Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Några mineral som medverkar i fettmetabolismen:
Magnesium (krävs för fettsyreomsättning)
Zink (enzymkomponent, bla för kolhydratomsättningen)
Mangan

Finns flera andra som påverkar omsättningen av olika ämnen som har med inlagring och omsättning att göra bland annat svavel påverkar insulintillverkningen, natrium påverkar glukosupptaget, jod påverkar sköldkörtelhormon som i sin tur påverkar ämnesomsättningen.
Ja, det var väl vad jag hittade vid en snabbtitt bland alla böcker och papper.. Verkar dock inte som det finns något konkret gjort på häst, utan det mesta tycks direktöverfört från human- eller hund/kattsidan..

*kl*

Känns som att jag platsar lite i denna tråden för helt plötsligt så har min häst blivit tjock! :confused:
I somras gick han på naturbete dygnet runt (maj-augusti) och reds inte alls, trots detta så var han fin i hullet. Nu är han helt igång. Får ca 12kg hösilage (70-80%ts skulle jag tro) och 5 nävar Hodson & Dorrell Sixten Plus Mix, glucosamin och morötter. Går i hage 8-ca 17-18 och rids ca 1h/dag.

Förra vintern fick han ca 15kg av hösilage med en kvot på 8 och MJ på 10, ts 74%, reds inte då heller. Vad måste det inte vara för monstervärden på det vi har nu då? Verkar vara svårt att få analysen dock... :crazy:

Vet inte riktigt vad jag ska göra utan analysen heller. Samtidigt som han blivit tjockare så har han samtidigt byggt en del muskler också, framför allt i halsen framför manken. :confused: Revbenen känns knappt och magen är ju, ja han ser nästan lite dräktig ut. :o

Det jag funderar på är om hagvistelsen kan göra stor skillnad? Han har ju tidigare gått ute 6-22 i mkt större hagar.

Hjälp!

Nu blev jag nästan sugen på att helklippa Casper :D Dels för att se vad som gömmer sig där under, dels för att han skulle se jätterolig ut :D Väck med all päls, allt hovskägg, skägget under huvudet... ojoj jag tror nästan att åtminstone en fjärdedel av vikten skulle försvinna då. Men det är nog att fuska, tror jag ;)

Är du säker på att det är muskler han satt fram på halsen eller kan det vara fett?
Det kan ju vara riktigt dåliga värden för din häst på grovfodret. Är det mycket gräs i den nya hagen? Det kan vara rätt rejält krut i det med..
Dra ner på kraftfodret, onödigt att tillsätta mer energi när hästen ändå inte gör åt allt. Kanske snåla in en aning på grovfodret med om det verkar nödvändigt? Dra inte in för mycket bara, då blir det motsatt effekt.
Det svåra är att alla har en individuell gräns för vad som är för mycket, så det är svårt att ge generella råd. Jag hade nog testat att ge 1,2 kg ts/100 kg häst och se om det händer något.

Är han aktiv i hagen? Jag personligen TROR faktiskt att hagvistelsen kan göra mycket.Sommartid rör de sig kanske mer pga insekter osv också (beroende på hur det är med det där man bor såklart), och de strövar mer när de betar än när de står vid höhögen/balen och äter.

Om du har 8 MJ/kg i hösilaget t ex, så får han ju i sig 96 MJ därifrån, och det är rejält mycket. Mest troligt betydligt mer än i ett naturbete (om det var/är 'äkta' naturbete, märkt att det betyder olika saker för olika personer)

Är du säker på att det är muskler han satt fram på halsen eller kan det vara fett?
Det kan ju vara riktigt dåliga värden för din häst på grovfodret. Är det mycket gräs i den nya hagen? Det kan vara rätt rejält krut i det med..
Dra ner på kraftfodret, onödigt att tillsätta mer energi när hästen ändå inte gör åt allt. Kanske snåla in en aning på grovfodret med om det verkar nödvändigt? Dra inte in för mycket bara, då blir det motsatt effekt.
Det svåra är att alla har en individuell gräns för vad som är för mycket, så det är svårt att ge generella råd. Jag hade nog testat att ge 1,2 kg ts/100 kg häst och se om det händer något.

Det är muskler! :D (Rider honom mer samlat och i en högre form än tidigare.)
Nej, det är inte mkt gräs alls, mer av en rasthage bara tyvärr, och lerig. :cool:
Har funderat på att dra ner på kraftfodret, men samtidigt så kan det väl inte göra så mkt när det är så lite. Eller jo det är klart det kan.
Att dra ner på grovfodret vet jag inte om jag vågar, han är ju van vid nästan fri tillgång, nu får han det i portioner och står utan ibland. Han är 162cm och väger ca 540kg (eller ja ska göra när han är i normalhull. ;) )
Det jobbiga är att han har alltid tidigare varit lätt att reglera och han har även gått på 3kg havre och haft tillgång till sämre hagar än vad han går i idag. :confused:

Är han aktiv i hagen? Jag personligen TROR faktiskt att hagvistelsen kan göra mycket.Sommartid rör de sig kanske mer pga insekter osv också (beroende på hur det är med det där man bor såklart), och de strövar mer när de betar än när de står vid höhögen/balen och äter.

Om du har 8 MJ/kg i hösilaget t ex, så får han ju i sig 96 MJ därifrån, och det är rejält mycket. Mest troligt betydligt mer än i ett naturbete (om det var/är 'äkta' naturbete, märkt att det betyder olika saker för olika personer)

Nej, det är han troligen inte, inte med tanke på storleken på hagen. Tidigare så "vandrade" han mkt i hagen upp och ner, men då bodde vi på annat ställe. (Ibland (läs ofta) så önskar jag att vi inte sålt gården... :cry:)
Jo, det är ju det, men det har ju inte varit några problem innan med så mkt energi.

Naturbete så tillvida att vi fick bidrag för det från Länsstyrelsen och våra hästar gick där varje sommar tills "maten var slut" i 6 år. Ingen annan "åverkan". Min häst och gammelgubben (svårfödd) höll sig i bra hull medans syrrans två gick upp ganska mkt på det. :confused:

KL

Nu har jag fått lite huvudbry igen. Jag satt länge med analysen jag tog i somras och räknade på alla möjliga olika foder och pratade med foderrådgivning för att få bästa möjliga foderstat för min lilla lurvboll.

Nu ska vi flytta efter jul, och då kommer situationen se helt annorlunda ut för hästen min. Hagen är i stort sett en sandhage, inget gräs vad jag kunde se, utan helt upptrampas. Ganska torr, så jag tror jag ska försöka få tag på psylliumfrön, ifall det bli sandigt.
Eftersom det då inte finns något gräs så är jag lite orolig att det ska gå för långt mellan fodringarna, och att han inte har tillräckligt att tugga på.
Jag kommer troligtvis få köpa foder från de, har frågat efter analys och de skulle ta reda på om det fanns hos leverantören.

Hästen kommer dessutom att stå inne på nätterna, som det verkar iaf, fast jag hade ju gärna haft honom ute, men vill inte ha honom själv hela natten heller. Jag har spån och halmpellets att välja på som strö.
Hur sjutton ska man lägga upp högivorna så att det räcker över dygnet? Vill ju gärna ge lite mer på natten, men han får ju så lite.:confused:
På den foderstaten jag har nu så ska han få 4 kg hö och 0.5 kg lusern om dagen. Lusernet får han på kvällen ihop med mineraler. Hö får han 2-3 gånger beroende på vem som fodrar. Morgon, eftermiddag och kväll.
Är iofs inte uppe i full dos än, men det är tanken att han ska få detta.

Hur sprider man ut ca 4-5 kg på ett dygn. Det ingår 3 fodringar, jag kommer eventuellt att lägga in en 4:e senare på kvällen, för jag misstänker att de kvällsfodrar redan vid insläpp kl 18.

Någon som orkat läsa mitt långa inlägg som har förslag?:bow:

Hur är det med kvoten i höet, dvs proteinet? Lucernet gör ju jag misstänker att det är lågt? Annars kan det ju funka att ersätta 1 - 2 kg hö med halm. Så får du upp grovfodret med ett kilo, ungefär (beror på hövärdena såklart, men 7.5 MJ/kg gör att du kan MJ-mässigt ersätta 2 kg hö med 3 kg halm). Halm tar ju dessutom längre tid att tugga i sig, så får du lite mer ättid. Om den äter halm vill säga?

Skulle välja spån som strö, om hästen står på diet är det dumt den 'ohejdat' äter halm nattetid ju?

Om proteinvärdet inte räcker för att byta rakt av mot halm, skulle jag se hur det blir att byta ut lite hö mot halm + lucern, och så köra med hönät så mycket det går ffa inne. Ute är värre, spontant skulle jag säga sprid höet. I sandhage är ju det dock inte helt riskfritt.

KL

Har suttit och räknat på foderstat och tror jag får i hop det ganska bra med Kvarnbys lucernpellets. Men nu undrar jag om någon här vet hur många gram det går på en dl??? Samt hur länge det ska blötas? Är det ok med kallt vatten eller ska det helst vara ljummet?

Spelar ingen roll om kallt eller varmt, går fortare med varmt dock. Ska blötas tills de löser upp såpass att de faller sönder om man klämmer på dem. Som minst, man kan ju blöta upp mer med om man vill givetvis.

De som är blötta så de precis faller sönder suger åt sig en hel del vatten till om de får, värt att tänka på.

Ovanstående gäller all lucern alltså, inte bara Kvarnby.

ni som ger "fri tillgång" av halm dvs som strö, ni har samma halm som strö som foder väl? och hur beräknar ni då om hästen står på halm?

jag funderade om man kan ha fri tillgång halm i fodertunnan i lösdriften så har de ju nåt att tugga på dygnet runt sen när gräset e slut men de blir kanske skitfeta av det? om man samtidigt ger massa hö med alltså

du med islandshästen, är din häst hungrig på den lilla mat den får?

ni som ger "fri tillgång" av halm dvs som strö, ni har samma halm som strö som foder väl? och hur beräknar ni då om hästen står på halm?

jag funderade om man kan ha fri tillgång halm i fodertunnan i lösdriften så har de ju nåt att tugga på dygnet runt sen när gräset e slut men de blir kanske skitfeta av det? om man samtidigt ger massa hö med alltså

du med islandshästen, är din häst hungrig på den lilla mat den får?

Jag kollar hur mycket det ungeförligen försvinner. Det fungerar ju bara att ha dem på halm som strö om de bara är lindrigt intresserad av att äta halm.

Men jag vet ju hur mycket halm jag lägger in till ponnyn, och jag märker ju hur mycket som försvinner som inte är utmockat. Jag har bädd så det går lite halm ut i skottkärran. Måste jag då lägga in säg 5 kg halm/dag så räknar jag kallt med att hästen äter 4 kg halm/dygn.

Ponnyn äter, med det mätsättet, cirka 1 kg halm/dygn normalt. Om jag försover mig och de står inne längre så försvinner det direkt mer halm.

Det är ännu viktigare ha analyserat hö/hösilage om man ger halm, då halm bara tillför energi och inget protein.

Jag har inte fått svar från stallägaren än. Hon skulle kolla upp om det ens fanns analys, finns det inte så får jag antingen ta analys själv (men då krävs ju att höet kommer från samma ställe) eller leta annat hö, vilket jag tror kan bli lite svårare, för det fanns nog redan beställt. Men det ska nog lösa sig.

Det hö han får nu är bara 16 g smb rp. Därav både lusern och proteintillskott.
Jag hoppas att höet de har är jättebra så att jag kan ge fler kilon och till och med lägga till halm.

Om han äter halm vet jag faktiskt inte, vi har aldrig fodrat med halm. Han har väl stått och pillat i halmen ibland när han står inne, men jag tror inte att han äter några mängder precis. I brist på annat kan man ju hoppas att han kan tänka sig att stoppa i sig lite.

Äter de av halmpellets med? För vanligt halm får jag inte ha honom på. Utan det står mellan spån och halmpellets. Trodde inte att de åt det när det blivit mosat i alla fall.

Hör väl inte riktigt till bantning, men är det någon som har tips om var man får tag på psylliumfrön? Helst billigare än på ica :p

Vissa äter tydligen av pelletsen/pelletskrossen med, men jag har ingen egen erfarenhet.

Jag köpte en stor hink från Eclipse Biofarm. Fanns på Roséns, men det borde finnas på Lantmännen. Minns inte priset, men det var inte speciellt dyrt!

Insåg idag vilken jäkla foderdiktator jag är. Jag väger precis allt hästen får med digitalvåg, som jag givetvis kontrollkalibrerar ett par gånger i veckan. Allting vägs, såväl grovfoder och strö som mineraler. Vilket gör det väldigt besvärligt när jag ska åka bort.. Hästvakten vill inte vara lika nitisk så då höftas det mer. Ingen skada skedd antar jag, men oj vad nitisk jag blir när jag kommer hem igen!
Jag tråcklar med den där foderstaten hela tiden, försöker få den så perfekt som möjligt på alla plan. Det är roligt, men det ger väl egentligen ingenting i verkligheten. Jag tänker stå kvar på 2 kg hö och 0,4 kg lucern tills något händer. Jag bryr mig inte så mycket om vad som händer, bara något händer...

Det är möjligt att man är en foderdiktator om man väger all mat. I så fall är jag det också fast lusernet väger jag inte eftersom jag vet hur mkt de olika måtten väger.

Men det var det enda sättet att få ner vikten. Hö och halm väger mer än vad man tror. Jag väger det fortfarande men mest för att se att hon får i sig tillräckligt sedan har jag börjat att lägga dit lite extra.

Hoppas att du får rätt på det till sist!

l.jpg

:) Min litet randiga boll. Hon har nog aldrig haft en så markerad manke :eek:
Men nu kan man se övergången mellan mage och bog i alla fall :)

(Vi lämnade in henne på fettsugning :angel:) ett annat + med klippningen är att hon är superpigg att rida.
Hon skrittar i full kareta och bränner säkert dubbelt så mycket nu som innan!

Är hon helt rakad, hela hon?

Funderar på att göra det med Figgen, men är det ritkigt ok rent djurskyddsmässigt att ha honom otäckad i hagen då? Han har riktig nallebjörnspäls nu, ja förutom i spårklippningen då. Tänkte att han skulle kunna frysa av sig några kalorier, fast är inte säker på att jag tycker det går ihop med djurskyddet och välfärden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka