Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det där är betydligt snyggare än mitt hjärta. Jag insåg när jag börjat att det är MYCKET lättare att lämna KVAR päls i form av ett hjärta, än att KLIPPA BORT päls i form av ett hjärta. Men, han får överleva det, att de andra garvar läppen av sig. Själv kommer jag officiellt hävda att hans imaginära 12-åriga skötare gjort det om någon klagar ;P

Ja, ehm, förra vintern vart det väl lite väl mkt :angel:
Men vintern innan det var det mera på "normal" shettismängd.
Hon går iofs alltid och plockar med de få stråna som de stora hästarna har lämnat. Så hon har alltid något att göra liksom.

Ska han också få småfrysa sig smal? :p

Min är också knepig som tusan att hitta täcke till. Har bara fem täcken som passar :eek:

Tanken var/är det ja. Dock blev det kanske väl omfattande klippning, därför jag började undra.

Min har ju en storlek i ryggen, en storlek i bogen och en storlek på djupet. Godnatt liksom ;) Men han får stå ut med att rumpan sticker ut, det brukar gå hyfsat med vissa täcken då, om man accepterar att de blir för korta i ryggen

Kan tänka mig att det är lättare att klippa som jag gjorde. Nästa gång ska jag klippa fler roliga saker, något som är lite svårare :D
Men jag vet inte vad :p

Min har olika storlekar på bog och rygg. 145 i bog och 130 i rygg i de flesta täcken. Men har hittat vissa guldklimpar.

Ja, ehm, förra vintern vart det väl lite väl mkt :angel:
Men vintern innan det var det mera på "normal" shettismängd.
Hon går iofs alltid och plockar med de få stråna som de stora hästarna har lämnat. Så hon har alltid något att göra liksom.

Mm, men har hon sa att 'äta' hela tiden, så hon får hjälp med värmen av det? Eller är det 'fasta måltider' som tar slut fort och sen 'plock' däremellan?

I vintras kan man nog säga att hon hade att äta hela tiden. Vintern innan så hade de mer fasta måltider men de stora hästarna äter inte upp alla små minimala ministråna, men det gjorde/gör hon ;)

Mjo, det blir en hel del extrakrångel.. För det första måste jag hitta ett täcke som passar hästen (mycket märklig kroppsbyggnad, bred och kort) och som passar min plånbok. Sen ska jag ha något i reserv när det är blött. Jag ska kunna hänga det någonstans. Det bör bytas, men det är inte alltid jag som tar in och den som fixar resten vill inte greja med det (ingen hästvana). Jag äger visserligen ett regntäcke och ett fleecetäcke, men det är inget jag använder på daglig basis.
Och som Alex sa; det behövs inget extra skydd mot väder och vind egentligen.

Jag tror det får bli en liknande frisyr som Constances häst, det borde funka.
Hästkräk, ibland vet jag inte vad jag ska göra med honom...

Helt och hållet OT: Heter din häst Figgen? Det kallade jag den supergosiga grannkatten som alltid följde med mig när min häst stod där. Har ingen aning om vad hen hette, men hen såg ut som en Figg.:p

KL

Jag anar framsteg!!:banana: Han är fortfarande lika bred, men han är inte lika bukig! Magen är liksom inte riktigt lika hängbuksvinsaktig :angel: (nä, så illa har det aldrig varit, va taskig jag är)
Funderar på om det kan vara proteinet. Eller om han tappar fortare på det hållet. Är fortfarande lite orolig för plutten, har är inte riktigt sig själv, idag ville han inte äta upp sin lusern/pellets-foderblandning. Och det var väl totalt 1-1.5 liter. Vet inte om det berodde på att kompisen knödde lite, men även när kompisen lämnade honom ifred så ville han inte ha.:(
Inatt står de inne, får se hur mycket hö som ligger kvar imorgon, förhoppningsvis inget.

Haha, nej han heter Ferguson (uppkallad efter traktorn!) men kallas för allt från Fergus till Figgen.

En del hästar tröttnar på lucernen, antar att det är smaken. Min egen totalvägrade hela förra vintern, och då är han rejält matglad för att uttrycka det milt!

Skulle det handla om smaken så tror jag snarare att det är Vitafor-pelletsen. Han tappar en del, vet inte om det är med vilje, men han tappar då inget lusern.

Jag gav honom lite lusern i krubban nu på kvällen när de kom in och det åt han glatt.

Tror snarare att det är magen, eller så gillar han inte pelletsen. Får testa att ge honom pellets och lusern var för sig imorgon, så kanske jag kan utseluta det.

Jag spårklipper alltid Casper och han går alltid utan täcke. Om han fryser lite nån dag har han inte dött hittills, han har haft en rejäl förkylning i sitt liv bara och aldrig varit stel, kall in på skinnet eller liknande. Tycker det är en bra klippning eftersom det är så underhållsfritt men han slipper svettas.

Vill du ändå ha ett täcke kan jag tipsa om Shires. Ligger bra på min lagårdsdörr.

Här kommer lite dåliga bilder tagna vid utsläpp. Naturligtvis så kom första snön idag och det blåser. Jag känner mig verkligen som en snäll matte.. :crazy:

Får nog öka nattmaten dock, han hade vänt upp och ner på sin box inatt..

Men så här blev klippningen, utan att ha gjort någon finish, och det är den jag undrar kring otäckad.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Delvis Kl

Varför klipper man unghästar som inte ens rids o def. inte blir svettiga- om man dessutom har kallstall:confused:

Delvis Kl

Varför klipper man unghästar som inte ens rids o def. inte blir svettiga- om man dessutom har kallstall:confused:

Läs tråden höll jag på att säga? För att de inte ska ha 5 cm lurvpäls som isolerar mot ALL kyla, utan behöva jobba lite och förbränna kalorier för att hålla värmen.

Sen, han ska ju sättas igång, och alla hästar som är igång och inte har 'fjantpäls' klipps - JUST FÖR att jag har kallstall, det tar ett halvt dygn för dem att torka annars.

Men han skulle klippts (om än lite mindre) om han så bara skulle gått i hagen. Jag var inne på det redan förra året, klippa för att ge honom mer besvär hålla värmen, så det går åt kalorier där.

*KL*

Och analyssvaret är här, halleluja!

De rader där det står +/- si och så, jag ska maila och fråga men jag misstänker att det är mycket mer klöver i det än jag trodde. Mer än 50% klöver/baljväxter och de kör någon annan metod för att beräkna.

TS 39% , mätområde +/- 10%, metod Norfor
Energi 4,2 MJ/kg foder metod: beräknad
Smältbart råprotein 51 gr/kg foder metod: beräknad
Ca 4,9 gr/kg foder +/- 15% metod A208.008
P 1,2 gr/kg foder +/- 10 % metod A208.008
Mg 0,7 gr/kg foder +/- 10% metod A208.008

Socker 88 gr/kg TS +/- 10% metod NIR

Kvot 12,1
Socker 8.8%

HALLELUJA!!!

Äh. en treåring som eventuellt eller troligen inte sätts igång- svettas ytterst lite. Definitivt inte denna årstiden.
Det hänger ihop med kondition o mest om man TRÄNAR inomhus.
Klippa en 2åring bara för att kunna ge den mer mat låter inte heller som sund hästhållning.

KL

Vad heter den typen av betesbegränsare? Är det globus?

Äh. en treåring som eventuellt eller troligen inte sätts igång- svettas ytterst lite. Definitivt inte denna årstiden.
Det hänger ihop med kondition o mest om man TRÄNAR inomhus.
Klippa en 2åring bara för att kunna ge den mer mat låter inte heller som sund hästhållning.

Det är nästan sött hur du alltid lyckas hitta något att klaga på, och hur du vrider på allt jag säger.

För det första - vem sa ge mer mat? Jag skrev för att det skulle gå åt mer kalorier för att hålla värmen. GÅ ÅT mer kalorier. Inte GE MER kalorier. Så du får gärna förklara vilken innovativ tankekedja du fick ihop 'klippa för att ge mer mat' med?

Sen, eventuellt eller troligen inte sätts igång är också en intressant tolkning. Jag skrev "Sen, han ska ju sättas igång". Det har sen i AUGUSTI varit planen enligt konvalescensen att sätta igång i - just det - november om konv fortskrider som den ska. Och du kan säkerligen läsa innantill att det i nuläget är en enda sak jag 'väntar' på för att sätta igång - skor på fötterna.

Så även där får du gärna delge vilka irrvägar dina tankar tog när du frankt gjorde bedömningen att han 'troligen inte' sätts igång?

Sen, det märks du är ovan med ponnyer =) En ponny i sådan vinterpäls som L får svettas som en liten gris bara av att busa i hagen i 10 minuter, så nog kommer han svettas så fort vi rör oss snabbare än i skritt allt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka