Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

DU tänker fel ang halm + lucern. Dock så kraffts är inget bra val alls om du ska försöka komma åt sockret.

Exempelponnyn Brunte behöver 205 gr SRP säger vi, och så lite MJ det går, samt minst 5 kg TS.

Exempelhövärde: 8.5 MJ säger vi, och om vi räknar på 4 i kvot bara för exemplet så blir det 34 gr SRP/ per kg foder.

Halm har värdet 5 MJ/kg foder, 0,84 kg TS/kg foder
Lucern krafft värde 8,5 MJ, 105 gr SRP samt 0,84 kg TS/kg foder

6 kg hö = 51 MJ, 204 gr SRP, kvot 4. 5,04 kg TS

Halm + lucern:
4 kg halm = 20 MJ, 3,36 kg TS
2 kg lucern = 17 MJ, 210 gr SRP, 1,68 kg TS
Totalt 37 MJ, 210 gr SRP och 5,04 kg TS. Kvot 5,6

Dvs du har behållit samma mängd TS, bibehållit proteinet, men MINSKAT MJ med 14 MJ/dag.

Där är vinsten med halm + lucern. Om nu Brunte hade hållit sig fint i hull på 51 MJ, så skulle vi kunna ge honom ännu mer strå via halm + lucern jmf med hö, utan att ge mer MJ.

Du 'spär' ju lucernet med halmen, så kan inte kolla rakt av på lucernets kilovärde.

Min ponny äter allt hon kommer över som gräs, löv, blad, grenar, mossa (!) osv - utom lusernhack med melass! Jag försökte ge henne det innan jag började misstänka att hon kunde vara IR. Hon såg ut som om jag skulle förgifta henne. Jag försökte vänja henne vid det men det lyckades aldrig.

Så var inte så helt säker på att han gillar det!

Han har ätit det förr om åren, han älskar det ;)

Jag kan inte ge honom så stora mängder halm, blir på tok för mycket MJ! Det är därför jag har såna problem nu, 2 kg hö + 1 kg halm blir nästan för mycket. Men visst, jag får ju onekligen mer protein med lucern, ingen påstår något annat. Jag tror dock att nackdelarna väger över i det här fallet.
Just nu innehåller foderstaten 23,2 MJ och 142 g smb rp. Inte på något sätt perfekt, men för mycket MJ för att ge effekt och för lite ts. Om jag istället ger lucern (är det någon jag ger så blir det Kraffts, har inte råd med annat) blir det samma MJ med högre smb rp, men mindre ts. Såvida jag inte slänger på mer halm, så MJ skenar iväg.
Jag skulle i teorin kunna ge enbart halm och soja, men sist jag satte honom på bara halm blev det kolik.
Om jag pytsar på lite hö, säg 0,5 kg, blir det aningen bättre men fortfarande för mycket MJ.

Jag vill inte ha honom högre än 19 MJ och 200 smb rp. Det var så mycket han fick när han gick ner i vikt för två år sen. Jag har ett minimalt spelrum, 23 MJ är för mycket.
Han har stått på den foderstaten rätt länge nu, och ingenting alls har hänt. Jag trodde det vände några gånger, men jag har haft fel. Han mäter 187 cm runt bröstet och 212 cm runt buken, fettreserverna sitter där de brukar på såväl rumpa och hals som rygg och mage.

Ber om ursäkt om du svarat innan, mitt minne är lite dåligt ibland. Men har du provat öka MJ och se vad som händer? Inte öka bara lite, utan mer ordentligt?

Mest nyfiken, det fick ju 'snurr' på Lillen, på något grymt bakvänt sätt. Men han låg på 30 MJ och stod pinstill på en ohälsosamt hög vikt. För lite TS blev det med, och magen sa ifrån, så jag fick ju skita i MJ och 'rädda magen' och vräka på foder. MJ var extrem. Hästeskrället går ner.

Sen smygströp jag ju, men drabbades av samma sak igen, att när MJ gick ner till där jag eg ville ha det, dvs till under det jag vet han varit för tjock på innan, så stannade viktnedgången, han la till och med PÅ sig lite. När jag igen provade dra på MJ så gick vikten neråt. Nu har jag stryp ner igen, inte 'ända ner' men till en mer rimlig giva. Och han har stått till. Nu går han ner igen, om det är att jag ökat maten igen (jag vågade ju inte ge så mkt silage innan jag fått analysen) eller klippningen eller kombinationen återstår att se dock.

Men i Lillens fall iaf så på något helknäppt vis så går han ner bäst om jag varierar mellan på tok för mkt MJ, och ner till 'rimlig' giva, men inte om jag lägger honom på 'riktig bantning'. Jag spekulerade ju i om det är för folk, förbränningen ställer om sig till 'svält' och utvinner allt, om de får mer en period snurrar förbränningen på. Ingen aning om det stämmer men folk som hårdbantar rek iaf förr att varannan vecka ta en 'ätdag' när de åt lite mer, typ en pizza, just för att inte fastna i 'svältförbränning'. Nu har ju hästar och människor helt olika matsmältningssystem dock.

Ja, förra vintern höll jag honom högt i både energi och protein. Det hände ingenting, varken uppåt eller neråt..
Det är det som gör mig så konfunderad, han går ju varken upp eller ner oavsett vad han äter! I somras när han gick på gräs hände inte heller någonting med vikten.
Så nu tänkte jag testa bygga en foderstat med hög kvot (9 eller 10) och inte mer än max 20 MJ. Det fungerade ju som sagt för två år sen, så det är värt ett försök. Svårt att få till ts-halten bara. När det begav sig hade han 1,8 kg ts och det funkade bra, under en kort tid, så jag tänkte försöka med något sånt igen.

Det gör jag inte.. :(

Kanske kan gå om jag ger 0,5 kg hö, 1,2 kg Krafft Lucern och 0,3 kg lucernpellets (Spannex).
Då blir det 19,4 MJ och 193 g smb rp. Men bara 1,5 kg ts.

Synd. Jag trodde du hade en plan som jag kunde sno :p

Det är så himla tråkigt och jobbigt när man hela tiden måste räkna gram för den stackars hästen...

Kan man verkligen skriva att ett foder är melassfritt om det innehåller 2% Sockerbetsmassa?

Kan man verkligen skriva att ett foder är melassfritt om det innehåller 2% Sockerbetsmassa?

Ja det tror jag att man kan. Jag har förstått det som att sockerbetsmassan är fibrerna som blir över när sockret har tagits ut, alltså samma som betfiber.

Delvis KL
Om man har en häst med EMS IR kan man inte följa tabeller- för att den inte fungerar normalt.

På länken kunde man läsa en kvot på 5-6. Dvs näringsmässigt mindre- inte bara energimässigt.

Delvis KL
Om man har en häst med EMS IR kan man inte följa tabeller- för att den inte fungerar normalt.

På länken kunde man läsa en kvot på 5-6. Dvs näringsmässigt mindre- inte bara energimässigt.

Nu är jag inte med riktigt. Vilken länk menar du?

Jag antar att det är detta du menar
citat ur uppsatsen

Ett sådant hö skulle ha ett lågt näringsvärde, med bra kvot (5-6 g smb.rp/MJ) mellan energi och protein.

Detta kan man tolka på olika sätt. Jag förstår nog inte riktigt vad hon menar.
Hur tolkar du det?

Om man ska hålla nere energin och ändå ge ett grovfoder med en kvot på 5-6 så minskar man proteinet.

Jag har varit på en föreläsning på SLU, Ultuna som handlade om utfodring av lättfödda hästar/ fånghästar. Det är ju inte alltid samma sak som IR/EMS men bör ändå ha samma behov. Enligt denna föreläsning så bör man minska på energibehovet men det var mkt viktigt att proteinbehovet uppfylldes. Jag uppfattade det som att proteinbehovet ska vara samma som för en "vanlig" häst dvs kvoten bör vara högre. Om man nu ska räkna med kvoter. Men det gör man ju i Sverige.

Senast ändrad:

Tja varför har vi så många övergödda hästar.

På skoj la jag in att min häst åt 40 kg hö- ej silage o det var inga varningsklockor som ringde, utan bara en rekommendation att byta till ett bättre hö.

Däremot- om det är ngt som är för lågt- enligt tabellen, så låter det annorlunda.

Tja varför har vi så många övergödda hästar.

På skoj la jag in att min häst åt 40 kg hö- ej silage o det var inga varningsklockor som ringde, utan bara en rekommendation att byta till ett bättre hö.

Däremot- om det är ngt som är för lågt- enligt tabellen, så låter det annorlunda.

Men nu svarar du ju inte på mitt inlägg utan byter till en annan diskussion :confused:

Jag håller helt med dig. Programmen borde tala om när det blir för mkt också. Nu använder jag aldrig färdiga program när jag räknar så det blir aldrig tydligt för mig. Jag vet vad jag vill ge min ponny och så räknar jag i huvudet.

Anledningen till att det finns så många feta hästar är naturligtvis att de får för mkt energi i foderstaten. Vad skulle det annars bero på?

Svaret på den frågan kan aldrig bli för lite motion för det är ändå så att då är fodergivan för hög. Eller så håller man den konstant och då blir i så fall arbetet för litet.

Ursäkta mig har säkert gjort det igen, varit envis menar jag, vågar knappt skriva ngt längre.

Vad tycker du jag ska göra med min ponny?
Han får mindre än hälften av vad tabellerna säger, vilket i verkliga livet är två kilo hö, 0,4 kg lucernpellets och 1 kg halm (som han sällan äter upp) + mineraler. Inget gräs kvar att tala om. Motioneras 1 h eller mer varje dag.

Jag börjar misströsta igen. Om någon hade försök sälja mig en Cambridgekur för häst nu hade jag gått på det. Nästan helt säkert.

Jag hade svarat, men lyckades trycka bort allt när jag skulle ur länken:crazy:

Blev trött o hittade på annat trams.

Sthu.
Om hästen äter 2 kg silage o ratar halm, så måste du begripa att den äter en massa ute i hagen- att du-som många andra underskattar dessa hästars kunskap i vad som går att äta. Annars skulle den ju svälta o faktiskt rasa i vikt- IR eller inte.

Mina äter knappt ngt hö ute fast betet är obefintligt. Då menar jag kalt. De vissnade brännässlorna är uppätna för länge sen.
När det var frost åt de hö:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 819
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18