Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Klipper också Caspers kortare på vintern, ungefär som din. Tror uttunning skulle vara bra också, han lyfter inte heller svansen så högt. Dessutom måste den väga bly! Är verkligen huuur tjock som helst.

Här händer inte värst mycket just nu, men tror jag ska köpa Pluss Grön idag till pållarna. Hoppas det kan passa.

KL

Min har perfekt lerfärg.:devil: Han är sotfux, men mer brun. Nu på vintern är han riktigt mörk. Idag när jag kom körande mot stallet färväxlade jag honom med den svarta innan jag såg den ljusa manen :o:angel: (och det är inte första gången:rofl:)

Idag fick jag hem proteinmineralfodret. Hoppas verkligen att det ska passa bra nu i vinter. Gav ett litet litet smakprov idag. Sen blir det till att ha med hushållsvågen.
Satt och kollade på gamla bilder och fy vad rund han blivit i sommar. Han är nog nästan lika stor som han var i vintras. Suck!
Hoppas verkligen att jag kan få ner honom i vinter, nu när jag räknat så noggrannt. Till våren är det jag som står först i kön för att köpa munkorg. Har varit runt överallt och de är slut hos leverantörerna tydligen. :crazy:
Försökte få tag på en i somras, men de kommer inte förrän till nästa vår.

Man har upptäckt att fettvävnad fungerar ungefär som en körtel som utsöndrar hormonliknande ämnen och som kan sätta igång bla inflammationer i kroppen, vet inte exakt vilka. Men allt detta kan leda till minskad insulinresistens och antingen gnm IR eller också bara pga denna fettvävnad också till fång vilket är allvarligt nog.

Intressant!
Det ska jag snoka vidare om. Har även börjat fundera på det här med hypotyreos (struma). Efter vad jag har läst på engelska hemsidor stämmer mycket in lite för väl på min käre ponny. Jag ska rådgöra med en veterinär om några dagar om han inte rör sig bättre, kan ju ta upp det då.

Jag undrar vad det kan vara som spökar med hans ben. Han gar fått helgen ledig, jag är och hälsar på familjen, så kanske piggnar han till och rör sig bättre om några dagar. Om inte tänker jag köra hårt med honom och se hur det utvecklar sig. Kanske kan det bero på någon ledinflammation eller liknande? Det kan ju komma i omgångar så att säga.
Usch, jag spekulerar för mycket!

Oj jag inser att jag har skrivit fel i mitt inlägg!! Det var inte bra, Det ska naturligtvis stå minskad insulinkänslighet dvs ökad insulinresistens.
(Jag får skylla på att jag var trött efter att ha lyssnat på föreläsningar på engelska hela dagen - mkt intressanta visserligen)

Lillen har den ultimata färgen för att dölja lera och smutsighet :devil: Å andra sidan bör man inte klia någon av mina hästar oavsett färg för noga vintertid, då får man svarta fingrar, har ingen möjlighet bada/spola höst - vinter - tidig vår. Och jag förföljs av en radda rullomaner och har gris i släkten hela bunten. ETT undantag har jag haft, hedrat vare hennes minne. Hon skulle hellre fallit död ner än rullat i annat än rent gräs eller spån..

Nuvarande killar så fbl är vidrig, jag tror hans ben viker sig av automatik när hans hovar kommer i kontakt med lera. Är det inte geggigt nog drar han sig inte för att skrapa upp gegga innan han rullar =/ Ponnyn är något mer resonlig men blir värre för var år...

Och jag bor i Uppland, med den berömda upplandsleran/blåleran. Ett omöjligt projekt att borsta bort helt..

Var ett jättefint dammtäcke på golvet idag ;) Fy tusan så mycket smuts. Red grabben lite på banan. Gick inte jättebra, var lite depp för jag hade precis innan upptäckt ännu en hovböld på fullblodet.. *suck*

Men Casper fick iaf jogga av sig. Försökte mig på galopp på ridbanan, fick väl 4 språng totalt :p På plussidan så bockade han inte en enda gång, men tjurade med öronen bakåt. Snart kanske vi faktiskt galopperar på ridbanan! Vet inte alls varför han är så tjurig med det, när man löslongerar galopperar han gärna, och i skogen vid ridning. Han blev iaf riktigt pigg av galoppförsöken så det var högtempotrav :)

Hann inte köpa nytt foder, men snart är sojan slut, så på måndag måste det ske.

Gullan, varför ger du bakjäst, betfor och lusern om du inte är säker på vad syftet med fodret är?
Bakjästen har du fått förklarat, betforen innehåller fibrer och främjar magen och lusernen är en bra proteinkälla, och de blir inte för feta av betfor eller lusernen om du ger rätt mängd. Ger du för mycket blir de såklart för tjocka, men det gäller ju allting.
Morötterna hade jag dock undvikit eftersom det innehåller stärkelse, spec till hästar som bantar.

Den här tråden kan jag nog (tyvärr) vara med i....

Vår ponny blev skadad i somras, gick på bete och vilade. När hon sattes i gång så var sadeln för smal så det blev mycket barbackaridning och tömkörning ett tag.
Fick ordning på sadeln genom att byta koppjärn men av sadelgjorden (en anatomisk läder) blev det skav på armbågarna, fårskinn hjälper inte så nu är vi tillbaka på barbackaridning och tömkörning igen:(

Känns som vi går i motblåst hela tiden....

Har kollat igenom foderstaten och håller nu på att byta ut endel av höet mot lusern istället men hon skulle behöva mer motion...

Har läst att aktiv skritt är en riktig fettförbrännare, stämmer det? För dottern som rider mest tycker det är jobbigt att trava längre stunder barbacka då ponnyn är pigg och galopp är inte tal om. Däremot när jag tömkör så blir det långa travpass och kortare galoppass (min kondition är inte heller vad den borde vara harkel harkel). Försöker rida/tömköra varje dag ca 1 timme, får se om vi snart kan se något resultat vore kul...Just nu ser hon dräktig ut:(

Hur går det för er som hållt på längre och kämpat, ser ni något resultat och hur snabbt gick det?

Hugger en knapp.

Vad tycker ni om min grabb?
Jag vet att han är överviktig och jag försöker hålla nere vikten, men han bor på familjegården för att jag studerar och inte har råd med stall. Så det är lite svårt med konsekvent bantning.

Jag skulle vilja höra era råd och vad ni tycker iaf.

29701759.jpg

Jag har kämpat väldigt länge med min häst. Sedan jag köpte henne i princip. Hon har aldrig varit enormt fet, men alltid för tjock.
I våras blev hon perfekt i hull, men har varit skadad och blivit fodrad med fel hö,
dvs. det var andra värden på det hö som utfodrades än det jag hade på min analys.

Det som har fungerat är inget bete och en pedantisk foderstat. Hon har gått ner en hel del. Visserligen så går det långsamt.
Hon har motionerat ca 20-30 minuter i maklig skritt varje dag.

pic_show_id29771518.html

från somras. fortfarande tjock och relativt omusklad, men så smal har hon nog aldrig varit.

pic_show_id29771524.html

igår... vinterpäls + hur fan kan det fortfarande vara näring i gräset? + går upp på 2 kg hö = detta. usch :'( MÅSTE rida en dag till! försöka få in henne i skrittmaskin också ;)

Senast ändrad av en moderator:

pic_show_id29771518.html

från somras. fortfarande tjock och relativt omusklad, men så smal har hon nog aldrig varit.

pic_show_id29771524.html

igår... vinterpäls + hur fan kan det fortfarande vara näring i gräset? + går upp på 2 kg hö = detta. usch :'( MÅSTE rida en dag till! försöka få in henne i skrittmaskin också ;)

äh bilderna funkar ju inte!!! dessa är från pixbox. var laddar ni upp era?

tar sista knappen..
tjoho!!! min gubbe MÅSTE ha tappat lite hull, jag behöver inte längre kämpa för att få sadelgjordstroppen i öh...söljan? eller ja, där den ska va ni vet..
syns inte så mycket på honom, men sadelgjorden gick knappt att ha förut, och nu är den normal!!tjo!
det som troligen har bantat honom är ofantliga mängder halm med liiite grönt i, och bara 9-10kg hö per dygn.. plus stoora hagar.

Oj, vad är det för bamsehäst du har? Eller har du otroligt bra hövärden?

Ok. tack för svar:)

Idag red jag barbacka över en timme och en heldel trav blev det, hon är pigg som attan så jag hade fullt upp med att få henne att trava lugnt men det gick till slut:) Antar att rumpan min kommer värka i morgon....;)

I morgon kommer Et ut igen och det blir intressant att höra om hon ser någon skillnad dels på hullet men även de låsningar hon hade sen hon var ut sist. Sist var kommentaren högdräktigt sto...:(

Det är väl bara att kämpa på antar jag. Använder ni viktmåttband för att se ev. resultat? Vart köper man i såfall ett sånt? Har förstått att de inte mäter exakt korrrekt men det spelar ju ingen roll bara man ser att det går åt rätt håll.

Eller så kan man ta ett snöre eller vanligt måttband eller annat som finns nära till hands. Bara det går att göra en markering eller mäta enkelt så är det ju i stort sett samma sak.

Annars finns det att köpa i de flesta hästaffärer vad jag sett. Skulle gissa att typ hökks eller börjes har.
Jag vaar jätteflitig med måttbandet i våras, men sen när han stannade av i somras så var det ju liksom inte lika kul, för att inte tala om när han började lägga på sig kilon igen:( Så nu har det bara blivit någon mätning då och då för att hålla koll så att han inte lägger på sig ännu mer.

Ja, det är ju sant får se vad jag hittar:)

Det jag tycker är svårast är att hömängden känns så liten men för att få till det så kan jag inte överskrida 5 kg hö, men grovfodret innehåller ju även lusern och halm så det är väl bara jag som är gammaldags och vill ge en rejäl giva hö, speciellt när kylan kommer....
Överväger hönät för att förlänga ättiden, erfarenheter av det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka