Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Är ju samma för Lillen, men sålänge han står på halm så får han stå ut helt enkelt, han har ju att pilla med.

Ja pälsen gör mycket :eek: Blev också förtvivlad när jag såg min häst idag, hon såg ut som en flodhäst.

Sedan tog jag på schabraket och täckesgjorden... som sjönk in i pälsen som stod rakt upp. Det var kallt idag och hon är otäckad ;)
I morgon så ryker pälsen. Hon får skav av allt, schabrak och en mjuk täckesgjord tom. Hon har aldrig varit en "skavhäst" när hon
har varit klippt och täckad. Får för mig att det blir lättare att hålla bogarna mjuka om hon går att täcka och linimenta.

Apropå päls, din dams 'leopardpäls' diskuterades ju. Exakt så ser min D.s päls ut om han varit lerig och jag borstar bort leran. Fläckig pga 'nivåskillnad' i pälsen.

Ja, alltså så ser den andra ponnyn som jag rider ut med. Han har ännu längre päls och samma "fläckar"

Men den liksom min klipps året om annars. Möjligen att pälsen blivit störd av det.

Vissa dagar tycker jag att avelsstona som går otäckade på lösdrift kan ha liknande fläckar de med.

Tja, svaret på detta är väl att om det hade varit så enkelt hade vi inte haft några överviktiga människor heller...

Jodå, så lätt kommer man inte undan. Människan väljer vad den stoppar i sig, och människan väljer vad hästen ska äta. Hästen kan knappast välja i detta fall.

Att hästfolk för det mesta vill ha snabbt resultat och snabba genvägar..jo-jo. !! Varför finns det då så inni nordens med utbud överallt för alla typer: dvs islänningar ska ha det, tjockisar det, mm mm. Hade det inte varit efterfrågan skulle ju knappast allt sk mirkalefoder finnas. Efterfrågan skapar ju tillgång, samt ett snabbt resultat efterfrågas. Så är det även med oss människor.

Bananer är för apor, drick gainomax....

*ovanstående var bara ETT exempel*

Senast ändrad:

Halm + lusern säger jag inget om, men har läst massor om att byta det eller det grovfodret mot halm...enbart.

Jag gör inga försöka att "komma undan". Har du själv en häst som du bantar? Vet du hur jobbigt det är att mata hästen långt under vad den tycker att dess behov av mat är? Min får 3 kg till natten, vilket man egentligen kan tycka är rättså mycket i IKEA-kassen, men jag är säker på att hon äter detta på ett par timmar eller så :crazy:. Sedan står hon där resten av natten utan mat. Just nu vilar hon fortfarande pga fång, men realistiskt sett kommer jag nog aldrig att kunna motionera henne såpass mycket att det går att mata henne ordentligt. Jag har ju ett heltidsjobb att sköta också...

Jag håller med dig om att det är jättejobbigt.
Man måste vara uppe länge på kvällen och gå upp tidigt på morgonen . varenda dag även söndagar! Annars blir det ju för lång tid för henne att vänta!

Men vad gör man?

Haha, nej några 10 kg är det inte tal om! Men då förstår jag att du tyckte det var mycket:)

kl

Nu börjar hästen se normal ut :D Har tagit tag ordentligt i motionen och rider en långtur varannan dag, ungefär 1,5 timme, och sen lite hårdare men kortare tid de andra dagarna. Har inte mätt honom på ett tag då jag lagt måttbandet på ett sånt där smart ställe som man aldrig hittar på igen, men han känns 'fast' och det finns knappt något fett kvar runt bog och rumpa. Till och med magen börjar se okej ut nu :p

Just nu äter han 5,5 kg hö (1 kg morgon, 1 kg lunch, 1 kg intag och 2,5 kg + en kaka halm till natten), plus några dl betfor för att få ner mineraler och guck ;) Tack och lov är snart allt gräs borta ut hagen, så nu har jag koll på vad han äter igen.

Vi har dock fått ett sadelproblem, tror jag... Sadel provades ut när han var 'mellantjock', och då fick jag in fem fingrar mellan sadeln och den så kallade manken som knappt finns. Han har inte ändrat så mycket på ryggen annars när han har bantats, fast då har jag aldrig heller bantat honom så mycket som jag gjort nu utan nöjt mej när han varit 'mindre tjock' i stället för normal. Så nu får jag bara in tre fingrar mellan sadel och manke :o Vi provade storleken mindre på bom när utprovaren var ute, men den var på tok för smal då och jag tror inte att den skulle passa nu heller, eftersom det skiljde så mycket mellan storlekarna. Frågan är om jag skulle prova att köpa en fårskinnspad och lägga under? (Sadeln ligger bra för övrigt, nyss kollad av ET men jag glömde fråga om pad) Vill gärna höra lite tankar innan jag köper en, eftersom de ju kostar lite :)

Fast jag ser inget fel i att byta ut halmen mot hö. Om hästen måste få ca. 7 kg stråfoder. Om man då har ett hö som täcker upp energibehovet vid 6 kg, då kan man
med stor fördel byta ut höet mot halmen och istället för att ge 7 kg hö och få en fet häst, ge 5 kg hö och 2 kg halm och kanske ge soja för protein.
Då har man en häst som får äta mer stråfoder utan att bli fet.

En padd med kanal skulle kanske fungera, men jag skulle då vilja att en sadelutprovare kollade på sadeln med padd också.

KL

Såhär i tentatider sitter jag och läser igenom mina anteckningar från höstens föreläsningar. Hittat några hållpunker som jag tänkte fråga er här om ni vet något mer.

En kommentar som dykt upp många gånger är att mineral- och vitaminbrist kan ge fetma. Jag minns att föreläsningen var på danska så jag kan ha missförstått..
Kan det vara så att felbalans eller brist kan ge fetma? Vilka ämnen skulle det handla om? Jag kan lite för lite om fettmetabolism för att veta så här på rakt arm hur det funkar..
Magnesium ingår ju ofta i enzymer, kanske kan en brist eller upptagningssvårigheter ge fetmaproblem?

Eller spekulerar jag för mycket nu igen...? Vore kul med lite tankar på ämnet! Jag är oerhört intresserad av näringsfysiologi, men tänker lite för mycket ibland :p

Tycker också det är roligt men är inte så påläst.

Det som slog mig direkt är väl att man kan se bukig/uppblåst ut om man svälter. Typ barnen i afrika med sina stora magar. Så i mina ögon blir man inte fet utan uppblåst, det kanske inte är samma sak men svälter man lär man ju sakna viktiga vitaminer/mineraler också.

Jag har aldrig sett fetma på hästar där man vet att det är av den anledningen. Men undernärda hästar kan ju ha en stor, uppblåst mage. Är dock inte påläst på enzymer och sånt... Det finns ju många ovanliga sjukdomar etc som man inte har en aning om, det är väl inte direkt det första halmstrået man griper men ändå. ALLA hästar kan inte bantas traditionellt, chansen att nån av alla feta hästar har någon sjukdom finns ju.

Ja, precis, näringsbrist kan ge kwashiorkor och liknande symtom. Men nu handlar det som ren fetma, fettinlagring som gått över styr.

Hittat lite artiklar som talar för att människor som är för feta kan ha d-vitaminbrist, men man vet inte vilket som kom först; bristen eller fetman..
Verkar även finnas samband mellan kalcium- och zinkbrist och fetma, men samma sak där; man vet inte vad som kom först...

Nu är min häst klippt och gick säkert ner 50 kg :angel: I alla fall ser det ut så när man tittar på henne :D

Senast ändrad:

En kommentar som dykt upp många gånger är att mineral- och vitaminbrist kan ge fetma. Jag minns att föreläsningen var på danska så jag kan ha missförstått..
Kan det vara så att felbalans eller brist kan ge fetma? Vilka ämnen skulle det handla om? Jag kan lite för lite om fettmetabolism för att veta så här på rakt arm hur det funkar..
Magnesium ingår ju ofta i enzymer, kanske kan en brist eller upptagningssvårigheter ge fetmaproblem?

Eller spekulerar jag för mycket nu igen...? Vore kul med lite tankar på ämnet! Jag är oerhört intresserad av näringsfysiologi, men tänker lite för mycket ibland :p

Jag tycker att det är jättespännande med näringsfysiologi och har ju läst en hel del om det de senaste åren. Men det är inte det lättaste man kan ge sig på precis. Speciellt inte detta med vitaminer och mineraler.
Det enda jag kommer att tänka på genast är att magnesiumbrist kan ha ngt med insulinresistens att göra. Jag tror att det är så att IRhästar ofta har magnesiumbrist. Vilket som leder till vilket är jag lite osäker på. Men de testade faktiskt just magnesium på min ponny vid första klinikbesöket men hon hade normalvärden.

Men påståendet låter nog ganska så troligt vitaminer och mineraler är ju viktiga ämnen som är med och styr det mesta i kroppen. Jag antar (dvs är ganska så säker på) att hela energimetabolismen borde påverkas kanske på ett sätt så att inte energin kan omsättas till ngt annat än fett.

Hmmm det var nog en rejält svår fråga. Har du inte ngn bok där det står vad alla de olika mineralerna och vitaminerna har för uppgifter och vad som händer vid brister/överskott? I så fall kan man kanske bli lite klokare. Jag har ett par sådana böcker, kan se om jag får tid, det är ju ett antal sidor på engelska att ta sig igenom. Men sedan måste man ju känna till alla dessa olika funktioner förstås...........

Ja men det blev ju som en chock!

Men jag är glad att min klippmaskin är en rejäl sak, den klippte som om pälsen som en kniv genom varmt smör :D

Fick komentaren "Nej men oj! Stella ser ju riktigt smal ut :eek:" i stallet idag :) Ska ta bilder i morgong!

Helklippte du eller hur gjorde du? Jag velar ju. Jag vill ogärna täcka för tjockponnyn behöver ingen HJÄLP med att hålla värmen, bättre han måste göra av med kalorier för det.

Samtidigt så iom hur himla tjock pälsen är så börjar jag undra om min tänkta klippning ger så stor effekt, den som jag tänkt ha honom otäckad med. Men klipper jag mer kanske de blir 'för bra' så han måste ha täcke?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka