Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Detta är för komplicerat för mig även om det är intressant.
Men jag kan ändå tycka att en magstörning borde leda till att hästen går ner i vikt. Om tarmfloran störs så borde energiupptaget från fibrerna minska. Dessutom så skadas tarmväggen och en massa otrevligt kan hända.
Det låter mer sannolikt att proteinupptaget minskar pga detta och att då musklerna minskar. Men att hästen skulle bli fetare av detta, är det möjligt, ingen aning?
Men du kan ju prova att ge honom B-vitaminer.
Men om jag ska vara lite envis så tror jag fortfarande på insulinet. Vid IR så kommer inte sockret in i musklerna som det ska.
Om mikroorganismerna som ska tillverka b-vitamin hamnar i obalans blir det b-vitaminbrist.
B-vitamin används vid bland annat fettomsättning och för musklerna.
Är jag för långsökt eller kan det ligga något i det? Han har ju trots allt inte gått ner märkbart sen hans dåliga mage för två år sen.
Förutom om somrarna, då har han slanknat en aning (mycket marginellt). Dessutom har han tappat muskler trots att ridningen och körningen är som vanligt. Såväl massör och tränare som veterinär och hovslagare har varit konfunderade över det..
Kan det vara en magstörning som gör det svårt med viktnedgång och muskelansättning?
Detta är för komplicerat för mig även om det är intressant.
Men jag kan ändå tycka att en magstörning borde leda till att hästen går ner i vikt. Om tarmfloran störs så borde energiupptaget från fibrerna minska. Dessutom så skadas tarmväggen och en massa otrevligt kan hända.
Det låter mer sannolikt att proteinupptaget minskar pga detta och att då musklerna minskar. Men att hästen skulle bli fetare av detta, är det möjligt, ingen aning?
Men du kan ju prova att ge honom B-vitaminer.
Men om jag ska vara lite envis så tror jag fortfarande på insulinet. Vid IR så kommer inte sockret in i musklerna som det ska.