Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Gullan, varför ger du bakjäst, betfor och lusern om du inte är säker på vad syftet med fodret är?
Bakjästen har du fått förklarat, betforen innehåller fibrer och främjar magen och lusernen är en bra proteinkälla, och de blir inte för feta av betfor eller lusernen om du ger rätt mängd. Ger du för mycket blir de såklart för tjocka, men det gäller ju allting.
Morötterna hade jag dock undvikit eftersom det innehåller stärkelse, spec till hästar som bantar.
Jag vill gärna höra vad andra tycker syftet är och hur det gått för andra som använt det, därför frågar jag runt lite
Men jäst vet jag är bra för magen och b-vitaminer alltså
och lusern vet jag är protein men betfor har jag funderat en del eftersom det är ett väldigt vanligt foder som de flesta använder, så det är enbart fibrer man ger det för alltså?
Jag visste att det var bra för magen men inte varför och vilka ämnen det innehåller osv.
morötterna ger jag för att thengill ska bli piggare och det funkar som havre, ger inte så mkt så jag hoppas inte det är farligt även om det innehåller stärkelse.
eftersom det funkar så himla bra på honom så känns det som ett bra foder vitaminer innehåller det väl med och fibrer?
tror jag ska sluta ge det till romeo för han behöver det nog inte, han är pigg nog och han behöver nog inte stärkelsen.
Men jag ger thengill max 3-4st normalstora morötter det kan väl inte kallas mkt? ska kanske kolla vad de väger.
uppdatering av fodret just nu:
Idag släppes hästarna på nytt bete/gräs och kommer då bara fodras morgon och kväll ett tag, dvs erbjudas hö så de inte bara måste äta fryst gräs precis.
så nu får de dela på ca 4kg om dagen uppdelat 2 gånger.
sen äter Thengill(islandshästen):
3dl pellets lusern dvs ca 0,25kg
1dl betfor vilket är typ väldigt lite kanske ska öka igen men fick för mig att han blev tjock av det. gav 5dl förut.
mineraler
ett halvt paket jäst
morötter
lite lusern hack.
Romeo(mini shettisen):
4dl pellets lusern men ska nog öka upp till ett halv kg till han men just nu är det 0,25kg.
1dl betfor ska kanske öka han fick 3dl förut.
mineraler
morötter ska nog sluta med det
lite lusern hack men mer än islandshästen.
har kollat igenom deras hull nog och tillsammans med andra och shettisen är väldigt smal faktiskt även om det inte ser ut så på bilderna pga pälsen.
Han har dåligt med muskler och nästan en toppig ryggrad, välmarkerad manke för att vara shettis och dåligt musklad över rumpan.
man känner revbenen för tydligt på sidorna tycker jag och han är bukig, så han skall börja träna mer och få mkt mer hö (ska stödfodra så inte islandshästen snor) och mer lusern ska han få.
han är hingst så han verkar falla ur lätt och behöva mkt protein...
islandshästen är lite för tjock över revbenen men rätt fint musklad, han berhöver uppenbarligen mkt mindre mat/näring men sen stor han säkert mkt med av höet.
och är riktigt glupsk så han käkar hela tiden.
men han är inte så bukig som han brukar vara så det är ett gott tecken han får i sig tillräckligt med protein iaf så vill vara försiktig med allt tillskot till honom eftersom han verkar kunna överleva på väldigt lite näring.