Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Om mikroorganismerna som ska tillverka b-vitamin hamnar i obalans blir det b-vitaminbrist.
B-vitamin används vid bland annat fettomsättning och för musklerna.

Är jag för långsökt eller kan det ligga något i det? Han har ju trots allt inte gått ner märkbart sen hans dåliga mage för två år sen.
Förutom om somrarna, då har han slanknat en aning (mycket marginellt). Dessutom har han tappat muskler trots att ridningen och körningen är som vanligt. Såväl massör och tränare som veterinär och hovslagare har varit konfunderade över det..
Kan det vara en magstörning som gör det svårt med viktnedgång och muskelansättning?

Detta är för komplicerat för mig även om det är intressant.
Men jag kan ändå tycka att en magstörning borde leda till att hästen går ner i vikt. Om tarmfloran störs så borde energiupptaget från fibrerna minska. Dessutom så skadas tarmväggen och en massa otrevligt kan hända.

Det låter mer sannolikt att proteinupptaget minskar pga detta och att då musklerna minskar. Men att hästen skulle bli fetare av detta, är det möjligt, ingen aning?

Men du kan ju prova att ge honom B-vitaminer.

Men om jag ska vara lite envis så tror jag fortfarande på insulinet. Vid IR så kommer inte sockret in i musklerna som det ska.

Mjo, lågt ts i silage kan ge magstörningar. Dock inte ts-halten i sig utan konserveringsmetoden.

Det är det som är min tanke, om det blir obalans mellan mikroorganismerna i tarmen blir det fel i balansen mellan de ämnen de syntetiserar. Inte nödvändigtvis brist, men för mycket av en sak kan hämma upptaget av andra.
Precis som med aminoosyrorna kan vissa mineral/vitaminer verka begränsande (ex lysin är första begränsande aminosyra; saknas lysin blir det proteinbrist trots att behovet är uppfyllt på pappret).

Jag är väl egentligen mest inne på att det är magnesium som saknas, eller är svårt för kroppen att absorbera. Jag vet inte hur jag ska kunna tillföra det på ett lämpligt sätt dock, så det lär inte bli mycket slag i saken.

Hur menar du konserveringsmedlet skulle det? (Ärlig fråga, inget 'klaga/gnälla/hacka' alltså, bäst förtydliga)

Jag ska bara ha tag i en veterinär som är villig att göra ett prov.
Den enda jag fått tag i hittills är stationerad i Strömsholm, lite för långt att resa när man har ett sjukhus på 45 min gångavstånd..
På stationen här tycker de bara att jag ska minska maten och börja rida.

Jag vet inte hur mycket jag ska ge mig in och förklara det jag vet om matabolism, det lär bli en halv uppsats :p Jag är som sagt väldigt intresserad av näringsfysiologi och i och med att vi pratar mycket fysiologi i skolan hamnar jag lätt på en lite knepig nivå.
Jag ska gräva fram mina artiklar ur samlingen och se om jag kan slänga upp några intressanta titlar!
Just B-vitaminbrist finns inte beskrivet hos häst.
Om upptaget av ett visst ämne är hämmat kan det leda till att kroppens inlagrade reserver inte kan frigöras. De coenzym som ska frigöra exempelvis fett aktiveras inte som de ska om ett ämne saknas. Det måste inte leda till skador i själva vävnaden rent teoretiskt, och hela upptaget behöver inte vara hämmat.
Det blir liksom bara lite fel, inte akut-fel.

Det beror på vilken bakteriekultur som tillstats och hur länge ensilaget fått "ligga till sig". Om man öppnar i fel fas eller om det blivit en viss feljäsning (obalans mellan de olika syrorna i silaget) kan det bli ogynnsamt för häst.
Minns inte på rak arm vilka syror/bakterier det var som inte var ideala för häst, men ska leta upp mina anteckningar och se vad där står! Myrsyra säger min hjärna att det kan vara, men är som sagt inte säker.

AH, då är jag helt med =) Trodde du menade att alla ensileringsmedel var 'av ondo'.

Jag vet inte hur mycket jag ska ge mig in och förklara det jag vet om matabolism, det lär bli en halv uppsats :p Jag är som sagt väldigt intresserad av näringsfysiologi och i och med att vi pratar mycket fysiologi i skolan hamnar jag lätt på en lite knepig nivå.
Jag ska gräva fram mina artiklar ur samlingen och se om jag kan slänga upp några intressanta titlar!
Just B-vitaminbrist finns inte beskrivet hos häst.
Om upptaget av ett visst ämne är hämmat kan det leda till att kroppens inlagrade reserver inte kan frigöras. De coenzym som ska frigöra exempelvis fett aktiveras inte som de ska om ett ämne saknas. Det måste inte leda till skador i själva vävnaden rent teoretiskt, och hela upptaget behöver inte vara hämmat.
Det blir liksom bara lite fel, inte akut-fel.

Jag förstår hur du menar.
Men jag undrar om det enda "felet" verkligen skulle bli att hästen inte tappar i vikt.
Om den har massor av brister borde det vara fler saker som inte fungerar som tex bygga upp fettvävnaden, orka röra sig så mkt som den uppenbarligen gör, glanslös päls, tydliga tecken på proteinbrist osv. Men jag vet inte alls egentligen. Det är ju så otroligt många olika faktorer som samverkar i kroppen med en oändlig mängd enzymer och proenzymer som aktiveras och inaktiveras hela tiden, oerhört fascinerande att det verkligen fungerar.

Det kan ju hända saker inuti kroppen som inte syns speciellt väl utåt. De är dessutom jäkligt bra på at dölja eventuell smärta.
Symtom kan vara väldigt diffusa. Det kan ju yttra sig som ex trötthet, svaghet, överaktivitet, aptitförändringar.. Saker som kan påverkas av yttre faktorer också. Det är det som gör det så otroligt svårt att veta! Så mycket enklare om de kunde säga vad som är fel..

Kollade igenom hästen idag och nu syns det tydligt att han gått ner en del. Rumpan är inte alls lika äppelformad, utan mycket slätare! Och magen känns mindre.:banana:

Och en annan rolig grej. Hehe... Bara för skojs skull så tänkte jag mäta storhästen, har inte gjort det innan. Men det gick inte så bra, måttbandet räckte inte till :rofl::rofl::rofl:
Det kan ju bara inte stämma, måttbandet går till 1300 kg ungefär. Jag tvivlar starkt på att han väger mer än 1000. Men har är nog inte direkt byggd för att stämma in i mallen för viktmåttband.:rofl::rofl:
Blev bra snopen när jag stod där med de båda ändarna, ca 1-2 dm ifrån varandra.:p:angel:

Oj! Vad är storhästen för ras? :rofl:

Så skönt med framsteg! Just äppelrumpan är ingenting jag saknar :p

Han är halvblod-ardennerkorsning.
22581192.jpg

Han ser inte så stor ut direkt. Men här är en annan bild, med en ryttare på 175. Då får man lite mer blick för hur bred han är. Han är inte så hög, men bred som en ladugårdsdörr :p Min extremt långa och långbenta kompis sa att det var den första håsten hon ridit som hon inte når om. Och hon rider bara stora hästar.
22581197.jpg

Vilken häftig korsning! Kul att det går på rätt håll!

Kl
Jag klippte bort lite mer päls idag. Nu när jag bestämt mig för att avsätta pengar till ridlektioner så fort jag har tid kommer det behövas..
Jag longerade över cavalettibommar idag. Efter kanske tre fyra minuter började det ånga om honom.. Han var väldigt pigg och vaken och tuffade på ordentligt, men oj vad varm han blev! Efter kanske tio minuter sammanlagt tappade han orken. Han såg fortfarande lika pigg ut i blicken, men han var väldigt varm.
Så nu har jag klippt hela halsen och lite högre upp på sidorna. Hoppas det hjälper! Det är ju inte kondisen eller styrkan det är fel på, såvida han inte blivit vrålsjuk utan att visa några andra symtom än värme...

Ja, han är väldigt fin. Supermaffig och väldigt högrest. Nu är han tyvärr inte lika ståtlig som han kan vara pga att han stått ett år, så musklerna gör stor skillnad. Han kunde varit en otrolig dressyrhäst, sånt steg som han har. Fantastiskt verkligen.

Och han är en riktig tjuvbetäckning. Hans fina halvblodspappa rymde till grannen och deras stora ardennersto :p

*KL*

Mätte idag, och ska bli spännande och se om det är klippningen eller inte, men han var ännu lite smalare än tidigare 'minstamarkering' =)

Så här kan du göra för att ta IR testet. Hästen skall svältas i minst 6 timmar innan blodprovet. Sedan så kan t e x distriktaren komma och ta det, därefter så körs det till klinik för tumling och sedan så postas det till SVA. Man har bara 12 timmar på sig att få fram det så att stoppa ner det i en specialgjord frysklamp är nog ett måste. Den stoppas sedan ner i en liten frigolitlåda för att hålla kylan. Min häst fick byta box över natten till en med spån, han fick sitt kvällsmål kl 19.30 och morgonen därpå så togs provet. Ingen frukost innan. Två dagar senare kom svaret. Lätt som en plätt.
MVH Kryddan

Tänk på att göra det i början av veckan, annars så hinner det inte fram. Vi tog det på en onsdag och fick svaret på fredagen.

Senast ändrad:

Ja, jag får väl prata med distriktarn. Känns lite knepigt när man ändå har kliniken runt hörnet, men de är ju inte direkt hjälpsamma. Har dock problem med strö.. Har bara två boxar i stallet och finns bara halm. Fast jag börjar få rätt go kontakt med grannstallet, jag kan nog låna en box hos dem!

Men jag vet inte hur länge jag ska avvakta? Han visar ju inga symtom på sjukdom, och är han sjuk har han vairt det i många år. Klart man vill göra det bättre för honom om han nu är dålig, men är det verkligen akut?

inte för att jag är expert på detta...

Men det enda som verkar vara "fel" med din ponny är att han inte går ner i vikt. Jag har förstått det som att en IR häst i alla fall oftast är ganska trött eftersom insulinet inte verkar som det ska så får den inte in ngt socker i musklerna. Min ponny var ganska stillsam.

Kan du inte bara be om rätt provrör för ändamålet på kliniken, ta provet själv och lämna in det till dem då? Det gör vi alltid när vi tar prover på travhästarna vid misstänkta hals- eller muskelproblem... Skulle bli orimligt dyrt att ta ut veterinär varje gång man ska ta ett blodprov :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka