Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag gillar iofs också att de får mycket att tugga på. Men nu när det bantas så har jag fått sätta andra saker före. Nu är det minimun TS som gäller för att inte överskrida MJ.
Jag har ju så liten häst så det är kanske inte så mycket för en större. Tänkte bara på bamsehästen i stallet, som ska ha 9 kilo. Tänkte att du kanske hade en maffig snygging! :D

Eftersom jag inte bor på gården där han står så fodrar jag inte alltid utan de ggr jag är där, därför skiftar ju hömängden beroende på vem som fodrar. Vilket är mina föräldrar

Nej ingen jättehäst här heller:) En D-ponny 144 hög, 75% arab och resten knabstrup eller som några som sett henne mer tror på apaloosa. Hon är i vilket fall som hellst familjens sötnos:)

Oj, där hade jag jättefel. Funkar hon på den mängden hö då? Det låter lite mycket tycker jag, men det beror ju såklart helt på vad det är för hö, men rent spontant.

Gullan, varför ger du bakjäst, betfor och lusern om du inte är säker på vad syftet med fodret är?
Bakjästen har du fått förklarat, betforen innehåller fibrer och främjar magen och lusernen är en bra proteinkälla, och de blir inte för feta av betfor eller lusernen om du ger rätt mängd. Ger du för mycket blir de såklart för tjocka, men det gäller ju allting.
Morötterna hade jag dock undvikit eftersom det innehåller stärkelse, spec till hästar som bantar.

Jag vill gärna höra vad andra tycker syftet är och hur det gått för andra som använt det, därför frågar jag runt lite:)

Men jäst vet jag är bra för magen och b-vitaminer alltså:)
och lusern vet jag är protein men betfor har jag funderat en del eftersom det är ett väldigt vanligt foder som de flesta använder, så det är enbart fibrer man ger det för alltså?
Jag visste att det var bra för magen men inte varför och vilka ämnen det innehåller osv.

morötterna ger jag för att thengill ska bli piggare och det funkar som havre, ger inte så mkt så jag hoppas inte det är farligt även om det innehåller stärkelse.
eftersom det funkar så himla bra på honom så känns det som ett bra foder vitaminer innehåller det väl med och fibrer?

tror jag ska sluta ge det till romeo för han behöver det nog inte, han är pigg nog och han behöver nog inte stärkelsen.

Men jag ger thengill max 3-4st normalstora morötter det kan väl inte kallas mkt? ska kanske kolla vad de väger.

uppdatering av fodret just nu:

Idag släppes hästarna på nytt bete/gräs och kommer då bara fodras morgon och kväll ett tag, dvs erbjudas hö så de inte bara måste äta fryst gräs precis.

så nu får de dela på ca 4kg om dagen uppdelat 2 gånger.

sen äter Thengill(islandshästen):

3dl pellets lusern dvs ca 0,25kg
1dl betfor vilket är typ väldigt lite kanske ska öka igen men fick för mig att han blev tjock av det. gav 5dl förut.
mineraler
ett halvt paket jäst
morötter
lite lusern hack.

Romeo(mini shettisen):
29753181.jpg

4dl pellets lusern men ska nog öka upp till ett halv kg till han men just nu är det 0,25kg.
1dl betfor ska kanske öka han fick 3dl förut.
mineraler
morötter ska nog sluta med det
lite lusern hack men mer än islandshästen.

har kollat igenom deras hull nog och tillsammans med andra och shettisen är väldigt smal faktiskt även om det inte ser ut så på bilderna pga pälsen.
Han har dåligt med muskler och nästan en toppig ryggrad, välmarkerad manke för att vara shettis och dåligt musklad över rumpan.
man känner revbenen för tydligt på sidorna tycker jag och han är bukig, så han skall börja träna mer och få mkt mer hö (ska stödfodra så inte islandshästen snor) och mer lusern ska han få.

han är hingst så han verkar falla ur lätt och behöva mkt protein...

islandshästen är lite för tjock över revbenen men rätt fint musklad, han berhöver uppenbarligen mkt mindre mat/näring men sen stor han säkert mkt med av höet.
och är riktigt glupsk så han käkar hela tiden.

men han är inte så bukig som han brukar vara så det är ett gott tecken han får i sig tillräckligt med protein iaf så vill vara försiktig med allt tillskot till honom eftersom han verkar kunna överleva på väldigt lite näring.

Senast ändrad:

Jag gillar iofs också att de får mycket att tugga på. Men nu när det bantas så har jag fått sätta andra saker före. Nu är det minimun TS som gäller för att inte överskrida MJ.
Jag har ju så liten häst så det är kanske inte så mycket för en större. Tänkte bara på bamsehästen i stallet, som ska ha 9 kilo. Tänkte att du kanske hade en maffig snygging! :D

är det en islandshäst du har? hur mkt väger den och vad anser du vara minimi giva för honom?

Kl

Jag har märkt en sak i denna tråd, att...många försöker ta till en bantningsmetod genom halm. Halm innehåller ju bara energi = tjockisfett. *skämt*. Men varför tillför man ÄNNU mer energi åt en redan överviktig häst ???

VARFÖR kan man inte tillföra rätt näring med rätt motion ? OBS ! gäller ej skadade hästar. inte finns det mirakelkurer när det gäller viktnedgång. Det gäller väl att motionera sin häst i den utsträckning som man tillför mat.

Sen glömmer många bort att, ger man svältföda så får man (oftast) en häst som INTE går ned i vikt. Ska en häst leva i underkant när det gäller föda så är ju kroppen konstruerad att lagra ALLT som kommer i den som fett. För kroppen vet ju inte när nästa svältperiod kommer. Så svält en häst och du får en ganska uppblåst individ...tids nog går den ned i vikt, men då är ju alla reserver uttömda.

Hästfolk verkar alltid söka lätta utgångar har jag märkt.

Ja men att ge hästen halm och lucern, det kan vara bättre än att ge den ett hö eller silage med högt MJ värde och lågt protein.
Av halm och lucern kan man då ge mer mat än om man skulle ge hö eller silage. Skulle jag bara ge hö i en vettig mängd så skulle
hon vara fet som en gris, Så jag ger hö, halm och lucern. Lucern för att få upp proteinet och Halm för att få ner MJ, våran halm
innehåller runt 5 MJ vårat hö innehåller runt 8 MJ, dvs. Jag kan nästan ge två kg halm på ett kg hö.

Om jag då pyttsar i ett lite lucern så blir det tillräckligt med protein, jag behöver inte ge mycket av lucern, därför går inte MJ
upp speciellt högt heller.

Senast ändrad:

Men varför tillför man ÄNNU mer energi åt en redan överviktig häst ???

För att ens häststackare ska få NÅGOT att tugga på :crazy:? Halm är ju, som IronWill redan påpekat, lägre i mj än nästan allt hö/hösilage man kan hitta och det kan därför vara lämpligt att byta ut en del av det andra grovfodret mot halm. Jag tror alltså inte att de flesta lägger till, utan att man byter ut.

VARFÖR kan man inte tillföra rätt näring med rätt motion ? inte finns det mirakelkurer när det gäller viktnedgång. Det gäller väl att motionera sin häst i den utsträckning som man tillför mat.

Tja, svaret på detta är väl att om det hade varit så enkelt hade vi inte haft några överviktiga människor heller...

Det vill jag inte precis påstå att jag har märkt.

Jag har halmbädd så jag räknar med att hon äter lite av den under natten då höet inte räcker så länge. Hade jag enbart spån eller torv skulle hon stå utan mat väldigt många timmar. Och precis som många skriver så är det oftast ett lägre mj på halmen än höet/ensilaget så då är det bättre att ge våra tjockishästar:)
Och det får man givetvis ta hänsyn till när man gör foderstaten:)

Elina8! du tycker det låter mycket med 5 kg hö, är det fler som tycker det? Det skulle lugna mig i så fall:) Att jag tycker det låter lite är nog för att jag jämför med hur mycket förra ägaren sa att de ger henne och de red henne mindre än oss. Det här är första vintern med vår ponny så det är inte lätt minsann....

Ska försöka lägga ut en bild på henne men jag har bara en mobilkamera så vi får se hur kvalitén blir....Nu måste jag jobba.

Det går absolut bra att byta ut hö mot halm och lucern, bara man håller koll på att de får tillräckligt med strå etc. Är själv inte så insatt för jag har aldrig hårdbantat så till den milda grad.

Min nordis tycks ju relativt lättbantad, han äter absolut inte nån minimigiva men hålls stadig ändå. Just nu har han så mycket päls att han ser dubbelt så stor ut, det är lite synd eftersom han ändå gått ner rätt mycket. Men men, får hålla det över vintern så man ser en smal häst efter fällningen i vår :D

Han får sitt natthö i finmaskigt hönät. Men det slog väldigt mycket mot boxväggen när han slet loss sina tussar. Så jag drar snöret genom botten av nätet också så det blir som en boll, och hänger det i fönstergallret istället. Det sitter stabilt och det smäller inte som mot boxväggen. Så slipper de andra hästarna oljudet :) Det ser absolut till att ättiden blir längre, men det måste vara finmaskigt med små rutor, annars får han ut massor direkt. Om jag känner mig duktig så ordnar jag en upphängning på väggen istället en vacker dag. Och lägga in granris i boxen, det hade jag ju tänkt göra igår. Attans. Glömsk som en guldfisk.

Elina8! du tycker det låter mycket med 5 kg hö, är det fler som tycker det? Det skulle lugna mig i så fall:) Att jag tycker det låter lite är nog för att jag jämför med hur mycket förra ägaren sa att de ger henne och de red henne mindre än oss. Det här är första vintern med vår ponny så det är inte lätt minsann....

.

Jag vet såklart inte säkert, men jag tror att Elina blandar i hop dig med Sinner, som gav halm med insådd+ 9-10 kg hö varje dag.

Kl

Jag har märkt en sak i denna tråd, att...många försöker ta till en bantningsmetod genom halm. Halm innehåller ju bara energi = tjockisfett. *skämt*. Men varför tillför man ÄNNU mer energi åt en redan överviktig häst ???

Sen glömmer många bort att, ger man svältföda så får man (oftast) en häst som INTE går ned i vikt. Ska en häst leva i underkant när det gäller föda så är ju kroppen konstruerad att lagra ALLT som kommer i den som fett. För kroppen vet ju inte när nästa svältperiod kommer. Så svält en häst och du får en ganska uppblåst individ...tids nog går den ned i vikt, men då är ju alla reserver uttömda.

Jag tror inte att alla hästar fungerar så att de blir uppblåsta om de får en fodergiva med minigränsen. Jag vet att vissa hästar redan från början är mkt effektiva på att utnyttja energin i födan. Detta är troligen genetiskt och beror på att de har en gen som hjälper dem att överleva i ett tufft klimat. De har därför en annan energimetabolism och får lättare höga insulinhalter i blodet än vad normalhästen får. Dessa hästar är svåra att banta. Nu har min ponny ej kunnat motioneras smal pga fång men jag undrar om det hade fungerat. Då hade man i så fall fått rida henne flera timmar om dagen, antagligen. Det enda sättet att få ner henne i vikt var att ge minsta rekommenderad mängd ts och så lite energi som möjligt. Och enda sättet att få ihop det på ett vettigt sätt var att ge lusern och halm (vilket dessutom var säkert med tanke på fånganfallet).
Så lyckades jag till sist att banta min överviktiga ponny. Jag hade innan dess försökt i ett par år utan att lyckas. Men med en fånghäst blir man ganska desperat. Nu är det farligt att banta hästar snabbt och det är nog jätteviktigt att man räknar på det ordentligt så att den inte får för lite mat. Jag väger allt foder, inte för att ge för mkt utan för att vara säker på att hon får tillräckligt. Hon går fortfarande ner i vikt, snart nästan till min förskräckelse. Jag har börjat att öka hö och halm delen nu för söker att på ngt sätt hitta ett bra läge.

Hon går fortfarande ner i vikt, snart nästan till min förskräckelse. Jag har börjat att öka hö och halm delen nu för söker att på ngt sätt hitta ett bra läge.

Mm, jag börjar undra om det inte är den svåraste biten! Nu har jag inte mätt min bantade pålla på ett tag, men jag känner hennes revben minst lika tydligt under vinterpälsen som jag gjorde för ett tag sedan, och nu äter hon då 6 kg hö + 0,5 kg lucernhack, och har gjort ett bra tag nu. Eller, om jag ska vara ärlig, så får hon nog i sig ca 0,5 kg hö till för jag finfördelar en mindre mängd i hela hagen innan jag släpper ut på morgonen. Pållan är ju galen i mat, och hon skulle kunna äta mycket, mycket mer. Självklart vill jag gärna ge henne så mycket det bara går, men det är ju minst sagt jättesvårt att veta var den "magiska gränsen" går:crazy:!

Jag lägger lite mer i höpåsen nu varje gång utan att kolla exakt hur mkt det blir.

Jag undrar om man kommer att kunna ha henne på halm igen ngn gång. Hon stod på halm förra hösten men åt inget precis. Nu äter hon allt hon får. Jag har varit så inriktad på att få henne smal för att förhoppningsvis förhindra fler fånganfall så jag har liksom inte tänkt mig ngn fortsättning. :confused:

Det första steget borde väl i och för sig vara att hitta ngn sorts idealvikt eller ngt som står still på samma hela tiden. Men hur mkt ska man öka och hur snabbt ser man en ev viktökning. Nu är det ju dessutom kallt och mindre mat i hagen så hon rör sig mer och äter mindre ute.

Oj, ber om ursäkt. Precis som Iser sa så har jag blandat ihop er. 5 kilo tycker jag inte alls är mycket. 10 kg däremot tycker jag hade verkat ganska så mycket till en D-ponny som bantas. Har lite svårt att tänka mig att en normal D-ponny hade gått ner i vikt med så mycket mat. Jag har räknat på en kraftig fjording som är maxad D och han hade blivit smällfet på en sån diet. Beror ju självklart på värden i höet. Men generellt hade det nog varit ganska mycket.

KL

Jag stod i fullblodets box och grät över hans hull (han ser förjävlig ut) och kastade en blick på lillknatten och drabbades av akut PANIK och kände 'shit, han har ju gått upp massor, hur kan jag missat det????'

Tills jag gick inte för att klämma och känna och insåg att 5 cm tät vinterpäls som står rakt ut kan lura ögat BRUTALT..

Nu blir det klippning!

är det en islandshäst du har? hur mkt väger den och vad anser du vara minimi giva för honom?

Ja, det är en liten islänning. Han ska väga ca 300, med massa övervikt väger han ca 400 kg.:(
Jag anser att minimigiva är 4.5 kg TS. Alltså 1.5*100 kg kroppsvikt.
När han går på gräs så har jag räknat med 4 kg hö och 0.5 kg lusern. Det blir lite drygt 4 kg TS med våra värden. Men så länge han har gräs att beta av så tycker jag det är ok. Får helt enkelt hålla koll på honom och se om det funkar att ge drygt 4 kg TS. Annars får jag räkna om och kanske byta ut lite mot halm.

Okej, jag insåg ikväll att Caspers hönät tar slut mycket fort :o Han äter nog upp sina 3 kg på en timma, MAX två - om han får för sig att vila eller pyssla med annat en stund. Typ slicka på saltstenen. :p

Funderar på om man ska bädda in hösilaget i lite halm? Dock är det lite gräs i halmen så han har nog att göra resten av natten med att norpa strån... Får lite dåligt samvete att han ska stå där och glo. I hagen kan han iaf underhålla sig.

Nä det blir att ordna lite grankvistar imorn :) Det är mumma tycker grabben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka