Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det kan jag svara på!

För att de blir svettiga av att stå i hagen. För att de blir svettiga av stå inne på natten. För att de blir dyngsura av att skrittas 20 min, travas 10 min.

Har klippt min sen han var 4-5 varesig han ridits aktivt eller ej. I dagsläget blir han MER svettig om han står kvar inne efter en ridtur. Om jag tycker det är liiiite trist att stå i snålblåst och snö 12 h och tar in extra tidigt är han snart svettig.

Nu har ju inte alla mammutar till hästar. Men du frågade ju.

Du har ju alltid en ursäkt till att slippa sätta igång vilken häst det än må vara.

O sen går de sönder igen:banana: då slipper du...igen.

Tror inte du kan jämföra full rulle i hagen i 10 minuter- ganska mkt, med en kvarts ledande. Om man inte stimulerar konvalescenser alls, så är risken, eller chansen stor( beroende av hur man ser på det) för nya skador.

De vet som bekant inte sitt eget bästa.

Chili.
Det är ingen nordsvensk vi talar om. Din är heller igen 3-åring vad jag vet- som ej brukas.

Du skrev ju delvis kl och frågade varför folk gör så. Och då svarade jag att jag gjorde så med min som ung (kallblod på 4-5 är väl som ett halvblod på 3, reds inte in förrän han var 4) varesig han reds eller ej.

Han vilade mycket i vintras och var klippt då med. Ser inte riktigt varför det ska vara skillnad på unghäst och vuxen häst i den frågan. Har de mycket päls så har de, alexandra har ju en ponny och den ser ut att vara mycket välisolerad den också. Det är ju ingen fjuttig vinterpäls a la PRE importerad från Spanien...

Jag har ingen aning om hur mycket päls alexandras häst har.
Men min raggboll lyckas iaf bli svettig efter 20 min skritt. Efter en knapp timmas ridtur med skritt om någon minut trav, max 5 min. är han genomsvett.
Det tar en timma för honom att torka.
Förra året när han inte var klippt fick han en gång stå inne i 3 timmar med svettäcke, ändå var han lätt fuktig på bogen!

I år har jag klippt honom lite på halsen, men det hade nog inte skadat att ta mer. Jag får fortfarande svampa av eller slänga på svettäcke efter en LUGN ridtur i skogen på ca 1 timma.
Här är det ingen hård träning, eller ridning i ridhus, utan lugna skogsturer med en överviktig ponny iklädd vinterpäls ala kut.

Ja ja. Jag brukar inte ens klippa en äldre häst förrän jag MÄRKER att det är dags. Dvs man klipper för att det är ett måste/ ett behov- inte bara för att det är bekvämt eller dylikt.

En häst som inte rids klipps ej heller.

Klipper man inte klarar den sig utan täcke (snön lägger sig som ett täcke ovanpå) o behöver ej heller extrautfodras vid kyla. Det är väl en bantningståd detta här:confused:

Jag klipper för att jag måste. Min shettis blir svettig av att gå i hagen.
Hon får heller ingen extra mat. Det är ingen som har skrivit att de klipper för att ge mer mat!

Snälla rara axel: GE DIG!! :mad::mad: Sluta förstöra alla trådar!! Sluta gör andra upprörda så våra trådar stängs.

Det är såna som du som gör att nykomlingar inte vågar ansluta sig till tråden. De får ju bara höra hur dåliga de är!! :mad:

Härligt med analysen!! :bump: Jag är rejält avis :D

Ang. din pålle med om han kommer frysa. Du får helt enkelt kolla några dagar. Det är ju dagar som idag som han ev. kommer frysa. Så kolla om han är blöt inne vid huden. Både där du klippt och inte klippt.

På min shettis så lägger sig den klippta pälsen neråt när det regnar så hon är faktiskt torr under den klippta pälsen med :)

Jag klipper inte heller förrän jag behöver. Jag anser inte att min behöver mer mat för att hålla värmen det lilla han är klippt. Han har fortfarande så mycket päls att det är varmt och gott på vintern.

Vad är det du har för häst? Jag har ju sett dig sen jag började följa bantningstråden, men jag kan inte komma ihåg att jag varken sett eller hört om din häst.
Har du lust att berätta lite kort eran "historia"?

Ja ja. Jag brukar inte ens klippa en äldre häst förrän jag MÄRKER att det är dags. Dvs man klipper för att det är ett måste/ ett behov- inte bara för att det är bekvämt eller dylikt.

Klipper man inte klarar den sig utan täcke (snön lägger sig som ett täcke ovanpå) o behöver ej heller extrautfodras vid kyla. Det är väl en bantningståd detta här:confused:

Ja just det, det är en bantningstråd. Du verkar inte ha någon häst att banta så varför skriver du här? Så vitt jag kan läsa har ingen bett om dina "råd".

Blir hästen svettig av att skritta är det ett tydligt tecken på att den skulle må bra av att rakas. Kan inte läsa att någon skrivit att de rakat för att det är bekvämt (även om det är just bekvämt att slippa borsta sin häst torr efter en lugn tur i skogen).

Du har ju alltid en ursäkt till att slippa sätta igång vilken häst det än må vara.

O sen går de sönder igen:banana: då slipper du...igen.

Tror inte du kan jämföra full rulle i hagen i 10 minuter- ganska mkt, med en kvarts ledande. Om man inte stimulerar konvalescenser alls, så är risken, eller chansen stor( beroende av hur man ser på det) för nya skador.

De vet som bekant inte sitt eget bästa.

Chili.
Det är ingen nordsvensk vi talar om. Din är heller igen 3-åring vad jag vet- som ej brukas.

Vem har sagt att motionen ska vara 15 minuters ledande? Vad jag har ursäkter eller ej för har du för övrigt ingen aning om, så där tror jag du kan bespara de fria fantasierna från omvärlden.

Han kommer promeneras först - ja. Sen kommer han ridas in, och ridas. Och vi talar inte 15 minuter i skritt. Han ska ridas i alla gångarter. Naturligtvis inte imorgon så slipper du yla om det.

Jag provar igen - han ska INTE få mer mat för att det är kyla. Han ska FÖRBRÄNNA mer energi för att HÅLLA VÄRMEN när det är kallt.

För precis som du säger, intakt vinterpäls är extremt välisolerande. Det kan vara snöstorm och drivis och ispansar på ryggen. Han är torr och varm under. Jag tror jag sett honomf rysa tre gånger totalt, alla i ösregn och hård vind.

Jag har snott pälsen för han ska få JOBBA för att hålla värmen. Det går åt energi att hålla värmen. Han kommer inte få någon mer mat för att hålla värmen, han kommer få samma mat, men 'uttaget' av kalorier kommer öka.

hade jag INTE klippt hade du tyckt att det var fel, så varför inte hålla dig i trådar där du TILLFÖR något? DU gnäller om jag INTE bantar, du gnäller om jag bantar - jag tror samtliga har förstått kontentan - alla gör fel.

Jag undrar fortfarande hur många ponnyer med mammutpäls du har?

Ang. din pålle med om han kommer frysa. Du får helt enkelt kolla några dagar. Det är ju dagar som idag som han ev. kommer frysa. Så kolla om han är blöt inne vid huden. Både där du klippt och inte klippt.

På min shettis så lägger sig den klippta pälsen neråt när det regnar så hon är faktiskt torr under den klippta pälsen med :)

Den klippta är ju för kort för att kunna lägga sig än, han är rätt 'kortklippt'. Dock, de gick ut vid 8, och in strax innan 12 (hovis). Och nollgradigt, snöblask och blåst. Frukosten var slut 8.30 och sen har han ju det lilla gräs han får i sig med munkorgen. Han var HUNGRIG när han kom in - men han frös INTE =)

Jo, sen får man väl se hur ren kyla går, men borde gå bra. Är ju 'sånt här' väder som är värst. Sen HAR jag ju täcken att lägga på de dagar det behövs, men vill ju helst inte det ska bli fler dagar än nödvändigt.

Nu har hovis varit här, och jag är fullkomligt ruinerad, men lillskrutt har nu skor runt om. Blev inte direkt 'standardskoning' någonstans (därav ruineringen) och det återstår att se om det fungerar. Men nu ska vi bara hoppas de sitter kvar (hrm, hovis och lärlingen hade i princip vadslagning om hur lång tid det skulle ta till tappsko..), och så ska han få över helgen på sig och sen ska jag börja sätta igång. Yay!

Det funkar inte med någon form av boots?
Jag har köpt ett par Cavallo till ponny (han är barfotahäst nu) och de är kalasbra! Enklare att hantera än Easyboots och hästen verkar gilla dem. Han har inte riktigt fått in tekniken i galopp än, men det beror mycket på att jag inte galoperat med honom som jag brukar (jag har ont i kroppen och galopp är värst..).

Jag tror jag kan testa klippa av lite mer päls med gott samvete. Tog en kort promenad/joggingrunda idag och ponny blev riktigt varm på hela halsen trots att det gick ganska sakta.
De är ju helt otroliga på att hålla värmen de där ponnysarna! Jag har aldrig sett Figgo frysam oavsett väder. Den päls som sitter kvar nu är inte ens i närheten av vinterlurv än och jag kan redan med lätthet gömma båda händerna helt i den!

Vet inte ang boots. Jag har provat med easyboots och det blev inte bättre än skor. Sen är det ju även den praktiska delen, ha boots hela tiden i hagen, att mamma ska lära sig ta av/på osv.

Än skulle han ju kunna ha boots bara när han ska 'göra något' och annars utan. Men när det fryser på behöver han i hagen med, sen snö då kan han vara utan, men is behöver han.

Men mycket möjligt det därute finns någon form av boots som skulle kunna fungera - där är det väl i ärlighetens namn JAG som helt enkelt sett att det blir lika dyrt med 'boots-bingo' som att sko honom.

Men bara provat easyboots. 'Problemet' vi haft iaf är ju att han biljarderar med skor. Inte lyckats lösa det, teorin nu är att det är tyngden som gör det, därför vi eg skulle provat lättmetallskor nu. Och iaf med EB så biljarderade han lika mycket som med skor, men de väger ju de med. Jag har bara IRL-koll på EB, old macs och boa boots, och där är ju EB de lättaste av dem.

Jag har bara erfarenhet av easyboot epic och cavallo, men jag tyckte att cavallos kändes klumpiga på honom och han gick inte bra i dom. Däremot epic har jag varit nöjd med de gångarna jag har användt dom och jag tycker inte de är mer svårhanterliga än cavallos, när man har fått in rätta "knycken".

Jag har ju inga problem ta av/på vanliga EB - men mamma har grava problem ens få AV dylika. Och hon tar ju in/ut åt mig när jag jobbar så jag inte kan själv. Och ska kanske inte fresta för mycket på välgörenheten genom boots av/på. Iofs så dör han säkert inte av att ha dem dygnet om de dagarna, men återstår ju att hitta några han inte biljarderar med då. Sett lite i USA och så (på nätet) som verkar nätta och kanske i teorin skulle funka, men då var det det där med pengarna..

Nu har jag tänkt mer än vad som är vettigt igen!
När ponny fick ensilage för två år sen blev han superkass i magen efter någon månad (för låg ts-halt). Dålig mage påverkar tarmfloran.
Förra vintern fick han kolik och hade problem med magen. Påverkad tarmflora.

Om mikroorganismerna som ska tillverka b-vitamin hamnar i obalans blir det b-vitaminbrist.
B-vitamin används vid bland annat fettomsättning och för musklerna.

Är jag för långsökt eller kan det ligga något i det? Han har ju trots allt inte gått ner märkbart sen hans dåliga mage för två år sen.
Förutom om somrarna, då har han slanknat en aning (mycket marginellt). Dessutom har han tappat muskler trots att ridningen och körningen är som vanligt. Såväl massör och tränare som veterinär och hovslagare har varit konfunderade över det..
Kan det vara en magstörning som gör det svårt med viktnedgång och muskelansättning?

Det som riskerar att sänka din teori är att låg TS-halt inte slår ut magen, iaf inte på de hästar som det forskats på. Däremot kan ju ett silage med lågt TS om det ges i för liten mängd ge TS-brist och paja magen.

Sen så är B-vitaminbrist på häst EXTREMT ovanligt. Så ovanligt att det aldrig påvisats B-vitbrist hos häst.

Så, i praktiken är frågan om det håller, men teoretiskt har jag inget att invända. Och ett - sak samma varför en stund - försämrat upptag via magtarmkanalen kan ju ge diverse bristsjukdomar och ge avmagring etc. Och återigen teoretiskt så varför skulle det inte kunna ställa till en hel massa oreda åt ANDRA hållet. Kanske inte just via B-vitamin, men vi har ju en uppsjö essentiella aminosyror, som hästen till skillnad från B-vit inte kan bilda själv, utan de måste tillföras - och TAS UPP. Och är det brist på EN essentiell aminosyra kraschar ju hela bygget och det blir en lång kedjereaktion. Och DÄR tror jag stenhårt man kan sätta det mesta ur spel.

Så, jag håller med dig i resonemanget i stort, men tror du ska kika någon annanstans än just B-vit.

Sen är väl kuggfrågan hur i hela friden man får reda på vad och varför som ställer till det... =/ Om säg 50 år är jag övertygad om att man har knäckt nöten varför vissa hästar är extremt lättfödda, och att det faktiskt är en gendefekt/liknande som är inblandad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka