bilden, även om det är en bit kvar =)

:rofl: JA! I full .... skritt :p

:love: Tack!

Men vi har ganska nära till täby, jag tror att man får åka dit och rida på banan vissa dagar.
Ska nog göra det nästa år. Blir skönt för henne att ha någonstans att springa fettet av sig :)
Tycker inte om gräsbrodd, annars hade vår fälttävlansbana varit ett utmärkt ställe att fräsa runt på.

Här finns inga backar, en och annan liten slänt men inga backar. Och det är jag som har svårt för galoppen, inte min häst. Jag har ryggproblem som blossar upp om jag galopperar..

Men idag gjorde jag faktiskt det ändå, galopperade alltså.
Ridbaneåkern hade torkat upp så pass att jag gav mig på att bomarbeta lite, både med markbommar, cavaletti och små hinder. Vi slog på stort med andra ord :p
Och ponny var pigg! Han knatade på som aldrig förr, fram och tillbaka i trav över bommarna. Jag gav mig på att galoppera över ett par gånger också och några stora galoppvolter. Nu har jag ganska ont, men jag tröstar mig med att hästen blev trött och svettig. Han hoppade till och med några små hinder (50 cm ungefär)! Det gick kalas-kalas-kalas-bra!!
Iiiih, vad jag är glad!

Vad roligt! Verkar ju vara en jättehärlig häst.

Du har ingen som kan hjälpa dig att galoppera nån gång emellanåt? Eller om du tömkör så kanske du kan ta några galopper? Men det kanske du redan gör?

Du skulle ju kunna tömköra eller longera på en stoooor galoppvolt, så blir det inte så jobbigt att springa med. (Fast jag ska kanske inte utgå från att alla har lika dålig kondis som jag :angel:)

Min medryttare får inte upp honom i galopp, och just nu har hon fullt upp med att leta egen häst så det blir inte så mycket som det hade behövts för min del.

Jag longerar ibland men i och med att han har såna motivationsbesvär blir det inga långa pass.. Brukar inte bli mer än några varv i galopp.
Otroligt nog, han går knappt tömköra :p Trots att han är en så fruktansvärt trevlig körhäst! Men om inte vagnen är med verkar han inte fatta vad det går ut på.. Visst, jag skulle väl kunna träna upp det.

Ska konsultera min kiropraktor, det kanske finns något jag kan göra för att klara av mer. För bara några månader sen hade jag inga problem alls, men det kommer och går det där..

Men nu vill jag ha ett mål! Vet inte om jag vågar sätta upp ett viktmål, med tanke på hur lite han gått ner de senaste åren, men någon form av mål behöver jag! Kanske något inom träningen?

Har aldrig kört, så detta kanske låter helt galet, men du kan inte galoppera honom när du kör då? (lite halvt :o i förväg)

Klart du ska ha mål. Jag hade också valt något i ridningen. Någon övning ni ska klara eller en lång runda som ni ska ta er runt. Ta tid på er och ta tid, och sätt sen som mål att slå den tiden. Tävla mot er själva.

Då får du ju in konditionsbiten.
Du kan ju bestämma dig för någon rörelse som ni inte kan än, och försöka lära in den. Sätt gärna upp en tidsram också, som är realistiskt såklart. Mål är ju till för att uppnås! :laugh:

Sätter ni mål i ridningen så är det ju bara plus om det leder till bättre fysik.

Haha, ja bland mina bruksgubbar heter det att de enda som kör med vagn är zigenare och fyllesvin :p

Jag kan inte riktigt bestämma mig för bågon rörelse! Vi kan en hel del, men inget sitter väl egentligen perfekt :p Han blir selektivt skänkeldöv i vissa situationer.. Det kommer ta tid att arbeta bort!
Hmm.. En rörelse som inte belastar för mycket och som är rimlig för hans kroppsform.
Om vi kanske skulle koncentrera oss på att finslipa sidepassen? Den satt bra i våras, men har blivit lite rostig. Har en mycket trevlig övning där som jag fått av tränarn.
Hade det inte varit lite läckert om han lärde sig lite reiningrörelser! Ryggningen har han, och i och med att jag inte pallar galoppen kanske spinn kan vara ett framtida mål? :D Slidestop vågar jag inte så länge han är för fet..
Klassiska dressyrmoves? Kanske sluta kan vara bra att kunna?
Ja, så får det bli! I vinter ska vi lära oss sluta, bra sidepass och börja på spinn!

Hehe nu har jag nog tagit tillräckligt med plats i tråden! Dags att lämna plats för nya förmågor!

Jag ser tyvärr inte så bra på dina gämförelsebilder eftersom de gamla är tagna frammifrån och man ser dessutom inte halsen.
visst ser hästen lite mer mullig ut eller vad man ska säga men alla hästar ser väl tjocka ut frammifrån mer eller mindre?
du hade nästan behövt ta ett nytt kort frammifrån från samma vinkel så man kunde gämföra, synd du inte hade bild när hon va som fetast.
505kg till 490kg är väl knappast någon sensation? eller var det de siffrorna?

Ni andra som lagt ut med visst det är resultat och man måste vara glad för det lilla med annars orkar man ju inte fortsätta kämpa men jag tänkte visa lite gämförelsebilder som iaf jag kallar stora resultat, vad tycker ni? och detta är utan analys om ni vill veta:grin: enbart fodrat med ögat och sunt förnuft eller ser han ut att lida av brister när han är smal:

detta kallar jag skillnad på hals:eek:
4337300.jpg
före
14405614.jpg
efter

26240552.jpg
före
26674637.jpg
efter

skickar dessa sålänge kommer fler....bildbomb

Min häst har gått från 412kg till 323kg, nästan 100kg minus alltså...
målet är dock 300kg eller under 300kg men så långt har vi inte kommit hittils men under sommaren lyckades jag hålla han i samma vikt som jag fått ner i till under vintern dvs 323-330kg hela sommaren och det känns väldigt bra då han alltid innan blivit skitfet på sommaren när han varit inackorderad.

Och angående om vi bantat våra hästar lika länge, jag har haft min häst i snart 5år och har man en lättfödd häst får man alltid se upp så enkelt är det.
Det kommer man aldrig få sluta göra.
Jag vill inte säga att jag alltid bantar honom men jag försöker alltid hålla han i bra hull även om det går upp och ner och det har framförallt gått väldigt mkt upp och ner när han varit inackorderad eftersom jag inte fått bestämma något då utan har varit tvingad att ge han massa mat och ha han på gigantiska beten.

Men nu har jag han själv på egen gård.

26240548.jpg
före
26240550.jpg
före och efter

8273273.jpg
före
26674687.jpg
efter

25052298.jpg
före och efter

26240551.jpg
före och efter

26452476.jpg
före och efter

2685378.jpg
fel ordning här men ni ser nog vilken som är före och vilken som är efter.

Senast ändrad:

kommentarer tack:)

för tillfället ser han ut såhär. vikt 347kg.
lägg märke till att pälsen LURAS se vid sadelgjordsstaden hur lång pälsen är. men visst han är mullig nu och inte så smal som på smalbilderna men det vet jag ju och det beror på att jag efter en lyckad sommar var tvugen att låta han gå på mass gräs tyvärr när vi flyttade eftersom det inte var nerbetat i någon hage men vi steip betade iaf.
men jag tycker iaf inte han ser så tjock ut som han gjort...vad tycker ni?
bild839_60422649.jpg

länka gärna till vilka bilder där ni tycker han ser bäst ut så kan jag berätta vad han ätit, spännande att se vilket ni tycker ser bäst ut.

sen ska jag säga det med att detta är alltså en islandshäst av den grövre typen så ni har det i åtanke men visst även på smalbilderna kan han gå ner lite till målet är inte nått ännu men jag tycker iaf han ser normal ut på de bilderna istället för grotesk.

Senast ändrad:

504-490, då hade hon redan uppskattningvis gått ner 20 kg.

Sedan så har hon från 490 gått ner en bra bit till. Jag har haft min häst i fem år med.

Men ok det är ju ingen skillnad på henne, hon är fortfarande lika fet :angel:
Jag orkar inte sitta och övertala dig för det går in genom ena örat och ut genom det andra.

Du har bestämt dig, analys fungerar inte.

Då kan inte jag heller jämföra dina halsbilder med varandra, eftersom att de är tagna i olika vinklar.

Det jag kan se på dina bilder är att visst har hästarna gått ner i vikt, men de har fortfarande mycket med späck över hela kropparna.
Varför får den gå upp i vikt hela tiden? Typ jojobantar? om du visste vad den fick när den var smal så skulle den inte behöva gå upp
i vikt hela tiden, det sliter enormt på hästens kropp att gå upp och ner i vikt hela tiden.

Den ser ut att lida av för mycket fett när den är "smal". Speciellt "bakom sadeln" så ser man späck.
Som en "bulle" som sticker upp på bilderna där den är bantad.

Man kan inte se mycket om den har brist av något förens det går för långt. Men det finns mycket mer att ta av.

Senast ändrad:

Jag tänker inte detaljkommentera - för det är ingen ide. Du har bestämt dig. Och jag har samma åsikt som tidigare. Det är variation mellan bilderna, men hästarna är hela tiden mer eller mindre tjocka.

Sen håller jag med IronWill om jojobantandet, om du hade analyserat skulle du kunna hålla en stabil vikt i alla fall, även om den kanske ändå pga 'krocken' mellan MJ-behov och TS-behov skulle vara för hög.

Det du kallar 'pytteliten' skillnad på min häst, det är över 100 kg:s skillnad. Men vågen är en sak, det 'största' - och viktigaste - är att de sjukliga fettdepåerna är borta. Men han har en bra bit kvar innan han är smal. Men sålänge måttbandet stadigt visar neråt, så. Tills killnad från dig så har jag, och flera i tråden, inte heller haft möjligheten att hjälpa till med motionering.

stelll.jpg

Här är en bild när hon bantat ca. hälften av det hon gjort idag. Fast med TJOCK vinterpäls.

Fortfarande fettdepåer, men en bild från sidan i alla fall.

Ja precis, jag har aldrig låtit min häst bli såhär fet innan, eftersom att jag har kunnat stoppa det i tid.
Hon behöver inte bli groteskt fet för att jag ska förstå att hon behöver banta, eftersom att jag ser vad hon får i sig.

Jag behöver därför inte jojobanta, utan kan hålla henne på en stadig foderstat året om, år ut och år in.

Ja, min har ju också legat still, men på för hög vikt då (problemet med MJ kontra TS). Däremot har gräs varit en kamp att kontrollera,dock så har han heller aldrig innan i sommar då han blev insulinresistent fått bli 'groteskt' fet. För tjock, javisst, men inte fet så det börjat bli späcknacke/depåer så. Gräset har jag ju dels svårt få bort om de inte får minihage, men ffa har hans ålder spelat in. Tvååringar ska inte stå i minihage liksom =/

Det här är förra hösten, efter en sommars bete (med munkorg och installning del av dag etc). Han är absolut för tjock, inget snack om saken. Men inte späcknacke etc. Däremot kan jag nu i efterhand se att han börjar bygga en depå vid övergång mellan ländrygg och kors redan där. Och det här är det fetaste han varit innan han blev IR.

Thumbnail.aspx

Hittade en bild från betet samma år:
Thumbnail.aspx

Nu när han är/har varit IR, och tacksamt nog är äldre och i ridbar/skobar ålder lite mer, så blir det inget mer bete alt väldigt lite med munkorg och stödfodring, just för att kunna kontrollera vikten sommartid med.

Eller du kan sätta som mål att lära honom tömkörning utan vagn:idea:

504-490, då hade hon redan uppskattningvis gått ner 20 kg.

Okej det syns mkt bättre på sista bilden du la upp, det är helt omöjlig att se när det är taget ur olika vinklar speciellt när halsen inte ens synd.
men nu på sista bilden syns att hon var mer mullig som jag sa förut och att hon var mer bukig. men tjock vinterpäls:angel: du har nog aldrig känt på en islandshäst/shettis.

Sedan så har hon från 490 gått ner en bra bit till. Jag har haft min häst i fem år med.

Är det med måttband eller våg?

Men ok det är ju ingen skillnad på henne, hon är fortfarande lika fet :angel:
Jag orkar inte sitta och övertala dig för det går in genom ena örat och ut genom det andra.

jag har ju skrivit att det var skillnad vad ska jag med skriva. jag läser och lär mig av det ni skriver och era argument och....

Du har bestämt dig, analys fungerar inte.

..jag har inte sagt att mitt sätt är det enda rätt, hemskt vad folk har svårt att läsa det man skriver i denna tråden.
jag tycker bara att det är värt att disskutera och att ja, alla får chans att lägga ut bilder även om det är analys eller utan analys, jag tycker det är roligt att se om man kan lyckas med båda vägarna så att säga.
Jag försöker inte övertala er om att sluta med analys även om det känns lite som att ni förkastar utan analys men jag börjar förstå mer och mer varför analys är bra.
Vi får se om jag tar analys men det tråkiga är att jag är skitkass på matte och jag vill kunna fodra mina hästar själv ju och inte behöva ha matte d för att veta hur man ska kunna räkna osv.
för tar man hjälp av någon så kan ju inte den klämma o känna.
det var ju det som hände senast jag hade analys då fick jag hjälp över nätet och hästarna blev skitfeta trots att jag försökte reglera och ha mig men det är inte så himla lätt när man inte ens vet vad man skall reglera efter.
därför har det känts lättast att köra utan analys inte för att jag är snål att ta analys utan för att jag inte förstår mig på det utan jag tycker det har funkat bra utan NÄR JAG HAFT HÄSTARNA SJÄLV.

Då kan inte jag heller jämföra dina halsbilder med varandra, eftersom att de är tagna i olika vinklar.

Nu är du riktigt löjlig faktiskt, på dina bilder såg man ju inte ens halsen:rofl:
Jag vet att ni ser att det är jättestor skillnad men ni vill bara inte erkänna det....men lite erkänner du nedan...

Det jag kan se på dina bilder är att visst har hästarna gått ner i vikt, men de har fortfarande mycket med späck över hela kropparna.
Varför får den gå upp i vikt hela tiden? Typ jojobantar? om du visste vad den fick när den var smal så skulle den inte behöva gå upp
i vikt hela tiden, det sliter enormt på hästens kropp att gå upp och ner i vikt hela tiden.

haha det är riktigt roligt att både du och alex tror att det är flera hästar, det säger uppenbarligen mycket om hur mycket han förändrades:p.

läste du mitt inlägg? återigen, snäll läs ordentligt.
jag har haft han inackorderad större delen av de snart 5åren och INTE kunnat bestämma hur mkt han skall få jag vet låter helt sjukt men hur ska man kunna säga att man vill ha analys och att han ska fodras på ett visst sätt när han går i stor flock på lösdrift med fri tillgång på hösilage i ett stall, i flock med hö 3 gånger om dagen i ett stall där min häst är jätterang hög och snodde allt så jag hade ju ingen aning om hur mkt han fick.
osv osv har stårr i flera stall men då säger ni varför tog du inte analays själv, skötte han själv och hade han på box.
ja analys hade jag kunnat tatt men på den tiden visste jag knappt va det var dessutom hade vi analys på höet har jag för mig men det visste jag inte hur man räknade på och de kvittade nät han åt upp alla de andra hästarnas hö.
och box vill jag inte ha han på eftersom han vantrisvs något enormt han har alltid gått på lösdrift och river i princip boxen om han måste stå inne mer än max 1 natt per månad eller nåt vid dåligt väder.
skötte han själv kunde jag inte då när jag hade han inackoderad hade runt 2-3mil till stallet enkel resa:(

ja jag vet att han jojo bantat och jag hatar det men innan bildderna där han är klippt och smal så har jag inte kunnat ens få ner han ordentligt i vikt eftersom jag just varit inakorderad.

halsbilden där han e smal det var innna en stor tävling då fick jag ha han ensam i en hage när jag va inackorderad för de hade typ 6 hektar bete och typ 3 hästar på det så han var tvugen att hållas smal innan tävlingen och han vantrivs jättemycket jag tycker inte det är ett värdigt hästliv och då tycker jag hellre man ska kunna ha två fetisar ihop i så fall som jag har nu.
men iaf, då gick han i en kraftigt nerbetad hage den var dock stor så han hade mycket att utforska.
den var nerbetad av andra hästar alltså men såklet inte lika stor som 6hektar.
så han gick där och kämpade hela dagarna och ´fick jobba för maten.
sedan fick han när jag kom ut 1kg hö och 1kg uppblött lusern pellets och mineraler....
hur tycker du han ser ut på den bilden med den dieten?
sen reds han massa förvisso med inför tävlingen men han var jättepigg och glad då.
han reds 6-7dagar i veckan hårt och längre och intensivt.

Den ser ut att lida av för mycket fett när den är "smal". Speciellt "bakom sadeln" så ser man späck.
Som en "bulle" som sticker upp på bilderna där den är bantad
.

detta förstår jag faktiskt inte hur mkt jag än tittar, vill du länka till en bild och kanske markera vart du menar?
som sagt så SKREV jag om du suck för 3e gången läste vad jag skrev att han inte var nerdbantad så mkt som jag vill men nu visade jag ju skillnaden mellan fet och normal.
sen vill jag ju att han ska vara smal.

hur såg han ut på nya bilden då?

Man kan inte se mycket om den har brist av något förens det går för långt. Men det finns mycket mer att ta av.

Ibland känner jag att det är nog ganska svårt att gämföra raser här där vi "blandar" raser för iaf min islandshäst är ganska grov och kan inte se ut som ett fullblod, så som du beskriver det har han 50-100kg kvar att banta även på smalbilderna men i verkligheten hade han max 30kg kvar.

sen tycker jag ni med nordsvensk, det känns ju heller inte rättvist, en nordsvensk kan aldrig se ut som en smäcker ponny i kroppen hur mkt man än bantar dem de har grov benstomme visste kan de va feta såklart och är det lätt och ofta MEN man måste se te rasen och inte gämföra för mkt.

Jag tänker inte detaljkommentera - för det är ingen ide. Du har bestämt dig. Och jag har samma åsikt som tidigare. Det är variation mellan bilderna, men hästarna är hela tiden mer eller mindre tjocka.

jag har inte bestämt mig, jag visar bara hur det ser ut utan analys och tycker det är intressant att läsa vad ni skriver om analys.

och återigen, antingen läser ni väldigt slarvigt eller så är det stor skillnad med tanke på att min häst ser ut som olika hästar på bilderna:angel:

Sen håller jag med IronWill om jojobantandet, om du hade analyserat skulle du kunna hålla en stabil vikt i alla fall, även om den kanske ändå pga 'krocken' mellan MJ-behov och TS-behov skulle vara för hög.

läs det jag skrev te IronWill. du läste uppenbarligen inte mitt första inlägg heller.

jag kommer kanske ta anlys men läs det jag skrev te henne....

sen tänkte jag på det med jojo bantande är det inte så för alla hästar som går på bete egentligen? jojo bantande, det kan ju knappast vara så farligt som det är för människor.
jag menar i naturen så går ju deras år ut på jojo bantante, de äter massa på sommaren o blir jättefeta för att klara vintern då de går ner massa i vikt pga dåligt med mat sen går de upp massa i vikt nästa sommar osv.
det är ju hästens naturliga rytm, borde vara mer konstigt för hästkroppen att inte få gå upp över sommaren måste vara en enorm stress på deras kroppar inför vintern att ligga i deras ögon, "underhull" hur ska de klara vintern lixom, de och deras kroppar kan ju inte förstå att det alltid kommer finnas mat.

om ni inte visst det är hästen ett av de djur som förändrats minst genom tiderna, e har fortfarande kvar flyktinstinkten och de har kvar sina rutiner vad gäller foder, hur mkt de betar, sover, strövar osv.
de klarar egentligen inte boxvistelse eftersom de naturligt skall ströva och dessutom äta lite lite åt gången inte konstigt de får magsår.

sen har allt såklart förändrats sedan människan börjar ride man det har inte hästen:angel:

Det du kallar 'pytteliten' skillnad på min häst, det är över 100 kg:s skillnad. Men vågen är en sak, det 'största' - och viktigaste - är att de sjukliga fettdepåerna är borta. Men han har en bra bit kvar innan han är smal. Men sålänge måttbandet stadigt visar neråt, så. Tills killnad från dig så har jag, och flera i tråden, inte heller haft möjligheten att hjälpa till med motionering.

ser mkt bättre skillnad på senast bilderna, tänk vad bra bilder kan göra.
och tänk vad bilder ibland kan luras med för den delen.
du har vägt din häst på våg alltså? inte måttband?

läste sedan att din häst var en 2åring unghäst? som blev fet och fick ir?
varför går inte en 2åring unghäst i storflock med andra unghästar och springer och leker i gigantiska hagar, då blir de knappast feta, men starka i benen och hållbara.

nej men det är ju det jag säger, att men rätt kost kan de gå ner i vikt utan vidare motion, har alltid fått köra det resonemanget men ingen har trott mig utan folk har sagt när min häst varit fet att jag rider för lite.
men jag har ridit som en galning utan att nåt har hänt.
som jag oxå skrev men givetvis läste ingen, så när min häst var som smalast det är då jag red som minst nu senast.

och så ska jag igen säga så alla förstår att han blev alltså smal när jag började ha kontroll själv över hans matintag....om ni hittisl inte fattat det.

och återigen, antingen läser ni väldigt slarvigt eller så är det stor skillnad med tanke på att min häst ser ut som olika hästar på bilderna:angel:

Visst är det skillnad men den är aldrig smal.

sen tänkte jag på det med jojo bantande är det inte så för alla hästar som går på bete egentligen? jojo bantande, det kan ju knappast vara så farligt som det är för människor.
jag menar i naturen så går ju deras år ut på jojo bantante, de äter massa på sommaren o blir jättefeta för att klara vintern då de går ner massa i vikt pga dåligt med mat sen går de upp massa i vikt nästa sommar osv.

Vildhästar rids inte, det ställs inga krav på dem. Men ja, det är naturligt med överflöd sommartid och brist och svält vintertid. Ska du anamma det ska du inte oroa dig för TSbrist vintertid.

Vildhästar strövar över milsvida områden med, får ingen betfor och inga morötter och def ingen jäst etc. Så det bör man ju anamma med då. Då fungerar det nog jättebra, om det enda hästen ska göra är gå med sin flock i sin gigantiska hage..

det
är ju hästens naturliga rytm, borde vara mer konstigt för hästkroppen att inte få gå upp över sommaren måste vara en enorm stress på deras kroppar inför vintern att ligga i deras ögon, "underhull" hur ska de klara vintern lixom, de och deras kroppar kan ju inte förstå att det alltid kommer finnas mat.

Just därför man som människa, som satt hästarna på onaturligt små ytor med onaturligt bra mat, har ettansvar att så långt det går försöka se till att hästen får sitt behov - varken mer eller mindre - året runt.

ser mkt bättre skillnad på senast bilderna, tänk vad bra bilder kan göra.
och tänk vad bilder ibland kan luras med för den delen.
du har vägt din häst på våg alltså? inte måttband?

Bilderna är utalagda tidigare, du inkluderade de när du tyckte 'syns ingen skillnad'. Ingen bild är ny, de är från juli - september allihop.

Både våg och måttband.

läste sedan att din häst var en 2åring unghäst? som blev fet och fick ir?
varför går inte en 2åring unghäst i storflock med andra unghästar och springer och leker i gigantiska hagar, då blir de knappast feta, men starka i benen och hållbara.

3 år i år när han fick IR. De gör det antgligen av samma anledning som dina hästar inte gör det?

Sprungit och lekt i stora hagar har han. Jag ville skicka honom på kollo, men alla som fanns hade ALLLDES för bra bete, och ingen erbjöd den tillsyn som krävs för en eksemhäst tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 794
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka