Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag ska börja jobba bort Vårtans gräsmage nu ;D Galopparbete är det som gäller så fort snön har lagt sig och gett ett bra underlag som inte är halt (och när hon fått sina nya broddar! Just nu är dom helt söndernötta..) Och nu ska hon inte få lata sig nå mer, nu ska jag börja kräva formen av henne så att hon arbetar genom hela kroppen! Jag har ett ganska långt tag ridit henne utan några större krav, men nu är det slut med det! :D

(Vårtan är min medryttarhäst)

Förstår att cavaletti/dressyr är svårt om faciliteterna sviker. Har inte heller det bästa, ridbanan blir kass så fort det ösregnat en stund. Dessutom är den liten, typ 20x30 eller nåt sånt.

Fick idag veta att förra medryttaren (som har sin häst hos oss) hade hoppat terränghinder med pojken :D Det finns några ihopsatta stockhinder på en åker några km bort och han hade minsann hoppat! Det trodde jag aldrig - han är livrädd för bommar men kan hoppa nån stock i skogen. Men då har man ju en väg till hjälp, mitt på en åker kan han ju springa förbi :p

Men ja man får försöka ändå! Om du inte kan rida och galoppera kan du ju fösöka från marken så ofta underlaget tillåter på åkrarna. Vet hur det är med trasig kropp. Jag får ont som tusan i bäckenet/höfterna ibland av att rida Casper och nu har mitt friska (!) knä börjat säga ifrån, gör ont på insidan när jag rider. :cool: Men jag kör väl på tills jag sitter i rullstol...

Ja, det går så länge det går :p

Funderar lite på det här med hoppning och en så pass fet häst som min. Det är onekligen bra träning, men det måste ju slita något enormt? Jag menar, han har ju redan kanske 100 kg för mycket, om inte mer, att släpa runt på. Jag sitter mycket sällan på när vi hoppar just för min rädsla för förslitning.

Jag funderar också på om man kan få ut mer av styrketräning (ffa bomarbete jag tänker på) med viktmaschetter på hästens ben. Det kommer ju bli tyngre och mer krävande, men är det effektivt?
Om man har cavalettibommar, kliver över ett par gånger utan extravikter, sedan sätter på vikterna på fram- eller bakben och kliver över ett par gånger till. Sen en liten paus där man gör något annat utan vikter och så över bommarna igen! På med vikterna på fram- eller bakben och samma vända en gång till.
Och upprepar något sånt ett par gånger under säg en timmes tid.
Kan det vara något?

Jag tror ett första steg är att börja cavalettiträna öht :p det ÄR bra träning, viktmanchetter låter som onödigt humbug i mina öron. Att ha bommar där de är upphöjda bara i ena kanten, varannan upphöjd på ytter och varannan på inner, kanske lite mer än vanlig cavaletti - det är jobbigt. Att ha t.ex. bom - cavalettistuds - bom och galoppträna genom att varva mellan 2 eller 3 galoppsprång funkar skitbra, det är ju så små höjder att det blir som ett stort galoppsprång i studsen bara men det tar på krafterna!

Har man tillräckligt med bommar (vilket vi inte har, hmpf) kan man ju ha bommar på ena långsidan och cavaletti på andra, eller i ett hörn som en solfjäder. Då kan man också passa på att bara höja upp yttersidan så kan man variera hur högt hästen kliver beroende på var på bommen man rider.

Hoppa högre skulle jag nog inte göra kontinuerligt, en stock i skogen eller liknande är ju inget men att traggla några hinder på banan skulle jag inte göra med en överviktig häst.

Problemet med min pålle är att när vi försöker göra sånt (eller rida på något som påminner om ridbana över huvudtaget) får jag jobba tio gånger mer än honom.. Han hatar det! Andra gångarter än skritt blir mycket sporadiskt..
Och bommar.. Ja det hatar han nästan ännu mer! Ok, det har blivit bättre med klickerträningen men det är långt ifrån enkelt att få honom att jobba ordentligt..
Han är inte direkt typen som kommer igång av några busgalopper, snarare tvärtom.

Usch, vad jag gnäller om min lilla häst!

Ja, det går så länge det går :p

Funderar lite på det här med hoppning och en så pass fet häst som min. Det är onekligen bra träning, men det måste ju slita något enormt? Jag menar, han har ju redan kanske 100 kg för mycket, om inte mer, att släpa runt på. Jag sitter mycket sällan på när vi hoppar just för min rädsla för förslitning.

Jag funderar också på om man kan få ut mer av styrketräning (ffa bomarbete jag tänker på) med viktmaschetter på hästens ben. Det kommer ju bli tyngre och mer krävande, men är det effektivt?
Om man har cavalettibommar, kliver över ett par gånger utan extravikter, sedan sätter på vikterna på fram- eller bakben och kliver över ett par gånger till. Sen en liten paus där man gör något annat utan vikter och så över bommarna igen! På med vikterna på fram- eller bakben och samma vända en gång till.
Och upprepar något sånt ett par gånger under säg en timmes tid.
Kan det vara något?

Jag har fått lära mig att viktmanchetter enbart ska användas i skritt utanför bana, dvs på "icke-tungt" underlag. Annars stupar tydligen hästen. Och de ska enbart användas på frambenen om jag inte minns fel. Var något med bakbenens konstruktion, att det blir för tungt för knät... Har ingen källa för det jag säger nu men det kanske kan vara värt att kolla upp om du vill jobba med manchetter :)

Problemet med min pålle är att när vi försöker göra sånt (eller rida på något som påminner om ridbana över huvudtaget) får jag jobba tio gånger mer än honom.. Han hatar det! Andra gångarter än skritt blir mycket sporadiskt..
Och bommar.. Ja det hatar han nästan ännu mer! Ok, det har blivit bättre med klickerträningen men det är långt ifrån enkelt att få honom att jobba ordentligt..
Han är inte direkt typen som kommer igång av några busgalopper, snarare tvärtom.

Usch, vad jag gnäller om min lilla häst!

Du kan ju rida i sandbackar med honom eller att du galoppjobbar? :) Galoppjobba funkar ju lika bra på plan som ute i skogen liksom ;)

En stilla undran... Om du är så säker hela tiden på att DU gör rätt, att analyser inte behövs och att det är löjligt med foderstatsprogram/tabeller, varför i hela friden frågar du då om dina hästars hull och lägger upp bilder?

du missade visst denna raden jag skrev:

"Jag säger inte att jag är bäst och det jag gör är rätt".

jag frågar om råd som alla andra är det olagligt i denna tråden JAG gjort helt plötsligt eller? måste man ha analys för att få vara med?

Jag bara ifrågasätter analys och se vilket rabalder det blir....:grin:
kanske är det inte så bra som folk hysteriskt ska övertala alla andra om...ibland får jag en känsla av att man blir mer orolig och man måste veta in det minsta vilket gram kalcium bla bla hästen får i sig men har ni inte tänkt på att VEM vet och HUR vet man EXAKT hur mkt varje individ SKA ha? alla individer är unika och extremt komplexa hur ska man kunna veta exakt hur mkt varje häst ska ha och jag förstår om man blir idiot när man försöker ta reda på det för det är ärligt talat helt omöjligt att veta.
så man får chans, som man gör utan analys:angel:

Alltså jag tror inte på att gå efter tabeller osv, det är ju bara någon som hittat på detta för att tjäna pengar på hysteriska hästägare och se, de lyckas ju.
det är ju totalt omöjligt att veta exakt vad en viss hästkropp med exakt ett visst arbete och exakt det kilot de ligger på för DAGEN för de kan ändra snabbt från dag till dag.

jag menar att det är nog inte så enkelt som ni försöker att få det att framstå som, 500kg häst, 160mkh, lätt arbete, lättfödd...så enkelt är det inte, en annan häst som exakt passar in i de ramarna kan vara totalt olik den första osv osv osv, och ger man dem samma mat kan det sluta i katastrof...

rasen tex är ju aldrig omtalad olika raser har olika förbränning osv.

men då säger ni att man måste ju fodra med ögat med, visst men till slut står man där och fodrar med ögat, varför ska man då ha analys?

jag vill se att det funkar som det ska, att hästarna blir extremt mkt finare och bantas ner lätt MED analys...jag tycker mig knappt se någon skillnad på hästar här med eller utan anlys de utan går nästan bättre för ibland eftersom de inte stirrar sig blinda på analys siffrorna...

jag vill inte få magsår o gå o oroa mig för massa jäkla siffror det gjorde man ju i skolan så det räckte o blev över, hur ofta analyserar ni själva er mat för den delen är ni lika extremt noga med att ni själv får exakt alla vitaminer och mineraler och rätt kvot av allt då?:angel:

du missade visst denna raden jag skrev:

"Jag säger inte att jag är bäst och det jag gör är rätt".

jag frågar om råd som alla andra är det olagligt i denna tråden JAG gjort helt plötsligt eller? måste man ha analys för att få vara med?

kanske är det inte så bra som folk hysteriskt ska övertala alla andra om...ibland får jag en känsla av att man blir mer orolig och man måste veta in det minsta vilket gram kalcium bla bla hästen får i sig men har ni inte tänkt på att VEM vet och HUR vet man EXAKT hur mkt varje individ SKA ha? alla individer är unika och extremt komplexa hur ska man kunna veta exakt hur mkt varje häst ska ha och jag förstår om man blir idiot när man försöker ta reda på det för det är ärligt talat helt omöjligt att veta.
så man får chans, som man gör utan analys:angel:

Alltså jag tror inte på att gå efter tabeller osv, det är ju bara någon som hittat på detta för att tjäna pengar på hysteriska hästägare och se, de lyckas ju.
det är ju totalt omöjligt att veta exakt vad en viss hästkropp med exakt ett visst arbete och exakt det kilot de ligger på för DAGEN för de kan ändra snabbt från dag till dag.

jag menar att det är nog inte så enkelt som ni försöker att få det att framstå som, 500kg häst, 160mkh, lätt arbete, lättfödd...så enkelt är det inte, en annan häst som exakt passar in i de ramarna kan vara totalt olik den första osv osv osv, och ger man dem samma mat kan det sluta i katastrof...

men då säger ni att man måste ju fodra med ögat med, visst men till slut står man där och fodrar med ögat, varför ska man då ha analys?

jag vill se att det funkar som det ska, att hästarna blir extremt mkt finare och bantas ner lätt MED analys...jag tycker mig knappt se någon skillnad på hästar här med eller utan anlys de utan går nästan bättre för ibland eftersom de inte stirrar sig blinda på analys siffrorna...

jag vill inte få magsår o gå o oroa mig för massa jäkla siffror det gjorde man ju i skolan så det räckte o blev över, hur ofta analyserar ni själva er mat för den delen är ni lika extremt noga med att ni själv får exakt alla vitaminer och mineraler och rätt kvot av allt då?:angel:
Jag tror att du har missförstått vad alla pratar om angående analys och inte.

Självklart måste man fodra med ögat även med analys. Men eftersom du inte ser mineralbrist- eller överskott förrän det gått väldigt långt och proteinbrist inte heller visar sig förrän efter flera månader så är det bästa att kombinera.

Jag kan ta mig själv som exempel och mina 2 islandshästar som båda har överhull. Jag har analys på höet som säger vad det finns för mineralr samt naturligtvis MJ och protein.

Tidigare erfarenheter av att fodra med analys och se hur de förändrar sig har givit mig grund för att påstå att stoet behöver max 35 MJ och minst 300 protein när hon ska bantas och bara går i hagen som hon gör just nu pga av hälta. Jag vet detta eftersom hon tidigare vintrar gått på mer MJ och blivit tjockare/ eller behållit vikten under tiden.

Vallacken som är större och inte lika tjock samt dessutom rids 4 dagar i veckan (unghäst 4 år) behöver 45 MJ och minst 380 protein för att vara snygg i kroppen.

När vårt hösilage innehåller 7,1 MJ och enbdast 38 protein på TS 65 så innebär det att jag får lägga stoet på absolut minimi TS (som ändå ger mer MJ än hon behöver) och lägga till 250 g soja för att få till att hon inte tappar muskler. Hullet är inte mycket att göra åt i dagsläget utan får vänta tils hon sätts igång igen.

Vallacken kan få mer hösilage men kommer ändå att behöva ca 400 g soja oom dagen för att komma upp i den kvoten han behöver.

Mineralerna blir bra på både med den foderstaten och jag tillsätter enbart tokosel för selenet.

Utan analys på hösilaget hade jag haft antingen vädigt feta eller också helt muskelfattiga hästar, eftersom de då fått enbart höt i tron att det var bra nog. Det ser väldigt gott ut...

Går jag under på protein så tappar de muskler. Går jag över i MJ så blir de tjockare så enkelt är det.

va vilken anledning har du gett din ponny mer energi och mindre protein? Hur "kom du på" det? jag menar enligt tabellerna skall väl en ponny ha mer protein(det kan de ju inte "blir feta på") och mindre energi?
och en häst som inte arbetar så hårt borde väl inte behöva så mkt energi?

hur hög är hon och vad väger hon nu? visa gärna före och efterbild med sommarpäls/klippt

jag kanske tänker fel.

Du behöver inte ha analys för att "få vara med", men hur ska någon kunna svara dig när du inte har det?

Var hittar du "rabaldret" som du pratar om? Jag har inte märkt av något rabalder. Det blir bara väldigt svårt när du vill ha råd angående dina hästars behov och hull, och du samtidigt inte har någon aning om vad ditt grovfoder innehåller.

Det är ju klart att man använder sig av genomsnitt, och att det finns individuella olikheter inom detta. Men det gör det ju i all statistik. Däremot ger ju tabellerna och foderstatsprogrammen ett hum om vad som kan vara ungefär rätt, och sedan får man ju prova sig fram med sin egen häst. Vad trodde du?

Fast det är den ju. Du använder ju svårfödd (ex fullblod), normalfödd och lättfödd (ex kallblod och ponnier) för att justera för ras. Det går ju knappast att ha fler kategorier, som t.ex. att skilja på connemara och islandshäst.

För att veta hur man behöver fodra nästa säsong med ett nytt grovfoder?

jag vill inte få magsår o gå o oroa mig för massa jäkla siffror det gjorde man ju i skolan så det räckte o blev över,

Bry dig inte om analyser och tabeller då. Det är inget man är tvingad till att använda.

Något jag har märkt är att du verkar blanda ihop analys och tabell. En analys gör du på grovfodret, för att ta reda på vad det innehåller. En tabell använder du sedan, men hjälp av din analys, för att ta reda på hur mycket av ditt grovfoder som hästen kan tänkas behöva.

Jag vet egentligen inte varför du blir så upprörd över att det finns hjälpmedel att ta till för att räkna foderstat? Det märks ju att du, som så många av oss andra, känner dig osäker angående dina hästars behov. Varför är du du så emot att använda det som finns att ta till?

Sådan var Casper också förr! Han HATADE ridbanan, det var som att rida in i en vägg. Jag dog efter kanske 10 min och då hade man bara försökt skritta snabbare än snigeltakt...

Så testade vi en annan approach. Vi tömkörde istället och det gick kanon. Casper är ju rätt duktig när man är på marken och lyssnar på långpisk/röst/kroppsspråk mycket mer än skänkel. Så att få framåtbjudning på töm gick riktigt bra! Ganska snart hann jag knappt med :o

Sen började jag rida på banan och berömde MASSOR. Tränade enbart på att han ska fram. Så varje gång han svarade på framåtdrivande fick han beröm. Idag är han ett litet lokomotiv på ridbanan :p
Vill bara säga att det kan gå. Om man hittar rätt sätt! Det här funkade för oss, kanske inte gör det för er. Men det är ju väldigt skönt att kunna nyttja ridbanan också.
Sen är han fortfarande rädd för bommar iof, men det har vi inte tränat aktivt på på flera år...

Jag är väldigt noga med min mat, men ännu mer nogrann med min hästs mat. Jag väljer vad jag vill äta, JAG väljer även vad HON ska äta.
Hon kan inte gå runt och bestämma själv, det är jag som bestämmer åt henne.

Det har inte med tabeller att göra, det har att göra med vad en häst har för behov och man kan Omöjligen veta vad man stoppar i sin häst
om man inte vad det är i maten. Jag har inte puttat in min häst i en tabell, Jag vet hennes behov och jag vet vad höet innehåller.
Då är det superlätt att fodra, fodra utan analys är som att famla runt i mörkret och det blir extremt svårt att hitta det perfekta för hästen.

Så du tycker inte att det är någon skillnad på min häst som gått ner en hel del?

va vilken anledning har du gett din ponny mer energi och mindre protein? Hur "kom du på" det? jag menar enligt tabellerna skall väl en ponny ha mer protein(det kan de ju inte "blir feta på") och mindre energi?

hur hög är hon och vad väger hon nu? visa gärna före och efterbild med sommarpäls/klippt

jag kanske tänker fel.

Du tänker fel ja.

Analys tar man på fodret för att veta vad de innehåller.
Tabellerna använder man FÖRSTA året för att ha någonstans att börja. Tabellerna har samma proteintilldelning per kg för ponny som storhäst.

Många ponnyer har dock ett lägre MJ-behov än tabell, men samma grunläggande proteinbehov som alla hästar. (I vila ca 55 gr/100 kg). Det gör att en ponnys foderstat ofta har en högre kvot, då proteinbehov är enligt tabell men MJ-behov är lägre än tabell.

Men nu sitter jag där med mitt analyserade hö och min häst/ponny. Och ska räkna foderstat. Det jag kunnat märka innan är att den verkar vara lättfödd då den lätt blir tjock. Så jag fyller i ponny, tjock, lättfödd, vikt samt ålder.

Då svarar programmet med tabellvärden, vi kan låtsas att tabellerna säger 50 MJ och 300 gr SRP.

Då använder jag de siffrorna och höanalysen och kommer fram till att 6 kg av mitt hö samt 200 gram betfor täcker behovet perfekt. Då ger jag det.

Sen väntar jag och tittar på hästen. Om hästen blir för tjock så vet jag att den behöver MINDRE än tabellerna säger. Så jag minskar MJ ner till 40 MJ och behåller proteinet. Sen väntar jag. Blir och håller sig hästen lagom på det, då vet jag att min ponny behöver 40 MJ och 300 gr SRP. Sen kan jag skita i tabellerna.

Nästa år med mitt nya hö, så när jag får analysen så kan jag lätt räkna ut en lämplig foderstat som ger 40 MJ och 300 gr SRP. Jag använder aldrig ens tabellerna.

Tabellen är en vägledning FÖRSTA året.

Det fungerar lika men omvänt med svårfödda. Mitt fullblod ska enligt tabell behöva cirka 65 MJ i vila. Han behöver 120 MJ i vila. Så jag använder inte tabellen, jag vet ju vad han behöver. På samma vis med den lilla, tabellen säger en sak, men jag vet att det blir för mycket, men han behöver max 40 MJ.

Haken är när du har ett hö med för bra värden, då är det OMÖJLIGT att ge bara 40 MJ. Det är därför man ska köpa analyserat, så man kan köpa rätt DIREKT. Och om man nu inte kan det, iaf veta hur mycket för mycket eller för lite det blir.

jag kanske tänker fel.

Hästar kan visst bli feta av protein, en häst ska inte ha mer protein än vad den behöver. Även om det inte är lika allvarligt med ett proteinöverskott som ett MJ överskott.

Anledningen till att jag inte kan ge mer protein är att då får hon ännu mer MJ.

Därav så har jag lagt mig så nära hennes behov som möjligt. Ett överskott på två, tre MJ spelar inte så stor roll. När det kommer upp över 10 MJ, ja då bör man ora sig lite.

Och ett litet underskott på protein gör ingenting heller, eftersom att hon inte blir riden så mycket, så bygger hon inte heller några speciella muskler.

Hon får inte speciellt mycket MJ heller, aldeles lagom för 40 min skritt och ändå tillräckligt lite för att gå ner i vikt.

Hon är 145-147 cm hög, vägde 504 när hon bantat av sig hälften, sist vi vägde så hade hon en vikt på ca 490 och nu har hon gått ner en hel del till.

Jag ska se om jag hittar bilder...

Jag har inte haft samma foderstat hela tiden, Vi började på 5.5 kg hö och 0.5 kg lucern - tror jag.

Hon är klippt på alla bilder.

Före och efterbilder, tog nästan inga bilder när hon var som fetast.

Bra bit över 500 kg.

Stellatjock1.jpg

Stellatjock.jpg

Dallrigt fett överallt, SE bogen!!! Finns inte en muskel någonstans. Fettvalkar, ingen övergång mellan bog och mage och bak.
Hon ser ut som en korv. Se späcket på halsen!!!

En bit under 500 kg.

Stella3-24.jpg

Buken är inte hängande, späcklager över rumpa, rygg och bog är borta. Man börjar se
musklernas konturer, notera hur bogen ser ut framförallt. Notera området framför manken
det börjar bli tomt på fett! till skillnad från första bilden :crazy:

Man kan till och med se hennes gamla sadelskada "gröpas ur" på fett.

Så det är ingen skillnad på min häst?

Senast ändrad:

*KL*

Gullan, du såg ingen skillnad med analys någonstans sa du. IronWills Stella är ju superexempel, men menar du att du inte ser skillnad på de här?

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Min ser ju ut som en vinthund nu, om man jämför med hur hon var när hon var som fetast :crazy: och hon är inte som fetast på bilderna jag visade nu.

här kommer vi!!!
Nótt har en övervikt efter sommarn som heter duga!! Så här såg hon ut i slutet av september

14365_346782120056_733515056_9720063_2832557_n.jpg

(( bortse från hur sadeln ligger! för rund häst kan göra att vilken sadel som helst glider fram och sabbar! =) ))

förra veckan såg hon ut så här =)
15542_340062110056_733515056_9620619_4751715_n.jpg

tycker ni att det syns någon skillnad???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 792
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka