Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

På skoj la jag in att min häst åt 40 kg hö- ej silage o det var inga varningsklockor som ringde, utan bara en rekommendation att byta till ett bättre hö.

Konstigt, för när jag provar samma sak i Hippocampus med mitt nuvarande hö (8,3 mj och 29 g smrp) och en 450 kg-häst så talar programmet om för mig att: "Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar".

Lägger jag däremot in något som programmet tycker är för mycket, men ändå inte så helt uppåt väggarna, så får jag i stället som svar att:
"Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK".

Så det skiljer på "för mycket" och "för mycket" till och med.

Senast ändrad:

2 kg hö. Han äter halmen, men inte några större mängder (jag vet, jag väger den dagligen både innan jag lägger in och när jag tar ut).

Tro mig, han äter inte i hagen. Det finns ingenting att äta, bara hårt packad lera. Och en och annan skräppa, men inte ens min ponny äter dem.

Så vad gör jag?

Nu vet jag inte vad en shettis väger men antar att 2 kg är lite mat även för en sådan.

Om jag ska skriva precis vad jag tycker så verkar det konstigt. Det stämmer inte riktigt. Din ponny väger väl som min ung? Dvs 350 kg väger min. Hon fick drygt 4 kg torrt foder när jag plågade henne som mest.

Ja, han bör väga 350. Men det är bra mycket mer än så i dagsläget..

Japp, 2 kg är tokigt lite. Det blir kanske med god vilja 3 kg sammanlagt (2 kg hö + 1 kg halm), och kanske han hittar något att pilla med i hagen. Det finns inte mycket mer än lera kvar, men visst han kan nog hitta både det ena och det andra.
Vrålhungrig.
Visserligen, den hästen är alltid hungrig..

Tabeller i all ära, men VEM avgör vad hästen gör för arbete:devil:
Sen gör de ingen skillnad på en 3åring eller en 19 åring:rofl:

Det är även en viss skillnad på en häst som lufsar runt 1 h. i skogen eller en som arbetar hårt lika länge.

Jag vet inte om jag har sett ngn fin häst som fötts efter foderstatsprogram.
Antingen för smala, omusklade eller jäkligt feta, men kallas för rund o fin.

Suck, inte den diskussionen igen.
Det är inte programmen eller sifforna det är fel på, det är folket som använder dem.
Man kan inte lita blint på dem, vilket vi som arbetar med det säger. Det är en riktlinje, en utgångspunkt, startläge.
Funkar det så funkar det, funkar det inte så redigerar man.

Startläget är vad den har ätit för att bli tjock- därifrån utgår man o begriper att det har varit alldeles åt skogen.

Startläget är vad den har ätit för att bli tjock- därifrån utgår man o begriper att det har varit alldeles åt skogen.

Det hjälper nog inte alla ggr. Dessa ponnyer som kan överleva på luft är inte lätta att banta. Jag tror fortfarande att det är ngt som inte stämmer riktigt. Men det är bara vad jag har fått för mig.

Men tänk om det är så?

En ponny som överlever på 2-3 kg hö/halm?

Nu förstår jag inte vart du vill komma egentligen :confused:? Klagade du inte nyss över att programmet inte reagerade när du lade in en enorm mängd hö? Det enda jag har sagt är väl att det visst gör det. Jag har inte pratat om arbete, behov eller NÅGOT annat. Jag har inte heller sagt att programmet är bra, lämpligt eller något liknande. Det absolut ENDA jag har påpekat är att programmet faktiskt säger ifrån om man försöker ge sin häst för mycket mat. I mitt fall tycker Hippocampus att allt över ca 6 kg hö är för mycket för min häst, och det är väl ändå ingen enorm mängd mat?

Ponnyn i detta fallet STÅR på halm o har gått i gräshage. Bilderna på gräset såg inte hälsosamt ut för en tjockis.
Om det nu bara består av lera så kan man förvänta att den börjar gå ner.

Allvarligt så har jag svårt att tro på foderstaten- när det kommer från en etolog:angel::rofl: Vars ponny behöver massor för att inte krascha magen mm mm.

Titta på min snygga häst :love: Snart är hon så fullblodssmal som hon ska vara enligt vet. :bump:
(Tillsynes lika prickig nu som innan, även fast hon är klippt.) Ingen späcknacke heller :)

Stella-17.jpg

Stella2-26.jpg

Stella3-24.jpg

Tycker inte att det längre ser ut som om hon bara skrittat från och till i nästan ett år :love:
(Hon är fodrad enligt hippocampus, men några protein mindre än önskvärt och ett par MJ för mycket.)

Hon får nu 6 kg hö och 1 kg Lucern, vi syndar dock med en näve müsli :o
Skrittar ca. 40 min om dagen.

Det är mkt möjligt att det är så. Men det vet vi ju inte.
Kan du inte tänka dig att det skulle kunna vara på ngt annat sätt?
Jag har för mig att det var just det du svarade mig häromkvällen i en annan tråd. Dvs att du tyckte att man skulle kunna se allt från mer än ett håll. Och att jag bara envist körde min egen linje som alla andra skulle rätta sig efter.

Ska du jämföra din vilande PONNY med min arbetande stora.

ja du ser vad fel det kan bli;). Du hade dessutom högre energi i ditt hö.

Ser fin ut :)!

Ja, om jag strikt skulle hålla mig till hippocampus, så ligger jag också några mj över och på lite för lite protein. Önskar att jag hade analys på höet i våras, för jag bantade ju ner min häst REJÄLT på 4 kg hö samt 1,5-2 kg halm (i princip så mycket som hon vill äta). Hade varit kul att veta vad hon låg på då energimässigt...

Det är ju skillnad på din- faktiskt.
Din häst har varit i supertrim o det du menar med tjock är inte samma som de smällfeta, som dessutom har depåer.
Du har heller inte haft din på gräs- vilket många inte ser som en mkt stor bidragande faktor.

Visst gör hon :D

Hon behöver enligt Hippocampus;
52.5 i MJ, hon får 55.
314.7 Smbrp, hon får 306.6.

Då räknar jag på henne som en lättfödd normalviktig 450 kg. Eftersom att hon väger lite mer än 450 och mindre än 500.

Senast ändrad:

Ska du jämföra din vilande PONNY med min arbetande stora.

ja du ser vad fel det kan bli;). Du hade dessutom högre energi i ditt hö.

Nu förstår jag som vanligt ingenting. Du menar alltså att Hippocampus tyckte att du skulle ge din stora häst 40 kg hö:eek:? Då får du nog visa exakt vad du lade in för värden! Inte ens om jag lägger in att en häst väger 800 kg, är svårfödd, och att den utför två timmars trav- och galoppträning per dag kan jag få till mer än ett behov av 208 mj och 40 kg hö torde väl innehålla i alla fall sisådär 280 mj, om man räknar lågt? Hur gjorde du egentligen?

Kul att du säger det, hon har ju gått ner ca 30-40 kg sedan ett typ halvår? tillbaka.
Fast hon var smällfet :o vilat i månader på 8 kg hö med på tok för bra värden.

Aldrig att jag skulle fått henne smalare om jag hade haft henne på gräs.
Även om hon bara hade fått nedbetat gräs. Hon är en ponny :p
Hon var blev fet av att gå på nedklippgräs i stoor hage (körde med gräsklippare och
krattade som galningar...) och ridas i 1 h per dag i FEI form i mitt förra stall :p

Det är mkt möjligt att det är så. Men det vet vi ju inte.
Kan du inte tänka dig att det skulle kunna vara på ngt annat sätt?
Jag har för mig att det var just det du svarade mig häromkvällen i en annan tråd. Dvs att du tyckte att man skulle kunna se allt från mer än ett håll. Och att jag bara envist körde min egen linje som alla andra skulle rätta sig efter.
Nu är det jag som är kärringen mot strömmen- alla ni är ju eniga o kunniga i hur bantandet ska gå till.

De andra som har vågat sig in här o är av annan uppfattning- har mer eller mindre klassats som djurplågare- för att de vill hästens väl o håller sig nu borta.

OK.
Jag ska vara tyst hädanefter. Tjingeling:)

.

Nej, gräset är verkligen den stora "boven", tror jag. Jag kommer aldrig mera att ha min häst på dygnet-runt-bete, och hur mycket gräs hon över huvudtaget kommer att få återstår att se (fånghäst).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 819
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar